Reynaert heeft meeste geslaagden GESLOTEN een belangrijke stap voorwaarts op gebied van neuromarketing ZATERDAG 4 JULI A.S. ZEELAND 3 MINDERHOUD JUWELIER proefpersonen die de VW-com- mercial zagen vertoonden sterke re reacties dan degenen die de au toreclame hadden bekeken. De lijn op het EEG ligt beduidend dieper, ofwel: de emotie is inten ser. „Dat zou je het Zeeuwse ge voel kunnen noemen", zegt pro jectleider Marcel Bastiaansen van de NHTV Breda University of Ap plied Sciences Bastiaansen is blij met de uit komst. „Het werkt gewoon echt. We hadden het gehoopt en ver wacht, maar het is wel mooi als het ook zo blijkt te zijn. Dit is een belangrijke stap. Het is de eerste keer dat is aangetoond dat een commercial kan resulteren in een sterkere emotie. Het onderzoek is zowel wetenschappelijk relevant als voor het werkveld van be lang." Er waren ook bevindingen die Bastiaansen verrasten. Zo was de emotionele reactie op professione le foto's sterker dan bij particulie re vakantiekiekjes op bijvoor beeld Facebook. „We dachten dat het omgekeerd zou zijn, omdat we uit andere bronnen weten dat particuliere foto's als betrouw baarder worden gezien." Zoals elk wetenschappelijk on derzoek roepen de resultaten weer nieuwe vragen op. „We we ten nu dat de commercial werkt, maar hoe bestendig is dat in de tijd? Wat is het effect na bijvoor beeld een week?", zegt Bastiaan sen, die nu een wetenschappelijk artikel over het onderzoek voorbe reidt. „En wat gebeurt er nu pre cies in het brein bij het zien van 'Je moet nog diepgravender onderzoek doen om er harde conclusies aan te verbinden' de commercial? Waarschijnlijk kunnen we nog veel meer infor matie uit het EEG halen." Patrick Polie, directeur van op drachtgever VVV Zeeland, noemt de bevindingen 'zeker interes sant'. „Maar neuromarketing staat nog in de kinderschoenen. Eigen lijk zou je nog diepgravender on derzoek moeten doen om er echt harde conclusies aan te verbin den. Je zou ook willen weten of er verschillen zijn tussen bepaalde typen personen. Hoe effectief zijn we in het bereiken van bepaalde doelgroepen?" Het uiteindelijke streven is dat al vooraf kan wor den bepaald welke reclame het beste werkt. „Daar is het nog te vroeg voor." Vooralsnog houdt Polie vooral vast aan de populariteit van de VVV-website. Sinds de commer cial landelijk wordt uitgezonden groeit het bezoek elk jaar met tien tallen procenten. 'Dit is een belangrijke stap. Het onderzoek is zowel wetenschappelijk relevant als van belang voor het werkveld' Het Reynaertcollege scoort op alle niveaus goed, maar het best van de provincie op het vmbo: 96,1 procent slaagde. Vorig school jaar had het Reynaertcollege ook de hoogste slagingspercentages. Op het Pontes Pieter Zeeman zakten op mavo, havo en vwo rela tief veel leerlingen. Op het vwo moet een kwart van de scholie ren het examenjaar overdoen. Dat is de afgelopen vier jaar op geen enkele school in Zeeland voorge- komen. „We balen ontzettend van deze resultaten", zegt Esther Gelens, interim-rector van het Pontes Pieter Zeeman. „Het ver ontrust ons." Gelens zegt dat het te vroeg is om oorzaken te benoe men. „We doen grondig onder zoek om te bepalen waarom de re sultaten zijn achtergebleven. We willen in de toekomst op alle ni veaus een slagingspercentage van minimaal 90 procent halen." Het Scheldemond College in Vlissingen scoorde juist uitzonde- lijk goed op het vwo: alle leerlin gen gaan met een diploma van school. Dat is op een unicum op de Zeeuwse vwo-afdelingen in de afgelopen drie schooljaren. De leerlingen van SSG De Re de in Terneuzen presteerden dit jaar opvallend beter dan vorig jaar: op de havo slaagde 97,4 pro cent (vorig jaar 83,9 procent) en op vwo 95,2 procent (vorig jaar 75 procent). Het slagingspercentage op de havo is het hoogst van Zee land en is de afgelopen twee jaar niet geëvenaard in de provincie. De Rede heeft dit jaar onder meer intensievere examentrainin gen gehouden, zegt afdelingsdi recteur Wolter Herder. Zeeuwse scholieren hebben dit jaar even goed gepresteerd tij dens de examens. Dit jaar slaagde 91,4 procent, vorig jaar 91,7 pro cent. zijn onze beide zaken DINSDAG 30 JUNI 2015 landelijke tv-commercial Patrick Polie directeur VVV Zeeland Marcel Bastiaansen, onderzoeker Het Zeeuwse gevoel in beeld op het EEG: proefpersonen die de VW- commercial hebben gezien (rode lijn) vertonen een diepere, sterkere emo tie bij Zeeuwse foto's dan mensen die de autoreclame zagen (zwarte lijn). door Cornelleke Blok VLISSINGEN. Het Reynaertcollege in Hulst levert dit schooljaar rela tief de meeste geslaagde middel bare scholieren af: 95,8 procent haalde een vmbo-, havo of vwo-di- ploma. Het Pontes Pieter Zeeman in Zierikzee heeft de minste ge slaagden: 82,3 procent. 95,8 procent van de examenleerlingen op het Reynaertcollege is dit jaar geslaagd. De Hulster school heeft, net als vorig jaar, het hoogste slagingspercentage van Zeeland. www.juwelierminderhoud.nl Zuidstraat 66 Westdijkstraat 27 WESTKAPELLE ARNEMUIDEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 31