'Verleid niet, geef vooral informatie' NIEUWS 11 Stichting Media Rakkers geeft marketeers regels voor verantwoorde commercials voor kinderen. Beer bijt arm af van gast in restaurant ROTTERDAM. Reclamemakers moe ten zich meer bewust worden van de regels voor het maken van com mercials voor kinderen. Met de pu blicatie van de Jeugdreclamewij- zer wil de Stichting Media Rak kers marketeers 'opvoeden'. „Ze moeten begrijpen waarom ze kin deren als een kwetsbare groep moeten zien", stelt directeur Lies- beth Hop. Neem de kracht van de herha ling. Hoe vaker een boodschap wordt herhaald, hoe beter deze bij kinderen binnenkomt. „Als je re clames eindeloos herhaalt, ge bruik je juist die kwetsbare kant van kinderen om de boodschap over te brengen. Dat moeten we niet willen. Kinderen worden daar veel te veel door beïnvloed", betoogt Hop. Onderzoek wijst uit dat kinde ren onder de 7 jaar reclame niet kunnen onderscheiden van neu trale informatie. Ze hebben geen idee waarom er überhaupt recla mes op tv zijn. Hoe ouder ze wor den, hoe beter ze weten wat com mercials zijn. Toch kunnen kinde ren pas vanaf een jaar of 11 de na delen ervan benoemen. De Stichting Media Rakkers probeert met lessen op scholen kinderen te wapenen tegen de beïnvloeding door reclames. „Ze hebben recht op informatie over wat ze bijvoorbeeld in de winkel kunnen kopen", zegt Hop. „Ze moeten reclames leren herkennen en kritisch te benaderen." Media Rakkers richt nu ook de pijlen op de reclamemakers. In de Jeugdreclamewijzer roept de stich ting hen op kinderen niet per se te verleiden, maar vooral informa tie te verschaffen over hun produc ten. Daarnaast staan alle regels voor kinderreclames overzichte- 'Marketeers moeten begrijpen waarom kinderen zo kwetsbaar zijn' lijk op een rij. Ook legt Media Rak kers uit waarom de regels er zijn. De Bond van Adverteerders juicht het initiatief toe. „Het is be langrijk om verantwoord te com municeren. Met deze Jeugdrecla mewijzer kunnen reclamemakers makkelijk zien of ze op het juiste pad zijn", reageert directeur Olaf Croon. Overigens is de Stichting Me dia Rakkers niet ontevreden over de Nederlandse marketeers. De laatste incidenten met snoepcom- mercials dateren van vijfjaar gele den. „Toen moesten kinderen zo veel mogelijk repen eten om een optreden van een bekende artiest te kunnen winnen", beschrijft Hop. „Daarmee moedig je ze aan in korte tijd veel te snoepen." In een andere snoepreclame werd gesteld dat een product geen vet bevatte, maar vergaten de recla memakers erbij te zeggen dat de snoepjes voor 99 procent uit sui kers bestonden. De regels voor kin derreclames zijn toen aange scherpt. Een beer die als attractie in een restaurant in de Siberi sche stad Tomsk wordt ge houden, heeft afgelopen weekeinde de arm van een vrouwelijke gast afgebeten. Zij ging bij de beren kijken, die door de restauranteige naar al jaren in een kooi wor den gehouden. Een van de dieren greep de vrouw. Gevangenis <f DINSDAG 7 JULI 2015 BAGDAD. Een man draagt een gewond kind weg nadat een straaljager van de Iraakse luchtmacht gisteren per ongeluk een wijk van de hoofdstad Bagdad bombardeerde. Zeker twaalf mensen zijn om het leven gekomen en verschillende huizen zijn verwoest. 25 personen raakten gewond. Vol gens de Iraakse televisie had het vliegtuig meege daan aan een luchtaanval op stellingen van Islamiti sche Staat. Een van de bommen kwam toen niet los. Op weg terug naar de basis gebeurde dat als nog. Ónder de slachtoffers waren drie kinderen en twee vrouwen, foto Reuters Redamewijzer beschermt kind tegen beïnvloeding door Ellen van Gaaien t Liesbeth Hop Media Rakkers TOMSK OSLO Breivik klaagt om isolatie Anders Breivik, die in 2011 met twee aanslagen in Oslo 77 mensen doodde en daar voor 21 jaar kreeg, heeft de Noorse staat aangeklaagd. Hij zit vast in een geïsoleer de vleugel en meent dat dit een overtreding is van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 11