100
Na onzedelijk betasten en knijpen
is jonge vrouw blijvend angstig
L'Escaut waarschuwt
huurders voor oplichter
aanpak van de Sloeweg door de projectorganisatie schromelijk is onderschat
ZEELAND 3
De provincie heeft het project N62 (Sloeweg)
onderschat en derhalve onvoldoende de
benodigde kennis en expertise georganiseerd
Dat heeft ertoe geleid dat voor het project
Sloeweg niet tijdig is geanticipeerd op
fouten, slordigheden, vertragingen en risico's
Gaandeweg werden er
ontwerpkeuzes bekend
waarvan eigenlijk niemand wist
in een flink versoberde vorm nog
steeds 20,5 miljoen euro meer gaat
kosten dan begroot.
Voor de verbreding van de Sloe
weg én de Tractaatweg had Zeeland
100 miljoen euro gekregen van het
Rijk. Meer dan dat mogen we er
niet aan uitgeven, werd al snel de te
neur, nog voor goed was uitgere
kend wat de aanpak van beide we
gen echt zou gaan kosten. „In 2006
besluit de provincie zelfs om haar
eigen bestemmingsreserve N62 van
4 miljoen euro, die was aangelegd
voor de projectkosten van de ver
dubbeling, over te hevelen naar een
ander project", aldus Necker van
Naem.
Risico's
Toen drie jaar later een raming
werd gemaakt - inclusief second opi
nion - die uitging van een bedrag
van tussen de 126 en 141 miljoen eu
ro, besloot de projectorganisatie dat
de reservering voor risico's fors na
beneden kon worden bijgesteld. Ge
volg: „Er is geen sprake meer van
enige marge in het budget om risi
co's op te vangen; en dat op een mo
ment dat het ontwerp nog verder
vorm gegeven moet worden en de
uitvoering nog moet beginnen."
De kostenraming voor de Sloe
weg werd bijgesteld van 73 miljoen
naar 53 miljoen. En wat gaat - af
gaande op het voorstel dat het dage
lijks provinciebestuur deze week
aan de Staten heeft gestuurd - de
Sloeweg nu daadwerkerlijk kosten?
78,5 miljoen euro.
Volgens Necker van Naem bleek
het totaalbedrag van 100 miljoen eu
ro voor beide wegen in de praktijk
niet meer dan een 'symbool van be
heersing'. In werkelijkheid had de
provincie geen controle over het
project.
De provincie bleek in zichzelf ge
keerd. Er werden intern projectle
den geworven die vervolgens niet
vrij werden gesteld voor het project
Sloeweg. Daardoor ontbrak het aan
mankracht. Er was onvoldoende
kennis en ervaring aanwezig voor
een dergelijk project. De organisatie
stond niet open voor expertise van
externen.
Er was onvoldoende controle. In
het 'gunstigste geval' was die laat
en ad hoc. In de cultuur van de pro
vincie werd control als 'vertragend',
'bureaucratisch' en 'problematise
rend' ervaren. „Dat heeft ertoe ge
leid dat voor het project Sloeweg
niet tijdig is geanticipeerd op fou
ten, slordigheden, vertragingen en
risico's", aldus Necker van Naem.
Anders dan gedeputeerde
George van Heukelom in het Staten-
debat over de Sloeweg deed voorko
men, pakte de vertrekregeling voor
provincieambtenaren van 57 jaar en
ouder nadelig uit voor het project.
Bij de vertrokken medewerkers zat
de kennis over de voorgeschiedenis
en de voorbereidingen, maar het be
stek werd door anderen gemaakt.
Sommige zaken waren niet goed of
helemaal niet overgedragen. „Gaan
deweg werden er ontwerpkeuzes
bekend waarvan eigenlijk niemand
wist."
Onderschat
Omdat het project Sloeweg van
meet af aan werd onderschat en for
meel niet als groot project werd aan
gemerkt, was ook de informatie
voorziening niet passend bij de om
vang en de risico's, stellen de onder
zoekers. Daardoor werden verant
woordelijk gedeputeerde Kees van
Beveren, het dagelijks provinciebe
stuur én Provinciale Staten niet
goed geïnformeerd. Twee maanden
geleden kwam het fiasco in volle
omvang aan het licht, maar binnen
de organisatie waren in oktober
2014 al 'signalen van een mogelijk fi
nancieel debacle'. Op ambtelijk ni
veau werd duidelijk dat het moge
lijk om miljoenen ging. Dat leidde
'niet direct tot opschalen in de amb
telijke en vooral bestuurlijke lijn en
het nemen van toereikende maatre
gelen'. Necker van Naem merkt op
dat de huidige cultuur in de Abdij
niet deugt. Het ontbreekt aan struc
tuur en er is in de organsisatie ook
sprake van angst voor afrekening.
Het onderzoeksbureau doet een
aantal aanbevelingen aan de provin
cie om anders en beter projectma
tig te gaan werken.
In een persbericht meldt het pro
vinciebestuur daarmee aan de slag
te gaan. Overigens is de projectorga
nisatie voor de Sloeweg al versterkt
en wordt binnenkort een directeur
grote projecten aangesteld.
Ze liep op dat moment stage
en durfde vanaf dat moment niet
meer met de trein naar haar sta-
ge-adres te reizen. Ook durft ze
niet meer alleen te fietsen, maakt
een omweg als ze mannen ziet
en kan zich niet meer ontspan
nen als ze aan het vrijen is met
haar vriend, zo blijkt uit haar
slachtofferverklaring.
Die verklaring werd gisteren
voorgelezen tijdens de rechtszaak
tegen een oud-inwoner van de ge
meente Reimerswaal. Deze man
(37) zou in het najaar van 2014 op
de stations in Kruiningen, Ril
land-Bath en Krabbendijke een
aantal jonge vrouwen onver
hoeds onzedelijk hebben betast
en geknepen. Een van de vrou
wen slaagde erin om het num
merbord van de auto van de man
te noteren waarna de politie hem
kon oppakken.
Officier van justitie Wilfred
Suijkerbuijk stelde dat de daden
van de man - hij was niet aanwe
zig bij zijn rechtszaak - een grote
impact hebben gehad op de
slachtoffers. Hij wees er ook op
dat de man ook nog op andere
manieren zijn seksuele frustratie
uitte. Zo sprak hij vanuit zijn au
to een jonge vrouw aan en toon
de daarbij zijn geslachtsdeel.
Suijkerbuijk zei dat hij blij is
dat de man zo snel is opgepakt.
„Want wie weet wat hij nog alle
maal had kunnen doen. Was zijn
volgende stap iemand de bosjes
insleuren?"
Hij eiste een werkstraf van
140 uur en een voorwaardelijke
celstraf van een maand. Ook
moet de man, die nu in West-Bra
bant woont, verplicht in thera
pie, aldus de officier.
Uitspraak 9 juli.
In ten minste één geval heeft een
aspirant-huurder de man geld ge
geven omdat die hem beloofde
dat hij hem het huurhuis kon be
zorgen waar hij graag wilde wo
nen. Woordvoerder van L'Escaut
René du Fossé: „Die huurder
kwam vervolgens bij ons vragen
hoe het zat toen hij dat huis niet
kreeg. Maar wij wisten van niets,
natuurlijk." Het gaat volgens Du
Fossé niet om een medewerker
van de woningbouwcorporatie en
er is ook geen groot geldbedrag
mee gemoeid. „Wij willen niet
dat het verhaal gaat over L'Escaut
als zou je aan een huis kunnen ko
men door omkoping. Daar is geen
sprake van."
Op de website van L'Escaut
staat een oproep met de vraag of
meer mensen zo'n voorstel heb
ben gehad.
'Die huurder kwam bij ons
vragen hoe het zat toen
hij dat huis niet kreeg'
VRIJDAG 26 JUNI 2015
keihard de oren gewassen
100 miljoen euro voor de Sloeweg
én de Tractaatweg was niet meer
dan een 'symbool van beheersing'.
In werkelijkheid had de provincie
geen controle over het project.
Borssele
Terneuzen(TOL)
Middelburg
Nieuwdorp
Vlissingen
foto Johan van der Heijden
Havens
7000-9990
Havens
0-7000
door Emile Calon
MIDDELBURG. Een jonge vrouw
(20) uit Oudenbosch was verbijs
terd toen ze, bij het instappen in
de trein in Rilland-Bath, voelde
dat iemand haar schaamstreek be
tastte.
door Claudia Sondervan
VLISSINGEN. Woningbouwvereni
ging L'Escaut waarschuwt voor een
oplichter die mensen vertelt dat hij
ze tegen betaling voorrang kan be
zorgen voor een huurwoning. Er is
aangifte gedaan bij de politie.