Zuinige Zeeuw Dick Boer heeft oog voor details tttttttit Marktwaarde Personeel 227.000 Omzet Winkels Bedrijfswinst Boer is niet iemand van grote woor den. Het zit meer in zijn handelen. Wat dat betreft blijft hij een typische supermarktdirecteur. Iemand die, zoals wij dat zeggen, in het schap geboren is." Supermarktje spelen, noemde Boer zijn werk eens. Hij draaide de volume knop van de muziek in de winkels te rug, introduceerde de zelfscanners om de rijen voor de kassa's te verminde ren. Boer ziet ook graag meer biologi sche producten in de winkels. Ook in de reclamecampagnes gaat het hem om de details. „Hij is degene geweest die mij heeft aangenomen", zegt Harry Piekema, jarenlang bekend als de olijke filiaalmanager in de com mercials van Albert Heijn. „Ik heb later bij het reclamebureau gehoord waar om. 'Omdat je Dick Boer aan het la chen hebt gekregen', zeiden ze." Boer is voor actiegroepen als Food- watch of Wakker Dier minder makke lijk toegankelijk. „Hij zit te hoog in de boom. Als wij willen overleggen, krij gen we niet hem maar een manager te spreken", zegt campagnevoerder Sjoerd van de Wouw. Eén keer heeft de Aholdtopman werk geweigerd. Hij voelde er niks voor om zijn kunstjes in de Verenigde Staten te doen, tot grote ergernis van de commissarissen. Boer zou zijn be sluit vooral hebben genomen om privé- redenen. Hij geldt als een familieman die op zaterdag graag bij zijn vier kinde ren langs het sportveld staat. Nu hij ook het Belgische Delhaize gaat leiden, zal hij weer vaker de lands grenzen over moeten. „En we gaan hier anders te werk dan in Nederland", zegt Dick Dresselhuis van de Neder landse Kamer van Koophandel in Bel gië en Luxemburg. „Belgen doen hun werk met emotie. Nederlanders zijn ra tioneler, onpersoonlijker ook. Ze wil len gelijk ter zake komen terwijl een Belg eerst de kat uit de boom kijkt. Maar ik voorzie geen problemen met Boer. Hij werkt al zo lang in een inter nationale organisatie dat hij die cul tuurverschillen haarfijn aanvoelt." Met Dick Boer (57) komt een raskruidenier aan het roer van het nieuwe fusie- bedrijf Ahold Delhaize. Hij is een zuinige Zeeuw die het vak leerde bij zijn ouders. Als kleine jongen vulde Boer de vak ken van de Vivo-supermarkt in Axel. De boter stalde hij uit voor de winkel en hij maakte er een sport van om de voorraad aan het eind van de dag te hebben verkocht. Lukte dat niet, dan rende hij naar de markt om te kijken wat de boter daar kostte. Daarop paste hij dan de prijs aan in de zaak van zijn vader. „Het runnen van de winkel vond ik van kinds af aan ontzettend leuk", zegt Boer daarover. „Het leek me vooral een uitdaging om dat wat mijn vader deed in het groot te doen." Boer werkte voor groothandels als Unigro en Makro. In 1998 ging hij voor Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn aan de slag in Tsjechië. Daar leer de hij de wereld van de prijsvechters kennen.De kennis die hij er opdeed kwam hem goed van pas toen hij twee jaar directeur werd van Albert Heijn in Nederland. Boer sneed in de kosten en investeerde in goedkope producten. Uit gerekend op het moment dat Ahold door boekhoudschandalen ten onder dreigde te gaan, ontketende Boer een prijzenoorlog in de supermarktwereld. Albert Heijn won. Boer had het bedrijf van zijn dure imago afgeholpen en er waren 300.000 klanten bijgekomen. Zijn beloning kwam in 2011, toen Boer bestuursvoorzitter werd. „Maar Ihij is altijd betrokken ge bleven bij wat er op de H werkvloer gebeurt", zegt directeur Philip den Ouden van de Federatie Nederlandse Levensmid delen Industrie (FNLI). M „Het is een bevlogen retai ler die het bedrijf laat mee- I bewegen met de tijd. Hij is een nuchtere en plezierige man in de omgang. Dick DONDERDAG 25 JUNI 2015 ECONOMIE 25 7,4 mld €762 min uintO.75 Een oude Delhaize supermarkt. door Cerben van 't Hof Dick Boer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 25