Mondelinge test
voor 'rekenblinde'
'Beperking is geen belemmering
Samen slim besparen
DELTA
NIEUWS 7
met de zonne-installatie die bij u past
Het ministerie van Onderwijs
maakt vandaag voor het eerst cij
fers bekend van deze toets voor re
kenblinde kinderen. 75 procent
van de leerlingen op het vmbo, ha
vo en vwo haalde dit jaar een vol
doende; in 2014 was dat nog 65
procent. Het aantal voldoendes in
2015 blijft nog wel achter bij hun
leeftijdsgenootjes die de reguliere
rekentoets maken. Daar haalde dit
jaar 87 procent van de leerlingen
een voldoende. In 2014 was dat
nog 58 procent.
De toets werd door examenkan
didaten in 2025 iets beter gemaakt
dan in 2014, blijkt uit de voort
gangsrapportage die vandaag naar
de Kamer gaat. Gemiddeld heb
ben ze in dit jaar een 6,r gehaald;
0,2 punten meer dan vorig jaar.
Volgens staatssecretaris Sander
Dekker van Onderwijs is dat het
gevolg van beter rekenonderwijs,
zo schrijft hij aan de Kamer.
Maar de omstreden rekentoets
is het afgelopen jaar op een aantal
punten aangepast. Zo was er veel
kritiek op de vragen, die vaak in
een verhaaltje werden gesteld
waardoor leerlingen al over de
vraag struikelden. Er staan nu
meer 'kale' rekensommen in. Ook
kunnen scholieren vooruit- en te
rugbladeren. Zo kunnen ze een
moeilijke vraag even laten liggen
of een vraag later nog verbeteren.
De opgaven van de toets bleven
altijd strikt geheim. Daar komt
verandering in. De vragen worden
achteraf openbaar, zoals dat nu bij
het eindexamen ook gaat. Op r
juli 2016 worden ze gepubliceerd
op een speciale website.
Ook worden er 35 wiskundele
raren toegevoegd aan het team dat
de rekentoets maakt. In totaal ma
ken nu 150 docenten de vragen.
Voor het laagste niveau in het
vmbo, vmbo-bb, komt er een apar
te toets met een lager niveau. Die
leerlingen moeten nu nog dezelf
de toets maken als leerlingen op
de havo. Ook is het aantal vragen
voor alle leerlingen op middelbare
scholen en mbo teruggebracht
van 60 naar 45 opgaven.
De cijfers zijn overigens nog
niet compleet: herkansingen in
juni zijn niet meegeteld en
mbo-cijfers volgen na de zomer.
A meling Algra stond 25
jaar voor de klas als wis
kundedocent. Maar pas
toen bij de commissie
gelijke behandeling een alterna
tief voor de rekentoets werd afge
dwongen, zag hij voor het eerst
leerlingen met dyscalculie. „Een
tje had twee horloges om: een ana
loge en een digitale." Mensen met
dyscalculie zijn rekenblind. Zij
worstelen met de simpelste reken
sommen, maar bijvoorbeeld ook
met klokkijken en berekenen van
wisselgeld.
Algra is bij het College voor
Toetsen en Examens, de instantie
die namens het ministerie van On
derwijs bijvoorbeeld de eindtoets
voor de basisschool en het eind
examen maakt, verantwoordelijk
voor alles wat afwijkt van 'de stan
daard'. Hij stond aan de wieg van
de aangepaste rekentoets, die
sinds 2024 bij wijze van proef
wordt afgenomen bij een select
clubje scholieren. „Als je een blin
de leerling een stuk papier en een
pen geeft, kan hij ook niet laten
zien wat hij kan. Je moet de om
standigheden zo maken, dat leer
lingen met een beperking dat wél
kunnen." Daarom mogen reken
blinde kinderen bij iedere opgave
een rekenmachine gebruiken. Ook
wordt gezorgd dat leerlingen niet
door te ingewikkelde getallen in
de war worden gebracht.
Algra merkte dat leerlingen
met dyscalculie over alle 45 vra
gen kunnen struikelen. Terwijl ze
het probleem wel begrijpen. „Als
ze zich tenminste over hun reken-
angst heen kunnen zetten. Stel
dat er een vraag wordt gesteld
over hoeveel bussen er nodig zijn
om leerlingen van groep 6,7 en 8
mee te nemen op schoolreisje,
dan zal een scholier met dyscalcu
lie soms die 6+7+8 bij elkaar optel
len. Terwijl hij best begrijpt dat
dit niet het antwoord op de vraag
is. Dat komt door faalangst." Dat
is een groot probleem bij leerlin
gen met dyscalculie. Sinds de ba
sisschool gaat het al mis met reke
nen, waardoor ze het idee krijgen
dat ze het toch niet kunnen, weet
Algra.
Voor scholieren die ook de aan
gepaste toets na drie pogingen
niet halen, komt er een vangnet:
een mondelinge afname.
De mondelinge toets wordt een
uitzondering, niet de regel, bena
drukt Algra. „Iedere puber wil een
toets op de meest normale manier
maken. Dit is echt voor een enke-
Dat zonnepanelen u meer rendement opleveren dan de huidige spaarrente,
dat weet u waarschijnlijk wel. Maar hoe maakt u de juiste keuzes en ontvangt u op basis van
die keuzes snel een offerte? DELTA Woningadvies helpt u verder! Met DELTA Woningadvies:
stelt u eenvoudig de zonne-installatie samen die bij uw woonsituatie past
•vraagt u direct een tekenklare offerte aan bij onze zonpartner Wolter Dros
Ga naar www.DELTA.nl/zonnepanelen en start daar uw eigen zonnepaneeladvies
wolter dros tbi
VRIJDAG 26 JUNI 2015
door Hanneke Keultjes
DEN HAAG. Er komt een vangnet
voor leerlingen met ernstige reken
problemen die de omstreden re
kentoets niet halen. Scholieren die
de speciale rekentoets voor leerlin
gen met dyscalculie drie keer niet
halen, mogen een mondelinge
toets doen.
Als je vraagt hoeveel
leerlingen in groep 6
en 7 zitten, zal een
'rekenblinde' soms de
cijfers 6+7 optellen
Kinderen met dyscalculie kunnen met een aangepaste toets vaak wél slagen, foto Martijn Beekman/ANP
verbindt