mm 24 ECONOMIE AHOLD DELHAIZE Eindelijk is ie rond: een van de grootste supermarktfusies van de afgelopen jaren. De Bel gisch-Nederlandse alliantie werd mogelijk omdat de topmannen het goed kunnen vinden. De superfusie die er negen jaar geleden al had moeten komen, is nu mede dank zij de chemie tussen de twee Nederland se topmannen wel gelukt. Ahold en Delhaize kondigden gisterenmorgen een van de grootste deals in de wereldwijde supermarkt branche aan in bijna tien jaar. Met de sa mensmelting van de Nederlandse en Bel gische beursgenoteerde bedrijven ont staat een conglomeraat met ruim 6.500 winkels waar 373.000 medewerkers we kelijks meer dan 50 miljoen klanten be dienen. Door hun krachten te bundelen, kunnen ze nog verder groeien. Schaalver groting is het toverwoord in de branche waar de marges op een fles cola en een pot pindakaas flinterdun zijn. Online zien ze nog veel mogelijkheden. Maar ook het aantal winkels moet worden uit gebreid. Zowel in Europa (Ahold heeft supermarkten in Tsjechië, Delhaize in Griekenland, Roemenië en Servië) als in de VS, waar Ahold en Delhaize samen meer dan zestig procent van hun omzet halen. „Als fusies in de hemel gemaakt wor den, is dit een match made in heaven", zegt de Belgische retailprofessor Gino van Ossel. De aandeelhouders en mede dingingsautoriteiten moeten de plannen officieel nog goedkeuren, maar niets staat een succesvol huwelijk volgens hem nog in de weg. Dat huwelijk is op merkelijk snel tot stand gekomen. In 2006 snuffelden de bedrijven ook al eens aan elkaar, maar toen werd de verlo ving voortijdig verbroken. Nu was de deal binnen een half jaar rond. „Er wa ren ups en downs in de gesprekken, maar vooral ups", verklaart Jan Hom men, die als voorzitter van Aholds Raad van Commissarissen betrokken was bij de onderhandelingen. „We hebben de tijd genomen om elkaar te leren kennen en vertrouwen op te bouwen." Dat was negen jaar geleden wel an ders. Toen was de macht bij Delhaize nog in handen van familie van de oor spronkelijke oprichters. „Denk aan oud geld, industriële Waalse kringen, de Fran stalige aristocratie", zegt Van Ossel. „Dat gaat niet noodzakelijkerwijs goed samen met een groep calvinistische Hollanders. De gevoeligheden die dat met zich mee brengt en de rivaliteit die er van oudsher nog in België bestaat tegenover de Neder landers, mag je zeker niet onderschat ten." De afgelopen jaren hebben die familie leden plaatsgemaakt voor buitenstaan ders met verschillende paspoorten. Ne derlander Muller, die in 2013 aantrad, was de eerste ceo zonder familiebanden. Zijn voorganger baron Pierre-Olivier Beckers-Vieujant bleef nog een tijdje aan als toezichthouder, maar trok zich een maand geleden helemaal terug. In het be stuur van het nieuwe fusiebedrijf komt één telg uit de Delhaizefamilie: Jacques de Vaucleroy wordt commissaris. Maar hij is geen type dat zich met de dagelijk se gang van zaken zal bemoeien, denkt Van Ossel. Dick Boer en Frans Muller kunnen wel goed door één deur. In het retail- wereldje komen de twee vijftigers elkaar al zeker vijftien jaar regelmatig tegen. Zo werkten ze allebei voor SHV, het moeder bedrijf van onder andere Makro. Ook bleek er een persoonlijke klik tussen de Aholdtopman en de Zweed Mats Janson, de voorzitter van de Raad van Commissa rissen van Delhaize. „We zijn allebei op gegroeid in een supermarkt", zegt Boer, wiens ouders een kruidenierszaak had den in Axel. „Dat ligt in Zeeuws-Vlaande- ren", benadrukt hij. „Ik ben opgegroeid VIJF DELHAIZE-PRODUCTEN VOOR DE NEDERLANDSE AH-FIJNPROEVERS op de grens van Nederland en België." Om de pijn in België te verzachten, is de overname - aandeelhouders van Ahold krijgen 61 procent van de nieu we onderneming in handen, die van Delhaize 39 procent - vermomd als fu sie. In het nieuwe bestuur zijn de stoe len eerlijk verdeeld: beide concerns le veren drie directieleden. Dick Boer wordt de nieuwe ceo, maar Delhaize le vert één extra commissaris, onder meer de voorzitter van de Raad. Het mondiale hoofdkantoor komt welis waar in Zaandam, maar in Brussel wordt een Europees hoofdkwartier gecreëerd. Het aandeel Ahold Del haize krijgt niet alleen een note ring aan de AEX, maar ook aan de beurs in Brussel. De fusie, die halverwege 2016 moet zijn afgerond, moet op termijn 500 miljoen euro per jaar aan kostenvoor delen opleveren. Vooral op het gebied van inkoop en logistiek. Verder moet Del haize gaan profiteren van de online-ervaring die Ahold al heeft met de web winkels van Albert Heijn en Bol.com. Andersom moet Ahold van Delhaize leren hoe het met een verrassender (vers)assortiment klanten blij kan maken. De formules Albert Heijn en Delhaize blijven, ook in België, naast elkaar bestaan. Al thans voorlopig, zegt Boer. „Een de finitief antwoord hebben we daar nog niet op. Dat hangt ook af van de mededingingsautoriteiten." Voor de fusiekosten is eenmalig 350 miljoen opzijgezet. Dat geld is onder meer bedoeld om de iet-systemen te harmoniseren. Tot zeker 1 juli 2017 zal de fusie geen gevolgen hebben voor de werkgelegenheid en arbeidsvoorwaar den van het personeel, hebben de be drijven de vakbonden verzekerd. Fusie van Ahold en Delhaize is 'match made in heaven' door Annemieke van Dongen BRUSSEL. Bij de persconferentie zitten ze naast elkaar als twee oude vrienden. Het zelfde postuur, dezelfde kaaklijn. Allebei dragen ze een blauw jasje. Alleen hun stropdassen verschillen: Ahold-topman Dick Boer heeft een Albert-Heijnblauwe, Frans Muller draagt Delhaizerood. 39 Na de fusie behoudt het van oorsprong Waalse Delhaize 39 procent van de aandelen. De rest, 61 procent is voor Ahold. De eerste Albert Heijn. Op de foto Albert, Neeltje en hun drie kinderen, foto Stichting Albert Heijn Erfgoed. De fusie van Ahold en Delhaize zal in de toekomst wellicht in de schap pen te merken zijn. Vijf boodschap pen die je in de Belgische super markt al kunt kopen en straks in de Albert Heijn misschien ook. 1. Gerechten van topkok Sergio Her man. De Belgische super heeft een samenwerking met de Nederlandse topkok Sergio Herman. Zo kun je zijn Boemboe bali kopen, zijn Tajine- kip of Thaise curry. 2. Kreeft. Bij Delhaize kun je ge woon kreeft in je boodschappenkar- retje leggen. Gekookt, of diepgevro ren. In Nederland ligt dit product (nog) niet in de schappen van AH, al leen bij de megastores van Jumbo. 3. Citroenmayonaise. Nederlanders rijden er soms al de grens voor over: de citroenmayonaise uit België. Ook hebben ze bij Delhaize truffelmayo naise, of mayonaise met basilicum. Citroenmayonaise is, voor wie goed zoekt, in een enkele supermarkt in ons land wel te koop. 4. Ganzenlever. Er zouden interne af spraken zijn binnen Albert Heijn dat er geen foie gras wordt verkocht, toch dook het een paar jaar terug op in de schappen. Onder druk van Wakker Dier is het in 2012 weer uit de schappen gehaald. Bij Delhaize kun je nog gewoon ganzenlever ko pen. Komt het dan ook weer terug in de Nederlandse schappen? 5. Kangoeroe. Bij de Belgische grootgrutter hebben ze een uitge breid vleesassortiment. Onder het kopje 'exotisch vlees' vind je zelfs vlees van kangoeroe. Voor 26 euro per kilo heb je een filetlapje van dit grote buideldier.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 24