Nautische centrale Terneuzen houdt scheepvaart in de gaten van zee tot kanaal ZEEUWS-VLAANDEREN 7 Onduidelijkheid buitengebied Expositie Huyghebaert en Fontaine Op de nautische centrale in Terneuzen wordt gepland en begeleid. Schepen mogen niet stilliggen. Tijd is geld. Entree GRATIS Maak het mee Bijna in de zee en door een poort onbe reikbaar voor onbe voegden ligt tussen de Oost- en Westbui tenhavens van Ter neuzen de Nautische Centrale van Rijkswaterstaat. Hier wordt het scheepvaartverkeer op de Wes- terschelde rond Terneuzen en op het Kanaal Gent-Terneuzen ge volgd. Geen schip op de Schelde, in de havens of op het kanaal ont snapt aan de aandacht. De post oogt als een verkeersto ren bij een vliegveld, met een pa noramisch zicht over de Wester- schelde en het sluizencomplex. Een bataljon aan schermen met ra dar- en camerabeelden toont wat er in de omgeving gebeurt. „Grof weg gezegd bedienen en begelei den we hier de scheepvaart", vat Fabian de Pooter het werk in de to ren samen. De Pooter is regiover keersleider in de post. „Ik ben een soort jongleur; je moet steeds bal len in de lucht houden." Van het moment dat een schip op de Wes- terschelde de Terneuzense wate- ren nadert tot het in het Kanaal Gent-Terneuzen de grens pas seert, houdt de post het strak in de gaten. Eigenlijk eerder nog. Zee schepen melden zich twaalf uur voordat ze in Terneuzen arriveren. Dan al wordt er een planning ge maakt wanneer en waar ze in de sluizen terecht kunnen. Het gevolg van de meer ge plande werkwijze is te zien. Vroe ger lagen schepen op het ankerge- bied bij Breskens te wachten. Nu niet meer. Tijd is geld. „Wat je al tijd wilt voorkomen is dat sche pen moeten stilliggen of dat ze al lemaal tegelijk aankomen", legt De Pooter uit. Aan de verkeerslei der de taak om alle bewegingen van de schepen te volgen. Hij kan op basis van de radarbeelden voor komen dat schepen elkaar gevaar lijk dicht naderen of elkaar de pas afsnijden. „Van de beroepsvaart weet 99,9 procent wel wat ze doet, maar met de jachtjes weet je het nooit." Daarom is het scherp oplet ten. Verkeersleider is een inspan nende baan. Daarom zit hij nooit langer dan drie uur achter elkaar Fabian de Pooter twittert over zijn werk op de nautische centrale Terneuzen via @VLW_Fabian achter de radarschermen. Via die schermen is van alle schepen uitvoerige informatie te raadplegen. Van elk schip is be kend hoe groot het is, waar het vandaan komt, wat de lading is, hoeveel opvarenden er zijn en nog veel meer. Het schip krijgt door re gistratiesystemen een digitaal la bel waar al die gegevens in terug te vinden zijn. Op basis van deze gegevens worden de schepen ver wezen naar één van de drie slui zen. In principe geldt: wie het eerst komt, die het eerst maalt. Maar zo simpel werkt het niet al tijd. Coen de Bakker is verkeers- coördinator. Hij regelt welk schip waar in de sluizen gaat. Grotere schepen, die simpelweg niet in de Middensluis passen, gaan in de grotere West- of Oostsluis, een chemicaliëntanker mag niet sa men met een passagiersschip in één sluis. Want behalve een effi ciënt scheepvaartverkeer is risico management ook een belangrijke taak in de nautische centrale. „Als ik naar de wc wil, moet ik het vragen." De Bakker is een drukbezet man. Schippers melden zich via de marifoon bij de slui zen en hij wijst ze een plekje. Na letterlijk drie seconden opont houd, veroorzaakt door uitleggen wat zijn werk inhoudt, klinkt de schipper met 1325 ton ureum al on geduldig aan de marifoon. 'Oh ik dacht al dat ik geen bereik had'. De nautische centrale is de kern waar de scheepvaart in en rond Terneuzen begeleid wordt. Op termijn zullen ook de sluis- meesters die nu nog een eigen post bij de verschillende sluizen hebben, vanuit de centrale post hun werk doen. Hoewel de centrale hypermo dern oogt en er steeds meer door slimme programma's wordt ge daan, denkt Fabian de Pooter niet dat we in de nabije toekomst volle dig op computers en programma's kunnen vertrouwen. „De omge ving is te dynamisch om met vas te regels te werken." Er zijn sim pelweg te veel uitzonderingen. In geval van nood mag, nee móet, een verkeersleider de officiële richtlijnen laten varen en zelf keu zes maken. De Pooter: „Dit zal al tijd mensenwerk blijven." TERNEUZEN. De fracties van TOP/GB en CDA in de gemeen teraad willen duidelijkheid over het bestemmingsplan Bui tengebied van Terneuzen. Twee jaar geleden schaarde een over grote meerderheid in de raad zich achter een motie, waarin B en W opdracht kregen verande ringen in het toen vernieuwde plan in goed overleg met de grondeigenaren terug te draaien. Dat is tot nu toe niet gebeurd. Rian de Feijter (TOP/GB) en Ronald Lippens (CDA) willen weten waarom tot nu toe niets met de motie van destijds is gebeurd of wel ke stappen eventueel tóch zijn genomen. Ze zijn ook be nieuwd of de gemaakte kosten van de eigenaren vergoedt. CADZAND. Hans Huyghebaert en Serge Fontaine exposeren tot en met 30 juli in de hervormde kerk in Cadzand. Huyghebaert uit Brug ge maakt aquarellen en kalligrafie- werken. Bijzonder zijn de kunste naarsboeken: kunstwerken in de vorm van een boek. De Fransman Fontaine toont olieverfschilde rijen, aquarellen en kopergravu res. De expositie is dagelijks te be kijken van 14.00 tot 17.00 uur. De kunstenaars zijn ook regelmatig aanwezig. FINALES 04 JUNI lOu. - 22u. Heren en Dames $15.000 Rolstoeltennis $3.000 Boek je GRATIS entreeticket via www. DriekleurChallengerZeeland. nl ZATERDAG 4 JULI 2015 'Het zal mensenwerk blijven' In de rubriek Maak Het Mee doet een PZC-verslaggever of -mede- werker mee aan alledaagse of spe ciale activiteiten. Vandaag: de nau tische centrale in Terneuzen. Tips voor activiteiten die aandacht ver dienen? Mail naar: redtern@pzc.nl door Guido van der Heijden Fabian de Pooter: „Het werk als verkeersleider is een beetje als een jongleur, je moet steeds ballen in de lucht houden." foto Peter Nicolai Wagnerlaan 20 Vlissingen Ligging aan plantsoen Vier ruime slaapkamers Luxe, moderne keuken Garage Dakkapel op zolder Ideaals gezinshuis Vraagprijs 224.500,- k.k. Locatie Tennispark De Veste-MLTC Griffioenpad 1 4335AJ Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 130