MAGISCHE LEES- LUISTERBOEKJES
MORGEN
DEEL 3
PZC
Nederlandse waterbouwkundige wacht megaklus in Noord-Frankrijk
ECONOMIE 23
Royal HaskoningDHV zet met Ben
Reeskamp een zwaargewicht in om een
complexe opdracht te voltooien.
Een unieke 12-delige collectie met de meest legendarische avonturen
ROTTERDAM. Hij werkte al aan de
modernisering van het Panamaka
naal en de nieuwe stormvloedke
ring van Sint-Petersburg. Nu
wacht Ben Reeskamp zijn groot
ste klus tot nu toe. Namens Royal
HaskoningDHV krijgt de water
bouwkundige een hoofdrol bij de
aanleg van het 107 km lange Sei-
ne-Nord-kanaal in Frankrijk.
„Dat wordt de komende jaren
veel croissants eten en wijntjes
drinken", zegt Ben Reeskamp.
Zijn werkgever Royal Hasko
ningDHV is uitverkoren om het
nieuwe Canal Seine-Nord Europe
te helpen aanleggen, samen met
het Franse Setec. Een opdracht ter
waarde van 83 miljoen euro.
Reeskamp overziet het project
en is er door HaskoningDHV full
time opgezet. Met hem werken
nog 30 andere Nederlandse ex
perts mee. Het kanaal is één van
Europa's grootste waterbouwkun
dige projecten en verbindt de Sei
ne boven Parijs met de Schelde bij
Lille. De route is goed nieuws
voor de binnenvaart, want
Noord-Frankrijk is vanaf 2025 veel
beter met België en Nederland ver
knoopt. De grootste klasse binnen
schepen tot 200 meter lang passen
er doorheen.
Reeskamp spreekt van een 'hu
zarenstukje': in de afstand van 107
km moeten liefst 26 hoogtemeters
overbrugd, ook zijn er spoorbrug
gen en drie aquaducten gepland
waarvan ééntje van liefst 1,3 kilo
meter die de rivier de Somme
over het kanaal moet leiden. Niet
dat hij daar bang van wordt, want
de 55-jarige ingenieur geldt als de
topwaterbouwkundige van Royal
HaskoningDHV.
Zijn cv is indrukwekkend. Vo
rig jaar hielp hij in Vietnam met
de aanleg van een 250 kilometer
lang kanaal door de Mekongdelta.
Ook werkte Reeskamp aan een
Deltawerken-achtige stormvloed
kering die het Russische Sint-Pe-
tersburg tegen watersnoodram
pen moet beschermen.
Maar het meest tot de verbeel-
dingsprekende werk is dat aan het
vernieuwde Panamakanaal. Rees
kamp en zijn team bedachten in
Panama drie sluiskolken van elk
50 meter breed en 450 meter lang.
Die zijn nodig om de modernste
vrachtschepen door te laten en in
drie trappen liefst 30 meter om
hoog te laten gaan. „Het zou met
twee kolken kunnen, maar dan
zou te veel zout water het kanaal
inkomen. En dat brengt de zoetwa
tervoorziening van het kanaal en
'We zijn klein, maar met een
grote reputatie. Onze
expertise is wereldberoemd'
de meren waar het doorheen
stroomt in gevaar."
Het is mede door die klussen
dat HaskoningDHV uitverkozen is
door de Franse waterwegenautori
teit en Franse concurrenten als
Gdf Suez (het tegenwoordige En-
gie SA.) zijn afgetroefd, denkt
Reeskamp. „Door Panama hoefde
ik me nergens te introduceren.
Ben, we kennen je cv al", zeiden
de Fransen dan." Wat ook mee
hielp is zijn vloeiend Frans. „Mijn
ouders werkten in de tropen. Ik
ben daardoor één van de weinige
Nederlanders die op een Frans Ly-
cée hebben gezeten met richting
wiskunde." Ondanks zijn grote er
varing is het ruim 4 miljard euro
kostende Canal Seine-Nord Euro
pe de meest complexe opdracht
tot nu toe, meent Reeskamp. „Bij
Panama kwamen we als Royal
HaskoningDHV pas in een latere
fase binnen, hier zijn we vanaf
het begin betrokken. We overzien
alles tot het eind."
Het kanaal kan ook voor Neder
landse aannemers werk opleve
ren, zegt de waterbouwkundige.
„Veel werk wordt door onderaan
nemers uitgevoerd. Ik reken er op
dat veel bouwers zich melden."
Zijn internationale opvoeding
ten spijt voelt Reeskamp zich op
en top Nederlander. Hij studeerde
in Delft en werkt al 25 jaar voor
Nederlandse ingenieursbureau's.
„Onze expertise is wereldbe
roemd. We zijn klein, maar heb
ben een grote reputatie op dit ge
bied. Overal maken mensen altijd
de koppeling waterbouw en Ne
derlanders. Dat komt door onze
uitstekende adviesbureaus, de uni
versiteiten en instituten."
Als een flitsende ruimte-actiefiguur, genaamd Buzz Lightyear, de wereld van
de cowboy-trekpop Woody binnenstapt, ontstaat er rivaliteit. Als ze per onge
luk van huis raken en in handen vallen van de vervelende buurjongen Sid, moe
ten de twee kibbelende rivalen als team samenwerken om te ontsnappen. Met
hulp van hun speelgoedvriendjes Rex de dinosaurus, de Groene Soldaatjes en
Mijnheer Aardappelhoofd sluiten Woody en Buzz vriendschap en begint een
avontuurlijke reis naar huis. Met de stemmen en de muziek uit de film.
VRIJDAG 26 JUNI 2015
Graven met croissants en wijn
door David Bremmer
Vanaf 2025 is Parijs vanuit Nederland bereikbaar voor de grootste binnenvaartschepen, foto Lucas Dolega/EPA
Ben Reeskamp waterbouwkundige
Disney/Pixar
FIX A K
PIXAR