^THUISBIOS
7
Willem Holleeder was
heel benieuwd naar de
acteur die hem zou
spelen. Hij was wel
tevreden met Sam
Worthington
Goedkope actie en
oppervlakkig drama
Kamermeisje legt zich
niet neer bij haar lot
Snotjoch zoekt naar houvast
Kidnapping Freddy
Heineken
DRAMA
Le Journal cl'iinr Femme de
Chambre
DRAMA
Prins
DRAMA
Whiplash
NIEUW OP DVD EN BLU-RAY
Hot («iris
Wan I rel
DOCUMENTAIRE
Kingsmen:
The Secret
Service
ACTIE
DONDERDAG 25 JUNI 2015
Regie: Daniel Alfredson. Hoofdrollen:
Anthony Hopkins, Sam Worthington en Jim
Sturgess.
De teleurstelling die Peter R. de Vries uitte over
de Amerikaanse verfilming van zijn boek over
de Heinekenontvoering is volkomen begrijpelijk.
Aan alles valt af te lezen dat de makers op
zoek waren naar een oppervlakkig misdaaddra
ma met veel goedkope actie en totaal geen
trek hadden in diepgang. Het resultaat is een
ongeloofwaardige film die smaakt naar ver
schraald bier.
Om te beginnen worden de ontvoerders voorge
steld als een stel klunzen met kinderachtige hu
mor van wie het geen moment denkbaar is dat
zij in 1983 een zo ingewikkelde ontvoering, 'de
misdaad van de eeuw' volgens de makers, kon
den plegen. Vervolgens worden gemakzuchtig
een paar essentiële momenten overgeslagen,
zeker als de kwestie rond het uitbetalen van
het losgeld wordt behandeld.
Ook de acteurs, die allemaal een ander Engels
accent spreken, maken niets klaar. Hun onder
linge verhoudingen worden niet uitgewerkt. Al
leen Cor van Hout (Jim Sturgess) krijgt enig re
liëf, maar dat gaat vooral ten koste van zijn te
genspelers.
Oscarwinnaar Anthony Hopkins maakt het zich
wel erg gemakkelijk in zijn vertolking van Hei
neken. Hij speelt hem als een ijdele man die
enorme dooddoeners over rijkdom en vriend
schap debiteert. Hopkins kan niet in de scha
duw staan van Rutger Hauer die in de Neder
landse variant, De Heineken Ontvoering
(2011), veel geloofwaardiger was.
Na twee niet erg geslaagde en geflopte pogin
gen is het helaas ondenkbaar dat de definitie
ve speelfilm over de Heinekenontvoering ooit
nog gemaakt gaat worden.
(Ab Zagt)
Marc van Eeuwen (rechts) speelt
Frans Meijer, een van de ontvoerders.
foto's PR
Regie: Benoit Jacquot.
Hoofdrollen: Léa Seydoux en
Vincent Lindon.
Léa Seydoux, nu druk in de
weer als Bondgirl in Spectre
treedt met haar rol als kamer
meisje onder meer in de voet
sporen van Jeanne Moreau.
Zij speelde onder regie van de
Spaanse meester Luis Bunuel
in 1964 dezelfde rol van een
huishoudster die zich de sek
suele passies van haar land
heer moet laten welgevallen.
In de derde filmversie van de
schandaalroman uit 1900 van
Gustave Mirbeau - er bestaat
nog een verfilming uit 1946 -
ligt de nadruk niet zozeer op
de erotische spanningen,
maar meer op de feodale ver
houdingen. Natuurlijk wordt
ook deze Célestine door haar
broodheer lastiggevallen,
maarzij wimpelt zijn onhandi
ge avances met een spotten
de blik in haar ogen af.
Boeiender en meer bepalend
voor haar leven is haar verhou
ding met de stalknecht, een
brute bonk met antisemitische Léa Sey-
sympathieën die gaandeweg doux wordt
een destructieve invloed op als Célesti-
Célestine krijgt. ne lastigge-
Heeft zij de macht en de vallen door
kracht om haar eigen leven in haar brood-
te richten zonder zich te moe- heer.
ten schikken naar de grillen
van de mannen om haar
heen? Op die vraag geeft Jac
quot aan het slot een verras
send antwoord dat op meerde
re manieren uitgelegd kan wor
den. (Ab Zagt)
-> Regie: Sam de Jong.
Hoofdrollen: Ayoub Elasri en
Sigrid ten Napel.
In zijn eerste lange speelfilm
stelt regisseur Sam de Jong
de straatjongen Ayoub voor.
Hij probeert in Amsterdam-
Noord zijn leven zin te geven.
Dat valt niet mee. De crimine
le verleidingen liggen voor het
opscheppen en het mooiste
meisje uit de buurt ziet hem
vooral als een snotjoch.
Pijnlijk en ontroerend zijn de
scènes met Ayoub en zijn va
der, een drugsverslaafde die
op straat leeft. Dan begrijpt
de kijker dat Ayoub eigenlijk
vooral een jongen is die naar
houvast in zijn leven zoekt.
Prins is een knap gemaakte
film die alle clichés van jeugd
drama handig omzeilt. Soms
vliegt het verhaal uit de bocht
en ook het einde is niet over
tuigend. Maar deze regisseur
beschikt over genoeg vinding
rijkheid om reikhalzend uitte
kijken naar zijn volgende film.
(Ab Zagt)
Welgeteld twaalf minuten lang
kreeg de cast van Whiplash
een staande ovatie tijdens de
première op het Filmfestival
van Cannes, nu ruim een jaar
geleden. Het verhaal van de
jonge, ambitieuze drummer
die gebukt gaat onder het
strenge bewind van zijn mu
ziekleraar werd meteen ge
doopt tot 'Full Metal Jacket
met drumstokjes'. Het mees
terwerk van regisseur Damien
Chazelle leverde een welver
diende Oscar op voor J.K. Sim
mons als scheldende, kleine
rende en discriminerende
drumleraar met een opmerke
lijk doel: hij wil zijn pupil tot
ongekende hoogtes laten stij
gen.
In de documentaire Hot Girls
Wanted leert de kijker een
aantal late tieners kennen die
een zakcentje willen verdienen
met het verkopen van hun
lichaam. Hun carrières worden
steeds treuriger.
De makers blijven ver weg van
opwindende beelden, de film
is eerder een pamflet tegen
de seksualisering van de maat
schappij en het gemak waar
mee jongeren geconfronteerd
worden met porno.
Alles aan Kingsmen klinkt
oubollig. Het is een hommage
aan de spionnenfilms uit de ja
ren zestig en de immer stijve
Brit Colin Firth speelt zo'n
spion. Het plot over een
spion-in-opieiding die voor het
echte werk wordt klaarge
stoomd is tot vervelens toe ver
filmd in actiewerkjes als Wan
ted. Deze vermomming be
driegt: Kingsmen is de meest
innovatieve actiethriller van
het jaar. De James Bond-ver-
wijzingen zijn scherp en de
special effects verbluffend. De
ze dvd stilt perfect de honger
naar de nieuwe 007, Spectre.