Teleurgestelde reizigers
kunnen eerder klagen
SER schrapt overleg
vanwege 'labbekak'
Helft werkenden maakt zich grote
zorgen over toekomstig pensioen
Taxiprotest tegen UberPop
Oliebedrijven willen oude platforms in zee laten
Wat te doen met de oude
booreilanden? De discussie rond
de Brent Spar doemt opnieuw op.
24 ECONOMIE
ilSSsiiiSi
Tot nu toe konden boze consu
menten dan enkel naar de rechter.
Vanwege nieuwe Europese richtlij
nen roept de Stichting Geschillen
commissies Consumenten voor
dit soort onenigheid en soortgelij
ke problemen met bijvoorbeeld
een winkel of klusbedrijf, een spe
ciale 'vangnetcommissie' in het le
ven.
Brussel wil dat iedere consu
ment voortaan bij een onafhanke
lijk klachtenorgaan terechtkan,
legt een woordvoerster van de
ANVR uit. De nieuwe commissie
is volgens haar wel een stuk duur
der voor ondernemers. Een organi
satie die geen lid is van de ANVR
en voor de commissie wordt ge
daagd, is bijna evenveel kwijt als
de jaarcontributie voor de ANVR.
De laatste jaren komt het
steeds minder voor dat reizigers
hun klacht voorleggen aan een ge
schillencommissie. Dit komt om
dat de reisbranche professioneler
is geworden, stelt de ANVR.
Voor klachten over reisorganisa
ties die wel bij de reiskoepel zijn
aangesloten, bestaat al meer dan
dertig jaar de geschillencommis
sie Reizen. Bij de start ervan in
1979 behandelde de commissie
nog bijna 2.500 geschillen. Tegen
woordig zijn dat er minder dan
vijfhonderd per jaar.
Reizigers met een klacht wordt
geadviseerd die op hun bestem
ming al aan hun touroperator ken
baar te maken. Als de klacht dan
niet gelijk naar bevrediging wordt
opgelost, kan de reiziger in Neder
land aankloppen bij de reisorgani
satie en, als de partijen er dan nog
niet uitkomen, naar de geschillen
commissie stappen.
De grote SER-vergadering werd
woensdag op losse schroeven ge
zet door vakbond FNV. Die wilde
uit protest tegen de uitspraken
van De Boer niet overleggen met
de werkgeversvoorman. Een
woordvoerster van de SER beves
tigt dat het overleg helemaal is ge
schrapt.
De Boer zei woensdag in de
Volkskrant dat veel bijstandsge
rechtigden aan het werk gezet
kunnen worden. 'Al die labbekak
ken die hier in een uitkering zit
ten, die moeten aan het werk', stel
de hij. Die opmerkingen schoten
bij de FNV en bij veel politici in
het verkeerde keelgat. De Boer
bood later op de dag zijn excuses
aan voor de felle bewoordingen
die hij had gebruikt. Het was
nooit zijn bedoeling geweest men
sen te kwetsen, verklaarde hij.
De spanning tussen werkge
vers en werknemers loopt de laat
ste maanden fors op. VNO-
NCW-voorman De Boer is de eer
ste om regelmatig olie op het vuur
te gooien. Zo verklaarde hij bij
zijn aantreden, precies een jaar ge
leden, dat hij nooit zijn handteke
ning zou hebben gezet onder het
sociaal akkoord tussen werkgevers
en werknemers. Zijn voorganger
Bernard Wientjes en FNV- voor
zitter Ton Heerts tekenden het ak
koord, dat de contouren schetst
van de belangrijkste hervormin
gen op de arbeidsmarkt en in de
sociale wetgeving sinds jaren.
ACTIEDAG IN FRANKRIJK
NOORDZEE. De komende decen
nia moeten tientallen oude boor-
platforms worden verwijderd uit
de Noordzee. Dat is peperduur:
de kosten worden voor het Neder
landse deel alleen al geschat op
ruim 4 miljard euro. Stiekem vin
den veel partijen dat ze beter kun
nen blijven staan. Maar wie durft
het hardop te zeggen? Krijgen
oude boorplatforms kans op
tweede leven als riffen? Eric
Faulds is er nog steeds heilig van
overtuigd: Greenpeace zat er in
1995 volledig naast, met de Brent
Spar.
„Wetenschappelijk onderzoek
leerde ons maar één ding: Brent
Spar moest op de zeebodem blij
ven." De gepensioneerde Schot
was destijds namens Shell verant
woordelijk voor de berging van
het boorplatform. Het idee was
om Brent Spar naar de bodem
van de North Atlantic te laten
zakken. Daar kwam het niet van,
omdat Greenpeace lucht kreeg
van de plannen en een grote ac
tie op touw zette.
De milieu-organisatie bezette
de Brent Spar (tot twee keer toe)
en organiseerde een consumen
tenboycot. Shell bezweek onder
de publicitaire druk. De Brent
Spar werd op het droge uit elkaar
gehaald. Het is verleidelijk om
Faulds neer te zetten als een
slecht verliezer, die nog steeds
niet kan accepteren dat 'groen' de
strijd won van 'geld'. Maar wel
licht is dat iets te makkelijk. De
affaire Brent Spar is tot op de dag
van vandaag voer voor discussie.
Al vrij snel na de berging
moest Greenpeace toegeven dat
het de strijd had gevoerd op basis
van foute berekeningen.
De veronderstelde milieuscha
de van het dumpen van de Brent
Spar was zwaar overdreven. Shell
concludeerde achteraf dat het ver
keerd gecommuniceerd had.
De gevolgen zijn enorm, tot
op de dag van vandaag. In 1998
besloten de landen rond de
Noordzee onder zware publieke
druk dat alle oude boorplatfor-
men voortaan uit zee gehaald
moesten worden.
En dat is doodzonde, vindt
Dolly Jorgensen. De Zweedse, on
derzoekster aan de universiteit
van Umea, geldt als autoriteit op
het gebied van rigs-to-reefs. In
normaal Nederlands: het omvor
men van oude boorinstallaties
(rigs) tot riffen (reefs) waar ko
raal en vissen zich kunnen voort
planten.
De voordelen daarvan zijn
groot, zegt ze. „Boorinstallaties
zijn complexe metalen structu
ren die heel geschikt blijken om
een leefwereld voor beschermde
soorten te creëren. Daarbij ma
ken ze het trawlervissers met
hun sleepnetten moeilijker om
de hele zeebodem leeg te vissen.
De verhalen dat de achtergelaten
platformen vervuilend zouden
zijn, zijn gebaseerd op misver
standen. Niet de metalen structu
ren zijn vervuilend, maar de olie
die er mee gewonnen wordt." In
de Golf van Mexico, onder de Ver
enigde Staten, is het creëren van
kunstriffen heel normaal. „Daar
worden ze bijvoorbeeld ingericht
voor pleziervissers", zegt
Jorgensen. „Maar dat kan in de
Noordzee niet. Wel zou je kun
nen denken aan koudwaterko-
raal, of aan een schuilplaats voor
bedreigde vissoorten." Maar ja,
dat verbod. „Het zou goed zijn
als daar opnieuw over nagedacht
wordt. Het is interessant dat een
partij als Energie Beheer Neder
land (EBN) daar nu over na
denkt." De komende tien tot
twintig jaar moeten er tientallen
platforms worden opgeruimd.
Veel Noordzeevelden zijn op hun
retour. Alleen al het Nederlandse
deel van de Noordzee telt ruim
honderd winlocaties die nog in
gebruik zijn. Gemiddeld zijn ze
dat al 25 jaar, sommige zelfs al
meer dan 40 jaar. Ontmanteling
is ontzettend duur. Bij elkaar re
kent de sector op een kostenpost
van liefst 4,3 miljard euro. Daar
van komt bijna 2 miljard op het
bordje van EBN, en dus van de
Nederlandse belastingbetaler te
recht.
Dat zal mede ten grondslag lig
gen aan de voorzichtige suggestie
van EBN om de platforms niet
Die angst is terecht. De helft van
de gepensioneerden zegt dat ze
minder krijgen dan gedacht en 4
op de 10 gepensioneerden zegt in
derdaad soberder te leven na pen
sionering. Er wordt vooral be
spaard op leuke dingen, zoals va
kantie en uitgaan. Voor 7 procent
van de gepensioneerden is het
zelfs zo erg dat ze een bijbaantje
hebben genomen om het te scha
mele pensioen aan te vullen.
Logisch dus dat de gepensio
neerden aangeven dat ze spijt
hebben dat ze niet meer voor het
pensioen gespaard hebben. Toch
is niet alles aan de gepensioneer
den zelf te wijten. De afgelopen
jaren hebben vrijwel alle gepen
sioneerden koopkracht ingele
verd omdat de pensioenen bevro
ren werden of zelfs gekort. Dat
heeft te maken met de financiële
situatie bij de pensioenfondsen.
Eerder deze week bleek dat ge
pensioneerden ook niet profite
ren van de voorgestelde belasting
verlaging van 5 miljard euro. Dat
geld gaat in de plannen van het
kabinet voornamelijk naar men
sen met een baan. Alle sombere
verhalen over de pensioenen heb
ben ook effect op de werkenden.
Het zijn niet alleen 50-plussers
die zich zorgen maken of ze wel
voldoende pensioen opbouwen.
Ook de groep 18-35 jaar maakt
zich zorgen over hun pensioen.
Dat betekent niet dat ze ook actie
ondernemen, want 8 op de 10 ver
diept zich niet tot nauwelijks in
het pensioen. Dat gebeurt pas
vanaf 45 jaar.
DEN HAAG. Met ingang van volgen
de maand kunnen vakantiegangers
voor het eerst naar een speciale ge
schillencommissie stappen als ze te
leurgesteld zijn over een reisorgani
satie die niet is aangesloten bij
brancheorganisatie ANVR.
DEN HAAG. De 'labbekak'-uitspraak
van werkgeversvoorman Hans de
Boer heeft ervoor gezorgd dat het
afgesproken polderoverleg in de
Sociaal-Economische Raad (SER)
van vandaag niet doorgaat. Het vol
gende overleg tussen werkgevers,
vakbonden en de SER-kroonleden
is pas in augustus.
PARIJS. Omdat protesterende Franse taxichauffeurs de weg naar het vlieg
veld blokkeren, lopen deze reizigers naar vliegveld Roissy-Charles-de-Gaulle
bij Parijs. Zo'n 3.000 taxichauffeurs voerden gisteren vooral bij luchthavens
en stations actie tegen UberPop, de bemiddelaar die klanten aan auto's en
chauffeurs helpt zonder dat er een taxi aan te pas komt. foto lan Langsdon/EPA
Weï of geen
platfbrmriffen?
door Sander van Mersbergen
Op de restanten van de afge
dankte boorplatforms in de Noord
zee groeit onder meer dodemans-
duim. foto Udo van Dongen
door Peet Vogels
DEN BOSCH. De tijd dat werkne
mers wisten dat ze onbezorgd van
een goed pensioen konden genie
ten is voorbij. De helft van de wer
kenden maakt zich zorgen dat ze
straks niet voldoende pensioen
krijgen om hun huidige levensstijl
te kunnen voortzetten. Dat blijkt
uit marktonderzoek onder wer
kenden en gepensioneerden van
onderzoeksbureau Multiscope.