'Moeilijke oplossing,
maar wel behapbaar'
Zeeuwse werkgevers zien rotonde in Sloeweg niet zitten
ZEELAND 3
Een kapitaal aan tunnels uitgeven om
het verkeer te laten vastlopen op een
rotonde. De werkgevers zijn boos.
ft
VLISSINGEN. Meer dan een miljard
euro is besteed aan de Wester-
schelde- en Sluiskiltunnel. De
Zeeuwse voorman van de Bra-
bantsZeeuws Werkgeversvere-
ning (BZW) en siteleader van
Dow in Terneuzen, Arnd Thomas,
heeft geen goed woord over voor
het voorstel van het dagelijks pro
vinciebestuur om een rotonde aan
te leggen als verbinding tussen de
Sloeweg en de Bernhardweg. En
dat alleen maar om een fractie van
het geld dat aan de tunnels is uit
gegeven te kunnen besparen.
„Het is en blijft zo een bottle
neck in de doorgaande route.
Twee vrachtwagens achterelkaar
op de rotonde en je hebt een file.
Jammer, dit is een gemiste kans."
Toen de problemen rond het
project Verdubbeling Sloeweg
twee maanden geleden naar bui
ten kwamen en de provincie de
versobering van verbinding ter
sprake bracht, roerden de grote
Zeeuwse werkgevers de trom. De
BZW en Portiz, waarin Zeeuwse
haven- en industriële bedrijven
zijn verenigd, eisten uitvoering
van het oorspronkelijke plan en
wel zonder vertraging. Daarvoor
hebben de BZW en Portiz de afge-
'Twee vrachtwagens achter
elkaar op de rotonde en je hebt
een file.'
lopen weken op meerdere fronten
gepleit, zegt Thomas. In de aan
loop naar de beslissende Statenver
gadering op 3 juli zullen de werk
gevers een ultieme poging wagen.
Anders zit Zeeland voor de ko
mende veertig jaar opgescheept
met een gemankeerde noord-
zuid-verbinding, vreest Thomas.
Te krap
Wethouder Kees Weststrate
vernam gisteravond van de pers
het GS-voorstel om van het knoop
punt Sloeweg N62-Bernhardweg
een rotonde te maken.
„Aha, de bocht was te krap in
onze variant." Dinsdag nog had
de gemeente Borsele nog haar ei
gen variant opgestuurd naar de
provincie. Een variant waarin au
to's van Goes/As8 naar de Wester-
scheldetunnel en omgekeerd onge
hinderd door kunnen rijden met
een afslag naar de Bernhardweg
richting Middelburg en Vlissin-
gen-Oost. Een oplossing waarvoor
geen extra grond hoeft te worden
aangeschaft en die binnen het be
staande bestemmingsplan past
waardoor geen tijd verloren gaat
aan procedures. Een variant die
was uitgewerkt in samenspraak
met deskundigen van de provin
cie.
'We zullen vrijdag de
gedeputeerde wel om uitleg
vragen tijdens ons overleg.'
DOOR GS VOORGESTELDE VARIANT
Variant Joure
'de superrotonde'
Terneuzen
Middelburg
Weststrate wist niet dat in het
provinciehuis de Borselse variant
nog eens tegen het licht is gehou
den. Sympathiek voorstel, vinden
GS, maar 'verkeerskundig onuit
voerbaar omdat de boogstralen te
krap zijn en een verkeersonveilige
situatie opleveren in een stroom
weg'. De bochten moeten ruimer,
stelt het dagelijks provinciebe
stuur en dan komen de wegen bui
ten de grenzen van het bestem
mingsplan te liggen.
Wethouder Weststrate heeft
het voorstel van Gedeputeerde Sta
ten nog niet gezien. In een eerste
reactie houdt hij zich op de vlak
te, maar het is geen geheim dat de
gemeente Borsele erg hecht aan
een doorgaande, tweebaansroute
tussen tunnel en de autosnelweg
A58.
„Vrijdag hebben we bestuurlijk
overleg met de gedeputeerde. We
zullen dan om uitleg vragen."
In Heinkenszand hebben ze er
nooit een geheim van gemaakt dat
een goede doorstroming een voor
waarde is voor medewerking aan
het project. De provincie heeft
voor de aangepaste plannen bouw
vergunningen nodig van de ge
meente Borsele. Vorige maand
vroeg gedeputeerde George van
Heukelom de gemeenteraad om
hulp. Elke maand vertraging kost
immers een half miljoen euro.
Ook dat weten ze in Borsele.
SUPERROTONDE IS DE GOEDKOOPSTE OPLOSSING
MIDDELBURG. De doorstroming
van de Sloeweg is tot 2030 gega
randeerd, de weg wordt veiliger,
het werk is medio 2016 af en een
goedkopere oplossing bestaat
niet. „Mijn opdracht was om te
bezuinigen en binnen de doel
stellingen te blijven", zegt gede
puteerde George van Heukelom
(foto). „Daar voldoe ik aan."
Iets meer tijd nemen voor
een wat duurdere oplossing, is
geen optie, legt hij uit. De ver
breding van de Sloeweg gaat nu
78,5 miljoen euro kosten, 20,5
miljoen meer dan begroot. De
provincie hoopt op 5 miljoen eu
ro van het ministerie van Infra
structuur 8c Milieu, maar dat is
nog allerminst zeker. Daarom
wordt Provinciale Staten om toe
stemming gevraagd daarvoor zo
nodig een altenatieve dekking te
vinden. „We zijn voorzichtig op
timistisch over de bijdrage van
het Rijk", aldus Van Heukelom.
„Maar zeker is het niet. Als je
dan een variant kiest die nog
eens 5 miljoen duurder is, heb je
al 10 miljoen euro waarvoor
geen dekking is. Bovendien la
ten we de aannemer dan wach
ten en misschien krijgen we nog
claims aan onze broek. Gezien
de financiële positie van de pro
vincie en de noodzaak nog te
kunnen investeren in andere on
derwerpen, zeg ik: 'Dit is voor
mij de koers.' Dit is een duurza
me oplossing, financieel niet
makkelijk, maar wel behapbaar."
Hij hoopt nog vóór 3 juli, als
de Staten een definitieve beslis
sing nemen, te weten of de 5 mil
joen euro van het Rijk binnen is.
Wordt er die dag geen besluit ge
nomen, dan lopen de kosten ver
der op.
Een ongelijkvloerse kruising
tussen de Sloeweg met de Wes-
terscheldetunnelweg is op korte
termijn niet te realiseren, aldus
het Statenvoorstel. 'Wij stellen
voor de rotonde dan als (even
tueel) tijdelijke oplossing te ac
cepteren.' De komende twintig
jaar is de doorstroming van het
verkeer geen probleem, dus dat
geeft tijd om later geld te vinden
voor een ongelijkvloerse krui
sing. Als in 2030 blijkt dat de ro
tonde niet kan worden herge
bruikt, betekent dat een verlies
van 2 miljoen euro.
-
Plaagdier bestrijding
Zeeuws-Vlaandereri
Preventie en bestrijding van ongedierte
De kunst van plaagdierbestrijding
0115 - 530 585 lader@zeelandnet.nl
DONDERDAG 25 JUNI 2015
'Dit is en blijft een bottleneck'
door Theo Giele
Arnd Thomas, werkgevers
Kees Weststratewethouder
Het beruchte kruispunt van de Sloeweg (N62)-Bernhardweg (N254) en de weg naar de Westerscheldtunnel (N62).
foto Johan van der Heijden
Gedeputeerde Staten
hebben de verschil
lende varianten van de
aansluiting van de
door Ernst Jan Rozendaal
Sloeweg/N62 op de
Bernhardweg vergele
ken.
Oorspronkelijke
Trompetvariant
Borselse variant
Variant Joure
variant
'de kluif'
'Superrotonde'
Meerkosten
34,4 miljoen euro
27,5 miljoen euro
25,5 miljoen euro
20,5 miljoen euro
Wanneer gereed?
Medio 2017
2018 of later
2018 of later
Medio 2016
Planologie
Geen wijziging
Wel wijziging
Wel wijziging
Geen wijziging
bestemmingsplan
bestemmingsplan
bestemmingsplan
bestemmingsplan
Grondaankoop
Niet nodig
6-7 hectare
2-3 hectare
Niet nodig
Verkeersveiligheid
Goed
Goed
Goed
Goed
Toekomstbestendig tot
Ruim na 2030
Ruim na 2030
Na 2030
Na 2030