energie en conditie omspringen' CULTUUR SHOW 31 Geen rechtszaak na 'foute' Hufterproef Aboutaleb in 'Zomergasten' De Moody Blues, rock, ieve Music Hall. Sylvia Voogel, de vrouw die na de uitzending van Hufterproef werd bedreigd, ziet af van een rechtszaak tegen de EO. Voogel werd in het programma op 3 juni onterecht neergezet als racist. Nadat zij in de media haar verhaal deed, kreeg ze het voor elkaar dat de EO later alsnog de juiste beelden heeft uitgezonden. Burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam, schrijver Peter Buwalda en biografe en schrijf ster Annejet van der Zijl zijn het komende seizoen te gast in VPRO's tv-programma Zomergas ten. De presentatie is opnieuw in handen van Wilfried de Jong. Ook landschapsarchitect Adriaan Geuze, psychiater en filosoof Da- miaan Denys en filosoof Simone van Saarloos schuiven aan. Met haar 25 jaar is Van Saarloos, die re censies, essays, interviews, verha len en columns schrijft, de jong ste Zomergast ooit. De eerste aflevering is op zondag 26 juli. lijf. Jim Morrison van de Doors, Jimi Hendrix, Janis Joplin. We deelden met de Beatles in het begin de vermaarde manager Brian Epstein." Justin Hayward kwam bij de Moody Blues in de zomer van 1966. De jongeman uit Swindon had al een rugzak met ervaring, opgedaan bij de Engelse zanger Marty Wilde (vader van zange res Kim Wilde), die met Tom my Steele en Cliff Richard tot de grote Britse rock and roll- zangers behoorde. „Ik zag een advertentie 'Mu zikant van naam zoekt gita rist...' Tot mijn stomme verba zing kwam ik bij Marty Wilde terecht - een heel grote des tijds." Wie Days of Future Passed - letterlijk een van de meest klas sieke albums uit de popmuziek - vandaag de dag beluistert, wordt nog altijd geraakt door de tijdloze klasse van de plaat. Weinig groepen beheersen het metier van het componeren van de perfecte popsong zó als de Moody Blues: I'm just a singer in a rock and roll band, Ride my see-saw, The story in your eyes - Hayward en de zijnen zijn nog immer volop vertegenwoordigd in de Top 2000. Met Nederland, vertelt de zanger, heeft de groep altijd een speciale band gehad. De Moo- dies boeken al maanden van te voren een tafel in hun favoriete Indonesische restaurant in Am sterdam. Een optreden in het Concert gebouw ('Briljante akoestiek') blijft een onvergetelijke herin nering, net als de in ruime ma te voorhanden coffeeshops in de hoofdstad. Is Hayward nog steeds een 'ouwe hippie'? „Nee, dat was écht vroeger, hè? Ik vind op tournee gaan nog altijd heerlijk, ik houd van dat zigeunerbes- taan. Maar als je tegen de 70 loopt, moet je zuinig met je con ditie en energie omspringen..." lotron op los liet. Je zag de gezich ten opklaren." De mellotron, een elektronisch muziekinstrument dat een drome rige, welhaast zwevende klank- stoot produceert, verrijkte het oeuvre van de Moody Blues, die met het vertrek van zanger/gi tarist Denny Laine de rhythm and blues vaarwel zeiden en zich richt ten op melodieuze, dikwijls fraai georkestreerde rock. Sterker: volgens de Encyclopedia of Rock 'n' Roll van het gezagheb bende muziekmagazine Rolling Stone zouden de Moodies zónder de mellotron ongetwijfeld in de vergetelheid zijn geraakt. Justin Hayward: „Dat zou wel eens kun nen kloppen. De groep heette in eens het schoolvoorbeeld van pro gressieve rock. Maar eigenlijk za ten we toen meer in de psychedeli sche hoek. Op onze muziek kon je heerlijk stoned worden." In die zin voelden de Moody Blues de tijdgeest haarfijn aan. Hun alom bejubelde album Days of Future Passed verscheen in 1967, het jaar van de Summer of Love, waarin hippies blowend, slikkend en vrijend love, peace understan ding preekten. Het jaar ook waarin Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band van de Beatles en Piper at the Gates of Dawn van Pink Floyd het licht zagen - albums met een hoog hallucinerend gehalte. „Een geweldige tijd. Londen was hét centrum van popmuziek. Je liep elkaar gewoon tegen het 'Ik word het nooit moe om 'Nights' te zingen. Ik heb hetzelfde bij 'Tuesday Afternoon" ijn liedjes behoren tot de mooiste uit de popmuziek: Tuesday Afternoon, Question en vanzelfsprekend Nights in White Satin, dé hymne van geliefden en verlief den, die sinds 1999 jaarlijks bij de eerste honderd noteringen in de Top 2000 te vinden is. Volgens zanger Justin Hayward (68) is de ballade gecompliceerder en minder romantisch dan het lijkt. „Toen ik het nummer schreef, was ik hopeloos verliefd op een meisje, maar tegelijk viel ik ook voor een andere vrouw. Moeilijke momenten voor een jon geman van 19 jaar..." Toch rolde, herinnert Hayward zich, het nummer vol zielenpijn en Weltschmerz ('Cause I love you, oohowowo I love you') er betrekke lijk gemakkelijk uit. „Ik woonde destijds met onze drummer Grae me Edge en onze vriendinnen op een flatje in Londen. Ik schreef het 's nachts op de rand van mijn bed - enigszins stoned, mijn meis je lag te slapen. Ik begeleidde me zelf op de 12-snarige gitaar, die van de grote skiffle- muzikant Lonnie Donegan was geweest." 'Nights' neemt in het live reper toire van de Moody Blues nog al tijd een prominente plaats in en zal vanavond, ongetwijfeld opge luisterd door de vlammetjes van honderden aanstekers, weer klin ken. Wat de zanger/componist be treft blijft dat zo. „Ik word het nooit moe te zingen. Ik heb het zelfde bij Tuesday Afternoon. Ik be doel het minder zweverig dan het klinkt, maar dit zijn bij uitstek liedjes die je met je publiek deelt. De reactie is altijd overweldi gend." Toch - we praten nog even door over het grootste succes van de Moodies - werd de wereldhit door de overige leden nogal nuffig ontvangen. Hayward: „Ze zeiden: Wel aardig Justin, maar niks voor ons. Tot Mike Pinder er zijn mel- DONDERDAG 25 JUNI 2015 DAYS OF FUTURE PASSED THE MOODY BLUES Justin Hayward zanger door Arno Gelder

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 31