Geen dure smartphone bij te laag inkomen Middenstand profiteert van hoge temperaturen Supermarkten dolblij met het tropische weer. Ook de zwembadjes zijn niet aan te slepen. 24 ECONOMIE Gasunie en Gazprom in LNG Banengroei in VS zwakt af Verkoop van occasions stijgt Asito werft gehandicapten De aankoop wordt ingeschreven bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Mobiele bedrijven dienen een inkomenstoets te doen om te checken of mensen de maandelijk se abonnementslasten kunnen dragen. Verder verschijnt de waar schuwing 'Geld lenen kost geld' ook bij mobiele abonnementen. De gevolgen lijken verstrekkend: zelfs de meeste middenklasse smartphones zijn al gauw duur der dan 250 euro. Miljoenen Nederlanders heb ben zo'n abonnement. Het kan dus dat een provider een smart phone niet mag verkopen omdat in de registers van het BKR te zien valt dat de koper al te veel le ningen heeft lopen of een aanteke ning als wanbetaler heeft. Aanleiding om duurdere abon nementen als lening te beschou wen is een uitspraak van de Hoge Raad. Die oordeelde vorig jaar juni dat de Wet op het Financieel Toezicht ook voor de telecomsec- tor geldt. Na een jaar wikken en wegen neemt het kabinet dat oordeel over. „De aanpak van schulden is een belangrijke prioriteit voor het kabinet", schrijft minister Dijssel- bloem (Financiën) onder meer. Budgetinstituut NIBUD is blij. „Nederlanders raken er zo beter van doordrongen dat een duur mo biel abonnement een lening is", zegt woordvoerster Gabriëlle Bet- tonville. „Zo zien mensen beter waar ze hun geld aan besteden." Boos Telefoonbedrijven zijn not amused. KPN noemt de gevolgen dispro portioneel voor de telecomsector, maar ook voor miljoenen Neder landers. „De consument gaat bij het afsluiten van een telefoon abonnement onder andere gecon fronteerd worden met een BKR-re- gistratie en hij zal privacy gevoeli ge informatie moeten gaan ver strekken zoals inkomen, huur en hypotheeklasten." Volgens Vodafone zijn de gevol gen voor providers 'veel ingrijpen der dan de minister nu sugge reert': „Een telecombedrijf dat door wil gaan met telefoonabonne menten in zijn huidige vorm, zal significante aanpassingen moeten doen die uiterst kostbaar zijn." Die aanpassingen betreffen organi satiestructuur, interne processen en systemen als marketing. „Voor consumenten wordt het afsluiten van abonnementen omslachtiger en innovatie minder toeganke lijk." De vraag is volgens Vodafo ne daarmee welk probleem het be sluit oplost. „De sector werkt na melijk al geruime tijd en met suc ces samen aan het terugdringen van problematische schulden. Het toepassen van de Wet Financieel Toezicht op telecom voegt hier weinig aan toe." Alle abonnementen met smartphone van boven de 250 euro worden door het kabinet aangemerkt als lening. Volgens Dijsselbloem overdrij ven de maatschappijen en zijn de eisen 'proportioneel'. Met de stren gere regels is prima te leven, stelt hij. „Marktpartijen kunnen er voor kiezen geen kredieten te ver schaffen boven de 250 euro en zou den zo nodig bij de verkoop van een telefoon een aanbetaling kun nen vragen zodat dit bedrag niet wordt overschreden." Dijsselbloem wijst erop dat mo biele providers een vergunning bij toezichthouders AFM moeten aan vragen, als zij telefoonabonnemen ten in combinatie met een smart phone willen blijven aanbieden. Behalve de strengere, bovenge noemde regels zit daar nog een ad dertje onder het gras: de bestuur ders van de organisatie die de mo biele abonnementen aanbiedt wor den dan op betrouwbaarheid en geschiktheid getoetst, waarmee ook het salaris van bestuurders aan alle wettelijke regels moet vol doen. wel de zomerhit. Daarvan verkopen we zeker 60 procent meer dan vorig jaar." Ook Radiers vliegen over de toonbank. Van die limonadeachtige biertjes ver koopt de groothandel zo'n 50 procent meer dan vorige zomer. Vooral met citroen- smaak - de nieuwe varianten met sinaasap pel, grapefruit en appel zijn minder in trek Wat opvalt, zegt Manniën: ook mannen bestel len het alcoholarme citroenbier deze zomer zonder gêne. Niet alleen de voedingssector profiteert van de acute behoeften die de hittegolf bij ons op wekt. Bij elektronicazaken staan de airco's deze dagen prominent in de etalage. Media Markt ROTTERDAM. Tijdens de hittegolf re geert de middenstand het land. Met de massale verkoop van ijsjes, airco's en het drankje dat de zomerhit gaat worden: gin-tonic. De waterpistolen zijn niet aan te slepen. 1,6 miljoen extra doosjes Magnum gaan deze week bij Albert Heijn langs de kassa. Evenals 1 mil joen flessen fris en 600.000 pakjes barbecue vlees. Voor de duidelijkheid: dat is dus bóvenop het vlees, de frisdrank en ijsjes die in een 'nor male' week worden verkocht. „Toen we vorige week de voorspellingen zagen, ging het mooi- weeralarm bij ons af', zegt woordvoerster Els van Dijk van Albert Heijn. „We hebben een lijst met 3.000 producten waarvan we weten dat er tijdens een hittegolf extra vraag naar is. Fris drank, bier, vlees, sauzen, salades. Daarvan heb ben we direct een hoop extra van besteld. Ook onze communicatie pas sen we aan. We wijzen klanten erop dat ze bij ons alles in huis kunnen halen voor het mooiste barbecueweekend van het jaar." Supermarkten varen dus wel bij de tropische temperaturen. „We zien altijd dat er meer wordt verkocht bij mooi weer. Als mensen gaan barbecuen, kopen ze toch net al tijd wat meer dan anders", verklaart een woordvoerster van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Bij een barbecue of terrasje hoort natuurlijk ook een drankje. Dit jaar zijn vooral de gins in trek, zegt Bas Manniën van drankengroothandel Van Dorst in Roosendaal. „Gin met tonic, dat is toch Gasunie en het Russische Gazprom hebben een samenwerkingsovereen komst gesloten op het gebied van vloeibaar gemaakt aardgas (LNG) voor de transportsector in Noord west-Europa. Dat heeft de Gasunie gisteren bekend gemaakt. De top mannen van beide bedrijven, Han Fennema en Alexey Miller, teken den een akkoord. Gasunie en Ga zprom gaan zich onder meer buigen over de aanleg van infrastructuur waarmee schepen en trucks LNG kunnen tanken op locaties langs de Oostzee. Vloeibaar gemaakt aardgas LNG speelt volgens beide bedrijven een belangrijke rol als schoner alter natief voor schepen en zwaar weg transport. De werkgelegenheid in de Ameri kaanse economie is vorige maand minder sterk gegroeid dan in mei. In juni werden per saldo 223.000 nieuwe banen gecreëerd in 's we relds grootste economie. Dat waren er 10.000 minder dan economen ge middeld voorspelden. Uit een nieu we raming bleek verder dat er in mei 254.000 banen bijkwamen. Voor die maand werd eerder de aan was van 280.000 arbeidsplaatsen ge meld. De werkloosheid in de VS zak te vorige maand van 5,5 naar 5,3 pro cent van de beroepsbevolking. Dit lijkt mooier dan het is: wie geen werk heeft en niet actief zoekt, wordt niet meegeteld in het werk loosheidscijfer. De verkoop van tweedehands perso nenauto's is in het tweede kwartaal gestegen. In totaal kochten 449.130 consumenten een occasion, een stij ging van 4,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van VWE voertuig informatie en -documentatie. De verkoop van tweedehands auto's zit al sinds begin dit jaar in de lift. VWE schrijft dit vooral toe aan het verbeterde economische klimaat en consumentenvertrouwen. Daar naast denkt de organisatie dat de verkoop ook wordt gestimuleerd doordat de fiscale voordelen op de aanschaf van kleine en zuinige nieu we personenauto's inmiddels zijn af geschaft. Schoonmaakbedrijf Asito gaat de ko mende drie jaar duizend mensen met een arbeidsbeperking en een grote afstand tot de arbeidsmarkt in dienst nemen. De op één na groot ste schoonmaker van Nederland on dertekende samen met zo'n twintig andere bedrijven, organisaties en ge meenten de zogeheten Charter Di versiteit. Ze beloven concrete acties om discriminatie op de arbeids markt tegen te gaan. De 1.000 men sen die Asito in dienst neemt, zijn onder anderen mensen die nu wer ken in de sociale werkvoorziening, jongeren met een handicap en bij standgerechtigden. Het bedrijf is al begonnen met de training van de ruim 300 leidinggevenden. door David Bremmer DEN HAAG. KPN, T-Mobile en Voda- fone moeten gaan controleren of klanten wel in staat zijn die dure i-Phone of Samsung Galaxy te beta len. Alle abonnementen met smart phone van boven de 250 euro wor den door het kabinet voortaan aan gemerkt als lening. Gin-tonic is de door Annemieke van Dongen GRONINGEN 2,4 Nederlandse supers hebben afgelopen maand 2,4 procent minder omzet gedraaid dan een jaar eerder. Destijds zorgde het WK voetbal voor extra omzet, wat niet geldt voor het vrouwentoernooi dat dit jaar in Canada wordt afgewerkt. Het WK in Brazilië leverde de supermarkten in 2014 54 miljoen aan extra inkomsten op. WASHINGTON HEERHUGOWAARD DEN HAAG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 24