Pianotrio overtuigt niet Vermiste geallieerde maakt Vlissingen deelgenoot van zijn laatste vlucht I ZEELAND 23 Het festival Onderstroom (2 t/m 5 juli) heeft dit jaar met De Vlucht een bijzondere locatievoorstelling. ekst uit locatievoor stelling De Vlucht: „Het helse gebrul van een brandende bom menwerper breekt de hemel open. Negen witte parachutes zweven op zwar te thermiek. De laatste man, lt. Ro man i. delta, ziet de aarde op hem af razen." Zeventig jaar geleden waren de ze zinnen geen theater, maar har de werkelijkheid. Rutger Bergboer van Theatergroep Prins te Paard heeft het uitgezocht. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn in heel Nederland zo'n zesduizend vlieg tuigen neergestort, waarvan er veertienhonderd nog in de grond zitten. Ook boven Zeeland zijn er heel wat toestellen neergehaald. Vlissingen was in die jaren de meest gebombardeerde stad van Nederland. In de voorstelling De Vlucht wordt de laatste missie van een ge allieerde bommenwerperpiloot ge reconstrueerd. De oorlogsvlieger wordt tot op de dag van vandaag vermist. We zijn er getuige van hoe zijn vliegtuig wordt terugge vonden en opgegraven. Als de ber- gingsploeg vertrokken is, daalt de piloot af uit het luchtruim, waar hij zeventig jaar op dit moment heeft zitten wachten. Op de crash- plaats vindt hij zijn sjaal terug. Hij maakt de toeschouwers deelge noot van wat er gebeurd is. Vlissingen. We staan met Rut ger Bergboer (1970) op de dijk bij Uncle Beach, vlakbij de Oranjemo len. Het zomert volop, het lan dingsstrand van toen is nu een toe ristische trekpleister. Donderdag 2 tot en met zaterdag 4 juli speelt Bergboer op deze locatie de piloot die poolshoogte komt nemen als zijn toestel wordt opgegraven. 'Zonder dat je elkaar kent, ga je elkaar toch haten. Als hij dat denkt is het te laat en wordt hij neergeschoten' „Het is beeldend theater, met be trekkelijk weinig tekst", zegt Berg boer. „Ik spreek in de voorstelling 824 woorden. Die zijn afkomstig uit het teruggevonden dagboek van een Amerikaanse piloot, die in 1943 neergeschoten is boven Kiel. Je leest daarin dat hij aanvan kelijk heel trots is dat hij mag vlie gen. Na drie vluchten is hij er hele maal klaar mee. Tijdens zijn laat ste vlucht naar Wilhelmshaven be seft hij hoe absurd zijn leven is, hij gooit bommen op mensen die hij niet eens kent. Zonder dat je el kaar kent, ga je elkaar toch haten. Als hij dat denkt, is het te laat en wordt hij neergeschoten." Beeldend theater, met geluids-, licht-, water- en vuureffecten. Op het speelveld liggen originele on derdelen van een Amerikaanse Bi7-bommenwerper. Er is een koe peltent waarop originele filmbeel den worden geprojecteerd die ge maakt zijn vanuit een Duits jacht vliegtuig. Je ziet hoe een Ameri kaanse bommenwerper aan flar den wordt geschoten. Met tien jon gens aan boord, de jongste 17 jaar. Bergboer: „We hebben de voorstel ling ook in Dresden gespeeld. Die stad werd aan het eind van de oor log compleet kapotgebombar- deerd. Om daar deze voorstelling te spelen was best heftig." Bergboer was met Liset Moer dijk in 2005 oprichter van Prins te Paard. Daarvoor was hij zeven jaar als (mede) artistiek leider verbon den aan Theatergroep The Luna tics. Steeds stond locatietheater centraal. Bergboer: „Wij vinden het fantastisch om voorstellingen op locatie te maken. Je moet je la ten verrassen door de plek en door de elementen. Je krijgt vaak prachtige cadeautjes. Een mooie zonsondergang. In Dresden kwam tijdens de voorstelling mist vanuit de Elbe op zetten. Welk weer het ook is, wij spelen door. De afgelas tingen in de afgelopen twintig jaar zijn op de vingers van één hand te tellen." Samen met Liset Moerdijk be denkt hij de concepten van de voorstellingen. Prins te Paard is ge vestigd in Flevoland. Die omge ving speelt vaak een rol, polders en overstromingen duiken in nog al wat van hun voorstellingen op. Voor De Vlucht hebben ze gespro ken met een officier die betrok ken was bij het bergen van neerge storte vliegtuigen in de Noordoost polder. Tijdens de oorlog was de polder nog water. De vliegtuigen die daar crashten, bleven redelijk intact. Toen de polder na de oor log werd drooggemalen, kwamen er opeens gave toestellen boven water, met de bemanning er nog in. Bij één van hen werd een me- trokaart van Vancouver gevonden. Bergboer: „Door de verhalen van die bergingsofïicier kwam het ver leden heel dichtbij. Vermist is er ger dan dood, die les hebben we wel geleerd. Veel mensen in de VS en Canada weten na zoveel jaar nog altijd niet waar hun opa te recht is gekomen." Vorig jaar was Bergboer al aan wezig op het festival Onder stroom als de mythische figuur Cornelis. Met zijn zonnekar dook hij op waar slopers van herinne ringen de overhand dreigden te krijgen. Daarmee won hij de eer ste prijs voor de beste straatact. Het programma dat het Pianotrio Voces Inti- mae, bestaande uit Ric- cardo Cecchetti (pia no), Luigi di Filippi (viool) en Sandro Meo (cello), presenteerde bezat een duidelijke samenhang. Clara Schumann schreef een beet je in de stijl van haar echtgenoot Robert en van Felix Mendelssohn. Zij speelde de pianopartij in haar eigen werk en dat van Robert. Het ensemble Voces Intimae besteedt duidelijk aandacht aan ritme, fra sering en klankkleuren. Zij wor den geroemd om hun expressief en vloeiende spel en toch ontbrak er iets tijdens het optreden in Veere. De muziek van Clara Schu- mann-Wieck drong niet echt door en dat kwam enerzijds door de kwaliteit van de compositie en anderzijds door de iets te indrin gende klank van de piano. Het Trio op. 17 in g schreef Clara in 1846. Clara was op de eerste plaats een fantastische pianiste. Toch schreef ze veel arrangemen ten en componeerde meer dan der tig werken waarbij de piano een belangrijke rol heeft. Het Trio is in een herkenbare romantische stijl geschreven. Het Allegro mode rato is volgens de regeltjes van die tijd gecomponeerd: thema, herha lingen en omspelingen en enkele effecten; eigenlijk gewoon veel te lang, zodat er geen transparantie en helderheid was. De 2 midden delen klonken beter met een leuk scherzo en een weemoedige ro mance. Verrassend was de fugati- sche frase in het Allegretto. Phantasiestücke op. 88 van Robert Schumann bestaat uit vier contras terende delen. De strijkers vulden in dit werk elkaar perfect aan. De Humoreske klonk spits en humor vol en de gracieuze en melancholi sche dialoog tussen de strijkers werd door een pianopartij met ve le gebroken akkoorden onder steund. Het Trio in d op. 49 van Mendels sohn was het hoogtepunt van het recital. De melodielijnen in het openingsdeel, gespeeld door de strijkers, werden ondersteund door een iets te forse gesyncopeer de pianobegeleiding. Het Andante met de lieflijke romance a la Chopin klonk precies pathetisch genoeg en in het Scherzo kwam de echte Mendelssohn naar voor: vrolijk, licht en vooral sprookjes achtig. De Finale is briljant gecom poneerd, de rondedans en ook het zangerige thema kwamen goed tot hun recht. De larmoyante toe gift vond ik totaal niet passen in de sfeer van het recital. MAANDAG 29 JUNI 2015 De piloot landt weer in Zeeland door Jan van Damme Rutger Bergboer (boven) inspec teert de locatie bij de Oranjemolen in Vlissingen, waar hij de locatievoor stelling De Vlucht speelt, foto Lex de Meester Foto rechts: Scène uit de voorstel ling De Vlucht. Rutger Bergboer, Prins te Paard Festval Onderstroom in Vlissingen, voorstelling De Vlucht, donderdag 2 tot en met zaterdag 4 juli, om 22.00 uur, verzamelen bij de festivalkassa op het Bellamypark. RECENSIE door Jeanette Vergouwen Het Pianotrio Voces Intimae. Muziekpodium Zeeland Werken van Clara en Robert Schu mann en Mendelssohn. Door Voces In timae (pianotrio). Gehoord zondag 28 juni in de Grote Kerk in Veere

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 26