'Moeilijke oplossing, maar wel behapbaar' Zeeuwse werkgevers zien rotonde in Sloeweg niet zitten ZEELAND 3 Een kapitaal aan tunnels uitgeven om het verkeer te laten vastlopen op een rotonde. De werkgevers zijn boos. ft VLISSINGEN. Meer dan een miljard euro is besteed aan de Wester- schelde- en Sluiskiltunnel. De Zeeuwse voorman van de Bra- bantsZeeuws Werkgeversvere- ning (BZW) en siteleader van Dow in Terneuzen, Arnd Thomas, heeft geen goed woord over voor het voorstel van het dagelijks pro vinciebestuur om een rotonde aan te leggen als verbinding tussen de Sloeweg en de Bernhardweg. En dat alleen maar om een fractie van het geld dat aan de tunnels is uit gegeven te kunnen besparen. „Het is en blijft zo een bottle neck in de doorgaande route. Twee vrachtwagens achterelkaar op de rotonde en je hebt een file. Jammer, dit is een gemiste kans." Toen de problemen rond het project Verdubbeling Sloeweg twee maanden geleden naar bui ten kwamen en de provincie de versobering van verbinding ter sprake bracht, roerden de grote Zeeuwse werkgevers de trom. De BZW en Portiz, waarin Zeeuwse haven- en industriële bedrijven zijn verenigd, eisten uitvoering van het oorspronkelijke plan en wel zonder vertraging. Daarvoor hebben de BZW en Portiz de afge- 'Twee vrachtwagens achter elkaar op de rotonde en je hebt een file.' lopen weken op meerdere fronten gepleit, zegt Thomas. In de aan loop naar de beslissende Statenver gadering op 3 juli zullen de werk gevers een ultieme poging wagen. Anders zit Zeeland voor de ko mende veertig jaar opgescheept met een gemankeerde noord- zuid-verbinding, vreest Thomas. Te krap Wethouder Kees Weststrate vernam gisteravond van de pers het GS-voorstel om van het knoop punt Sloeweg N62-Bernhardweg een rotonde te maken. „Aha, de bocht was te krap in onze variant." Dinsdag nog had de gemeente Borsele nog haar ei gen variant opgestuurd naar de provincie. Een variant waarin au to's van Goes/As8 naar de Wester- scheldetunnel en omgekeerd onge hinderd door kunnen rijden met een afslag naar de Bernhardweg richting Middelburg en Vlissin- gen-Oost. Een oplossing waarvoor geen extra grond hoeft te worden aangeschaft en die binnen het be staande bestemmingsplan past waardoor geen tijd verloren gaat aan procedures. Een variant die was uitgewerkt in samenspraak met deskundigen van de provin cie. 'We zullen vrijdag de gedeputeerde wel om uitleg vragen tijdens ons overleg.' DOOR GS VOORGESTELDE VARIANT Variant Joure 'de superrotonde' Terneuzen Middelburg Weststrate wist niet dat in het provinciehuis de Borselse variant nog eens tegen het licht is gehou den. Sympathiek voorstel, vinden GS, maar 'verkeerskundig onuit voerbaar omdat de boogstralen te krap zijn en een verkeersonveilige situatie opleveren in een stroom weg'. De bochten moeten ruimer, stelt het dagelijks provinciebe stuur en dan komen de wegen bui ten de grenzen van het bestem mingsplan te liggen. Wethouder Weststrate heeft het voorstel van Gedeputeerde Sta ten nog niet gezien. In een eerste reactie houdt hij zich op de vlak te, maar het is geen geheim dat de gemeente Borsele erg hecht aan een doorgaande, tweebaansroute tussen tunnel en de autosnelweg A58. „Vrijdag hebben we bestuurlijk overleg met de gedeputeerde. We zullen dan om uitleg vragen." In Heinkenszand hebben ze er nooit een geheim van gemaakt dat een goede doorstroming een voor waarde is voor medewerking aan het project. De provincie heeft voor de aangepaste plannen bouw vergunningen nodig van de ge meente Borsele. Vorige maand vroeg gedeputeerde George van Heukelom de gemeenteraad om hulp. Elke maand vertraging kost immers een half miljoen euro. Ook dat weten ze in Borsele. SUPERROTONDE IS DE GOEDKOOPSTE OPLOSSING MIDDELBURG. De doorstroming van de Sloeweg is tot 2030 gega randeerd, de weg wordt veiliger, het werk is medio 2016 af en een goedkopere oplossing bestaat niet. „Mijn opdracht was om te bezuinigen en binnen de doel stellingen te blijven", zegt gede puteerde George van Heukelom (foto). „Daar voldoe ik aan." Iets meer tijd nemen voor een wat duurdere oplossing, is geen optie, legt hij uit. De ver breding van de Sloeweg gaat nu 78,5 miljoen euro kosten, 20,5 miljoen meer dan begroot. De provincie hoopt op 5 miljoen eu ro van het ministerie van Infra structuur 8c Milieu, maar dat is nog allerminst zeker. Daarom wordt Provinciale Staten om toe stemming gevraagd daarvoor zo nodig een altenatieve dekking te vinden. „We zijn voorzichtig op timistisch over de bijdrage van het Rijk", aldus Van Heukelom. „Maar zeker is het niet. Als je dan een variant kiest die nog eens 5 miljoen duurder is, heb je al 10 miljoen euro waarvoor geen dekking is. Bovendien la ten we de aannemer dan wach ten en misschien krijgen we nog claims aan onze broek. Gezien de financiële positie van de pro vincie en de noodzaak nog te kunnen investeren in andere on derwerpen, zeg ik: 'Dit is voor mij de koers.' Dit is een duurza me oplossing, financieel niet makkelijk, maar wel behapbaar." Hij hoopt nog vóór 3 juli, als de Staten een definitieve beslis sing nemen, te weten of de 5 mil joen euro van het Rijk binnen is. Wordt er die dag geen besluit ge nomen, dan lopen de kosten ver der op. Een ongelijkvloerse kruising tussen de Sloeweg met de Wes- terscheldetunnelweg is op korte termijn niet te realiseren, aldus het Statenvoorstel. 'Wij stellen voor de rotonde dan als (even tueel) tijdelijke oplossing te ac cepteren.' De komende twintig jaar is de doorstroming van het verkeer geen probleem, dus dat geeft tijd om later geld te vinden voor een ongelijkvloerse krui sing. Als in 2030 blijkt dat de ro tonde niet kan worden herge bruikt, betekent dat een verlies van 2 miljoen euro. - Plaagdier bestrijding Zeeuws-Vlaandereri Preventie en bestrijding van ongedierte De kunst van plaagdierbestrijding 0115 - 530 585 lader@zeelandnet.nl DONDERDAG 25 JUNI 2015 'Dit is en blijft een bottleneck' door Theo Giele Arnd Thomas, werkgevers Kees Weststratewethouder Het beruchte kruispunt van de Sloeweg (N62)-Bernhardweg (N254) en de weg naar de Westerscheldtunnel (N62). foto Johan van der Heijden Gedeputeerde Staten hebben de verschil lende varianten van de aansluiting van de door Ernst Jan Rozendaal Sloeweg/N62 op de Bernhardweg vergele ken. Oorspronkelijke Trompetvariant Borselse variant Variant Joure variant 'de kluif' 'Superrotonde' Meerkosten 34,4 miljoen euro 27,5 miljoen euro 25,5 miljoen euro 20,5 miljoen euro Wanneer gereed? Medio 2017 2018 of later 2018 of later Medio 2016 Planologie Geen wijziging Wel wijziging Wel wijziging Geen wijziging bestemmingsplan bestemmingsplan bestemmingsplan bestemmingsplan Grondaankoop Niet nodig 6-7 hectare 2-3 hectare Niet nodig Verkeersveiligheid Goed Goed Goed Goed Toekomstbestendig tot Ruim na 2030 Ruim na 2030 Na 2030 Na 2030

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 35