15 miljoen liter
extra water
Grand Départ blijvend herinnerd
4 NIEUWS
TOUR DE FRANCE
De onstuitbare opmars van wielrenner Tom Dumoulin lijkt toevallig. Aan de voet van de
Sint-Pietersberg weten ze wel beter. Toen hij vier was, wist hij al wat hij wilde.'
Hij werd in het wie-
Ierpeloton eens
'de vlinder van
Maastricht' ge
noemd. Tom Du
moulin, de zorgelo
ze jongeling. Met
een lach op zijn beminnelijke gezicht
fladderde hij op de fiets van hoogte
punt naar hoogtepunt. Zelfheeft Du
moulin een hartgrondige hekel aan
de bijnaam. Maar zoals dat gaat: het
staat één keer in de krant en je komt
er nooit meer van af.
Hoe lang fladdert deze vlinder
nog? Na vandaag zal het leven van
Tom Dumoulin (24) voorgoed veran
deren. Als hij vanmiddag in Utrecht
de snelste is in de proloog van de
Tour de France, is hij een ster. Ook als
hij verliest, krijgt hij te maken met
een nieuw fenomeen. De verwachtin
gen, door fans en media tot ongezon
de proporties opgepompt, worden
dan niet ingelost. Voor het eerst zal
Dumoulin het volk teleurstellen.
Hij heeft één geluk. Er is een plek
op aarde waar zijn populariteit niet
wordt afgemeten aan zijn prestaties
in het jaarlijkse wielerrondje door
Frankrijk. Het is de prachtige wijk
Sint Pieter, waar zijn wieg stond en
waar de mensen hem nog kennen als
het jongetje dat dagelijks de gang van
het ouderlijk huis aan de Jekerweg
naar school maakte.
Josephine Hochstenbach weet nog
precies hoe Tom 20 jaar geleden haar
klas binnenstapte. „Een leuk manne
tje was het. Niet extreem, niet heel
opvallend." De charmante Limburgse
kleuterlerares werkt nog steeds op
OBS de Binnenstad. Maar over zich
heen laten lopen: nee. „Tom was een
mannetje dat wist wat hij wilde. Als
hij had besloten dat hij in de bouw-
hoek wilde, dan gebeurde dat. Zelfs
als de bouwhoek vol was."
Het is een eigenschap die Dumou
lin niet meer zou kwijtraken. Wie je
ook spreekt, het verhaal is hetzelfde.
Tom is aardig, Tom is bescheiden,
maar Tom heeft wel een plan. Zo stap
te hij op r6-jarige leeftijd, binnenbij
fietsverkoper Alain Strouken in Lim-
Zelf heeft
Dumoulin een
hartgrondige
hekel aan zijn
bijnaam
der beeld dat aan Dumoulin kleeft.
Hij zou nonchalant zijn, niet hele
maal serieus. Hij wordt steevast neer
gezet als de niet-wielrenner die toe
vallig in het peloton verzeild is ge
raakt. Het is de buitenkant, weet In-
grid Eggen, biologielerares op het
Bonnefanten College. „Maar hij is
niet nonchalant. Hij oogt soms loom,
is erg bescheiden. Maar hij weet wat
hij wil. En hij is ongelooflijk effi
ciënt. Hij doet wat hij moet doen, en
dat doet hij goed."
Ze legt zijn profielwerkstuk op ta
fel: de ultieme onderbouwing van
haar stelling. 'Lactaatafname na inten
sieve training' is de titel. In het voor
woord legt de dan 18-jarige Dumou
lin uit dat zijn trainers hem niet kon
den vertellen hoe lang hij na een zwa
re inspanning moet uitrusten. Dus re
kent hij het zelf maar uit.
Achter de lome, donkere oogop
slag gaat een brandende ambitie
schuil. Volgens zijn Maastrichtse wie
lervriend Thomas Rieff is Dumoulin
waar het op trainen aankomt ex
treem secuur en fanatiek. Dat Du
moulin iets extra's had, merkte Rieff
tijdens heuveltrainingen. „Tom
stond soms over te geven langs de
kant. Dat geeft wel aan hoe diep hij
wil en kan gaan." Na de moeilijke
leerschool blijkt het talent niet te
temmen. Tom leert sturen, blijft over
eind en ontdekt dat hij een exceptio
nele aanleg heeft voor het tijdrijden.
Alleen het parcours op, en knallen
maar. Het dreigt van hem een wereld
ster te maken.
Hoe de rest van zijn carrière ook
verlopen mag, Dumoulin heeft altijd
het heuvellandschap nog. Rieff: „We
hebben het er wel eens over wat een
voorrecht het is dat we hier kunnen
trainen. Vaak zie je niet meer hoe
mooi het is als je ergens al je hele le
ven woont." De liefde is wederzijds.
„Hij is altijd normaal en sympathiek
gebleven, nooit kapsones", zegt fiets
verkoper Strouken. „Limburgers be
schouwen hem als een van hen."
bricht. Een fiets moest hij hebben.
Hoewel het heuvelachtige Limburg
bij uitstek een fietsprovincie is, is het
gezin Dumoulin allesbehalve een klas
siek wielergezin.
Vader John is hoofd van het IVF-la-
boratorium in het Maastrichtse zie
kenhuis, moeder Erna is gemeen
teambtenaar. Wielrenners plegen op
te groeien in arbeiderswoningen, niet
in welgestelde kringen. Tom echter
had zowel op het voetbalveld als op
de atletiekbaan ervaren dat hij zijn
dromen daar niet waar ging maken.
Het moest over een andere boeg.
Strouken: „Ik had niet de indruk dat
hij veel van fietsen wist. Maar ik zag
wel meteen dat hij een behoorlijk
goed gestel had. Lange benen, rank."
Een eenvoudige, degelijke Massini
werd het, en dat de fiets een beetje
stevig was, kwam goed van pas. „Tom
was een brokkenpiloot. Een ongeluk
je kan een keer voorkomen, maar bij
hem was het structureel."
Het verhaal draagt bij aan een an-
Niet alleen voor de organisatoren
van de Tour de France wordt het
spannend vandaag. De mensen van
waterbedrijfVitens staan eveneens
voor een grote uitdaging. „Het is
een monsteroperatie voor ons, de
kers op de taart", aldus een woord
voerster. Vanwege de vele bezoekers
en de hitte is 15 miljoen liter water
extra beschikbaar in Utrecht. Dat is
een verdubbeling van de normale ca
paciteit. Vitens heeft dit weekeinde
tientallen extra mensen aan het
werk om de operatie goed te laten
verlopen. Behalve de standaard
openbare tappunten, zijn er ook
veel extra plekken, zoals 55 standpij
pen, waar mensen water kunnen
krijgen.
Fietsen
Een 'vlinder' met rechte koers
door Sander van Mersbergen
10m uumounn in
2008 met zijn vader
John. Al op jonge leef
tijd wist Tom exact
wat hij wilde, foto
Wouter Roosenboom
mi
ZWOLLE
voor sport, een fiets-
toer met de familie of
om op visite te gaan.
Woon-werkverkeer
staat met 23 procent
op plek twee, gevolgd
door onder andere
naar de winkel en
school gaan. Het fiets
gebruik is het meest in
zwang in de provincie
Utrecht. Limburgers
en Flevolanders zitten
het minst op een fiets-
zadel. Het grote aantal
karretjes vormt ook
een gewilde prooi
voor het dievengilde.
In 2012 kwam fietsen
diefstal ruim 100.000
keer voor in de politie
registers.
UTRECHT
Meer rijwielen
dan inwoners
De start van de Tour
de France in Neder
land wordt een ont
moeting tussen een
wielerspektakel en een
fietsland bij uitstek.
Het peloton rijdt ko
mend weekend in een
land dat meer fietsen
telt dan mensen: 22,5
miljoen rijwielen tegen
17 miljoen inwoners.
Volgens het Centraal
Bureau voor de Statis
tiek (CBS) leggen die
inwoners gemiddeld
1.000 kilometer per
jaar af op de fiets. Jon-
UTRECHT. De Grand Départ zal nooit meer worden vergeten in Utrecht. Bur
gemeester Jan van Zanen onthulde samen met oud-burgemeesters Aleid
Wolfsen en Annie Brouwer-Korf gisteren een muurschildering als een blij
vende herinnering aan de Tourstart, foto Erik van 't Woud/ANP
geren (12-19 jaar) fiet
sen jaarlijks zelfs meer
dan 2.000 kilometer.
Gezamenlijk trapten
Nederlanders van 12
jaar en ouder afgelo
pen jaar 14,75 miljard
fietskilometers bij el
kaar. De fiets wordt
het vaakst gepakt
(ruim 40 procent)
voor recreatief ge
bruik, bijvoorbeeld