Win de nieuwe roman
van P.F. Thomése!
Dizzieni
AutoTrac
autotrack.nl/win
Efteling werkte jarenlang aan miljoenen euro's kostende attractie
5o°p N
£N au Ti
NIEUWS 11
Dive coaster Baron 1898 gaat vandaag open. Deze krant
nam twee tieners mee voor een proefrit. 'Zó cool.'
Word gratis lid,
doe mee en win
De onderwaterzwemmer!
•Tflrab-
gf,
'Zorg wel dat
je op de eerste
rij zit Dan is
het écht eng'
met puberkinderen nu weer naar de Ef
teling te krijgen." Jurgens heeft zelf de
Baron nog niet geprobeerd. „Ik ben
niet zo'n durfal. Mijn zonen van 12,14
en 16 wel natuurlijk." Het pretpark
voor jong en oud richt zich met de
nieuwste 'thrill ride' op de tieners.
Seija en Maike zijn eensgezind: „De
Baron is echt het allerleukst in de Efte
ling." De route van de Python kunnen
ze dromen. En ook alle bochten van Jo
ris en de Draak zitten in hun hoofd.
„De Baron is zó cool. Zorg wel dat je op
de eerste rij zit", tippen ze. „Dan is het
écht eng."
Baron 1898 is de derde achtbaan in
tien jaar in de Efteling. De Vliegende
Hollander en Joris en de Draak zijn uit
2007 en 2010. Het publiek wordt via
verschillende kamers naar de achtbaan
geleid. Daar wordt het verhaal verteld
over Gustave Hooghmoed die zichzelf
de Baron noemt en wordt geplaagd
door spoken. Jaren is er aan de attractie
gewerkt, zegt creatief directeur Olag
Vugts. „We zijn met kompels naar
oude mijnen geweest om de sfeer te
proeven. De pikhouwelen, telefoons en
lampen die je binnen ziet zijn allemaal
authentiek."
Nieuw achtbanen staan voorlopig
niet op de planning. Het is de komen
de jaren weer tijd voor de sprookjes.
BARON 1898
Seija en Maike uit Tiel (bei
den 13) knijpen hun handen
wit op de beugels van de di
ve coaster. Rap stijgt het
treintje met achttien men
sen naar boven om met een
schok bovenaan tot stilstand te komen.
Het uitzicht over het park is prach
tig, maar niemand kijkt. Iedereen
hangt ondersteboven. De lange haren
hangen bij de meiden voor hun ge
zicht, de benen bungelen naar bene
den. Onder hen een zwart gat.
Zacht klinken een paar zenuwach
tige lachjes, tot de rem eraf gaat. Ra
zendsnel (90 km/uur) schiet de Baron
in een vrije val van bijna 40 meter en
verdwijnt een aardedonkere mijn
schacht in. De nerveuze lachjes zijn nu
langgerekte gillen. Een bocht, een
schroef, een kurkentrekker waarin on
der en boven stuivertje verwisselen
-even is iedereen gewichtsloos- en de
rit is voorbij.
„Wow! Pittig eng die Baron", oor
deelt Seija. Haar pupillen zijn groot
van de spanning. „Nóg een keer", roept
Maike. De tieners uit Tiel willen nu op
de eerste rij. Zodat ze écht in de diepte
kijken zonder stoelen voor zich.
Een kwartiertje later hebben de mei
den hun tweede ritje in de Baron ach
ter de rug. „Zo snel zal het de komen
de dagen niet gaan", zegt Fons Jurgens,
voorzitter van de Raad van Bestuur
van de Efteling. Het pretpark verwacht
ook in de tropische hitte wachttijden
van minimaal een uur te hebben bij de
nieuwe publiekstrekker. Met parasols
en voldoende drinkwater moet het
goed gaan.
De opening trekt cameraploegen uit
Duitsland, België, Frankrijk en Enge
land. Ook de bezoekers zullen uit heel
Europa komen, hoopt de Efteling.
Jurgens glundert. Dat mag ook wel.
Er is 18 miljoen euro uitgegeven aan de
dive coaster. „We hopen de gezinnen
Ga naar
Dizzie.nl/win
Gesigneerde
exemplaren.'
Dizzie.nl, dé boekensite van PZC.
Al je favoriete boeken op één plek!
Alles voor boekenliefhebbers:
Recensies Boekennieuws Blogs Winacties
WOENSDAG 1 JULI 2015
Ondersteboven in de Baron, foto Koen Verheijden
'Wow! Pittig
eng die Baron'
Seija (links)
Maike (rechts)
Negende dive coaster ter wereld, vijfde
in Europa
Kosten: 18 miljoen euro
Vrije val: 37,5 meter
Snelheid: 90 km/uur
Minimale lengte passagier: 1.40 meter
Hoogste punt: 30 meter
18 personen per trein, 3 rijen van 6
Baanverloop: vrije val, halve looping en
halve rol, kurkentrekker, en snelle spi
raal
Lengte: 500 meter
Tijdsduur: 130 seconden
door Ton Voermans
Otonderwawzwcmmcr
p.F. Thomése
Actie loopt van 15 mei t/m 15 juli 2015