53% 8? 3 DIEKSTRA aL Het beeld van haar op haar ziekbed. Ik probeer dat innerlijk ver weg testoppen SFEER IN DE LES SNELAAN TEH, EN KWALITEIT VAN DE LERAAR 6 PRIJS KWALITEIT EIND OORDEEL keling dat jongeren hun verkering soms uitmaken via WhatsApp. Be halve dat het weinig respectvol is, is het ook een vorm van ontwijkend gedrag; ze omzeilen een moeilijk gesprek over hun gevoelens. What sApp wordt dan een vluchtroute." Ook om conflicten uit te praten, is WhatsApp wellicht een gemakke lijke, maar niet de beste oplossing, aldus Elsemieke Havenga. „Ruzies escaleren eerder als mensen elkaar niet zien en niet horen. Je leest immers alleen de woorden die ie mand stuurt en je ziet niet hoe ie mand er bij kijkt en klinkt. Wat zwart-op-wit staat, komt al snel harder over dan wanneer iets wordt gezegd. Jongeren leren zo niet met elkaar tot concensus te komen." Havenga is realistisch: „Een ont wikkeling als deze valt niet tegen te houden." Havenga is niet be zorgd dat jongeren hun gevoelens niet meer uiten: „Integen deel, jongeren van nu zijn juist opener dan de generaties daarvoor. Ik maak me eerder zor gen over de manier waarop zij hun gevoe lens uiten; misschien zouden er etiquettere gels voor het gebruik van What sApp moeten komen. Bijvoorbeeld: je relatie beëindigen via een appje, dat doe je dus niet." Respectvol met elkaar omgaan, dat lukt als naast de WhatsApp-conver- saties ook genoeg persoonlijke ge sprekken worden gevoerd, ook over gevoelige onderwerpen, zegt de communicatiedeskundige. Zonen Steven en Jasper hebben overduidelijk weinig behoefte aan een mix van tekstberichtjes en per soonlijk contact, zie ik vanuit de keuken. De telefoon gaat inmiddels voor de zesde keer over. Met een zucht neem ik dan maar zelf op. „Ha pap!" René Diekstra buigt zich over de menselijke geest Do naderende dood accepteren, dat kan niet iedereen. Als je een dierbare die strijd ziet leveren, vraagje jezelf af: hoe zou ik die laatste dagen doorstaan? Een stervensbelangrijke vraag. was mijn vijfde verlies in tien maanden tijd. Vier familieleden en in juni dus deze vriendin die ik al twintig jaar kende. Met uitzondering van mijn schoonmoeder, die met haar 96 jaren vond dat ze al veel te lang had geleefd, kwam voor de anderen de dood te vroeg. Dat vonden zijzelf. Dat vond en vind ik ook nog altijd. Er was tussen ons altijd de stilzwijgende veronderstel ling dat we tot op hoge leeftijd eikaars levens gezellen zouden blijven. Zoiets spreek je niet uit, je gaat er gewoon van uit. Maar de dood is een domine rende spelbre ker. Wat ik me tien maanden geleden nog niet realiseerde, is dat de dood je daarom niet alleen ontzettend pijn kan doen. Hij kan je ook ontzettend boos maken, woedend zelfs. Niet alleen de nabestaanden, maar ook de sterven den. Zoals mijn vriendin het uitdrukte, vier maanden geleden nog 'alive and kicking', maar op haar sterfbed een uit gemergelde schim van zichzelf: 'je hebt het maar te pikken, g..verdomme.' Tot op het laatste moment heeft ze het niet ge pikt. In haar woorden: 'veel mensen sterven te laat. Sommigen sterven te vroeg. Ik behoor tot die laatste groep.' Zij zag duidelijk de zin niet in van haar vroeg tijdige dood. Ik ook niet. Voor ons bei den betekende haar naderende dood een zingevingscrisis. Dat gevoel werd ver sterkt doordat haar protest tot het einde toe zowel verdrietig was om aan te zien maar ook mensonterend. Het beeld van haar op haar ziekbed, worstelend met haar gevoelens, maar niet kunnen be rusten, heeft mijn herinnering aan haar negatief gekleurd. Ik probeer dat beeld innerlijk steeds ver weg te stoppen. Maar daf lukt niet goed, omdat ik me af vraag: hoe berustend, accepterend, zal ik zijn in het uur van mijn dood? Daar loopt weer de vraag doorheen: waarom zou ik eigenlijk berustend moeten zijn? Ik wil dolgraag leven. Dan is het toch te recht dat ik de dood ervaar als een zin loze rotstreek? Mijn vriendin heeft haar dood ervaren als onrecht. Ze meende recht te hebben op een langer leven. Juist daardoor maakt ze me bewust van een stervensbelangrijke vraag: is mijn leven een recht of een voorrecht? dinsdag7 juli 2015 GO Bikram is een ernstige aangelegenheid; iedereen doet (letterlijk) zijn stinkende best om zijn houdingen te perfectioneren. leder voor zich en yogagod Shiva voor ons allen. Er is nauwelijks contact, maar wel een pikorde: de beste yogi's claimen een plek vooraan. De docenten leggen elke houding geduldig uit. Je bent misschien niet de beste maar je kunt meteen meedoen. En hee: aan competitie deden we niet bij yoga, toch? Sommige houdingen veroor zaken bij sommige mensen de eerste (paar) keer misselijk heid. Daar moetje doorheen. Bikramyogaleraren zijn speciaal opgeleide docenten. Vaak zijn het goed getrainde Britten of Amerikanen. Behalve hun vak, nemen Bikramdocenten ook zichzelf erg serieus; lachen is er niet bij. En wie op een spirituele 'touch' hoopt, heeft pech: daar doen ze niet aan. Voor 15 euro per uur krijg je les van gekwalificeerde docenten.Een schone handdoek is bij de prijs inbegrepen. 15 euro voor anderhalf uur yoga is pittig. Twee keer per week kost dus 30 euro. Korting is pas mogelijk bij drie keer per week. Leuk voor fanatieke liefhebbers van de berichtjes zorgen voor een blunder(tje). Bijvoorbeeld door de spelling. Ook belandt 27 procent van de appjes bij de verkeerde persoon. van de WhatsAppers baalt wel eens van zijn eigen berichtjes. Bijvoorbeeld omdat je dronken was toen je op 'verstuur' drukte. Sinds vorige maand is het mogelijk om waardevolle WhatsApp-gesprekken in boekvorm te laten gieten op www.Whappbook.com, dat ook onderzoek deed onder 1041 Nederlanders. Enkele opmerkelijke uitkomsten. Driekwart van de jonge ren maakt gebruik van WhatsApp. FOTO TJITSKE SLUIS Rotstreek Onlangs overleed een vriendin van net 50. Het Reageren? rene.diekstra@persgroep.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 48