7~ï mm Tweede klas 1 2 SPORT Als er één Nederlander het geel kan pakken in Utrecht dan is het wel Tom Dumoulin. De Limburger reageert op tien stellingen. Ook Rutte verheugt zich Premier Mark Rutte wenst de twintig Nederlandse Tour-deelnemers veel suc ces. Ook hij verheugt zich op het wieier- festijn, zei Rutte na afloop van de minis terraad. Hij zei uit te kijken naar de prach tige beelden, vooral ook van het Neder landse landschap. Boom: 'Martin moet op zijn woorden letten' Bij de teampresentatie van Astana stond Lars Boom gisteren even stil bij kritiek van Tony Mar tin (foto). De Duitse tijdrijder stelde onlangs dat wat hem betreft ach ter elke zege van Astana een vraagteken staat van wege alle dopingperike- len rondom die ploeg. „Ik denk dat Tony een beetje op zijn woorden moet letten. Met de Tour-ploeg die hier rijdt, is niks mis", zei Boom. Gisteravond werd be kend dat Booms cortisol- waarden niet in orde zijn. Dat maakt zijn Tour-start onzeker. COLUMN Thijs Zonneveld Laurens ten Dam ging met de trein. Samen met zijn ploeggenoten Jos van Emden en Tom Leezer. Koffer mee, krantje, bakje koffie en misschien een zak krentenbollen of zo'n klef fe gevulde koek uit een stationsau tomaat - voor als ze honger zou den krijgen onderweg. Je wist maar nooit: het was best een eind van Maastricht naar Utrecht Cen traal. Ramon Sinkeldam pakte ook de trein, vanaf een station naast een Noord-Hollandse Vinex-wijk. Wilco Kelderman kwam op de fiets naar Utrecht. En Koen de Kort werd gebracht door zijn va der, als een F'je naar de voetbal club op zaterdagmorgen. Het zou me niet verbazen als hij achterin de auto de Donald Duck zat te le zen en om de vijf minuten aan zijn vader vroeg of ze er nou al waren. Op de fiets, met de trein en ge bracht door papa naar de grootste wielerkoers van de planeet: het is zo heerlijk lullig. Zo lekker kneu terig. Zo ongewoon gewoon. Ver gelijk het maar eens met de ma nier waarop voetballers zich ver zamelen voor een willekeurige in terland tegen Letland of Liechten stein: als je het parkeerterrein van Huis ter Duin opdraait in een au to die minder dan een ton kost, dan ben je af. Zie je het al voor je, Robin van Persie en Daley Blind die op Schiphol instappen in de sprinter van 8.48 uur naar Sassenheim, en vandaar met bus 361 naar Noord- wijk? Of Nigel de Jong en Kevin Strootman samen met Arjen op de achterbank bij pa Robben ('Jon gens, wie wil er een AA'tje?')? Zou toch prachtig zijn? Maar de kans dat het gebeurt, is net zo groot als de kans dat het morgen dropveters regent. Top- voetballers, -tennissers en -basket ballers: ze leven in een ander uni versum dan wij, in zessterrenho- tels, in villa's met hekken en in vipclubs waar een biertje een doorsnee maandsalaris kost. Wielrenners niet. Die wonen om de hoek in een rijtjeshuis, en als je ze 's morgens tegenkomt bij het uitlaten van de hond stame len ze goedemorgen tegen je. Je moest de afgelopen dagen in Utrecht en omgeving je best doen om niet tegen de beste renners ter wereld op te botsen. Tony Mar tin walste een paar omaatjes plat Wielrenners wonen om de hoek in een rijtjeshuis en kom je 's ochtends tegen als je de hond uitlaat in een poging om de proloog te verkennen, de jongens van de Bel gische Lotto-ploeg vergaapten zich aan de benen van een fietsen de sociologiestudente, Lampre- sprinter Davide Cimolai raakte verdwaald in een polder bij Lopik en Fabian Cancellara stond een uur lang te telefoneren - blijkbaar bestaat er iemand die dat Zwit sers-Duitse gebrabbel van hem verstaat - op het Jaarbeursplein. In tweehonderd landen wordt de Tour op televisie uitgezonden, er kijken honderden miljoenen men sen naar en sommige renners ver dienen geld als water - maar wiel rennen is nog altijd een klein, kneuterig sportje. Renners met sterallures zijn op één hand te tellen, van mediatrai ning hebben ze nog nooit ge hoord en iedere toerist met bier buik kan tijdens een training aan haken. Ze slapen in sjofele hotels, lopen rond in slobberige trainings pakken van de sponsor en rijden door Frankrijk in muffe bussen. En als ze naar de Tour-start gaan, dan pakken ze de trein. Tweede klas, uiteraard. ls er één Nederlander het geel kan pakken in Utrecht dan is het wel Tom Dumoulin. Aan de vooravond van de ope- ningstijdrit van de 102e Tour de France krijgt de Limburgse wielerhoop tien stellingen voor zijn kie zen over de Tour, de gele trui en zijn carrière. „De Tour ga ik voor 99,9 pro cent nooit winnen." Tom Dumoulin: „Bijna. Er mag wel wat meer hoogteverschil in van mij. En het had ook wel iets technischer gemo gen. Maar het is wel een heel mooie af stand. Korter had niet gemoeten, iets langer had gemogen. Ik heb 'm in mei verkend met een politiemotor voor m'n neus. Of het een mooi rondje is? Joh, dat interesseert me helemaal niet. Ik ga er toch niks van meekrijgen." „Misschien. Geen ja en geen nee. Er zijn renners die meer kans hebben, denk ik. Zeker Tony Martin en ook Fabi an Cancellara staan hoger in de polls. Maar er is ook wel wat mogelijk. Dan moet ik een superdag hebben en Tony een wat mindere dag. Ik heb een kans. Maar zeker niet de grootste kans." „Byfar, ja. Vooral voor de buitenwe reld, maar daarmee automatisch ook voor mij. De Tour is gewoon de wed strijd waar het wielrennen om draait. Tachtig procent van de kijkers kijkt de rest van het jaar geen wielrennen. Dat zegt genoeg. De Tour ga ik voor 99,9 procent nooit winnen. Bij het wereld kampioenschap tijdrijden zijn m'n re sultaatkansen veel groter. Maar toch voelt de Tour belangijker. En de start in Nederland maakt het alleen maar spe cialer." „Nee. Bradley Wiggins is beter. En die is nog niet helemaal gestopt. En ook Cancellara heeft zoveel gepresteerd in het verleden... Nee, ik ga me echt nog niet wagen aan deze uitspraak. Alleen TOM DUMOULIN puur op basis van vorig jaar zou ik me na Wiggins en Mar tin nu de op twee na beste wil len noemen." Lachend: „Dat is een gevaarlijke.. Hier doe ik maar een 'mischienne- tje'. Het zou zeker kunnen. Ik heb zeker kans. En het mag op basis van m'n prestaties zeker mogelijk worden geacht, ja. Maar het WK van dit jaar in de Verenigde Staten heb ik even vluch tig bekeken. Hele lange rechte stuk ken, iets minder mijn ding. Dat jaar daarna verwacht ik in Qatar ook geen hoogteverschil. Maar er komt in 2016 ook nog een lastige olympische tijdrit in Rio de Janeiro aan. Daar kijk ik nu meer met een schuin oog naar." „Ik neig eerder naar 'nee' dan naar 'ja'. Ik heb nog nooit een échte aanwijzing gehad dat zoiets realistisch is. Maar ik heb me ook nog nooit voorbereid om een klassement te rijden in een grote ronde. Dan moet je meer letten op je gewicht, wat ik nu minder doe omdat de tijdrit in Utrecht vlak is. En die tijdrit is nu belangrijker dan het klasse ment. In de toekomst ga ik het mis schien een keer proberen, top tien in een grote ronde. Maar m'n tijdrit kan er minder van worden en daar ben ik wel een beetje bang voor, ja. Tijdrijden is mijn specialiteit en dat zal zo blij ven." „Dat is een understatement. Ik snap het niet zo goed. Focus me er wel heel erg op in het voorjaar, maar het komt er nog niet echt uit. Waar het precies aan ligt? Ik weet het niet. Ik wil de klas siekers nog niet definitief wegstrepen, maar misschien gaat m'n focus er wel wat minder op in de komende jaren." „Dat denk ik niet. Ik denk niet dat het elkaar per se hoeft te bijten. Wel als je een keer écht een podiumkandidaat voor de Tour hebt. Dan moet je gaan schrappen in de sprinttrein. Dat is nog De beste wielrenners ter wereld, zoals Nairo Quintana, verkenden het parcours rond Utrecht, foto Reuters Twitter: @thijszonneveld 'Ik heb kans op het geel, niet de grootste kans' door Arjan Schouten De proloog in Utrecht is perfect voor mij. 2 Ik ga geel pakken in Utrecht. 3 De Tour is voor mij de belangrijkste wedstrijd die er bestaat. 4 Ik ben momenteel na Tony Martin de beste tijdrijder ter wereld. Geboren: 11 novem ber 1990 in Maas tricht. Prof sinds: 2012. Ploeg: Giant-Alpecin Eerdere ploegen: Ar- gos (2012-2013). Tourdeelnames: twee (41e in 2013 en 33e in 2014). Belangrijkste presta ties in 2015: vierde in eindklassement Tour Down Under, etappe Ronde van Baskenland, twee etappes en derde in eindklassement Ron de van Zwitserland. 5 Ik word de eerste Nederlandse wereldkampioen tijdrijden. 6 Ooit rijd ik top tien in de Tour de France. 7 Eendaagse klassiekers zijn niet hele maal mijn ding. 8 Ik zou beter tot mijn recht komen in een ploeg die wat minder gefixeerd is op de sprint.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 53