Popmuziek en geloof: 'zonde om cd's te breken' In liefdevolle herinnering ZEELAND 15 Muziek was zijn leven. Arne van Bussel: drummer. Zijn DW snaredrum prijkt nog steeds in zijn ouders woonkamer. on ni ken werk Charles van Bussel staat op en pakt z'n sleutelbos. „Kijk, een stukje van Ar- nes's eerste drumstokje draag ik altijd bij me. Drummen was zijn alles. Slagwerk was zijn leven." Samen met zijn vrouw Neelke haalt hij herinneringen op aan hun eerstge borene. Hun zonnetje werd als don derslag bij heldere hemel definitief gedoofd ten gevolge van een acute longembolie. Charles vond zijn zooon in de badkamer van hun Goe- se huis. Hij werd slechts 23 jaar. Inmiddels is het echtpaar neerge streken in een appartement in Mid delburg. Niet omdat het huis in de Ganzestad hen bedrukte, maar om dat ze in een nieuwe levensfase be landden. Kinderen de deur uit en de hoofdstad leek in alle opzichten een aantrekkelijk woonoord. Het verdriet verdwijnt nooit we ten ze, maar het leven is het waard ge leefd te worden. Zeker voor de jonge re broer en zus van Arne. Voor hen wilde het paar sterk blijven. Goede ouders zijn. „Wij hebben niet alleen dat enorme verlies geleden. Voor on ze kinderen was het een ongelooflij ke klap. Onze dochter was toen vijf tien en Arne's broer begin twintig. Zijn dood was niet te bevatten voor ze. Maar ook voor zijn muziekvrien- den niet. Voor de leden van de band Flavour waarvan hij drummer was. Ik hoor ze nog schreeuwen toen ik het vertelde. Hun totale ontredde ring. Ze hebben een tijd lang niet ge speeld. Negen maanden na zijn dood schreven ze een nummer voor hem. Miss You. Dat speelden ze voor het eerst op een tribute aan Arne in 't Beest." Neelke pakt een minicd'tje; „Een grapje van de jongens, zo'n piep klein dingetje." „The sky looks different althought it's still the same Silent wishes underneath whispering your name If all the answers could be revealed I wonder what's to blame I can only see you in my dreams Or captured in a frame You're gone and I still miss you It's so strange I can almost see you smile And what's to blame You're gone and I still miss you And your flame Will alwas keep on burning". Glimlachend kijken ze elkaar aan. „Ik word er niet verdrietig van", zegt Charles. „Het is een prachtige song die mooie herinneringen oproept. Want die verdwijnen gelukkig nooit." Neelke: „Hij heeft ons 23 prachtige jaren gegeven. Natuurlijk hadden we hem zo graag een veel lan ger leven gegund. Maar hij heeft zijn leven wel echt gelééfd." „We beseften eigenlijk al gelijk na zijn dood dat we niet alleen stonden in ons verdriet. We hebben dat van het begin af aan kunnen delen met anderen." Charles: „Dat is ons geluk geweest. We konden er over praten. Je ziet vaak dat het anders gaat. Dat mensen na zo'n verlies letterlijk de gordijnen dicht trekken en verdwijnen in een duisternis. Wij wilden niet belanden in een eenzame rouw. Niet blijven hangen in ons verdriet. Dat was voor ons de enige manier om het te ver werken. Praten, delen. Met de jon gens van de band, familie en vrien den. Over Arne. Zijn leven. De din gen die we samen deden." De 20ste januari 2002 kreeg een kille zwarte rand toen Charles het le venloze lichaam van zijn zoon aan trof in huis. „Hij zou gaan repeteren met de band en de jongens belden om te vragen waar hij bleef. Hij was certen. Van Toto, Sting." Lachend: „Dan kwam ik volledig doof terug. Maar geweldig was het." Muziek tekende het leven van Ar ne. Na een aantal jaar viool, pakte hij de drumstokkjes op. „Neelke: Dat was het voor hem. Hij drumde altijd en overal. Als we kampeerden, had hij een rubber plankje in z'n tent waarop hij kon drummen zonder la waai te maken. In huis hadden we een geluiddichte kamer voor hem. Hij ging twee keer per maand naar Schevingen voor drumles bij Hans Cleuver." Charles ontwierp de grafsteen van Arne. Met daarin het grote Zildjan bekken van Arne's drumstel. niet op z'n kamer, maar na het twee de telefoontje ben ik een rondje door het hele huis gaan doen. Ik zag zijn winterjas hangen en wist dat hij niet weg zou zijn. De badkamer was de enige plek waar ik nog niet geweest was. De deur stond op een kiertje. Ik zag hem daar liggen en voelde dat hij niet meer leefde. Hij was zo steen koud. Het gevoel dat ik toen kreeg. Huiveringwekkend. Maar ook een leegte. Ik wist nog net dat ik 112 moest bellen. En ik wilde de buur man bellen, maar ik kon niet op zijn naam komen. De chaos die daarna ontstond..." De uitvaartdienst was meer een viering van zijn leven vertelt Nelke. „Met alle emoties van een lach tot een traan. Geen donker gebeuren. Zo was Arne ook niet. Hij zat vol hu mor." Glimlachend: „En geen koffie met een plakje cake. Dat kan je jonge mensen niet aandoen vind ik." Charles: „Door Arne raakte ik ook bij muziek betrokken. Hij had geen rijbewijs, dus ik reed hem naar con- Dat klinkt als muziek in de oren' is een positief getinte uitspraak. Iets doet iemand deugd, ple zier en maakt vrolijk. Als liefhebber van muziek kom je in Zeeland beslist aan je trek ken. Van een stad Vólkoren zijn we een week later alweer bij Con cert at Sea. Muziek is overal. Deze week zat ik rustig op een bankje te genieten van een ijsje en in de kerk achter mij werd gerepeteerd op een orgel. Wat een rijkdom. Tijdens de kerkendag te Goes, sprak Marius Roeting over popmu ziek en spiritualiteit. Hij is geen musicoloog, maar zijn oor ving het nodige op en het hogere of hei lige zong erin mee. Zomaar, gra tuit of als bonus. De liefhebber legde er zijn vinger bij. Van 'Halle luja' van Leonard Cohen tot 'What if God was one of us?' van Joan Osborne. Het spirituele zingt mee, geeft te denken. Misschien vinden sommigen het vergezocht. Maar bijzonder was het toch en misschien moet je er gewoon oor voor krijgen. Bij de visserijdagen in Arne- muiden stond er een stand met geestelijke muziek voor een prik kie. Kerkvolk Kerkmuziek stopt er mee. Verbazingwekkend, want die muziek is juist in orthodox christelijke kring enorm in trek. Pop en het heilige zijn daar nau welijks verenigbaar. Verborgen boodschappen Een poplezing van Koos de Jong, die veel avonden voor 'Jij daar' verzorgde, is andere koek. Deze spreker attendeerde serieuze christenjongeren op verborgen boodschappen van het kwade, de tegenstrever en wel specifiek in popmuziek. Na zo'n lezing sneu velde er bij jongeren thuis menig cd'tje. Met zorg opgebouwde mu ziekcollecties gingen aan stukken. Smaak ontwikkelen gaat naar mijn idee gepaard met miskopen, maar ook de aankoop van muziek die uiteindelijk tien, twintig, der tig jaar lang met plezier wordt be luisterd. Omdat schoonheid van muziek soms onbeschrijflijk is (misschien wel net zo onbeschrijf lijk als de betekenis van geloof). Maar jongeren kunnen al pube rend zo beïnvloedbaar én radicaal zijn. Krak, krak, weg ermee. Vol gende, krak. Marius begreep er niets van. Nee, zo'n poplezing zou hij niet geven. „Zonde trouwens om cd's te breken", vond hij. „Waarom re cyclen ze de schijfjes dan niet? In de moestuin tegen vogels, bij de kersen of bessen bijvoorbeeld?" Ik vond het een best plan. Je kunt dan nog spijt krijgen en op je schreden terugkeren. Er is immers zoveel om van te genieten en na een periode wapperen tussen het rijpende fruit kan een eerder ver worpen cd misschien toch een boodschap blijken te bevatten die klinkt als een klok. Diepe spijt Nog even mijmeren en ik krijg diepe spijt dat ik de opruiming van Kerkvolk op de markt in Arne- muiden aan mijn neus voorbij liet gaan. In vele opzichten had het een rijke oogst kunnen worden. ZATERDAG 4 JULI 2015 Arnes passie was muziek In deze rubriek praten mensen over verlies, rouw en hoe het leven verder gaat. door Annemarie Zevenbergen Hebt u ook mooie herinneringen aan een dierbare, die is overleden? We willen uw verhaal graag delen in on ze rubriek 'In liefdevolle herinnering'.U kunt contact opnemen met Ab van der Sluis: 0118 - 434003, chefnieuws@pzc.nl Arne achter zijn drumstel. „Muziek tekende zijn leven." Arne van Bussel 5 juli 1978 - 20 januari 2002 door José Baars Een actueel overzicht van de kerkdien sten voor komende zondagen staat op www.pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 46