Eerdere protesten De dijk breekt waar je het niet verwacht Rotonde uit Sloeweg geschrapt laat bezoekers de Watersnoodramp van 1953 beleven ZEELAND 3 MONUMENT Het Monument voor de Verdron ken Dorpen staat sinds 2009 op de Oosterscheldedijk tussen Co- lijnsplaat en de Zeelandbrug. De toren is een herinnering aan de 117 kerkdorpen in Zeeland, die in de jaren tussen 900 en 1500, in de golven verdwenen. Kunstenares Lydia Schouten maakte een multi mediaal kunstwerk: een toren met een installatie die enkele ma len per dag het geluid van een op komende storm, middeleeuwse zang en kerkklokken laat horen. Aanvankelijk zou het monument in Kats worden opgebouwd. Na protesten tegen geluiden, die aan de Ramp van 1953 zouden herin neren, werd besloten de toren bij Colijnsplaat op de dijk te plaat sen. 'Ze hebben het zeker niet overdreven. Die omgewaaide boom en die gevel uit het huis. Het was gewoon zo' 'We willen op een moderne manier aan de jeugd laten zien hoe het was tijdens de Ramp in 1953' Links in de zaal is een ouderwets huis kamertje ingericht. Verderop tikt een pendule. Rechts twee ramen met uitzicht op de haven. Het is donker. De storm komt opzetten. Gor dijnen wapperen. Een kind roept om haar moeder. Een bliksemflits, een don- derklap en dan gaat de schuifdeur naar de attractie open. Daar ligt een Zeeuws dorp in de vliegende storm. Het water klotst tegen de dijk. Man en vrouw leg gen zandzakken in het lampenschijnsel van een vrachtwa gen. Het kind kan maar beter het huis in gaan. Als iedereen zijn aandacht heeft geconcentreerd op het stel bij de vracht wagen, komt uit de andere hoek het wa ter opzetten. Als dit verhaal is ver teld - het loopt goed af - volgen foto's en Polygoonfilmpj es over de harde reali teit van februari 1953. Daarna beelden van werk aan het water, plonzende basaltbrok- ken, sleepboten, be tonnen pijlers en ko ningin Beatrix die Zeeland veilig ver klaart. De bezoeker is in nog geen kwartier tijd geïnformeerd over ramp, herstel en Hollands Glorie. FILM In september 2009 ging tijdens het festival Film by the Sea in Vlis- singen de film De storm in pre mière. BL0F verzorgde met het nummer Geef niet op de titels ong. Rik Launspach en Marjolein Beumer schreven het scenario, Ben Sombogaart regisseerde, Syl via Hoeks en Barry Atsma speel den de hoofdrollen. Geplande filmopnamen in Stavenisse gin gen niet door omdat inwoners daar bezwaar tegen hadden gepro testeerd. De film werd groten deels in België opgenomen, waar de Potpolder van Tielrode onder water werd gezet. MUSICAL Op 1 februai 2011 ging het mu ziektheater 1953 De Musical in Middelburg in première. Vooraf gaand aan die datum woedde in Zeeland een discussie over de vraag of van zo'n beladen onder werp als de watersnoodramp wel een musical mocht worden ge maakt. Vele Zeeuwen vonden een 'musicalisering' ongepast. De ma kers van de musical dachten de Ramp juist respectvol bij een groot publiek te brengen. Ben Cra mer had een hoofdrol. Op het laatste moment hebben Gedeputeerde Staten het voorstel voor de verbreding van de Sloe weg gewijzigd. Vandaag vergade ren Provinciale Staten daarover. GS hadden voorgesteld het project voor de verbreding van de Sloe weg, dat op een enorm financieel fiasco is uitgelopen, flink te verso beren. Dar zou nog altijd 20,5 mil joen euro duurder uitvallen dan was begroot. Een omstreden oplossing in het Statenvoorstel was een roton de op de kruising van de Bern- hardweg en de Sloeweg, bij Nieuwdorp. Het bedrijfsleven en de gemeente Borsele waren regen. De bedoeling was altijd dat de Sloeweg (en in het verlengde daar van de Tractaatweg in Zeeuws-VLaanderen) twee keer twee rijstroken breed zou wor den, met alleen ongelijkvloerse kruisingen. Afgelopen maandag bleek dat in de Staten een meerderheid van de partijen een rotonde niet ziet zitten. Dus hebben GS hun kno pen geteld. Gistermiddag stuur den ze een aangepast voorstel waar de rotonde is uitgehaald. Er moet vandaag wel een besluit val len, omdat de kosten kunnen op lopen met 105.000 euro per week als de boeteclausules op verdere vertraging in werking treden. Daarom wordt voorgesteld het werk aan de Sloeweg vanaf de A58 tot aan de Bernhardweg voort te zetten, maar nog geen beslissing te nemen over de omstreden krui sing daar. De aanleg van die roton de zou 2 miljoen euro hebben ge kost, dus nu wordt de Staten ge vraagd 18,5 miljoen euro op tafel te leggen. Zo wordt tijd gekocht om ver schillende ongelijkvloerse varian ten door te rekenen. In het voor jaar van 2016 verwacht het dage lijks provinciebestuur met een be groting te komen voor het soort viaduct dar dan inmiddels is geko zen. Dat zal zeker 5 miljoen euro duurder zijn dan de rotonde. Zelfs her oorspronkelijke ontwerp is weer in beeld. Dat is becijferd op 34,4 miljoen euro meer dan de oorspronkelijke begroting van 58 miljoen. Overigens zit ook in de huidige begroting van de Sloeweg zonder rotonde nog een gat. Van het Rijk wordt een bijdrage verwacht van 5 miljoen euro. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft de ze week laren weren dar die bijdra ge onder meer afhangt van de be sluitvorming in de Staten. Met het aangepaste voorstel is het dagelijks provinciebestuur de Staren voor. Vrijwel zeker zou an ders vandaag een amendement zijn aangenomen voor een andere oplossing voor de Sloeweg. VRIJDAG 3 JULI 2015 maar waarheidsgetrouw Koos van de Velde, overlevende Bert van der Hoef, directeur Vier Brabantse dames in de Delta Experience, foto Dirk-Jan Gjeltema Meer nieuws zie: www.pzc.nl Kanaalweg 83 4401 PEVLAKE Tel: 0113 381662 info@pekaar.com www.pekaar.com RSKuQI bestratingsmaterialen bv Gebakken klinkers, natuursteen, betonklinkers, tegels, grind split, schelpen zand, tuinverlichting door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG. Er komt definitief geen rotonde in de Sloeweg. Het dagelijks provinciebestuur neemt de tijd om een andere oplossing te vinden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 35