NPO 3 wil jonge kijkers terug CULTUUR 27 Samuel Bjork schreef de bestseller Ik reis alleenDaarna bleek hij ernstig ziek te zijn. Nu werkt hij, dag en nacht, aan een nieuwe thriller. U En toen was Samuel Bjork (46) opeens ziek. Kanker in zijn rechteroog. Op va kantie in Thailand was het, vorig jaar, een vakan tie die al acht maanden duurde. Eerst dacht hij nog dat hij tijdens het surfen een zandkorreltje onder zijn ooglid had gekregen. Toen het ongemak aanhield, bezocht hij toch maar een plaatselijke arts. Na een paar onderzoeken in een ziekenhuis kreeg hij de diagnose: 'U wordt blind'. Dat kwam aan. Op stel en sprong reisden Bjork en zijn vriendin terug naar huis, naar Noorwegen. De ziekte veranderde alles. Juist nu hij succes heeft. Nu zijn boek Ik reis alleen een hit is in Noorwegen en daarbuiten. Ineens moest hij zich schikken: Bjork ging de medische molen in. Een heftige tijd, in alle opzichten. „Ik ben nooit een heel erg vrolijk mens geweest. Wat volgde, was een perio de van pijn en duisternis. Ik kon niets meer, ik kon mijn eigen schoe nen niet eens aantrekken." Inmiddels is hij een jaar en vijf operaties verder. De kanker is weg, maar het licht in zijn rechteroog is hij kwijt. „Wie weet komt dat nog te rug." De hele rechterkant van zijn lichaam is, zoals hij het zelf zegt, 'een beetje onzeker'. Niet dat je er iets van merkt als je met Bjork door Trond- heim wandelt. Doelbewust gaat hij voor in de straten van het stadje in het midden van het land. Hij geniet van het mooie weer deze dag. Een nieuwkomer is hij: de man die eigenlijk Frode Sander 0ien heet, maar die het laatste jaar bekend werd als thrillerschrijver Samuel Bjork. De zoveelste uit Scandinavië, de zoveel ste op een propvolle markt voor span nende boeken. Maar hij werd een succes. Eerst in Noorwegen, waar hij bovenaan de bestsellerlijsten terechtkwam. En ver volgens internationaal, niet in de laat ste plaats in Nederland. Dat doet hem iets, zegt hij. „Ik heb in Nederland gewoond, in Schevenin- gen, en ik was veel in Amsterdam." Dat een Nederlandse verslaggever he lemaal naar Trondheim komt, de plaats waar hij twee maanden gele den naartoe verhuisde vanuit Oslo, kan hij dan ook nauwelijks bevatten. Het maakt 'het onnatuurlijke gedoe' van het gesprek maar net goed. „Inter views vind ik vreselijk, zo'n gesprek in een setting die je normaal nooit zou hebben bedacht. Met roem kan ik helemaal niets, het maakt me onge makkelijk als mensen me herken nen." Toch voelt hij zich ook gestreeld door de erkenning die hij alom krijgt. De rechten van Ik reis alleen werden verkocht in twintig landen: elke keer dat hij zijn mail opende, kwam er weer een land bij. Ook de filmrech ten zijn verkocht: HBO wil van zijn thrillerdebuut een serie te maken. „De mensen die verantwoordelijk zijn voor Mad. men zijn erbij betrok ken. Dat is toch ongelofelijk?" Het succes, en ook de ziekte die er onmiddellijk op volgde, hebben hem overweldigd. Bjork zegt het, maar je merkt het ook aan hem. Hij is druk, hoewel dat ook kan liggen aan het feit dat hij in de afrondende fase zit van zijn tweede thriller. „Ik heb net bijna vierhonderd pagina's geschre ven in twintig dagen. Dag en nacht ben ik aan het werk, alleen op die ma nier kan ik me helemaal inleven in de personages." Hij benoemt daarmee meteen ook de kern van het succes van Ik reis al leen, denkt Bjork: de personages. „Ik schrijf thrillers, maar die moeten wel over mensen gaan. Je moet mijn boek niet alleen willen lezen omdat je wilt weten wie uiteindelijk de moord heeft gepleegd. Natuurlijk: de mis daad is onvermijdelijk, een thriller kan niet zonder en het is ook de af spraak die thrillerschrijver en -lezer met elkaar hebben gemaakt. Maar als de personages in het boek van bord karton zijn, dan werkt het niet." Aan personages geen gebrek in Ik reis alleen. Het boek had gemakkelijk kunnen verzanden in een grote hoe veelheid figuren die alleen worden opgevoerd ter meerdere eer en glorie van de uitkomst: het oplossen van een misdaad. „Je hebt zoveel thrillers waarin mensen ten tonele verschij nen alleen maar omdat ze een rol heb ben in het geheel, bijvoorbeeld om dat ze een lijk moeten aantreffen in een bos. Dat voelt altijd zo geconstru eerd." In zijn boek gebeurt dat niet. Zijn personages krijgen een leven mee, waarin duidelijk wordt wie ze zijn en hoe ze zo zijn geworden. Dat geldt voor de bijrollen, maar nog veel ster ker voor de hoofdpersonages. Neem bijvoorbeeld rechercheur Holger Munch, de teamleider die belast wordt met het onderzoek naar de moord op een 6-jarig meisje. Het kind wordt aangetroffen in een bos, opgeknoopt aan een springtouw. Om haar nek hangt een bordje met de tekst 'Ik reis alleen'. Munch, een slimme man met een verleden, ontpopt zich tot de centra le figuur in het verhaal. Hij wordt on der anderen bijgestaan door de de pressieve, maar extreem getalenteer de politieagente Mia Krüger. Zij wordt in het verhaal geïntroduceerd op het moment dat ze vastbesloten is zelfmoord te plegen. „Ach Mia, mijn favoriete persona ge. Ik herken zoveel van mezelf in 'Met roem kan ik helemaal niets, het maakt me ongemakkelijk als mensen me herkennen' haar. Ik heb me in ieder personage moeten inleven, maar bij haar ging dat het gemakkelijkst." Het is ook om die reden dat hij op recht persoonlijk gekwetst is wan neer hij wel eens kritische recensies krijgt. „Dat verdienen mijn persona ges niet." Bjork schrijft dus thrillers, het soort boeken waarvan hij er zelf niet overdreven veel leest. Het was een overstap na twee in Noorwegen rede lijk succesvolle romans en het schrij ven van toneelstukken. Ook vertaal de hij Shakespeare en was hij in zijn vaderland een bekende zanger, pop muzikant en beeldend kunstenaar. Waarom die overstap naar span nende boeken? „Ik verveel me snel en hield daarom altijd al van vaart in een verhaal. Het thrillergenre dwingt je snelheid te maken en vast te hou den. Ik wilde een boek schrijven dat je niet kunt wegleggen." Hij is ook kritisch over het niveau van veel thrillers. „Veel mensen schrijven thrillers omdat die beter verkopen. Ze denken op die manier gemakkelijker geld te kunnen verdie nen. Er is veel rotzooi te koop." Het verhaal moet vooral doorgaan, zegt Bjork. Dus liet hij zich ook niet leiden door al te veel feiten: de re search beperkte zich tot het kijken van politieseries. „Ik heb niet gespro ken met politieagenten. The wire, True detective en Six feet under hebben mij meer geïnspireerd dan de reali teit. Je inleven in de personages, dat is wat dit verhaal geloofwaardig maakt." Dat inleven heeft voor Bjork wel wat voeten in aarde. Hij eet bijna niets, de dagen dat hij intensief aan een boek werkt. „Van voedsel word je maar slaperig. Als ik weinig eet, ben ik veel scherper." Slapen doet hij op die momenten ook al weinig: af en toe sluit hij twin tig minuten zijn ogen, om daarna weer verder te schrijven. Dat hij ziek werd, maakte het schrijfproces alleen maar extremer. „Als ik me echt slecht voel, kan ik mijn dokter bellen. Die moet me tegen mezelf in bescher ming nemen." Met een nieuwe zomer programmering en veel plannen voor het najaar, maar zónder The tonight show, hoopt netmana ger Suzanne Kunzeler een nieuwe slag te maken in de heropbouw van NPO 3. NPO 3 verloor begin vorig jaar veel kijkers na de verhuizing van De wereld draait door naar NPO 1. Om verder te bouwen aan de jon gerenzender en te laten zien dat de publieke omroep deze maan den niet alleen drijft op herhalin gen, ging deze week een nieuwe zomerprogrammering van start. Met daarin onder andere Lauren! En de liefde,Motief voor moord (waarin situaties uit het echte le ven worden nagespeeld), jongeren- serie 4JIM en festivalregistraties. „Ik heb het idee dat de kijker meer gaat merken van ons jonge- renprofiel. Deze zomer doen we dat met herkenbare themaweken. Het is nu de week van de liefde, met onder andere Lauren Verster die zich elke dag in reportages op een ander facet van de liefde stort. Later is er een roze week naar aan leiding van de Gay Pride. Proefon dervindelijk proberen we de zen der weer op te bouwen." „Er moet meer humor komen. Dat is vooral de ambitie voor de pro grammering in het najaar. Daar naast willen we elke dag zijn ei gen kleur geven. Zo komen we na de zomervakantie op vrijdag met een soort 'avonturenbalk', waaron der een nieuw programma met bioloog Freek Vonk. Van The to night show met Jimmy Fallon be stellen we geen nieuwe reeks meer „Waarschijnlijk zie je dat dit na jaar. Maar het wordt absoluut geen journaal hoor. Het is een pro gramma met actualiteiten voor de doelgroep 20 tot 34 jaar. Meer kan ik er nog niet over zeggen." „De nieuwe website np03.nl ging maandag online. Daar bieden we geregeld afleveringen aan van se ries nog voor ze op televisie ver schijnen. NOS op 3 stopte afgelo pen weekend, maar keert terug als nieuwsflitsen binnen de STER-re- clameblokken. Die verwijzen weer naar de website. Zo zoeken we naar manieren om ons aanbod breder te trekken dan alleen televi sie. Het Britse BBC 3 heeft plan nen om volledig online door te gaan; dat vind ik nog te risicovol. Je hebt traditionele televisie nog nodig als etalage. Wie weet kan het over een jaar of vier wél." DINSDAG 7 JULI 2015 over mensen gaan door Mare Kruyswijk '(NS'hf Samuel Bjork - Ik reis al leen. Vertaling: Renée Vink. Luitingh-Sijthoff, 19,90 euro. Suzanne Kunzeler, netmanager van NPO 3. foto ANP door Cudo Tienhooven Wat maakt NPO 3 met deze zomer programmering aantrekkelijker? Wat kan beter? Hoe staat het met de plannen voor een eigen jongerenvariant op het 'Achtuurjournaal'? De kijkers keren langzaam terug, maar voor hoelang? Jongeren kijken toch vooral video on demand en onli ne?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 27