a kostuumprenten van Bredase zien CULTUUR SHOW 27 Schrijfster Francine Oomen onderscheiden Lieve Joris schrijft Groot Dictee Een deel van de prentenverzameling van Marie-Jes Ghering (86) is te zien voor het publiek. 'Een kroon op mijn werk/ Hoe eleganter, hoe beter Schrijfster Francine Oomen (55), bekend van de Hoe overleef ik-boeken, is zaterdag benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Ze kreeg de versierselen opgespeld in haar eigen huis in Middelie, bij Edam. A Haar boeken zijn vaak onderscheiden. Ze kreeg "V onder meer zes keer de prijs van de Neder landse Kinderjury. De Vlaamse schrijfster Lieve Joris (62, Maliblues, Op de vleugels van de draakis dit jaar de auteur van het Groot Dictee der Nederlandse Taal. Zij is daarmee de opvolgster van Bart Chabot, Gerrit Komrij, Tommy Wieringa, Arnon Grun- berg en Adriaan van Dis. Zij na men die tekst de afgelopen jaren voor hun rekening. Joris is niet de eerste Vlaamse die het Dictee mag schrijven. In 2008 ging Kris- tien Hemmerechts haar voor. De wedstrijd in het correct spel len, krijgt ook een nieuwe jury voorzitter: advocaat Inez Weski wordt na vier jaar vervangen door VVD'er Annemarie Jorritsma. Madame. la/l/L arfujedeM/ianac Als hét Rijksmuseum jouw verzameling de moeite waard vindt om te verwerven, zegt dat alles over de waar de ervan. Marie-Jes Ghering-Van Ierlant (Tilburg, 1928) uit Breda heeft het al zo ver geschopt met haar unieke mode- en kostuum prentenverzameling. Vanwege haar gevorderde leeftijd en een verhuizing van een grote woning in Bergen op Zoom naar een appartement in Breda droeg ze deze in 2009 over. „Een betere plek kon ik niet beden ken om dit culturele erfgoed te bewa ren", zegt de pittige 86-jarige. Sinds dien zijn de door haar zorgvuldig bij eengezochte afbeeldingen in handen van het Rijksmuseum, waar ze onder uitmuntende condities worden be waard. Was dat al een hele geruststelling, nu, zes jaar later, is ze helemaal tevre den. Het Rijksmuseum laat een deel daadwerkelijk zien op de tentoonstel ling New for Now. The Origin of Fashi on Magazines. „Dit is de kroon op mijn werk", zegt ze gedecideerd. „Ik heb altijd gewild dat anderen de pren ten konden zien. Beter kan het niet." Trends Voor de goede orde: er is een verschil tussen mode- en kostuumprenten. Grofweg komt het erop neer dat kos tuumprenten tonen wat er gedragen wordt, terwijl modeprenten de trends tonen: datgene wat men zou moeten dragen om er modisch bij te lopen. Met de tentoonstelling, nog tot september te zien in de Philipsvleu- gel, presenteert het Rijks voor de eer ste keer in zijn geschiedenis een over zicht uit zijn collectie van 8.000 mo deprenten. Het Rijksprentenkabinet had al een groot aantal kostuumprenten uit de zestiende en zeventiende eeuw in zijn bezit. Vanaf de achttiende eeuw was het modebeeld in de prentverza meling echter minder goed vertegen woordigd. Daar kwam in 2009 veran dering in met de aankoop van twee collecties van in totaal vierduizend prenten: de Europees georiënteerde van Ghering en de Franse van Ray mond Gaudriault. „Deze collecties vormen een prachtige aanvulling", zegt conservator iconografische col lecties Els Verhaak. De 450 geselecteerde prenten to nen de ontwikkeling van de vrou wen- en mannenmode vanaf eind zestiende eeuw tot aan begin twintig ste eeuw. In zekere zin zijn ze voorlo pers van modetijdschriften als Vogue, Elle en Harper's Bazaar. Toch heeft Verhaak daar een kant tekening bij. „Modeprenten beston den zelfstandig en werden uitgege ven als losse bladen, soms in cahiers van vier of zes. Toen de modetijd- 'Ik heb altijd gewild dat anderen de prenten konden zien. Beter kan het niet' schriften ontstonden, werden ze daar onderdeel van. De modeprent kwam tegemoet aan de behoefte naar infor matie over het laatste modenieuws. Bij de illustraties kwam steeds meer tekst en uitleg." De makers van de tentoonstelling New for Now zijn van gerenommeer de huize. Voor de vormgeving tekent Christian Borstlap, eigenaar van stu dio Part of a Bigger Plan in Amster dam. Hij ontving in 2012 de prijs The Golden Eye voor beste Nederlandse vormgeving bij de Dutch Design Awards en heeft grote klanten als Vuitton, Dior en De Bijenkorf. Hij wordt bijgestaan door dé mode-illus trator van Nederland, Piet Paris, en door diens Britse collega Quentin Jo nes. Verzamelwoede Samen met Verhaak maakte Borst lap een selectie uit de prenten. De ar tistieke kwaliteit daarvan in combina tie met een interessant modebeeld vormde daarbij het criterium. Daar door wordt het beslist een andere, speelsere tentoonstelling dan die in 1988, de allereerste in Nederland die gewijd was aan modeprenten: Mode in Prent (1550-1914) in het Haags Ge meentemuseum. Deze was chronolo gisch van opzet. De bijdrage daaraan van Marie-Jes Ghering was toen groot; ze leende niet alleen mode prenten uit maar schreef ook de cata logus. Gehring heeft, hoewel ze haar unieke verzameling aan het Rijksmu seum heeft overgedragen, haar verza melwoede nog niet verloren. „Van Piet Paris heb ik laatst nog een prent gekocht. Daar ben ik niet echt mee ge stopt. Ik ben niet gek, ik hou zelf ook nog wat thuis." Uitgevers van modeprenten de den er alles aan om hun pro duct zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Zij trokken hiervoor bekwame tekenaars aan, van wie sommige zich specialiseer den tot ware mode-illustrato ren. Het was de kunst om de model len op de prenten zo vakkun dig mogelijk en met een groot gevoel van elegantie in beeld te brengen. Voor het overbrengen van de schetsmatig weergege ven ontwerpen in een reprodu ceerbare gravure was de prent kunstenaar verantwoordelijk. Een zogenaamde colorist kleurde vervolgens elke afbeel ding afzonderlijk met de hand in. New for Now toont onder an dere prenten van de Parijse mo deontwerper Paul Poiret (1879-1944). Met zijn uitspraak 'mode is kunst' luidde hij een nieuw tijdperk in. Zo presen teerde hij zijn ontwerpen in twee kunstzinnig ontworpen series in felle gedekte kleuren, die inspiratie waren voor artis tiek hoogwaardige modetijd schriften. MAANDAG 29 JUNI 2015 ode aan mode op papier -• AV KC rffftTyyi Kil'h»1uast' 47„Zr to?*"' vlnr: (1) Mada me la Marquise de Polignac, een maskertje in de hand, Antoine Trouvain, 1694. (2) Coiffures de Depain, ano niem, ca. 1790. (3) Magasin des Modes Nouvel- les Francises et Anglaises, 20 de cember 1786. (4) Vrouw in blauwe jurk, Jan van Broek, ca. 1912. Bron Prenten collectie Rijksmuseum door Annelies Vlaanderen Marie-Jes Ghering prentenverzamelaar Tentoonstelling: New for now. The Origin of Fashion Magazines. Rijks museum Amsterdam, Philipsvleu- gel, 12 juni t/m 27 september. Alle 8.000 modeprenten zijn te zien op www.rijksmuseum.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 30