Eerdere
protesten
De dijk breekt waar je
het niet verwacht
Rotonde uit Sloeweg geschrapt
laat bezoekers de Watersnoodramp van 1953 beleven
ZEELAND 3
MONUMENT
Het Monument voor de Verdron
ken Dorpen staat sinds 2009 op
de Oosterscheldedijk tussen Co-
lijnsplaat en de Zeelandbrug. De
toren is een herinnering aan de
117 kerkdorpen in Zeeland, die in
de jaren tussen 900 en 1500, in de
golven verdwenen. Kunstenares
Lydia Schouten maakte een multi
mediaal kunstwerk: een toren
met een installatie die enkele ma
len per dag het geluid van een op
komende storm, middeleeuwse
zang en kerkklokken laat horen.
Aanvankelijk zou het monument
in Kats worden opgebouwd. Na
protesten tegen geluiden, die aan
de Ramp van 1953 zouden herin
neren, werd besloten de toren bij
Colijnsplaat op de dijk te plaat
sen.
'Ze hebben het zeker
niet overdreven. Die
omgewaaide boom en
die gevel uit het huis.
Het was gewoon zo'
'We willen op een
moderne manier aan
de jeugd laten zien
hoe het was tijdens
de Ramp in 1953'
Links in de zaal is
een ouderwets huis
kamertje ingericht.
Verderop tikt een
pendule. Rechts twee
ramen met uitzicht
op de haven. Het is
donker. De storm
komt opzetten. Gor
dijnen wapperen.
Een kind roept om
haar moeder. Een
bliksemflits, een don-
derklap en dan gaat
de schuifdeur naar de
attractie open.
Daar ligt een Zeeuws
dorp in de vliegende
storm. Het water
klotst tegen de dijk.
Man en vrouw leg
gen zandzakken in
het lampenschijnsel
van een vrachtwa
gen. Het kind kan
maar beter het huis
in gaan. Als iedereen
zijn aandacht heeft
geconcentreerd op
het stel bij de vracht
wagen, komt uit de
andere hoek het wa
ter opzetten.
Als dit verhaal is ver
teld - het loopt goed
af - volgen foto's en
Polygoonfilmpj es
over de harde reali
teit van februari 1953.
Daarna beelden van
werk aan het water,
plonzende basaltbrok-
ken, sleepboten, be
tonnen pijlers en ko
ningin Beatrix die
Zeeland veilig ver
klaart. De bezoeker is
in nog geen kwartier
tijd geïnformeerd
over ramp, herstel en
Hollands Glorie.
FILM
In september 2009 ging tijdens
het festival Film by the Sea in Vlis-
singen de film De storm in pre
mière. BL0F verzorgde met het
nummer Geef niet op de titels
ong. Rik Launspach en Marjolein
Beumer schreven het scenario,
Ben Sombogaart regisseerde, Syl
via Hoeks en Barry Atsma speel
den de hoofdrollen. Geplande
filmopnamen in Stavenisse gin
gen niet door omdat inwoners
daar bezwaar tegen hadden gepro
testeerd. De film werd groten
deels in België opgenomen, waar
de Potpolder van Tielrode onder
water werd gezet.
MUSICAL
Op 1 februai 2011 ging het mu
ziektheater 1953 De Musical in
Middelburg in première. Vooraf
gaand aan die datum woedde in
Zeeland een discussie over de
vraag of van zo'n beladen onder
werp als de watersnoodramp wel
een musical mocht worden ge
maakt. Vele Zeeuwen vonden een
'musicalisering' ongepast. De ma
kers van de musical dachten de
Ramp juist respectvol bij een
groot publiek te brengen. Ben Cra
mer had een hoofdrol.
Op het laatste moment hebben
Gedeputeerde Staten het voorstel
voor de verbreding van de Sloe
weg gewijzigd. Vandaag vergade
ren Provinciale Staten daarover.
GS hadden voorgesteld het project
voor de verbreding van de Sloe
weg, dat op een enorm financieel
fiasco is uitgelopen, flink te verso
beren. Dar zou nog altijd 20,5 mil
joen euro duurder uitvallen dan
was begroot.
Een omstreden oplossing in
het Statenvoorstel was een roton
de op de kruising van de Bern-
hardweg en de Sloeweg, bij
Nieuwdorp. Het bedrijfsleven en
de gemeente Borsele waren regen.
De bedoeling was altijd dat de
Sloeweg (en in het verlengde daar
van de Tractaatweg in
Zeeuws-VLaanderen) twee keer
twee rijstroken breed zou wor
den, met alleen ongelijkvloerse
kruisingen.
Afgelopen maandag bleek dat
in de Staten een meerderheid van
de partijen een rotonde niet ziet
zitten. Dus hebben GS hun kno
pen geteld. Gistermiddag stuur
den ze een aangepast voorstel
waar de rotonde is uitgehaald. Er
moet vandaag wel een besluit val
len, omdat de kosten kunnen op
lopen met 105.000 euro per week
als de boeteclausules op verdere
vertraging in werking treden.
Daarom wordt voorgesteld het
werk aan de Sloeweg vanaf de A58
tot aan de Bernhardweg voort te
zetten, maar nog geen beslissing
te nemen over de omstreden krui
sing daar. De aanleg van die roton
de zou 2 miljoen euro hebben ge
kost, dus nu wordt de Staten ge
vraagd 18,5 miljoen euro op tafel
te leggen.
Zo wordt tijd gekocht om ver
schillende ongelijkvloerse varian
ten door te rekenen. In het voor
jaar van 2016 verwacht het dage
lijks provinciebestuur met een be
groting te komen voor het soort
viaduct dar dan inmiddels is geko
zen. Dat zal zeker 5 miljoen euro
duurder zijn dan de rotonde. Zelfs
her oorspronkelijke ontwerp is
weer in beeld. Dat is becijferd op
34,4 miljoen euro meer dan de
oorspronkelijke begroting van 58
miljoen.
Overigens zit ook in de huidige
begroting van de Sloeweg zonder
rotonde nog een gat. Van het Rijk
wordt een bijdrage verwacht van
5 miljoen euro. Het ministerie van
Infrastructuur en Milieu heeft de
ze week laren weren dar die bijdra
ge onder meer afhangt van de be
sluitvorming in de Staten.
Met het aangepaste voorstel is
het dagelijks provinciebestuur de
Staren voor. Vrijwel zeker zou an
ders vandaag een amendement
zijn aangenomen voor een andere
oplossing voor de Sloeweg.
VRIJDAG 3 JULI 2015
maar waarheidsgetrouw
Koos van de Velde, overlevende
Bert van der Hoef, directeur
Vier Brabantse dames in de Delta Experience, foto Dirk-Jan Gjeltema
Meer nieuws zie:
www.pzc.nl
Kanaalweg 83
4401 PEVLAKE
Tel: 0113 381662
info@pekaar.com
www.pekaar.com
RSKuQI bestratingsmaterialen bv
Gebakken klinkers, natuursteen,
betonklinkers, tegels, grind split,
schelpen zand, tuinverlichting
door Ernst Jan Rozendaal
MIDDELBURG. Er komt definitief
geen rotonde in de Sloeweg. Het
dagelijks provinciebestuur neemt
de tijd om een andere oplossing te
vinden.