^THUISBIOS 7 Willem Holleeder was heel benieuwd naar de acteur die hem zou spelen. Hij was wel tevreden met Sam Worthington Goedkope actie en oppervlakkig drama Kamermeisje legt zich niet neer bij haar lot Snotjoch zoekt naar houvast Kidnapping Freddy Heineken DRAMA Le Journal cl'iinr Femme de Chambre DRAMA Prins DRAMA Whiplash NIEUW OP DVD EN BLU-RAY Hot («iris Wan I rel DOCUMENTAIRE Kingsmen: The Secret Service ACTIE DONDERDAG 25 JUNI 2015 Regie: Daniel Alfredson. Hoofdrollen: Anthony Hopkins, Sam Worthington en Jim Sturgess. De teleurstelling die Peter R. de Vries uitte over de Amerikaanse verfilming van zijn boek over de Heinekenontvoering is volkomen begrijpelijk. Aan alles valt af te lezen dat de makers op zoek waren naar een oppervlakkig misdaaddra ma met veel goedkope actie en totaal geen trek hadden in diepgang. Het resultaat is een ongeloofwaardige film die smaakt naar ver schraald bier. Om te beginnen worden de ontvoerders voorge steld als een stel klunzen met kinderachtige hu mor van wie het geen moment denkbaar is dat zij in 1983 een zo ingewikkelde ontvoering, 'de misdaad van de eeuw' volgens de makers, kon den plegen. Vervolgens worden gemakzuchtig een paar essentiële momenten overgeslagen, zeker als de kwestie rond het uitbetalen van het losgeld wordt behandeld. Ook de acteurs, die allemaal een ander Engels accent spreken, maken niets klaar. Hun onder linge verhoudingen worden niet uitgewerkt. Al leen Cor van Hout (Jim Sturgess) krijgt enig re liëf, maar dat gaat vooral ten koste van zijn te genspelers. Oscarwinnaar Anthony Hopkins maakt het zich wel erg gemakkelijk in zijn vertolking van Hei neken. Hij speelt hem als een ijdele man die enorme dooddoeners over rijkdom en vriend schap debiteert. Hopkins kan niet in de scha duw staan van Rutger Hauer die in de Neder landse variant, De Heineken Ontvoering (2011), veel geloofwaardiger was. Na twee niet erg geslaagde en geflopte pogin gen is het helaas ondenkbaar dat de definitie ve speelfilm over de Heinekenontvoering ooit nog gemaakt gaat worden. (Ab Zagt) Marc van Eeuwen (rechts) speelt Frans Meijer, een van de ontvoerders. foto's PR Regie: Benoit Jacquot. Hoofdrollen: Léa Seydoux en Vincent Lindon. Léa Seydoux, nu druk in de weer als Bondgirl in Spectre treedt met haar rol als kamer meisje onder meer in de voet sporen van Jeanne Moreau. Zij speelde onder regie van de Spaanse meester Luis Bunuel in 1964 dezelfde rol van een huishoudster die zich de sek suele passies van haar land heer moet laten welgevallen. In de derde filmversie van de schandaalroman uit 1900 van Gustave Mirbeau - er bestaat nog een verfilming uit 1946 - ligt de nadruk niet zozeer op de erotische spanningen, maar meer op de feodale ver houdingen. Natuurlijk wordt ook deze Célestine door haar broodheer lastiggevallen, maarzij wimpelt zijn onhandi ge avances met een spotten de blik in haar ogen af. Boeiender en meer bepalend voor haar leven is haar verhou ding met de stalknecht, een brute bonk met antisemitische Léa Sey- sympathieën die gaandeweg doux wordt een destructieve invloed op als Célesti- Célestine krijgt. ne lastigge- Heeft zij de macht en de vallen door kracht om haar eigen leven in haar brood- te richten zonder zich te moe- heer. ten schikken naar de grillen van de mannen om haar heen? Op die vraag geeft Jac quot aan het slot een verras send antwoord dat op meerde re manieren uitgelegd kan wor den. (Ab Zagt) -> Regie: Sam de Jong. Hoofdrollen: Ayoub Elasri en Sigrid ten Napel. In zijn eerste lange speelfilm stelt regisseur Sam de Jong de straatjongen Ayoub voor. Hij probeert in Amsterdam- Noord zijn leven zin te geven. Dat valt niet mee. De crimine le verleidingen liggen voor het opscheppen en het mooiste meisje uit de buurt ziet hem vooral als een snotjoch. Pijnlijk en ontroerend zijn de scènes met Ayoub en zijn va der, een drugsverslaafde die op straat leeft. Dan begrijpt de kijker dat Ayoub eigenlijk vooral een jongen is die naar houvast in zijn leven zoekt. Prins is een knap gemaakte film die alle clichés van jeugd drama handig omzeilt. Soms vliegt het verhaal uit de bocht en ook het einde is niet over tuigend. Maar deze regisseur beschikt over genoeg vinding rijkheid om reikhalzend uitte kijken naar zijn volgende film. (Ab Zagt) Welgeteld twaalf minuten lang kreeg de cast van Whiplash een staande ovatie tijdens de première op het Filmfestival van Cannes, nu ruim een jaar geleden. Het verhaal van de jonge, ambitieuze drummer die gebukt gaat onder het strenge bewind van zijn mu ziekleraar werd meteen ge doopt tot 'Full Metal Jacket met drumstokjes'. Het mees terwerk van regisseur Damien Chazelle leverde een welver diende Oscar op voor J.K. Sim mons als scheldende, kleine rende en discriminerende drumleraar met een opmerke lijk doel: hij wil zijn pupil tot ongekende hoogtes laten stij gen. In de documentaire Hot Girls Wanted leert de kijker een aantal late tieners kennen die een zakcentje willen verdienen met het verkopen van hun lichaam. Hun carrières worden steeds treuriger. De makers blijven ver weg van opwindende beelden, de film is eerder een pamflet tegen de seksualisering van de maat schappij en het gemak waar mee jongeren geconfronteerd worden met porno. Alles aan Kingsmen klinkt oubollig. Het is een hommage aan de spionnenfilms uit de ja ren zestig en de immer stijve Brit Colin Firth speelt zo'n spion. Het plot over een spion-in-opieiding die voor het echte werk wordt klaarge stoomd is tot vervelens toe ver filmd in actiewerkjes als Wan ted. Deze vermomming be driegt: Kingsmen is de meest innovatieve actiethriller van het jaar. De James Bond-ver- wijzingen zijn scherp en de special effects verbluffend. De ze dvd stilt perfect de honger naar de nieuwe 007, Spectre.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 59