Denken in 't Zeeuws Boek over traditionele dracht van Zeeuwse vissers ZEELAND GEBOEKT 13 De mussen vallen van het dak. Toch moeten we het over truien hebben. Visserstruien, wel te verstaan. Een beetje nostalgie, een beetje folklore, wat seks en wat spot, die ingrediën ten verwerkte Rinus Fer- dinandusse in 1971 in De bloedkora len van de bastaard. De term 'lite raire thriller' was nog niet uitge vonden, toch hebben we hier met een superieur voorbeeld van dat genre te maken. Nog specialer is dat deze literaire thriller ons naar Zeeland voert. Een Zeeland tus sen verheerlijkt verleden en ver vloekte vooruitgang. 'Een Rutger Lemming-avon tuur' luidt de ondertitel, want voor deze journalist is, zoals steeds in het proza van Ferdinan- dusse, een hoofdrol weggelegd. Personage en auteur zijn allebei uit Zeeland afkomstig. Lemming begint nu hij voor de gelegenheid terug is in de provincie zelfs in het Zeeuws te dénken. 'Een wuuf az d'n diek', overweegt hij stille- Rinus Ferdinandusse tjes over een verovering. Die door al dat denken ongeduldig wordt. Pas na haar 'Lemming, komt er nog wat van?' gaat hij tot actie over. Rinus Ferdinandusse komt uit Goes, hij werd er op 28 november 1931 geboren. Exact een jaar eerder waren zijn vader Jan Ferdinandus se en zijn moeder Adriana Jacoba Pieternella Bruinooge te Wemel- dinge getrouwd. Wees niet bang, hij trekt in deze roman Wemeldin- ge en Goes niet voor. We gaan wel even eten in Goes, gebakken pa ling in de al tijden verdwenen 'Ko renbeurs'. Maar we eten ook in Middelburg, in de nog langer gele den opgeheven 'Baron Chassé' waar ze paling in het groen serve ren. We komen verder in 'Abele dorp' terecht, onderdeel van de ge meente 'Krabberswaal', waar men de 'lage huisjes van vroeger' graag plaats ziet maken voor 'flatgebou wen van acht lagen'. Grappig is het verslag van een raadsvergade ring aldaar, waarbij de SGP zich uitspreekt tégen zwemmen op zondag en tegen het varen van ver loofde stelletjes op één boot. Er zijn Hans Warren-citaten, moorden en een fanatieke groep Zeeuwse Actie. 'Na de strijd tegen het water wenkte een nieuwe strijd: die tegen patat met mayo naise, tegen uitsmijters en ju- ke-boxen, tegen uitspattingen en verbastering'. Zeeland moet kort om Zeeland blijven. Misschien heeft het decor wat ouderwetse at tributen, maar door die bood schap klinkt De bloedkoralen van de bastaard toch heel hedendaags. der kans loopt ergens achter te blijven haken. In die jaren be heersten alle vissersvrouwen de techniek om met vier naalden een trui op te breien tot de ok sels, er dan een spie in te zetten voor de bewegingsvrijheid, en dan het geheel bij de schouders weer bij elkaar te brengen. In de literatuur over vissers en hun kleding wordt steeds van een beperkt aantal truien in Zee land gesproken. Na een uitvoeri ge speurtocht, die in het boek als leidraad dient, komen de schrijf sters tot de conclusie dat er drie Zeeuwse truien bewaard zijn ge bleven: in Tholen, Arnemuiden en Veere. Niet zo vreemd als het lijkt, de truien waren werkgoed en hadden daardoor niet veel waarde. Toen ze in onbruik raak ten werden ze uitgehaald of - ver- vilt en wel - als zwabberdoek ge bruikt. De fysieke trui was slechts één onderdeel van de zoektocht. Minstens zo belangrijk was het aan de hand van oude foto's op sporen van breipatronen. Dat is in ruime mate gelukt. Van elk vissersdorp werden patronen bo ven water gehaald, dertig in to taal. Daarvan zijn er inmiddels 25 nagebreid. In het boek is een breed scala aan patronen opgeno men. Wie de pennen kan hante ren, helpt zo mee aan het levend houden van een stuk erfgoed. Truien bij de vleet nja Geldof (49) en Stefanie Huibregt- se (50) kenden el kaar als kleuters in Domburg. Ver- volgens verloren ze elkaar zo'n veertig jaar uit het oog. Tot vier jaar geleden. Toen kwamen ze elkaar op internet te gen in hun zoektocht naar oud textiel. Allebei waren ze van jongs af aan gek van handwer ken: Anja leerde op haar vijfde breien van haar oma, Stefanie spaarde voor een spinnewiel toen al haar leeftijdsgenoten geld opzij legden voor een brom mer. Van het één kwam het an der. Nu zijn ze de trotse auteurs van een rijk geïllustreerd hard cover-boek over Zeeuwse vissers truien. De Zeeuwse visserstrui, is dat een onderwerp voor een boek dan? Het antwoord op die vraag luidt bijna 170 pagina's lang zeer bevestigend. Als lezer kom je te weten dat de trui van pakweg 1880 tot 1955 bij uitstek de dracht van vissers was. Boeren en buitenlui gingen toen nog in hun traditionele dracht over straat, met boerenkiel en oorij zers. De vissers droegen truien. Daar waren redenen voor. Een gebreide trui sluit nauw om het lichaam, zodat je aan boord min- www.pzc.nl/zeelandgeboekt VRIJDAG 3 JULI 2015 door Mario Molegraaf De bloedkoralen van de bastaard Brouwershavense vissers vóór 1950. collectie Gemeentearchief Schouwen-Duiveland Arnemuidse truien met blokjes en vlaggetjes, foto Louis Drent Visserstrui is terug van weggeweest Philippiense trui met godsoog. foto Louis Drent Zeeuwse visserstruien in verhalen en patronen door Jan van Damme TRUIEN BIJ DE VLEET Zeeuwse vissers truien In verhalen en patronen 24,95 euro Anja Geldof en Stefanie Huibregtse Uitgave Stichting Zeeuwse Visserstruien 168 pagina's hardcover Stefanie Huibregtse (links) en Anja Geldof. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 45