100 Na onzedelijk betasten en knijpen is jonge vrouw blijvend angstig L'Escaut waarschuwt huurders voor oplichter aanpak van de Sloeweg door de projectorganisatie schromelijk is onderschat ZEELAND 3 De provincie heeft het project N62 (Sloeweg) onderschat en derhalve onvoldoende de benodigde kennis en expertise georganiseerd Dat heeft ertoe geleid dat voor het project Sloeweg niet tijdig is geanticipeerd op fouten, slordigheden, vertragingen en risico's Gaandeweg werden er ontwerpkeuzes bekend waarvan eigenlijk niemand wist in een flink versoberde vorm nog steeds 20,5 miljoen euro meer gaat kosten dan begroot. Voor de verbreding van de Sloe weg én de Tractaatweg had Zeeland 100 miljoen euro gekregen van het Rijk. Meer dan dat mogen we er niet aan uitgeven, werd al snel de te neur, nog voor goed was uitgere kend wat de aanpak van beide we gen echt zou gaan kosten. „In 2006 besluit de provincie zelfs om haar eigen bestemmingsreserve N62 van 4 miljoen euro, die was aangelegd voor de projectkosten van de ver dubbeling, over te hevelen naar een ander project", aldus Necker van Naem. Risico's Toen drie jaar later een raming werd gemaakt - inclusief second opi nion - die uitging van een bedrag van tussen de 126 en 141 miljoen eu ro, besloot de projectorganisatie dat de reservering voor risico's fors na beneden kon worden bijgesteld. Ge volg: „Er is geen sprake meer van enige marge in het budget om risi co's op te vangen; en dat op een mo ment dat het ontwerp nog verder vorm gegeven moet worden en de uitvoering nog moet beginnen." De kostenraming voor de Sloe weg werd bijgesteld van 73 miljoen naar 53 miljoen. En wat gaat - af gaande op het voorstel dat het dage lijks provinciebestuur deze week aan de Staten heeft gestuurd - de Sloeweg nu daadwerkerlijk kosten? 78,5 miljoen euro. Volgens Necker van Naem bleek het totaalbedrag van 100 miljoen eu ro voor beide wegen in de praktijk niet meer dan een 'symbool van be heersing'. In werkelijkheid had de provincie geen controle over het project. De provincie bleek in zichzelf ge keerd. Er werden intern projectle den geworven die vervolgens niet vrij werden gesteld voor het project Sloeweg. Daardoor ontbrak het aan mankracht. Er was onvoldoende kennis en ervaring aanwezig voor een dergelijk project. De organisatie stond niet open voor expertise van externen. Er was onvoldoende controle. In het 'gunstigste geval' was die laat en ad hoc. In de cultuur van de pro vincie werd control als 'vertragend', 'bureaucratisch' en 'problematise rend' ervaren. „Dat heeft ertoe ge leid dat voor het project Sloeweg niet tijdig is geanticipeerd op fou ten, slordigheden, vertragingen en risico's", aldus Necker van Naem. Anders dan gedeputeerde George van Heukelom in het Staten- debat over de Sloeweg deed voorko men, pakte de vertrekregeling voor provincieambtenaren van 57 jaar en ouder nadelig uit voor het project. Bij de vertrokken medewerkers zat de kennis over de voorgeschiedenis en de voorbereidingen, maar het be stek werd door anderen gemaakt. Sommige zaken waren niet goed of helemaal niet overgedragen. „Gaan deweg werden er ontwerpkeuzes bekend waarvan eigenlijk niemand wist." Onderschat Omdat het project Sloeweg van meet af aan werd onderschat en for meel niet als groot project werd aan gemerkt, was ook de informatie voorziening niet passend bij de om vang en de risico's, stellen de onder zoekers. Daardoor werden verant woordelijk gedeputeerde Kees van Beveren, het dagelijks provinciebe stuur én Provinciale Staten niet goed geïnformeerd. Twee maanden geleden kwam het fiasco in volle omvang aan het licht, maar binnen de organisatie waren in oktober 2014 al 'signalen van een mogelijk fi nancieel debacle'. Op ambtelijk ni veau werd duidelijk dat het moge lijk om miljoenen ging. Dat leidde 'niet direct tot opschalen in de amb telijke en vooral bestuurlijke lijn en het nemen van toereikende maatre gelen'. Necker van Naem merkt op dat de huidige cultuur in de Abdij niet deugt. Het ontbreekt aan struc tuur en er is in de organsisatie ook sprake van angst voor afrekening. Het onderzoeksbureau doet een aantal aanbevelingen aan de provin cie om anders en beter projectma tig te gaan werken. In een persbericht meldt het pro vinciebestuur daarmee aan de slag te gaan. Overigens is de projectorga nisatie voor de Sloeweg al versterkt en wordt binnenkort een directeur grote projecten aangesteld. Ze liep op dat moment stage en durfde vanaf dat moment niet meer met de trein naar haar sta- ge-adres te reizen. Ook durft ze niet meer alleen te fietsen, maakt een omweg als ze mannen ziet en kan zich niet meer ontspan nen als ze aan het vrijen is met haar vriend, zo blijkt uit haar slachtofferverklaring. Die verklaring werd gisteren voorgelezen tijdens de rechtszaak tegen een oud-inwoner van de ge meente Reimerswaal. Deze man (37) zou in het najaar van 2014 op de stations in Kruiningen, Ril land-Bath en Krabbendijke een aantal jonge vrouwen onver hoeds onzedelijk hebben betast en geknepen. Een van de vrou wen slaagde erin om het num merbord van de auto van de man te noteren waarna de politie hem kon oppakken. Officier van justitie Wilfred Suijkerbuijk stelde dat de daden van de man - hij was niet aanwe zig bij zijn rechtszaak - een grote impact hebben gehad op de slachtoffers. Hij wees er ook op dat de man ook nog op andere manieren zijn seksuele frustratie uitte. Zo sprak hij vanuit zijn au to een jonge vrouw aan en toon de daarbij zijn geslachtsdeel. Suijkerbuijk zei dat hij blij is dat de man zo snel is opgepakt. „Want wie weet wat hij nog alle maal had kunnen doen. Was zijn volgende stap iemand de bosjes insleuren?" Hij eiste een werkstraf van 140 uur en een voorwaardelijke celstraf van een maand. Ook moet de man, die nu in West-Bra bant woont, verplicht in thera pie, aldus de officier. Uitspraak 9 juli. In ten minste één geval heeft een aspirant-huurder de man geld ge geven omdat die hem beloofde dat hij hem het huurhuis kon be zorgen waar hij graag wilde wo nen. Woordvoerder van L'Escaut René du Fossé: „Die huurder kwam vervolgens bij ons vragen hoe het zat toen hij dat huis niet kreeg. Maar wij wisten van niets, natuurlijk." Het gaat volgens Du Fossé niet om een medewerker van de woningbouwcorporatie en er is ook geen groot geldbedrag mee gemoeid. „Wij willen niet dat het verhaal gaat over L'Escaut als zou je aan een huis kunnen ko men door omkoping. Daar is geen sprake van." Op de website van L'Escaut staat een oproep met de vraag of meer mensen zo'n voorstel heb ben gehad. 'Die huurder kwam bij ons vragen hoe het zat toen hij dat huis niet kreeg' VRIJDAG 26 JUNI 2015 keihard de oren gewassen 100 miljoen euro voor de Sloeweg én de Tractaatweg was niet meer dan een 'symbool van beheersing'. In werkelijkheid had de provincie geen controle over het project. Borssele Terneuzen(TOL) Middelburg Nieuwdorp Vlissingen foto Johan van der Heijden Havens 7000-9990 Havens 0-7000 door Emile Calon MIDDELBURG. Een jonge vrouw (20) uit Oudenbosch was verbijs terd toen ze, bij het instappen in de trein in Rilland-Bath, voelde dat iemand haar schaamstreek be tastte. door Claudia Sondervan VLISSINGEN. Woningbouwvereni ging L'Escaut waarschuwt voor een oplichter die mensen vertelt dat hij ze tegen betaling voorrang kan be zorgen voor een huurwoning. Er is aangifte gedaan bij de politie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 35