MAGISCHE LEES- LUISTERBOEKJES MORGEN DEEL 3 PZC Nederlandse waterbouwkundige wacht megaklus in Noord-Frankrijk ECONOMIE 23 Royal HaskoningDHV zet met Ben Reeskamp een zwaargewicht in om een complexe opdracht te voltooien. Een unieke 12-delige collectie met de meest legendarische avonturen ROTTERDAM. Hij werkte al aan de modernisering van het Panamaka naal en de nieuwe stormvloedke ring van Sint-Petersburg. Nu wacht Ben Reeskamp zijn groot ste klus tot nu toe. Namens Royal HaskoningDHV krijgt de water bouwkundige een hoofdrol bij de aanleg van het 107 km lange Sei- ne-Nord-kanaal in Frankrijk. „Dat wordt de komende jaren veel croissants eten en wijntjes drinken", zegt Ben Reeskamp. Zijn werkgever Royal Hasko ningDHV is uitverkoren om het nieuwe Canal Seine-Nord Europe te helpen aanleggen, samen met het Franse Setec. Een opdracht ter waarde van 83 miljoen euro. Reeskamp overziet het project en is er door HaskoningDHV full time opgezet. Met hem werken nog 30 andere Nederlandse ex perts mee. Het kanaal is één van Europa's grootste waterbouwkun dige projecten en verbindt de Sei ne boven Parijs met de Schelde bij Lille. De route is goed nieuws voor de binnenvaart, want Noord-Frankrijk is vanaf 2025 veel beter met België en Nederland ver knoopt. De grootste klasse binnen schepen tot 200 meter lang passen er doorheen. Reeskamp spreekt van een 'hu zarenstukje': in de afstand van 107 km moeten liefst 26 hoogtemeters overbrugd, ook zijn er spoorbrug gen en drie aquaducten gepland waarvan ééntje van liefst 1,3 kilo meter die de rivier de Somme over het kanaal moet leiden. Niet dat hij daar bang van wordt, want de 55-jarige ingenieur geldt als de topwaterbouwkundige van Royal HaskoningDHV. Zijn cv is indrukwekkend. Vo rig jaar hielp hij in Vietnam met de aanleg van een 250 kilometer lang kanaal door de Mekongdelta. Ook werkte Reeskamp aan een Deltawerken-achtige stormvloed kering die het Russische Sint-Pe- tersburg tegen watersnoodram pen moet beschermen. Maar het meest tot de verbeel- dingsprekende werk is dat aan het vernieuwde Panamakanaal. Rees kamp en zijn team bedachten in Panama drie sluiskolken van elk 50 meter breed en 450 meter lang. Die zijn nodig om de modernste vrachtschepen door te laten en in drie trappen liefst 30 meter om hoog te laten gaan. „Het zou met twee kolken kunnen, maar dan zou te veel zout water het kanaal inkomen. En dat brengt de zoetwa tervoorziening van het kanaal en 'We zijn klein, maar met een grote reputatie. Onze expertise is wereldberoemd' de meren waar het doorheen stroomt in gevaar." Het is mede door die klussen dat HaskoningDHV uitverkozen is door de Franse waterwegenautori teit en Franse concurrenten als Gdf Suez (het tegenwoordige En- gie SA.) zijn afgetroefd, denkt Reeskamp. „Door Panama hoefde ik me nergens te introduceren. Ben, we kennen je cv al", zeiden de Fransen dan." Wat ook mee hielp is zijn vloeiend Frans. „Mijn ouders werkten in de tropen. Ik ben daardoor één van de weinige Nederlanders die op een Frans Ly- cée hebben gezeten met richting wiskunde." Ondanks zijn grote er varing is het ruim 4 miljard euro kostende Canal Seine-Nord Euro pe de meest complexe opdracht tot nu toe, meent Reeskamp. „Bij Panama kwamen we als Royal HaskoningDHV pas in een latere fase binnen, hier zijn we vanaf het begin betrokken. We overzien alles tot het eind." Het kanaal kan ook voor Neder landse aannemers werk opleve ren, zegt de waterbouwkundige. „Veel werk wordt door onderaan nemers uitgevoerd. Ik reken er op dat veel bouwers zich melden." Zijn internationale opvoeding ten spijt voelt Reeskamp zich op en top Nederlander. Hij studeerde in Delft en werkt al 25 jaar voor Nederlandse ingenieursbureau's. „Onze expertise is wereldbe roemd. We zijn klein, maar heb ben een grote reputatie op dit ge bied. Overal maken mensen altijd de koppeling waterbouw en Ne derlanders. Dat komt door onze uitstekende adviesbureaus, de uni versiteiten en instituten." Als een flitsende ruimte-actiefiguur, genaamd Buzz Lightyear, de wereld van de cowboy-trekpop Woody binnenstapt, ontstaat er rivaliteit. Als ze per onge luk van huis raken en in handen vallen van de vervelende buurjongen Sid, moe ten de twee kibbelende rivalen als team samenwerken om te ontsnappen. Met hulp van hun speelgoedvriendjes Rex de dinosaurus, de Groene Soldaatjes en Mijnheer Aardappelhoofd sluiten Woody en Buzz vriendschap en begint een avontuurlijke reis naar huis. Met de stemmen en de muziek uit de film. VRIJDAG 26 JUNI 2015 Graven met croissants en wijn door David Bremmer Vanaf 2025 is Parijs vanuit Nederland bereikbaar voor de grootste binnenvaartschepen, foto Lucas Dolega/EPA Ben Reeskamp waterbouwkundige Disney/Pixar FIX A K PIXAR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 23