KHHHHHh Lefd^ W*cC Jaap Huissoon verbaast zich over de racefietsen van nu ZEELAND 9 Fietsenfabrikant Jaap Huissoon (79) uit Goes volgt al decennialang hoe de racefiets zich ontwikkelt. Jaap Huissoon (79) kijkt met grote interesse naar massa spurts. „Dan zit ik met mijn vrouw voor de tv en zie ik de fietsen van die sprinters licht zwabberen. Niet gek ook, hoor. Ze zijn tegenwoordig zó licht." Mis schien, zo denkt de Goesenaar, is het een idee om de rijwielen van de absolute toppers net iets stevi ger te maken. „Maar ja, dat zullen ze wel niet willen. Dan wordt de fiets ook net iets zwaarder. En dat gewicht moeten ze de hele etappe meevoeren." Het is in het wielrennen altijd schipperen. Een goede racefiets is licht, sterk en stijf. Maar zie die drie vereisten maar eens met el kaar te combineren. Dat is nog een hele kunst, weet Huissoon. „Fabrikanten en ploegen proberen zo veel mogelijk te bezuinigen op grammen, al zijn ze wel gebonden aan een minimumgewicht." Dat is door de internationale wielerfede ratie UCI bepaald op 6,8 kilo. „Ie dereen probeert daar zo dicht mo gelijk bij in de buurt te komen, met steeds nieuw materiaal. Maar dan moet je wel kijken of je nog het hoogste rendement uit je fiets haalt. De lichtste fiets is niet auto matisch voor iedereen de beste fiets." Verdienstelijk Huissoon is een expert. Hij zit al een leven lang in het wielrennen. De Bevelander was een zeer ver dienstelijke coureur in de jaren vijftig van de vorige eeuw; in 1957 werd hij op elf seconden tweede in Olympia's Tour, een jaar later reed hij de Ronde van Spanje uit en werd hij 44e. Na zijn carrière was hij eerst vertegenwoordiger en zat hij veel in de auto. Hij mis te in die tijd het koersen en bouw de op een gegeven moment een fiets voor zichzelf. Hij laste een fra me in elkaar en zette er onderde len op. Hij kreeg toen de vraag van anderen: kun je dat ook voor mij doen? „Uiteindelijk kwamen er zoveel verzoeken, dat ik er wel brood in zag." Huissoon Sport opende in 1974. Het is in de 41 jaar daarna altijd een kleine zaak gebleven, maar de klandizie was en is groot. Nog steeds is er veel aanloop. Huissoon werkt samen met zijn schoonzoon Peter. „Ik doe zelf ook nog veel", zegt hij met een twinkeling in z'n ogen. „Als ik thuis ben, zit ik in de nog 9 dagen werkplaats. Waarom? Tja, dat is moeilijk uit te leggen. Dat is de liefde voor het vak, het willen zien hoe de racefiets zich almaar ont wikkelt." Huissoon heeft het allemaal meegemaakt. Aanvankelijk had den de fietsen stalen frames. De Goesenaar laste ze ook zelf in el kaar, precies op maat en op de mil limeter nauwkeurig. Zo'n tien jaar geleden kwamen de lichtere mate rialen in zwang: aluminium en car bon. „Er waren tijden waarin ik één frame per dag maakte", vertelt Huissoon. „Nu is er bijna geen vraag meer naar staal. Ik heb er dit jaar één gemaakt, voor een echte staalliefhebber. Wij bouwen nog meer fietsen, maar dan met fra mes van aluminium en carbon. Die halen we uit de handel, spui ten we over, zetten er 'Huissoon' op en brengen de onderdelen erop aan die de klant wil. Die kan het zo gek maken als-ie wil. Bij een goede fiets moet je al gauw den ken aan zo'n 3000 euro. Maar je kunt ook tot 8000 euro gaan." Huissoon geeft een rondleiding door zijn werkplaats en toont de mooiste snufjes. „Kijk", zegt hij, dit is een elektronisch versnellings systeem. Prachtig toch? Het motor tje zit weggewerkt in de zadelpen en je hoort 'm ook als je schakelt. Extra knap is dat de voorderailleur meebeweegt. Die zorgt dus altijd dat de ketting recht loopt. Maar het aparte is: het is allemaal net iets zwaarder dan een normaal ver snellingsapparaat, vanwege dat mo tortje. Hier wint het gemak het van het gewicht. De ene profploeg rijdt er al mee, de andere houdt het nog bij het oude." Over wielen zou Huissoon ook uren kunnen praten. Hij wijst naar de spaken. In het voorwiel telt hij er maar 20, in het achterwiel 24. „Vroeger waren dat er altijd 36. Dat hoeft niet meer, want de spa ken zijn sterker geworden en de wielen lichter." En dan de velgen. „Je hebt ze van twee tot tien centi- meter hoog. Die van tien centime ter rijden wel comfortabel, als je op een mooi beschut parkoers rijdt. In Zeeland zou ik het niet doen. Als de Tour de France hier straks aankomt, kunnen de ren ners maar het beste zo dun moge lijke velgen hebben. Het waait hier altijd. Hoe dunner de velgen, hoe minder last je hebt van de wind die van opzij komt." In Zeeland verwacht iedereen op 5 juli een eindsprint. Zou het kunnen dat de fietsen zó licht zijn, dat de sprintbommen - allen krachtpatsers - ze kapot trekken? „Nou, nee", zegt Huissoon, die dat idee naar het rijk der fabelen ver wijst. „Die modellen zijn zo goed getest en de fietsen zijn zo nieuw, dat dat heus niet gebeurt. Maar zwabberen wel. Er worden grote krachten op die fietsen uitgeoe fend." #Twitter Erik Jan Koedijk @erikjan Beste mensen, maak je geen zorgen over @politiebond #tourdefrance #tdfzeeland #tdf20i5 =stuntomaandacht denk je niet? Het weer De bijnaam De Schutter VRIJDAG 26 JUNI 2015 'Het motortje zit in de zadel pen weggewerkt' door Roeland van Vliet Jaap Huissoon: „Als de Tour de France hier straks aankomt, kunnen de renners maar het beste zo dun mogelijke vel gen hebben. Het waait hier altijd." foto's Johan van der Heijden Vroeger hadden de wielen altijd 36 spaken. Nu zitten er 20 in het voor- en 24 in het achterwiel. De mooiste snufjes in de wielersport. Vlnr: versnellingssysteem, zadel met pen en voorderailleur. De politie dreigt het wieier- feest rond de Tourstart met ac ties te verstoren. Het weer op Neeltje Jans op zondag 5 juli: 27° Celsius Neerslag: 1 mm Wind: 2 (zuidwest) (Bron: Weerplaza.nl) Alberto Contador heeft een fas cinatie voor kanaries en goud vinkjes. Toch heeft de Spaanse wielrenner geen bijnaam die naar vogels verwijst. Contador gaat door het leven als El Pisto- lero. De schutter dus, vanwege het gebaar dat hij altijd maakt na een overwinning. Met zijn wijsvinger en duim vormt hij een pistool om te la ten zien dat hij weer raak heeft geschoten. Contador heeft de drie grote ronden al minimaal één keer gewonnen, de Tour won hij in 2007 en 2009. Een jaar later was hij ook weer de beste, maar die zege werd hem later afgenomen vanwege do- pinggebruik. De eindzeges van de Giro en Tour van 2011 raakte hij om de zelfde reden ook kwijt. Voor El Pistolero bleken een paar rake schoten achteraf toch missers. Morgen: 'De Gorilla'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 41