Drugscriminelen verlaten het zuiden van het land Fietsreis Altmühltal Verschillen tussen gemeenten zijn groot De pakkans voor fietsen zonder licht is enorm gedaald. Levensgevaarlijk, waarschuwen Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond. NIEUWS 3 Duitser schrikt van klap en sterft politie is minstens zo belangrijk. Als de pakkans klein is, zijn mensen sim pelweg niet geneigd om zich aan de regels te houden." Het is de schrik van elke automobilist: uit het niets doemt een fietser op, recht voor je au to. Alleen door vol in de remmen te gaan, is een drama te voorkomen. „Fietsers zonder licht onderschatten het gevaar dat ze veroorzaken", zegt Markus van Tol van de ANWB. „Daar om is het belangrijk dat ze worden voorgelicht en gewaarschuwd." Volgens Koos Spee, oud-verkeers officier van justitie, is de kans groot dat het aantal dodelijke fietsongeluk- ken door de lagere pakkans toe neemt. „De verkeershandhavings- teams van de politie zijn de laatste ja ren uitgekleed", legt Spee uit. „Gewo ne agenten hebben geen tijd meer om te handhaven op lichte verkeers overtredingen. Na een paar jaar treedt er een gedragsverandering op: fietsers wéten dat ze niet worden ge pakt en ze doen hun licht niet meer aan. Het is een kwestie van wachten op meer dodelijke fietsongelukken." Vorig jaar kwamen 185 fietsers om het leven. Een aantal dat al jaren sta biel is, terwijl het aantal omgekomen automobilisten sinds 2000 enorm is gedaald. Juist in het donker is het risico op ongelukken groot: vooral ouderen ra ken in de avonduren betrokken bij een fietsongeval. De kans om in de duisternis slachtoffer te worden van een ongeluk neemt met zo'n 17 pro cent af bij werkende voor- en achter verlichting, blijkt uit het onderzoek. „Alle reden om strenger te handha ven", vindt Saskia Kluit van de Fiet sersbond. „In de week na de herfstva kantie wordt in Utrecht altijd gecon troleerd. Heel voorspelbaar. Contro les zouden juist vaker onverwachts moeten plaatsvinden." Het aantal boetes voor fietsen zonder licht is in Utrecht - net als in de meeste andere gemeenten - fors teruggelopen. Vorig jaar werden nog maar 274 bekeurin gen geschreven in de Domstad. „Op merkelijk weinig voor een studenten stad", vindt Kluit. In Amsterdam, waar het aantal boetes daalde van 5.527 in 2011 naar 1.611 in 2014, klinkt de roep steeds lui der om buitengewoon opsporings ambtenaren (boa's) boetes voor fiet sen zonder licht te laten schrijven. DEN HAAG. Een spectaculaire afname van maar liefst veertig procent. Deel de de politie in 2011 nog 73.008 bekeu ringen uit voor het fietsen zonder licht. Vorig jaar daalde dat aantal tot 44.316. Dat blijkt uit cijfers die het AD heeft opgevraagd bij het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). De verschillen tussen gemeenten zijn groot. In Amsterdam en Rotter dam stortte het aantal boetes in, ter wijl in Den Haag juist méér fietsers op de bon zijn geslingerd. De boete voor fietsen zonder licht bedraagt 55 euro. In vijftien Nederlandse gemeen ten - in Limburg, Utrecht, Friesland en Noord-Holland - werden vorig jaar welgeteld nul fietsers bekeurd voor fietsen zonder licht. De daling komt volgens de Natio nale Politie doordat er minder wordt gecontroleerd. „We kunnen niet alles doen", zegt Remco Gerretsen, woord voerder van de Nationale Politie. „Het is onhaalbaar om het hele jaar door regelmatig fietscontroles te hou den. Dat heeft geen prioriteit. Maar op lokaal niveau is het wel mogelijk om controles te intensiveren, mocht dat nodig zijn." Daarnaast zijn fietsers zich vol gens de politie de laatste jaren 'be wuster' geworden van goede fietsver lichting. „Sinds enkele jaren mag je ook met eenvoudige led-lampjes fiet sen", zegt Gerretsen. „Die zijn makke lijk te bevestigen aan het stuur of een tas. We zien dat veel scholieren dat doen." Uit onderzoek door het minis- 'Het is wachten op meer dodelijke ongelukken' terie van Infrastructuur en Milieu blijkt echter dat het aandeel mensen dat zonder licht fietst al jaren rond de 40 procent ligt. De Fietsersbond noemt de led-lampjes ook geen verbetering. „Die goedkope fietslampjes gaan juist heel snel kapot", stelt Saskia Kluit, adjunct-directeur van de Fiet sersbond. „Ze bungelen dan nog wel aan de fiets, maar doen het niet meer. Ouders denken dat hun kind veilig de weg op gaat, maar niets is minder waar." De Fietsersbond wil dat de politie per direct gaat optreden. „De verlich ting zou onderdeel moeten zijn van structureel terugkerende controles", stelt ze. „Als er boetes worden uitge deeld, helpt dat meteen. Waarschu wen heeft ook zin. Maar als fietsers lange tijd ongehinderd zonder licht kunnen fietsen, is er geen stimulans om goede verlichting aan te schaffen. Ook Veilig Verkeer Nederland (WN) wil dat de pakkans omhoog gaat. „Deze daling van het aantal boe tes baart ons grote zorgen", zegt WN-woordvoerder José de Jong. „Onze voorlichtingscampagnes zijn belangrijk, maar handhaving door de Burgemeesters luidden een jaar geleden nog de noodklok over de toenemende drugscriminaliteit in de zuidelijke provincies. In middels lopen er innovatieve pro jecten om hennepkwekerijen en drugslabs te ontmantelen. Als ge volg daarvan zegt de politie deze vaker in andere provincies aan te treffen. Naast politie en justitie blij ken gemeenten een steeds grote re rol te spelen in de aanpak van georganiseerde misdaad. Burge meesters namen in 2014 meer dan twee keer zo vaak bestuurlij- Naast politie en justitie blijken gemeenten een steeds grotere rol te spelen in de aanpak van georganiseerde misdaad ke maatregelen, zoals het sluiten van panden of het uitdelen van boetes, dan het jaar ervoor. Ondermijning is al enkele ja ren het toverwoord waarmee ge meenten, politie en belasting dienst boeven willen aanpakken. Soms is het effectiever om de be lastingdienst op een crimineel af te sturen, dan een lang strafrech telijk proces op te starten. Samen- werkingscentra van gemeente, politie en belastingdienst behan delden in totaal 1445 criminele dossiers: een stijging van ruim 55 procent ten opzichte van 2013. Zo wisten burgemeesters op diverse plaatsen in het land club huizen van criminele motorben des te sluiten, of te voorkomen dat er een nieuw afdeling werd opgestart. Het dwarszitten van criminele groeperingen leidt ook tot ongewenste effecten, schrijft minister van Veiligheid en Justi tie Ard van der Steur in een brief aan de Tweede Kamer. „Helaas betekent de intensievere rol van het bestuur bij de aanpak dat het wordt geconfronteerd met bedrei gingen. Onacceptabel." COBURG. Een hoogbejaarde auto mobilist in Duitsland schrok zo van het ongeval dat hij gisteren veroorzaakte, dat hij korte tijd la ter bezweek. De 87-jarige man reed in de stad Coburg een 80-ja- rige voetgangster aan. Zichtbaar aangedaan stapte hij eerst uit, maar kroop kort daarna weer ach ter het stuur van zijn auto. Vol gens de politie reed hij enkele me ters en overleed hij. De vrouw werd met een zware hoofdwond in het ziekenhuis opgenomen. Kras.nl/46064 of bel 0900-96977ocPg WOENSDAG 8 JULI 2015 Fietsers 's nachts in de Amsterdamse Kinkerstraat. foto Maarten Brante/ANP door Peter Winterman Koos Spee oud-verkeersofficier van justitie door Koen Voeskuil DEN HAAG. Drugscriminelen trek ken weg uit het zuiden van Neder land. Ze vestigen hun hennepkwe kerijen of drugslaboratoria liever elders in het land, omdat in Lim burg en Brabant de pakkans te groot is. Dat concluderen het Openbaar Ministerie en de politie in een rapport over de georgani seerde misdaad. Ontdek per fiets dit natuurpark met bossen, rotslandschappen en stoere ridderburchten. Het uitstekende fietsroutenetwerk voert u o.a. naar het sfeervolle Rothenburg en Regensburg. Incl. 3* hotels, ontbijt, bagagevervoer en NL-talige routes Prijzen p.p. o.b.v. 2 personen excl. reserveringskosten en Calamiteitenfonds

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 3