Win de nieuwe roman van P.F. Thomése! Dizzieni AutoTrac autotrack.nl/win Efteling werkte jarenlang aan miljoenen euro's kostende attractie 5o°p N £N au Ti NIEUWS 11 Dive coaster Baron 1898 gaat vandaag open. Deze krant nam twee tieners mee voor een proefrit. 'Zó cool.' Word gratis lid, doe mee en win De onderwaterzwemmer! •Tflrab- gf, 'Zorg wel dat je op de eerste rij zit Dan is het écht eng' met puberkinderen nu weer naar de Ef teling te krijgen." Jurgens heeft zelf de Baron nog niet geprobeerd. „Ik ben niet zo'n durfal. Mijn zonen van 12,14 en 16 wel natuurlijk." Het pretpark voor jong en oud richt zich met de nieuwste 'thrill ride' op de tieners. Seija en Maike zijn eensgezind: „De Baron is echt het allerleukst in de Efte ling." De route van de Python kunnen ze dromen. En ook alle bochten van Jo ris en de Draak zitten in hun hoofd. „De Baron is zó cool. Zorg wel dat je op de eerste rij zit", tippen ze. „Dan is het écht eng." Baron 1898 is de derde achtbaan in tien jaar in de Efteling. De Vliegende Hollander en Joris en de Draak zijn uit 2007 en 2010. Het publiek wordt via verschillende kamers naar de achtbaan geleid. Daar wordt het verhaal verteld over Gustave Hooghmoed die zichzelf de Baron noemt en wordt geplaagd door spoken. Jaren is er aan de attractie gewerkt, zegt creatief directeur Olag Vugts. „We zijn met kompels naar oude mijnen geweest om de sfeer te proeven. De pikhouwelen, telefoons en lampen die je binnen ziet zijn allemaal authentiek." Nieuw achtbanen staan voorlopig niet op de planning. Het is de komen de jaren weer tijd voor de sprookjes. BARON 1898 Seija en Maike uit Tiel (bei den 13) knijpen hun handen wit op de beugels van de di ve coaster. Rap stijgt het treintje met achttien men sen naar boven om met een schok bovenaan tot stilstand te komen. Het uitzicht over het park is prach tig, maar niemand kijkt. Iedereen hangt ondersteboven. De lange haren hangen bij de meiden voor hun ge zicht, de benen bungelen naar bene den. Onder hen een zwart gat. Zacht klinken een paar zenuwach tige lachjes, tot de rem eraf gaat. Ra zendsnel (90 km/uur) schiet de Baron in een vrije val van bijna 40 meter en verdwijnt een aardedonkere mijn schacht in. De nerveuze lachjes zijn nu langgerekte gillen. Een bocht, een schroef, een kurkentrekker waarin on der en boven stuivertje verwisselen -even is iedereen gewichtsloos- en de rit is voorbij. „Wow! Pittig eng die Baron", oor deelt Seija. Haar pupillen zijn groot van de spanning. „Nóg een keer", roept Maike. De tieners uit Tiel willen nu op de eerste rij. Zodat ze écht in de diepte kijken zonder stoelen voor zich. Een kwartiertje later hebben de mei den hun tweede ritje in de Baron ach ter de rug. „Zo snel zal het de komen de dagen niet gaan", zegt Fons Jurgens, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Efteling. Het pretpark verwacht ook in de tropische hitte wachttijden van minimaal een uur te hebben bij de nieuwe publiekstrekker. Met parasols en voldoende drinkwater moet het goed gaan. De opening trekt cameraploegen uit Duitsland, België, Frankrijk en Enge land. Ook de bezoekers zullen uit heel Europa komen, hoopt de Efteling. Jurgens glundert. Dat mag ook wel. Er is 18 miljoen euro uitgegeven aan de dive coaster. „We hopen de gezinnen Ga naar Dizzie.nl/win Gesigneerde exemplaren.' Dizzie.nl, dé boekensite van PZC. Al je favoriete boeken op één plek! Alles voor boekenliefhebbers: Recensies Boekennieuws Blogs Winacties WOENSDAG 1 JULI 2015 Ondersteboven in de Baron, foto Koen Verheijden 'Wow! Pittig eng die Baron' Seija (links) Maike (rechts) Negende dive coaster ter wereld, vijfde in Europa Kosten: 18 miljoen euro Vrije val: 37,5 meter Snelheid: 90 km/uur Minimale lengte passagier: 1.40 meter Hoogste punt: 30 meter 18 personen per trein, 3 rijen van 6 Baanverloop: vrije val, halve looping en halve rol, kurkentrekker, en snelle spi raal Lengte: 500 meter Tijdsduur: 130 seconden door Ton Voermans Otonderwawzwcmmcr p.F. Thomése Actie loopt van 15 mei t/m 15 juli 2015

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 11