Teleurgestelde reizigers kunnen eerder klagen SER schrapt overleg vanwege 'labbekak' Helft werkenden maakt zich grote zorgen over toekomstig pensioen Taxiprotest tegen UberPop Oliebedrijven willen oude platforms in zee laten Wat te doen met de oude booreilanden? De discussie rond de Brent Spar doemt opnieuw op. 24 ECONOMIE ilSSsiiiSi Tot nu toe konden boze consu menten dan enkel naar de rechter. Vanwege nieuwe Europese richtlij nen roept de Stichting Geschillen commissies Consumenten voor dit soort onenigheid en soortgelij ke problemen met bijvoorbeeld een winkel of klusbedrijf, een spe ciale 'vangnetcommissie' in het le ven. Brussel wil dat iedere consu ment voortaan bij een onafhanke lijk klachtenorgaan terechtkan, legt een woordvoerster van de ANVR uit. De nieuwe commissie is volgens haar wel een stuk duur der voor ondernemers. Een organi satie die geen lid is van de ANVR en voor de commissie wordt ge daagd, is bijna evenveel kwijt als de jaarcontributie voor de ANVR. De laatste jaren komt het steeds minder voor dat reizigers hun klacht voorleggen aan een ge schillencommissie. Dit komt om dat de reisbranche professioneler is geworden, stelt de ANVR. Voor klachten over reisorganisa ties die wel bij de reiskoepel zijn aangesloten, bestaat al meer dan dertig jaar de geschillencommis sie Reizen. Bij de start ervan in 1979 behandelde de commissie nog bijna 2.500 geschillen. Tegen woordig zijn dat er minder dan vijfhonderd per jaar. Reizigers met een klacht wordt geadviseerd die op hun bestem ming al aan hun touroperator ken baar te maken. Als de klacht dan niet gelijk naar bevrediging wordt opgelost, kan de reiziger in Neder land aankloppen bij de reisorgani satie en, als de partijen er dan nog niet uitkomen, naar de geschillen commissie stappen. De grote SER-vergadering werd woensdag op losse schroeven ge zet door vakbond FNV. Die wilde uit protest tegen de uitspraken van De Boer niet overleggen met de werkgeversvoorman. Een woordvoerster van de SER beves tigt dat het overleg helemaal is ge schrapt. De Boer zei woensdag in de Volkskrant dat veel bijstandsge rechtigden aan het werk gezet kunnen worden. 'Al die labbekak ken die hier in een uitkering zit ten, die moeten aan het werk', stel de hij. Die opmerkingen schoten bij de FNV en bij veel politici in het verkeerde keelgat. De Boer bood later op de dag zijn excuses aan voor de felle bewoordingen die hij had gebruikt. Het was nooit zijn bedoeling geweest men sen te kwetsen, verklaarde hij. De spanning tussen werkge vers en werknemers loopt de laat ste maanden fors op. VNO- NCW-voorman De Boer is de eer ste om regelmatig olie op het vuur te gooien. Zo verklaarde hij bij zijn aantreden, precies een jaar ge leden, dat hij nooit zijn handteke ning zou hebben gezet onder het sociaal akkoord tussen werkgevers en werknemers. Zijn voorganger Bernard Wientjes en FNV- voor zitter Ton Heerts tekenden het ak koord, dat de contouren schetst van de belangrijkste hervormin gen op de arbeidsmarkt en in de sociale wetgeving sinds jaren. ACTIEDAG IN FRANKRIJK NOORDZEE. De komende decen nia moeten tientallen oude boor- platforms worden verwijderd uit de Noordzee. Dat is peperduur: de kosten worden voor het Neder landse deel alleen al geschat op ruim 4 miljard euro. Stiekem vin den veel partijen dat ze beter kun nen blijven staan. Maar wie durft het hardop te zeggen? Krijgen oude boorplatforms kans op tweede leven als riffen? Eric Faulds is er nog steeds heilig van overtuigd: Greenpeace zat er in 1995 volledig naast, met de Brent Spar. „Wetenschappelijk onderzoek leerde ons maar één ding: Brent Spar moest op de zeebodem blij ven." De gepensioneerde Schot was destijds namens Shell verant woordelijk voor de berging van het boorplatform. Het idee was om Brent Spar naar de bodem van de North Atlantic te laten zakken. Daar kwam het niet van, omdat Greenpeace lucht kreeg van de plannen en een grote ac tie op touw zette. De milieu-organisatie bezette de Brent Spar (tot twee keer toe) en organiseerde een consumen tenboycot. Shell bezweek onder de publicitaire druk. De Brent Spar werd op het droge uit elkaar gehaald. Het is verleidelijk om Faulds neer te zetten als een slecht verliezer, die nog steeds niet kan accepteren dat 'groen' de strijd won van 'geld'. Maar wel licht is dat iets te makkelijk. De affaire Brent Spar is tot op de dag van vandaag voer voor discussie. Al vrij snel na de berging moest Greenpeace toegeven dat het de strijd had gevoerd op basis van foute berekeningen. De veronderstelde milieuscha de van het dumpen van de Brent Spar was zwaar overdreven. Shell concludeerde achteraf dat het ver keerd gecommuniceerd had. De gevolgen zijn enorm, tot op de dag van vandaag. In 1998 besloten de landen rond de Noordzee onder zware publieke druk dat alle oude boorplatfor- men voortaan uit zee gehaald moesten worden. En dat is doodzonde, vindt Dolly Jorgensen. De Zweedse, on derzoekster aan de universiteit van Umea, geldt als autoriteit op het gebied van rigs-to-reefs. In normaal Nederlands: het omvor men van oude boorinstallaties (rigs) tot riffen (reefs) waar ko raal en vissen zich kunnen voort planten. De voordelen daarvan zijn groot, zegt ze. „Boorinstallaties zijn complexe metalen structu ren die heel geschikt blijken om een leefwereld voor beschermde soorten te creëren. Daarbij ma ken ze het trawlervissers met hun sleepnetten moeilijker om de hele zeebodem leeg te vissen. De verhalen dat de achtergelaten platformen vervuilend zouden zijn, zijn gebaseerd op misver standen. Niet de metalen structu ren zijn vervuilend, maar de olie die er mee gewonnen wordt." In de Golf van Mexico, onder de Ver enigde Staten, is het creëren van kunstriffen heel normaal. „Daar worden ze bijvoorbeeld ingericht voor pleziervissers", zegt Jorgensen. „Maar dat kan in de Noordzee niet. Wel zou je kun nen denken aan koudwaterko- raal, of aan een schuilplaats voor bedreigde vissoorten." Maar ja, dat verbod. „Het zou goed zijn als daar opnieuw over nagedacht wordt. Het is interessant dat een partij als Energie Beheer Neder land (EBN) daar nu over na denkt." De komende tien tot twintig jaar moeten er tientallen platforms worden opgeruimd. Veel Noordzeevelden zijn op hun retour. Alleen al het Nederlandse deel van de Noordzee telt ruim honderd winlocaties die nog in gebruik zijn. Gemiddeld zijn ze dat al 25 jaar, sommige zelfs al meer dan 40 jaar. Ontmanteling is ontzettend duur. Bij elkaar re kent de sector op een kostenpost van liefst 4,3 miljard euro. Daar van komt bijna 2 miljard op het bordje van EBN, en dus van de Nederlandse belastingbetaler te recht. Dat zal mede ten grondslag lig gen aan de voorzichtige suggestie van EBN om de platforms niet Die angst is terecht. De helft van de gepensioneerden zegt dat ze minder krijgen dan gedacht en 4 op de 10 gepensioneerden zegt in derdaad soberder te leven na pen sionering. Er wordt vooral be spaard op leuke dingen, zoals va kantie en uitgaan. Voor 7 procent van de gepensioneerden is het zelfs zo erg dat ze een bijbaantje hebben genomen om het te scha mele pensioen aan te vullen. Logisch dus dat de gepensio neerden aangeven dat ze spijt hebben dat ze niet meer voor het pensioen gespaard hebben. Toch is niet alles aan de gepensioneer den zelf te wijten. De afgelopen jaren hebben vrijwel alle gepen sioneerden koopkracht ingele verd omdat de pensioenen bevro ren werden of zelfs gekort. Dat heeft te maken met de financiële situatie bij de pensioenfondsen. Eerder deze week bleek dat ge pensioneerden ook niet profite ren van de voorgestelde belasting verlaging van 5 miljard euro. Dat geld gaat in de plannen van het kabinet voornamelijk naar men sen met een baan. Alle sombere verhalen over de pensioenen heb ben ook effect op de werkenden. Het zijn niet alleen 50-plussers die zich zorgen maken of ze wel voldoende pensioen opbouwen. Ook de groep 18-35 jaar maakt zich zorgen over hun pensioen. Dat betekent niet dat ze ook actie ondernemen, want 8 op de 10 ver diept zich niet tot nauwelijks in het pensioen. Dat gebeurt pas vanaf 45 jaar. DEN HAAG. Met ingang van volgen de maand kunnen vakantiegangers voor het eerst naar een speciale ge schillencommissie stappen als ze te leurgesteld zijn over een reisorgani satie die niet is aangesloten bij brancheorganisatie ANVR. DEN HAAG. De 'labbekak'-uitspraak van werkgeversvoorman Hans de Boer heeft ervoor gezorgd dat het afgesproken polderoverleg in de Sociaal-Economische Raad (SER) van vandaag niet doorgaat. Het vol gende overleg tussen werkgevers, vakbonden en de SER-kroonleden is pas in augustus. PARIJS. Omdat protesterende Franse taxichauffeurs de weg naar het vlieg veld blokkeren, lopen deze reizigers naar vliegveld Roissy-Charles-de-Gaulle bij Parijs. Zo'n 3.000 taxichauffeurs voerden gisteren vooral bij luchthavens en stations actie tegen UberPop, de bemiddelaar die klanten aan auto's en chauffeurs helpt zonder dat er een taxi aan te pas komt. foto lan Langsdon/EPA Weï of geen platfbrmriffen? door Sander van Mersbergen Op de restanten van de afge dankte boorplatforms in de Noord zee groeit onder meer dodemans- duim. foto Udo van Dongen door Peet Vogels DEN BOSCH. De tijd dat werkne mers wisten dat ze onbezorgd van een goed pensioen konden genie ten is voorbij. De helft van de wer kenden maakt zich zorgen dat ze straks niet voldoende pensioen krijgen om hun huidige levensstijl te kunnen voortzetten. Dat blijkt uit marktonderzoek onder wer kenden en gepensioneerden van onderzoeksbureau Multiscope.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 24