KHHHHHh
Lefd^ W*cC
Jaap Huissoon verbaast zich over de racefietsen van nu
ZEELAND 9
Fietsenfabrikant
Jaap Huissoon (79)
uit Goes volgt al
decennialang hoe
de racefiets zich
ontwikkelt.
Jaap Huissoon (79) kijkt met
grote interesse naar massa
spurts. „Dan zit ik met mijn
vrouw voor de tv en zie ik de
fietsen van die sprinters licht
zwabberen. Niet gek ook, hoor. Ze
zijn tegenwoordig zó licht." Mis
schien, zo denkt de Goesenaar, is
het een idee om de rijwielen van
de absolute toppers net iets stevi
ger te maken. „Maar ja, dat zullen
ze wel niet willen. Dan wordt de
fiets ook net iets zwaarder. En dat
gewicht moeten ze de hele etappe
meevoeren."
Het is in het wielrennen altijd
schipperen. Een goede racefiets is
licht, sterk en stijf. Maar zie die
drie vereisten maar eens met el
kaar te combineren. Dat is nog
een hele kunst, weet Huissoon.
„Fabrikanten en ploegen proberen
zo veel mogelijk te bezuinigen op
grammen, al zijn ze wel gebonden
aan een minimumgewicht." Dat is
door de internationale wielerfede
ratie UCI bepaald op 6,8 kilo. „Ie
dereen probeert daar zo dicht mo
gelijk bij in de buurt te komen,
met steeds nieuw materiaal. Maar
dan moet je wel kijken of je nog
het hoogste rendement uit je fiets
haalt. De lichtste fiets is niet auto
matisch voor iedereen de beste
fiets."
Verdienstelijk
Huissoon is een expert. Hij zit al
een leven lang in het wielrennen.
De Bevelander was een zeer ver
dienstelijke coureur in de jaren
vijftig van de vorige eeuw; in 1957
werd hij op elf seconden tweede
in Olympia's Tour, een jaar later
reed hij de Ronde van Spanje uit
en werd hij 44e. Na zijn carrière
was hij eerst vertegenwoordiger
en zat hij veel in de auto. Hij mis
te in die tijd het koersen en bouw
de op een gegeven moment een
fiets voor zichzelf. Hij laste een fra
me in elkaar en zette er onderde
len op. Hij kreeg toen de vraag
van anderen: kun je dat ook voor
mij doen? „Uiteindelijk kwamen
er zoveel verzoeken, dat ik er wel
brood in zag."
Huissoon Sport opende in 1974.
Het is in de 41 jaar daarna altijd
een kleine zaak gebleven, maar de
klandizie was en is groot. Nog
steeds is er veel aanloop. Huissoon
werkt samen met zijn schoonzoon
Peter. „Ik doe zelf ook nog veel",
zegt hij met een twinkeling in z'n
ogen. „Als ik thuis ben, zit ik in de
nog 9 dagen
werkplaats. Waarom? Tja, dat is
moeilijk uit te leggen. Dat is de
liefde voor het vak, het willen zien
hoe de racefiets zich almaar ont
wikkelt."
Huissoon heeft het allemaal
meegemaakt. Aanvankelijk had
den de fietsen stalen frames. De
Goesenaar laste ze ook zelf in el
kaar, precies op maat en op de mil
limeter nauwkeurig. Zo'n tien jaar
geleden kwamen de lichtere mate
rialen in zwang: aluminium en car
bon. „Er waren tijden waarin ik
één frame per dag maakte", vertelt
Huissoon. „Nu is er bijna geen
vraag meer naar staal. Ik heb er dit
jaar één gemaakt, voor een echte
staalliefhebber. Wij bouwen nog
meer fietsen, maar dan met fra
mes van aluminium en carbon.
Die halen we uit de handel, spui
ten we over, zetten er 'Huissoon'
op en brengen de onderdelen erop
aan die de klant wil. Die kan het
zo gek maken als-ie wil. Bij een
goede fiets moet je al gauw den
ken aan zo'n 3000 euro. Maar je
kunt ook tot 8000 euro gaan."
Huissoon geeft een rondleiding
door zijn werkplaats en toont de
mooiste snufjes. „Kijk", zegt hij,
dit is een elektronisch versnellings
systeem. Prachtig toch? Het motor
tje zit weggewerkt in de zadelpen
en je hoort 'm ook als je schakelt.
Extra knap is dat de voorderailleur
meebeweegt. Die zorgt dus altijd
dat de ketting recht loopt. Maar
het aparte is: het is allemaal net
iets zwaarder dan een normaal ver
snellingsapparaat, vanwege dat mo
tortje. Hier wint het gemak het
van het gewicht. De ene profploeg
rijdt er al mee, de andere houdt
het nog bij het oude."
Over wielen zou Huissoon ook
uren kunnen praten. Hij wijst naar
de spaken. In het voorwiel telt hij
er maar 20, in het achterwiel 24.
„Vroeger waren dat er altijd 36.
Dat hoeft niet meer, want de spa
ken zijn sterker geworden en de
wielen lichter." En dan de velgen.
„Je hebt ze van twee tot tien centi-
meter hoog. Die van tien centime
ter rijden wel comfortabel, als je
op een mooi beschut parkoers
rijdt. In Zeeland zou ik het niet
doen. Als de Tour de France hier
straks aankomt, kunnen de ren
ners maar het beste zo dun moge
lijke velgen hebben. Het waait hier
altijd. Hoe dunner de velgen, hoe
minder last je hebt van de wind
die van opzij komt."
In Zeeland verwacht iedereen
op 5 juli een eindsprint. Zou het
kunnen dat de fietsen zó licht zijn,
dat de sprintbommen - allen
krachtpatsers - ze kapot trekken?
„Nou, nee", zegt Huissoon, die dat
idee naar het rijk der fabelen ver
wijst. „Die modellen zijn zo goed
getest en de fietsen zijn zo nieuw,
dat dat heus niet gebeurt. Maar
zwabberen wel. Er worden grote
krachten op die fietsen uitgeoe
fend."
#Twitter
Erik Jan Koedijk
@erikjan
Beste mensen, maak
je geen zorgen over
@politiebond
#tourdefrance
#tdfzeeland
#tdf20i5
=stuntomaandacht
denk je niet?
Het weer
De bijnaam
De Schutter
VRIJDAG 26 JUNI 2015
'Het motortje zit in de
zadel pen weggewerkt'
door Roeland van Vliet
Jaap Huissoon: „Als de Tour de France hier straks aankomt, kunnen de renners maar het beste zo dun mogelijke vel
gen hebben. Het waait hier altijd." foto's Johan van der Heijden
Vroeger hadden de
wielen altijd 36
spaken. Nu zitten er
20 in het voor- en 24
in het achterwiel.
De mooiste snufjes in de wielersport. Vlnr: versnellingssysteem, zadel met pen en voorderailleur.
De politie dreigt het wieier-
feest rond de Tourstart met ac
ties te verstoren.
Het weer op Neeltje Jans op
zondag 5 juli:
27° Celsius
Neerslag: 1 mm
Wind: 2 (zuidwest)
(Bron: Weerplaza.nl)
Alberto Contador heeft een fas
cinatie voor kanaries en goud
vinkjes. Toch heeft de Spaanse
wielrenner geen bijnaam die
naar vogels verwijst. Contador
gaat door het leven als El Pisto-
lero. De schutter dus, vanwege
het gebaar dat hij altijd maakt
na een overwinning.
Met zijn wijsvinger en duim
vormt hij een pistool om te la
ten zien dat hij weer raak heeft
geschoten. Contador heeft de
drie grote ronden al minimaal
één keer gewonnen, de Tour
won hij in 2007 en 2009. Een
jaar later was hij ook weer de
beste, maar die zege werd hem
later afgenomen vanwege do-
pinggebruik.
De eindzeges van de Giro en
Tour van 2011 raakte hij om de
zelfde reden ook kwijt.
Voor El Pistolero bleken een
paar rake schoten achteraf toch
missers.
Morgen: 'De Gorilla'