15 miljoen liter extra water Grand Départ blijvend herinnerd 4 NIEUWS TOUR DE FRANCE De onstuitbare opmars van wielrenner Tom Dumoulin lijkt toevallig. Aan de voet van de Sint-Pietersberg weten ze wel beter. Toen hij vier was, wist hij al wat hij wilde.' Hij werd in het wie- Ierpeloton eens 'de vlinder van Maastricht' ge noemd. Tom Du moulin, de zorgelo ze jongeling. Met een lach op zijn beminnelijke gezicht fladderde hij op de fiets van hoogte punt naar hoogtepunt. Zelfheeft Du moulin een hartgrondige hekel aan de bijnaam. Maar zoals dat gaat: het staat één keer in de krant en je komt er nooit meer van af. Hoe lang fladdert deze vlinder nog? Na vandaag zal het leven van Tom Dumoulin (24) voorgoed veran deren. Als hij vanmiddag in Utrecht de snelste is in de proloog van de Tour de France, is hij een ster. Ook als hij verliest, krijgt hij te maken met een nieuw fenomeen. De verwachtin gen, door fans en media tot ongezon de proporties opgepompt, worden dan niet ingelost. Voor het eerst zal Dumoulin het volk teleurstellen. Hij heeft één geluk. Er is een plek op aarde waar zijn populariteit niet wordt afgemeten aan zijn prestaties in het jaarlijkse wielerrondje door Frankrijk. Het is de prachtige wijk Sint Pieter, waar zijn wieg stond en waar de mensen hem nog kennen als het jongetje dat dagelijks de gang van het ouderlijk huis aan de Jekerweg naar school maakte. Josephine Hochstenbach weet nog precies hoe Tom 20 jaar geleden haar klas binnenstapte. „Een leuk manne tje was het. Niet extreem, niet heel opvallend." De charmante Limburgse kleuterlerares werkt nog steeds op OBS de Binnenstad. Maar over zich heen laten lopen: nee. „Tom was een mannetje dat wist wat hij wilde. Als hij had besloten dat hij in de bouw- hoek wilde, dan gebeurde dat. Zelfs als de bouwhoek vol was." Het is een eigenschap die Dumou lin niet meer zou kwijtraken. Wie je ook spreekt, het verhaal is hetzelfde. Tom is aardig, Tom is bescheiden, maar Tom heeft wel een plan. Zo stap te hij op r6-jarige leeftijd, binnenbij fietsverkoper Alain Strouken in Lim- Zelf heeft Dumoulin een hartgrondige hekel aan zijn bijnaam der beeld dat aan Dumoulin kleeft. Hij zou nonchalant zijn, niet hele maal serieus. Hij wordt steevast neer gezet als de niet-wielrenner die toe vallig in het peloton verzeild is ge raakt. Het is de buitenkant, weet In- grid Eggen, biologielerares op het Bonnefanten College. „Maar hij is niet nonchalant. Hij oogt soms loom, is erg bescheiden. Maar hij weet wat hij wil. En hij is ongelooflijk effi ciënt. Hij doet wat hij moet doen, en dat doet hij goed." Ze legt zijn profielwerkstuk op ta fel: de ultieme onderbouwing van haar stelling. 'Lactaatafname na inten sieve training' is de titel. In het voor woord legt de dan 18-jarige Dumou lin uit dat zijn trainers hem niet kon den vertellen hoe lang hij na een zwa re inspanning moet uitrusten. Dus re kent hij het zelf maar uit. Achter de lome, donkere oogop slag gaat een brandende ambitie schuil. Volgens zijn Maastrichtse wie lervriend Thomas Rieff is Dumoulin waar het op trainen aankomt ex treem secuur en fanatiek. Dat Du moulin iets extra's had, merkte Rieff tijdens heuveltrainingen. „Tom stond soms over te geven langs de kant. Dat geeft wel aan hoe diep hij wil en kan gaan." Na de moeilijke leerschool blijkt het talent niet te temmen. Tom leert sturen, blijft over eind en ontdekt dat hij een exceptio nele aanleg heeft voor het tijdrijden. Alleen het parcours op, en knallen maar. Het dreigt van hem een wereld ster te maken. Hoe de rest van zijn carrière ook verlopen mag, Dumoulin heeft altijd het heuvellandschap nog. Rieff: „We hebben het er wel eens over wat een voorrecht het is dat we hier kunnen trainen. Vaak zie je niet meer hoe mooi het is als je ergens al je hele le ven woont." De liefde is wederzijds. „Hij is altijd normaal en sympathiek gebleven, nooit kapsones", zegt fiets verkoper Strouken. „Limburgers be schouwen hem als een van hen." bricht. Een fiets moest hij hebben. Hoewel het heuvelachtige Limburg bij uitstek een fietsprovincie is, is het gezin Dumoulin allesbehalve een klas siek wielergezin. Vader John is hoofd van het IVF-la- boratorium in het Maastrichtse zie kenhuis, moeder Erna is gemeen teambtenaar. Wielrenners plegen op te groeien in arbeiderswoningen, niet in welgestelde kringen. Tom echter had zowel op het voetbalveld als op de atletiekbaan ervaren dat hij zijn dromen daar niet waar ging maken. Het moest over een andere boeg. Strouken: „Ik had niet de indruk dat hij veel van fietsen wist. Maar ik zag wel meteen dat hij een behoorlijk goed gestel had. Lange benen, rank." Een eenvoudige, degelijke Massini werd het, en dat de fiets een beetje stevig was, kwam goed van pas. „Tom was een brokkenpiloot. Een ongeluk je kan een keer voorkomen, maar bij hem was het structureel." Het verhaal draagt bij aan een an- Niet alleen voor de organisatoren van de Tour de France wordt het spannend vandaag. De mensen van waterbedrijfVitens staan eveneens voor een grote uitdaging. „Het is een monsteroperatie voor ons, de kers op de taart", aldus een woord voerster. Vanwege de vele bezoekers en de hitte is 15 miljoen liter water extra beschikbaar in Utrecht. Dat is een verdubbeling van de normale ca paciteit. Vitens heeft dit weekeinde tientallen extra mensen aan het werk om de operatie goed te laten verlopen. Behalve de standaard openbare tappunten, zijn er ook veel extra plekken, zoals 55 standpij pen, waar mensen water kunnen krijgen. Fietsen Een 'vlinder' met rechte koers door Sander van Mersbergen 10m uumounn in 2008 met zijn vader John. Al op jonge leef tijd wist Tom exact wat hij wilde, foto Wouter Roosenboom mi ZWOLLE voor sport, een fiets- toer met de familie of om op visite te gaan. Woon-werkverkeer staat met 23 procent op plek twee, gevolgd door onder andere naar de winkel en school gaan. Het fiets gebruik is het meest in zwang in de provincie Utrecht. Limburgers en Flevolanders zitten het minst op een fiets- zadel. Het grote aantal karretjes vormt ook een gewilde prooi voor het dievengilde. In 2012 kwam fietsen diefstal ruim 100.000 keer voor in de politie registers. UTRECHT Meer rijwielen dan inwoners De start van de Tour de France in Neder land wordt een ont moeting tussen een wielerspektakel en een fietsland bij uitstek. Het peloton rijdt ko mend weekend in een land dat meer fietsen telt dan mensen: 22,5 miljoen rijwielen tegen 17 miljoen inwoners. Volgens het Centraal Bureau voor de Statis tiek (CBS) leggen die inwoners gemiddeld 1.000 kilometer per jaar af op de fiets. Jon- UTRECHT. De Grand Départ zal nooit meer worden vergeten in Utrecht. Bur gemeester Jan van Zanen onthulde samen met oud-burgemeesters Aleid Wolfsen en Annie Brouwer-Korf gisteren een muurschildering als een blij vende herinnering aan de Tourstart, foto Erik van 't Woud/ANP geren (12-19 jaar) fiet sen jaarlijks zelfs meer dan 2.000 kilometer. Gezamenlijk trapten Nederlanders van 12 jaar en ouder afgelo pen jaar 14,75 miljard fietskilometers bij el kaar. De fiets wordt het vaakst gepakt (ruim 40 procent) voor recreatief ge bruik, bijvoorbeeld

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 4