Ik A> 4 &GOI Light, Life, Zero, Max, Next... De twee Grote Namen in col al an cl produceren inmiddels een keur aan smaken. Maar welke is nou het lekkerst? DOOR MATTHIJS MEEUWSEN DE UITSLAG Ev rzijn van die dagen datje zelfs als niet-liefhebber ineens onweerstaanbare zin krijgt in een glaasje cola A Vandaag bijvoorbeeld: zon dagmiddag, geen wolkje aan de lucht en het kwik stevig boven de twintig graden. „Mag ik ook mee testen?" vraagt Nouri (12), naar eigen zeggen niet de grootste colafan, een tikkie ver legen. Geen probleem. Zijn buurtge nootjes uit de Tilburgse vinexwijk Reeshof staan al te trappelen. Van links naar rechts stuiteren ze door de testruimte van vandaag (lees: een ri ante woning aan De Donge) in het vooruitzicht van zoveel frisdrank. Maar liefst acht rijen met proefglaas- jes staan er op ze te wachten. Een schril contrast met normaal, als de co laconsumptie bij de meesten alleen in het weekend is toegestaan. Victor (9): „Maar als ik alleen thuis ben, neem ik ook wel een glas, hoor." Guusje (9), glunderend: „Of ik neem gewoon stie kem een slok uit het glas van papa. Ja, die drinkt zelfs cola bij zijn ontbijt." De smaaktest wordt uiteraard blind uitgevoerd. Om groepsdruk te voorko men moeten de kinderen hun oordeel eerst in stilte op papier zetten, voordat de conclusies worden besproken. Hoe je de subtiele smaakverschillen tussen acht colasoorten in vredesnaam be schrijft? Als ware prikpro(e)fessionals natuurlijk. „Deze is wat droogjes", klinkt het boven de eettafel. „Deze blijft hangen in mijn mond.Deze is goed in balans." Een enkeling hangt zijn neus zelfs boven de cola, of laat het donkere goedje theatraal door het bekertje rollen. De belangrijkste conclusie wordt ech ter al getrokken voordat er ook maar één druppel is geproefd: Coca-Cola, 'de gewone', is op voorhand favoriet. „Pepsi is gewoon nep." Of later, in vol maakte kinderlogica, als zonder te weten het prijswinnende Pepsi wordt gekeurd: „Lekker! Als dit Pepsi is, ga ik ze aanklagen dat ze Coca-Cola na maken." Groot is dan ook de verbazing als juist die 'nepper' uiteindelijk als de winnaar uit de bus komt. Victor: „Mis schien omdat we echt geconcentreerd aan het proeven waren. Normaal sla je zo'n glas gewoon achterover. Mis schien is dat het verschil." ONS PANEL Het was een ware nek-aan- nekrace, maar de underdog wint: de 'gewone' Pepsi wordt tot ieders verbazing als beste beoordeeld. woensdag I juli 2015 De prikprofs in volle actie. 'Als dit Pepsi is, ga ik ze aanklagen dat ze Coca-Cola namaken.' FOTO MARC BOLSIUS MAXMARA RIJKAART (13) Omschrijft smaken soms met de voca bulaire van een wijnkenner. NOA JANSSENS (12) Warm weer? Een goede film? Lekker eten? Er is altijd wel een goede reden voor een colaatje. NOURI CHAHID (12) Ingetogen fijnproe ver. Is geen vol bloed colafan, maar drinkt het graag op warme dagen. NAD IA KAÏN (12) Stille smaakkracht. Houdt stiekem lie ver van een glaasje ijsthee, maar dat is haar vergeven. VICTOR RIJKAART (9) Haalt zijn favoriete smaak - Coca-Cola Life - er precies uit. Test zelfs met zijn neus. GUUSJE AKKERMANS (9) Wil elke dag wel cola drinken. Vrolijke meid, maar genade loos in haar oordeel. Pepsi Niet te zoet, lekker fris en ook goed in balans qua hoeveel heid prik. Valt bij ie dereen in de smaak en is dus een te rechte win naar. ^Coca Cola Life Komt on danks twee 10'en, net te kort voor het goud. Is het de stevia die zorgt voor de fruitige afdronk? Coca Cola Zero Suikervrij, maar toch best zoet. Nadeel: wel wat slap. "Alsof-ie al maan den in de koelkast staat." Pepsi Max Scoort zowel een 2,5 als een 8,3. Zowel 'net plastic' als 'lekker zoef. -^Coca Cola De morele verliezer. "Best wel vies ei genlijk. Als dit de echte was, vind ik het echt heel stom Pepsi Next B Doet het op vallend slechter dan die an dere stevia variant. Smaakt naar tand pasta en beugelhap pen. -^Coca Cola Light Unaniem afge brand. „Kan frisdrank ook beder ven? Dit is cola uit de vuilnis bak."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 48