Mondelinge test voor 'rekenblinde' 'Beperking is geen belemmering Samen slim besparen DELTA NIEUWS 7 met de zonne-installatie die bij u past Het ministerie van Onderwijs maakt vandaag voor het eerst cij fers bekend van deze toets voor re kenblinde kinderen. 75 procent van de leerlingen op het vmbo, ha vo en vwo haalde dit jaar een vol doende; in 2014 was dat nog 65 procent. Het aantal voldoendes in 2015 blijft nog wel achter bij hun leeftijdsgenootjes die de reguliere rekentoets maken. Daar haalde dit jaar 87 procent van de leerlingen een voldoende. In 2014 was dat nog 58 procent. De toets werd door examenkan didaten in 2025 iets beter gemaakt dan in 2014, blijkt uit de voort gangsrapportage die vandaag naar de Kamer gaat. Gemiddeld heb ben ze in dit jaar een 6,r gehaald; 0,2 punten meer dan vorig jaar. Volgens staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs is dat het gevolg van beter rekenonderwijs, zo schrijft hij aan de Kamer. Maar de omstreden rekentoets is het afgelopen jaar op een aantal punten aangepast. Zo was er veel kritiek op de vragen, die vaak in een verhaaltje werden gesteld waardoor leerlingen al over de vraag struikelden. Er staan nu meer 'kale' rekensommen in. Ook kunnen scholieren vooruit- en te rugbladeren. Zo kunnen ze een moeilijke vraag even laten liggen of een vraag later nog verbeteren. De opgaven van de toets bleven altijd strikt geheim. Daar komt verandering in. De vragen worden achteraf openbaar, zoals dat nu bij het eindexamen ook gaat. Op r juli 2016 worden ze gepubliceerd op een speciale website. Ook worden er 35 wiskundele raren toegevoegd aan het team dat de rekentoets maakt. In totaal ma ken nu 150 docenten de vragen. Voor het laagste niveau in het vmbo, vmbo-bb, komt er een apar te toets met een lager niveau. Die leerlingen moeten nu nog dezelf de toets maken als leerlingen op de havo. Ook is het aantal vragen voor alle leerlingen op middelbare scholen en mbo teruggebracht van 60 naar 45 opgaven. De cijfers zijn overigens nog niet compleet: herkansingen in juni zijn niet meegeteld en mbo-cijfers volgen na de zomer. A meling Algra stond 25 jaar voor de klas als wis kundedocent. Maar pas toen bij de commissie gelijke behandeling een alterna tief voor de rekentoets werd afge dwongen, zag hij voor het eerst leerlingen met dyscalculie. „Een tje had twee horloges om: een ana loge en een digitale." Mensen met dyscalculie zijn rekenblind. Zij worstelen met de simpelste reken sommen, maar bijvoorbeeld ook met klokkijken en berekenen van wisselgeld. Algra is bij het College voor Toetsen en Examens, de instantie die namens het ministerie van On derwijs bijvoorbeeld de eindtoets voor de basisschool en het eind examen maakt, verantwoordelijk voor alles wat afwijkt van 'de stan daard'. Hij stond aan de wieg van de aangepaste rekentoets, die sinds 2024 bij wijze van proef wordt afgenomen bij een select clubje scholieren. „Als je een blin de leerling een stuk papier en een pen geeft, kan hij ook niet laten zien wat hij kan. Je moet de om standigheden zo maken, dat leer lingen met een beperking dat wél kunnen." Daarom mogen reken blinde kinderen bij iedere opgave een rekenmachine gebruiken. Ook wordt gezorgd dat leerlingen niet door te ingewikkelde getallen in de war worden gebracht. Algra merkte dat leerlingen met dyscalculie over alle 45 vra gen kunnen struikelen. Terwijl ze het probleem wel begrijpen. „Als ze zich tenminste over hun reken- angst heen kunnen zetten. Stel dat er een vraag wordt gesteld over hoeveel bussen er nodig zijn om leerlingen van groep 6,7 en 8 mee te nemen op schoolreisje, dan zal een scholier met dyscalcu lie soms die 6+7+8 bij elkaar optel len. Terwijl hij best begrijpt dat dit niet het antwoord op de vraag is. Dat komt door faalangst." Dat is een groot probleem bij leerlin gen met dyscalculie. Sinds de ba sisschool gaat het al mis met reke nen, waardoor ze het idee krijgen dat ze het toch niet kunnen, weet Algra. Voor scholieren die ook de aan gepaste toets na drie pogingen niet halen, komt er een vangnet: een mondelinge afname. De mondelinge toets wordt een uitzondering, niet de regel, bena drukt Algra. „Iedere puber wil een toets op de meest normale manier maken. Dit is echt voor een enke- Dat zonnepanelen u meer rendement opleveren dan de huidige spaarrente, dat weet u waarschijnlijk wel. Maar hoe maakt u de juiste keuzes en ontvangt u op basis van die keuzes snel een offerte? DELTA Woningadvies helpt u verder! Met DELTA Woningadvies: stelt u eenvoudig de zonne-installatie samen die bij uw woonsituatie past •vraagt u direct een tekenklare offerte aan bij onze zonpartner Wolter Dros Ga naar www.DELTA.nl/zonnepanelen en start daar uw eigen zonnepaneeladvies wolter dros tbi VRIJDAG 26 JUNI 2015 door Hanneke Keultjes DEN HAAG. Er komt een vangnet voor leerlingen met ernstige reken problemen die de omstreden re kentoets niet halen. Scholieren die de speciale rekentoets voor leerlin gen met dyscalculie drie keer niet halen, mogen een mondelinge toets doen. Als je vraagt hoeveel leerlingen in groep 6 en 7 zitten, zal een 'rekenblinde' soms de cijfers 6+7 optellen Kinderen met dyscalculie kunnen met een aangepaste toets vaak wél slagen, foto Martijn Beekman/ANP verbindt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 7