Nautische centrale Terneuzen houdt scheepvaart in de gaten van zee tot kanaal
ZEEUWS-VLAANDEREN 7
Onduidelijkheid
buitengebied
Expositie Huyghebaert en Fontaine
Op de nautische
centrale in
Terneuzen wordt
gepland en begeleid.
Schepen mogen niet
stilliggen. Tijd is geld.
Entree GRATIS
Maak het mee
Bijna in de zee en
door een poort onbe
reikbaar voor onbe
voegden ligt tussen
de Oost- en Westbui
tenhavens van Ter
neuzen de Nautische Centrale
van Rijkswaterstaat. Hier wordt
het scheepvaartverkeer op de Wes-
terschelde rond Terneuzen en op
het Kanaal Gent-Terneuzen ge
volgd. Geen schip op de Schelde,
in de havens of op het kanaal ont
snapt aan de aandacht.
De post oogt als een verkeersto
ren bij een vliegveld, met een pa
noramisch zicht over de Wester-
schelde en het sluizencomplex.
Een bataljon aan schermen met ra
dar- en camerabeelden toont wat
er in de omgeving gebeurt. „Grof
weg gezegd bedienen en begelei
den we hier de scheepvaart", vat
Fabian de Pooter het werk in de to
ren samen. De Pooter is regiover
keersleider in de post. „Ik ben een
soort jongleur; je moet steeds bal
len in de lucht houden." Van het
moment dat een schip op de Wes-
terschelde de Terneuzense wate-
ren nadert tot het in het Kanaal
Gent-Terneuzen de grens pas
seert, houdt de post het strak in
de gaten. Eigenlijk eerder nog. Zee
schepen melden zich twaalf uur
voordat ze in Terneuzen arriveren.
Dan al wordt er een planning ge
maakt wanneer en waar ze in de
sluizen terecht kunnen.
Het gevolg van de meer ge
plande werkwijze is te zien. Vroe
ger lagen schepen op het ankerge-
bied bij Breskens te wachten. Nu
niet meer. Tijd is geld. „Wat je al
tijd wilt voorkomen is dat sche
pen moeten stilliggen of dat ze al
lemaal tegelijk aankomen", legt
De Pooter uit. Aan de verkeerslei
der de taak om alle bewegingen
van de schepen te volgen. Hij kan
op basis van de radarbeelden voor
komen dat schepen elkaar gevaar
lijk dicht naderen of elkaar de pas
afsnijden. „Van de beroepsvaart
weet 99,9 procent wel wat ze doet,
maar met de jachtjes weet je het
nooit." Daarom is het scherp oplet
ten. Verkeersleider is een inspan
nende baan. Daarom zit hij nooit
langer dan drie uur achter elkaar
Fabian de Pooter
twittert over zijn werk
op de nautische
centrale Terneuzen via
@VLW_Fabian
achter de radarschermen.
Via die schermen is van alle
schepen uitvoerige informatie te
raadplegen. Van elk schip is be
kend hoe groot het is, waar het
vandaan komt, wat de lading is,
hoeveel opvarenden er zijn en nog
veel meer. Het schip krijgt door re
gistratiesystemen een digitaal la
bel waar al die gegevens in terug
te vinden zijn. Op basis van deze
gegevens worden de schepen ver
wezen naar één van de drie slui
zen. In principe geldt: wie het
eerst komt, die het eerst maalt.
Maar zo simpel werkt het niet al
tijd. Coen de Bakker is verkeers-
coördinator. Hij regelt welk schip
waar in de sluizen gaat. Grotere
schepen, die simpelweg niet in de
Middensluis passen, gaan in de
grotere West- of Oostsluis, een
chemicaliëntanker mag niet sa
men met een passagiersschip in
één sluis. Want behalve een effi
ciënt scheepvaartverkeer is risico
management ook een belangrijke
taak in de nautische centrale.
„Als ik naar de wc wil, moet ik
het vragen." De Bakker is een
drukbezet man. Schippers melden
zich via de marifoon bij de slui
zen en hij wijst ze een plekje. Na
letterlijk drie seconden opont
houd, veroorzaakt door uitleggen
wat zijn werk inhoudt, klinkt de
schipper met 1325 ton ureum al on
geduldig aan de marifoon. 'Oh ik
dacht al dat ik geen bereik had'.
De nautische centrale is de
kern waar de scheepvaart in en
rond Terneuzen begeleid wordt.
Op termijn zullen ook de sluis-
meesters die nu nog een eigen
post bij de verschillende sluizen
hebben, vanuit de centrale post
hun werk doen.
Hoewel de centrale hypermo
dern oogt en er steeds meer door
slimme programma's wordt ge
daan, denkt Fabian de Pooter niet
dat we in de nabije toekomst volle
dig op computers en programma's
kunnen vertrouwen. „De omge
ving is te dynamisch om met vas
te regels te werken." Er zijn sim
pelweg te veel uitzonderingen. In
geval van nood mag, nee móet,
een verkeersleider de officiële
richtlijnen laten varen en zelf keu
zes maken. De Pooter: „Dit zal al
tijd mensenwerk blijven."
TERNEUZEN. De fracties van
TOP/GB en CDA in de gemeen
teraad willen duidelijkheid
over het bestemmingsplan Bui
tengebied van Terneuzen. Twee
jaar geleden schaarde een over
grote meerderheid in de raad
zich achter een motie, waarin B
en W opdracht kregen verande
ringen in het toen vernieuwde
plan in goed overleg met de
grondeigenaren terug te
draaien. Dat is tot nu toe niet
gebeurd. Rian de Feijter
(TOP/GB) en Ronald Lippens
(CDA) willen weten waarom
tot nu toe niets met de motie
van destijds is gebeurd of wel
ke stappen eventueel tóch zijn
genomen. Ze zijn ook be
nieuwd of de gemaakte kosten
van de eigenaren vergoedt.
CADZAND. Hans Huyghebaert en
Serge Fontaine exposeren tot en
met 30 juli in de hervormde kerk
in Cadzand. Huyghebaert uit Brug
ge maakt aquarellen en kalligrafie-
werken. Bijzonder zijn de kunste
naarsboeken: kunstwerken in de
vorm van een boek. De Fransman
Fontaine toont olieverfschilde
rijen, aquarellen en kopergravu
res. De expositie is dagelijks te be
kijken van 14.00 tot 17.00 uur. De
kunstenaars zijn ook regelmatig
aanwezig.
FINALES 04 JUNI lOu. - 22u.
Heren en Dames $15.000
Rolstoeltennis $3.000
Boek je GRATIS entreeticket via
www. DriekleurChallengerZeeland. nl
ZATERDAG 4 JULI 2015
'Het zal mensenwerk blijven'
In de rubriek Maak Het Mee doet
een PZC-verslaggever of -mede-
werker mee aan alledaagse of spe
ciale activiteiten. Vandaag: de nau
tische centrale in Terneuzen. Tips
voor activiteiten die aandacht ver
dienen? Mail naar: redtern@pzc.nl
door Guido van der Heijden
Fabian de Pooter: „Het werk als verkeersleider is een beetje als een jongleur, je moet steeds ballen in de lucht houden." foto Peter Nicolai
Wagnerlaan 20
Vlissingen
Ligging aan plantsoen
Vier ruime slaapkamers
Luxe, moderne keuken
Garage
Dakkapel op zolder
Ideaals gezinshuis
Vraagprijs 224.500,- k.k.
Locatie
Tennispark De Veste-MLTC
Griffioenpad 1
4335AJ Middelburg