Kruiwagen vol 'leuke presentjes' Zeeland spiegelt zich aan Corsica en Yorkshire 8 SPORT Beelden van de Deltawerken gaan de hele wereld over. Zeeland rekent op een impuls voor het toerisme. Dorr zoekt het gevaar van 'de bocht' op Dirk Dorr Eindhoven „Toen bekend werd dat de Tour de France deze zomer naar Zeeland zou komen en ik het parkoers zag, wist ik: ik ga in de bocht van de Cauersweg zitten. Ik ben daarom al vroeg naar deze plek geko men, om een plaats te bemachtigen. Ik dacht dat het gevaarlijk zou worden voor de ren ners, met zo'n gevaarlij ke tussenstrook, maar ik zie nu dat het is aan gepast. Dat is maar goed ook. Zo voorkom je ongelukken." 'Je wilt toch een graantje meepikken' John Sepmeijer Burgh-Haamstede „Ik ben met mijn ijscokar eigenlijk op weg naar het strand. Ik ben al een uur on derweg, maar ben er nog steeds niet. Ik ga boven aan de Storm vloedkering staan, dan ben ik vlak bij het strand en bij de Tour. Je wilt toch een graantje meepikken. Ik verkoop ijs, fris en bier. Ik heb wel wat extra voorraad meege nomen en kan er al tijd nog wat bijhalen vanaf het strandpavil joen als het nodig is." renners voorafgaat. Snoepfabrikan ten strooien met lekkers en er vlie gen petten, tassen en pennen over de Zeeuwse straten. „Er werd zo verschrikkelijk veel gegooid joh", stamelt Han Meerhoff (66). De inwoner van Ovezande staat op zo'n vijfhonderd meter van de finish naast een gevulde kruiwagen met prullaria. „Die kruiwagen hebben we niet meege nomen om al die spullen mee te vervoeren, hoor", zegt Meerhoff. „Daarin hebben we bier, brood en paraplu's meegenomen. Maar nu is zo'n kruiwagen toch wel makke lijk. Dan kunnen die jongens een leuk presentje meenemen voor de thuisblijvers." Hij knikt naar zijn Sloveense za kenrelatie en diens vrienden, een delegatie van vier mannen die naar Nederland kwam om te fiet sen en sfeer te proeven op Neeltje Jans. „Ze vinden het hier prach tig", deelt Meerhoff de mening van zijn gasten. En daarbij doelt hij niet alleen op de sfeer („In hun thuisland zouden ze verrot ge scholden worden als ze een stukje zouden fietsen, hier worden ze ge groet"), maar ook de kwaliteit van de wegen waarover de renners hun pedalen rondtrappen, en dan met name de fietspaden („Die heb ben ze niet in Slovenië"). De vrijgevigheid van de recla mekaravaan is voor de Slovenen een welkome verrijking van hun trip, maar ook de duizenden Ne derlandse en veelal Zeeuwse toe schouwers laten zich de present jes welgevallen en plukken de bril- lendoekjes en keycoards zonder géne van het asfalt of pikken het tussen wat plukjes gras op. „Een kennis zei het laatst tref fend", zegt Jan Duin, voordat hij het hele reclamecircus dat zich voor zijn ogen voltrekt zal duiden in een nuchtere spreuk. „Hij zei me: 'Wij Zeeuwen zijn zo zuinig, we praten door onze neus om lucht uit te sparen'." Dan wordt een gratis sleutelhanger of mag neet voor op de koelkast al gauw gezien als mooie winst. 100.000 mensen, van wie er 1500 het 'leuk' vonden en deelden met vrienden." Zeeland spiegelt zich enigszins aan Corsica en het Engelse graaf schap Yorkshire. Daar reed het Tourpeloton in respectievelijk 2013 en 2014 drie dagen doorheen. Zowel het Franse eiland als het Engelse heuvellandschap werd herontdekt door het grote pu bliek. „Wat waren die beelden van Corsica mooi hè", zei ook Dijkstra. „Die groen-blauwe kust lijn, die mooie kliffen.Kijk, de Franse VW is één van de hoofd sponsors van de Tour. Die heeft er baat bij dat al die plaatsen er mooi op komen." Op Neeltje Jans waren gisteren honderden journalisten verza meld, in het perscentrum in het 'Er werd zo verschrikkelijk veel gegooid joh. Dan is zo'n kruiwagen makkelijk' Paraplu, paraplu, para sol tegun duh zonne, slekts tien uuro", schalt het over de Kraaijensteinweg in Burgh-Haamstede, in een taal met zowel Franse als Ne derlandse tinten. Hoewel de para plu's nog gretig aftrek vinden bij het busje van de Tourorganisatie, is het lange tijd vooral wachten op een andere regenval: de stortvloed aan producten die de reclamekara vaan over Zeeland uitkiepert. „Een tasje, een petje, een bril...", herschikt Mika van Os (9) zijn veroveringen één voor één. „Drop!" Het jochie uit Berkel en Rodenrijs wroet in de gevangen tas van een frietfabrikant waarin hij alle spullen heeft gestopt en vist het ene na het andere promo tieproduct tevoorschijn. „We hebben familie in Zee land", vertelt moeder Annemarie, terwijl ook haar andere zoons Di- co (7) en Zino (5) door hun aan winsten spitten. „Mika en Dico hebben zaterdag een wedstrijd ge reden in Kruiningen. We wilden met het hele gezin nu wel eens de Tourgekte meemaken." Bij die Tourgekte hoort dus ook de reclamekaravaan, die aan de gaan brengen. Daar zijn ze goed in." Maanden geleden kwam de Franse televisie al langs in Zee land om de route langs te lopen. De provincie Zeeland wees toen tal van 'landmarks' aan, plekken die men graag tijdens de etappe in beeld zou willen zien. Zoals de Brouwersdam, de Stormvloedke ring, de Oosterschelde, Veere, Zie- rikzee en het Watersnoodmu seum. „Sommige punten zijn op de route, andere niet. Maar dat geeft niet, want de helikopters kunnen ook wel wat afwijken van het parkoers, bijvoorbeeld tussen de finish en de ceremonie in", zei Raquel Jimenez van Marketing en Promotie van de provincie hoop vol. „Wij willen vandaag laten zien dat Zeeland niet alleen mooi is, maar ook een verhaal heeft. Dat gaat over de strijd tegen het water en het leven met het water. Dat gaat over 1953 en de herstelpe riode daarna." In de aanloop naar de etappe van gisteren profileerde Jimenez' afdeling de provincie als 'anders'. „We hebben onder meer de leu zen 'Finisht anders', 'Waait an ders' en 'Smaakt anders' gehad", vertelde ze. „En we denken dat dat wel aansloeg. Omdat ons bud get beperkt was, hebben we veel free publicity gezocht, onder meer op Facebook. We hebben in Duits land en Frankrijk via de sociale media campagne gevoerd. In Duitsland bijvoorbeeld ook met de tekst 'Sind Sie dabei?' op een fo to van Zeeland. Dat is door bijna 600.000 mensen gezien en door 6000 van hen geliket. In Frankrijk bereikte een soortgelijke actie ook al 22 jaar inspiratie tijdens de Ronde van Frankrijk." De provincie beoogt dat ook: een impuls voor het toerisme in Zeeland. Natuurlijk was het ook om het wielrennen te doen, maar men wilde vooral de pracht van dit deel van Nederland voor het voetlicht brengen. Dijkstra: „Ik zit altijd met Maarten Ducrot in het commentaarhokje. Hij is een Zeeuw, ik een Drent. Hij vindt Zeeland het mooiste deel van Ne derland, ik natuurlijk Drenthe. Maar ik moet zeggen: het is hier wel heel mooi. En ik denk dat de Fransen dat ook wel zo in beeld Of het werkt? Dat weet Herbert Dijkstra wel ze ker. „Ik ken de cij fers natuurlijk niet precies, maar het helpt voor een gebied of een stad enorm als de Tour de France langs komt", zei hij gisteren voor dat hij voor NOS Studio Sport commentaar leverde bij de beel den van de etappe naar Zeeland. „Heel veel mensen doen ideeën op voor een vakantie als ze naar onze programma's kijken. Ik krijg Provincie met t De kruiwagen die Han Meerhoff meenam, is gevuld met allerlei promotie producten van de reclamekaravaan, foto Mitchell Minnaard door Mitchell Minnaard Drukte in de perszaal in het Topshuis op Is 35 Zeeland was zo'n 35 minuten in beeld. Om 17.00 uur kwam het peloton de provincie binnen, rond 17.35 uur was de huldigingsceremonie voorbij. Han Meerhoff Maarten Ducrot (rechts) en Ben de Reu nemen bij de finish op Neeltje Jans de laatste details door. foto Johan van der Heijden door Roeland van Vliet

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 40