7~ï
mm
Tweede klas
1
2 SPORT
Als er één Nederlander het geel kan pakken
in Utrecht dan is het wel Tom Dumoulin.
De Limburger reageert op tien stellingen.
Ook Rutte verheugt zich
Premier Mark Rutte wenst de twintig
Nederlandse Tour-deelnemers veel suc
ces. Ook hij verheugt zich op het wieier-
festijn, zei Rutte na afloop van de minis
terraad. Hij zei uit te kijken naar de prach
tige beelden, vooral ook van het Neder
landse landschap.
Boom: 'Martin moet op zijn woorden letten'
Bij de teampresentatie
van Astana stond Lars
Boom gisteren even stil
bij kritiek van Tony Mar
tin (foto). De Duitse
tijdrijder stelde onlangs
dat wat hem betreft ach
ter elke zege van Astana
een vraagteken staat van
wege alle dopingperike-
len rondom die ploeg.
„Ik denk dat Tony een
beetje op zijn woorden
moet letten. Met de
Tour-ploeg die hier rijdt,
is niks mis", zei Boom.
Gisteravond werd be
kend dat Booms cortisol-
waarden niet in orde
zijn. Dat maakt zijn
Tour-start onzeker.
COLUMN
Thijs Zonneveld
Laurens ten Dam ging
met de trein. Samen
met zijn ploeggenoten
Jos van Emden en Tom
Leezer. Koffer mee,
krantje, bakje koffie en misschien
een zak krentenbollen of zo'n klef
fe gevulde koek uit een stationsau
tomaat - voor als ze honger zou
den krijgen onderweg. Je wist
maar nooit: het was best een eind
van Maastricht naar Utrecht Cen
traal.
Ramon Sinkeldam pakte ook de
trein, vanaf een station naast een
Noord-Hollandse Vinex-wijk.
Wilco Kelderman kwam op de
fiets naar Utrecht. En Koen de
Kort werd gebracht door zijn va
der, als een F'je naar de voetbal
club op zaterdagmorgen. Het zou
me niet verbazen als hij achterin
de auto de Donald Duck zat te le
zen en om de vijf minuten aan
zijn vader vroeg of ze er nou al
waren.
Op de fiets, met de trein en ge
bracht door papa naar de grootste
wielerkoers van de planeet: het is
zo heerlijk lullig. Zo lekker kneu
terig. Zo ongewoon gewoon. Ver
gelijk het maar eens met de ma
nier waarop voetballers zich ver
zamelen voor een willekeurige in
terland tegen Letland of Liechten
stein: als je het parkeerterrein van
Huis ter Duin opdraait in een au
to die minder dan een ton kost,
dan ben je af.
Zie je het al voor je, Robin van
Persie en Daley Blind die op
Schiphol instappen in de sprinter
van 8.48 uur naar Sassenheim, en
vandaar met bus 361 naar Noord-
wijk? Of Nigel de Jong en Kevin
Strootman samen met Arjen op
de achterbank bij pa Robben ('Jon
gens, wie wil er een AA'tje?')?
Zou toch prachtig zijn?
Maar de kans dat het gebeurt, is
net zo groot als de kans dat het
morgen dropveters regent. Top-
voetballers, -tennissers en -basket
ballers: ze leven in een ander uni
versum dan wij, in zessterrenho-
tels, in villa's met hekken en in
vipclubs waar een biertje een
doorsnee maandsalaris kost.
Wielrenners niet. Die wonen om
de hoek in een rijtjeshuis, en als
je ze 's morgens tegenkomt bij
het uitlaten van de hond stame
len ze goedemorgen tegen je.
Je moest de afgelopen dagen in
Utrecht en omgeving je best doen
om niet tegen de beste renners
ter wereld op te botsen. Tony Mar
tin walste een paar omaatjes plat
Wielrenners wonen
om de hoek in een
rijtjeshuis en kom
je 's ochtends tegen
als je de hond uitlaat
in een poging om de proloog te
verkennen, de jongens van de Bel
gische Lotto-ploeg vergaapten
zich aan de benen van een fietsen
de sociologiestudente, Lampre-
sprinter Davide Cimolai raakte
verdwaald in een polder bij Lopik
en Fabian Cancellara stond een
uur lang te telefoneren - blijkbaar
bestaat er iemand die dat Zwit
sers-Duitse gebrabbel van hem
verstaat - op het Jaarbeursplein.
In tweehonderd landen wordt de
Tour op televisie uitgezonden, er
kijken honderden miljoenen men
sen naar en sommige renners ver
dienen geld als water - maar wiel
rennen is nog altijd een klein,
kneuterig sportje.
Renners met sterallures zijn op
één hand te tellen, van mediatrai
ning hebben ze nog nooit ge
hoord en iedere toerist met bier
buik kan tijdens een training aan
haken. Ze slapen in sjofele hotels,
lopen rond in slobberige trainings
pakken van de sponsor en rijden
door Frankrijk in muffe bussen.
En als ze naar de Tour-start gaan,
dan pakken ze de trein.
Tweede klas, uiteraard.
ls er één Nederlander
het geel kan pakken in
Utrecht dan is het wel
Tom Dumoulin. Aan de
vooravond van de ope-
ningstijdrit van de 102e
Tour de France krijgt de Limburgse
wielerhoop tien stellingen voor zijn kie
zen over de Tour, de gele trui en zijn
carrière. „De Tour ga ik voor 99,9 pro
cent nooit winnen."
Tom Dumoulin: „Bijna. Er mag wel
wat meer hoogteverschil in van mij. En
het had ook wel iets technischer gemo
gen. Maar het is wel een heel mooie af
stand. Korter had niet gemoeten, iets
langer had gemogen. Ik heb 'm in mei
verkend met een politiemotor voor
m'n neus. Of het een mooi rondje is?
Joh, dat interesseert me helemaal niet.
Ik ga er toch niks van meekrijgen."
„Misschien. Geen ja en geen nee.
Er zijn renners die meer kans hebben,
denk ik. Zeker Tony Martin en ook Fabi
an Cancellara staan hoger in de polls.
Maar er is ook wel wat mogelijk. Dan
moet ik een superdag hebben en Tony
een wat mindere dag. Ik heb een kans.
Maar zeker niet de grootste kans."
„Byfar, ja. Vooral voor de buitenwe
reld, maar daarmee automatisch ook
voor mij. De Tour is gewoon de wed
strijd waar het wielrennen om draait.
Tachtig procent van de kijkers kijkt de
rest van het jaar geen wielrennen. Dat
zegt genoeg. De Tour ga ik voor 99,9
procent nooit winnen. Bij het wereld
kampioenschap tijdrijden zijn m'n re
sultaatkansen veel groter. Maar toch
voelt de Tour belangijker. En de start in
Nederland maakt het alleen maar spe
cialer."
„Nee. Bradley Wiggins is beter. En die
is nog niet helemaal gestopt. En ook
Cancellara heeft zoveel gepresteerd in
het verleden... Nee, ik ga me echt nog
niet wagen aan deze uitspraak. Alleen
TOM DUMOULIN
puur op basis van vorig jaar
zou ik me na Wiggins en Mar
tin nu de op twee na beste wil
len noemen."
Lachend: „Dat is een gevaarlijke..
Hier doe ik maar een 'mischienne-
tje'. Het zou zeker kunnen. Ik heb
zeker kans. En het mag op basis van
m'n prestaties zeker mogelijk worden
geacht, ja. Maar het WK van dit jaar in
de Verenigde Staten heb ik even vluch
tig bekeken. Hele lange rechte stuk
ken, iets minder mijn ding. Dat jaar
daarna verwacht ik in Qatar ook geen
hoogteverschil. Maar er komt in 2016
ook nog een lastige olympische tijdrit
in Rio de Janeiro aan. Daar kijk ik nu
meer met een schuin oog naar."
„Ik neig eerder naar 'nee' dan naar 'ja'.
Ik heb nog nooit een échte aanwijzing
gehad dat zoiets realistisch is. Maar ik
heb me ook nog nooit voorbereid om
een klassement te rijden in een grote
ronde. Dan moet je meer letten op je
gewicht, wat ik nu minder doe omdat
de tijdrit in Utrecht vlak is. En die
tijdrit is nu belangrijker dan het klasse
ment. In de toekomst ga ik het mis
schien een keer proberen, top tien in
een grote ronde. Maar m'n tijdrit kan
er minder van worden en daar ben ik
wel een beetje bang voor, ja. Tijdrijden
is mijn specialiteit en dat zal zo blij
ven."
„Dat is een understatement. Ik snap
het niet zo goed. Focus me er wel heel
erg op in het voorjaar, maar het komt
er nog niet echt uit. Waar het precies
aan ligt? Ik weet het niet. Ik wil de klas
siekers nog niet definitief wegstrepen,
maar misschien gaat m'n focus er wel
wat minder op in de komende jaren."
„Dat denk ik niet. Ik denk niet dat het
elkaar per se hoeft te bijten. Wel als je
een keer écht een podiumkandidaat
voor de Tour hebt. Dan moet je gaan
schrappen in de sprinttrein. Dat is nog
De beste wielrenners ter wereld,
zoals Nairo Quintana, verkenden het
parcours rond Utrecht, foto Reuters
Twitter: @thijszonneveld
'Ik heb kans op
het geel, niet de
grootste kans'
door Arjan Schouten
De proloog in Utrecht is perfect voor
mij.
2 Ik ga geel pakken in Utrecht.
3 De Tour is voor mij de belangrijkste
wedstrijd die er bestaat.
4 Ik ben momenteel na Tony Martin de
beste tijdrijder ter wereld.
Geboren: 11 novem
ber 1990 in Maas
tricht.
Prof sinds: 2012.
Ploeg: Giant-Alpecin
Eerdere ploegen: Ar-
gos (2012-2013).
Tourdeelnames:
twee (41e in 2013
en 33e in 2014).
Belangrijkste presta
ties in 2015: vierde
in eindklassement
Tour Down Under,
etappe Ronde van
Baskenland, twee
etappes en derde in
eindklassement Ron
de van Zwitserland.
5 Ik word de eerste Nederlandse
wereldkampioen tijdrijden.
6 Ooit rijd ik top tien in de Tour de
France.
7 Eendaagse klassiekers zijn niet hele
maal mijn ding.
8 Ik zou beter tot mijn recht komen in
een ploeg die wat minder gefixeerd is
op de sprint.