sociale bedrijven Gratis je bundel aanpassen Omhoog en omlaag. ECONOMIE 21 'Liever het huis opknappen dan op vakantie1 'Schulden gooien roet in het eten' 'Lage rente houdt aan' Autobezit 'normaler* Ongeregeldheden Calais: treinen door Kanaaltunnel stilgelegd hc Hands mei we. Hij zou het zich best kunnen veroorloven, een tripje naar het buitenland, maar Wijnand Springin'tveld en zijn vrouw Marja hebben er geen behoefte aan. „Ik ben eens naar Zuid-Frankrijk geweest. Ik was blij dat ik na twee weken weer naar huis kon." Het echtpaar uit Noord-Holland besteedt va kantiegeld liever aan nuttiger zaken. „We hebben tien jaar ge leden een huis gekocht. Dat willen we leuk maken. Met een vakantie ben je in korte tijd al je geld kwijt. Dan heb je de herinnering, maar verder heb je niks." In de zomer werkt Wijnand gewoon door, in mei of september neemt hij vakantie. „Soms gaan we een dagje weg als het mooi weer is. Niet ver, hoor, we pakken de fiets en gaan lekker ergens pick nicken." Bij voorkeur knappen Wijnand en Marja hun huis op, of ze werken in de tuin, of ze doen klussen voor een ander. „Ja, daar profiteren anderen van, en wij genieten." Van 55 euro per week moet Gerard Hendriks zijn gezin onderhouden. „Ik moet er al le boodschappen van doen. Voor kleren hebben we de kledingbank en soms krijg ik wat geld van mijn moe der. Maar een vakantie zit er niet in." En dat blijft voorlo pig zo; door schulden staat de familie Hendriks onder bewindvoering. Het geld dat de vader des huizes ver dient, gaat grotendeels naar de schuldeisers. Gerard zou het liever uitgeven aan va kanties of verjaardagsca deaus voor zijn kinderen. Ook hem en zijn vrouw zou een vakantie goed doen. „Op vakantie kent niemand je achtergrond. Je kunt je er vrijer gedragen dan thuis." Nu gaan de Hendriksen al les uit het zwemabonne ment halen dat ze van de ge meente hebben gekregen. „Verder hebben we niks ge pland. Dat gaat niet als je geen geld hebt." „We willen allemaal dat mensen met een beperking zoveel moge lijk aan het werk zijn en niet met een uitkering thuiszitten. Het kabinet wil dat deze mensen zo veel mogelijk bij normale be drijven werken, en sociale onder nemingen zijn ook gewone be drijven. Maar zonder hulp heb ben ze het soms moeilijk." „Lagere overheden zouden er voor kunnen kiezen om bepaal de opdrachten alleen nog maar aan ondernemers met zo'n keur merk te geven. Verder kan de aanwezigheid van dit soort be drijven er voor zorgen dat werk dat nu in het buitenland gedaan wordt, weer terug naar Neder land gehaald kan worden. Het gaat vaak om heel eenvoudig pro ductiewerk." „Nee, zover is het nog niet. Dit is een eerste aanzet. Maar er is poli tiek breed draagvlak om mensen met een beperking aan het werk te helpen, van SP tot WD. Dus ik reken er op dat onze ideeën er gens toe leiden. Nederland is een van de weinige landen waar sociale ondernemingen nog geen aparte positie hebben, en mede daarom floreren ze minder hard dan in het buitenland. Dat moet veranderen." De extreem lage rente in Europa en andere delen van de wereld houdt waarschijnlijk nog geruime tijd aan. Dat komt niet doordat centrale banken de rente kunstmatig laag houden, maar doordat de economi sche groei relatief laag blijft. Dat voorspelde vermogensbeheerder Pimco gisteren. Het gaat weer beter met de grote economiën in de we reld, maar de groei blijft naar ver wachting onder het niveau van voor de financiële crisis. Pimco's topeconoom Joachim Fels denkt dat mensen de komende drie tot vijfjaar meer sparen, terwijl over heden en bedrijven terughouden der zijn met het doen van investe ringen. Het bezit van een auto is de afgelo pen vijftien jaar steeds vanzelfspre kender geworden. De helft van de huishoudens heeft er een voor de deur staan, bijna een kwart van de gezinnen zelfs twee of meer, aldus het Centraal Bureau voor de Statis tiek (CBS). Vooral ouderen en vrou wen zijn vaker dan vroeger in het bezit van een rijbewijs en auto. Jon geren hebben juist minder vaak een eigen auto. Dat komt volgens het CBS doordat zij steeds vaker in de stad wonen, waar fiets en open baar vervoer goede alternatieven zijn. Nederlanders reizen gemid deld 12.000 kilometer per jaar bin nen de eigen landsgrenzen. Bijna driekwart daarvan leggen zij met de auto af. Het aantal personen auto's op de weg is sinds 2000 met een kwart toegenomen tot bijna acht miljoen. Het Eurostartreinverkeer tussen Calais en Londen is gistermiddag stilgelegd na ongeregeldheden bij de ingang van de Kanaaltunnel. Vol gens een woordvoerster van Euro star konden de treinen niet langer rijden omdat stakende werkne mers van een ferrymaatschappij de sporen blokkeerden en brandjes stichtten. De Franse ordepolitie greep in. In Calais en Dover heerst een ver keerschaos door een staking van personeel van veerboten. De vele migranten die zich in Calais heb ben verzameld in de hoop Enge land te kunnen bereiken, maken ge bruik van die chaos door nieuwe pogingen te doen om vrachtauto's op weg naar Engeland binnen te ko men. Ze breken de wagens open in de hoop ongemerkt mee te liften. Boze werknemers van ferrymaat schappij MyFerryLink blokkeerden gisteren ook de haven van Calais. Door de acties varen er geen ferries naar Dover. De havenwerkers voeren actie om dat Eurotunnel, de exploitant van de tunnel tussen Engeland en Frankrijk, twee veerboten van doch terbedrijf MyFerryLink wil verko pen aan het Deense bedrijf DFDS. De werknemers vrezen voor baan- verlies. Door de acties ontstaan gevaarlijke toestanden voor vrachtwagenchauf feurs. De Franse en Engelse over heid waarschuwen chauffeurs die in de extra lange files bij Calais staan om extra alert te zijn op mo gelijke verstekelingen, die de vertra ging benutten om aan boord van een vrachtauto te komen. Transport en Logistiek Nederland (TLN) adviseert vrachtwagenchauf feurs om Calais te vermijden en overtochten te boeken via andere havens zoals Duinkerken. Door de chaos in Calais zijn daar extra afvaarten. Volgens een woord voerster stond er gistermiddag 30 kilometer file voor de haven van Calais. Samsung Galaxy A3 MB MIN SMS totaal per maand hollandsnieuwe.nl/pzc WOENSDAG 24 JUNI 2015 vakantie Wijnand hoeft niet zo nodig op vakantie, foto Marco Okhuizen Wijnand Springin'tveld uit Kudelstaart Ook de familie Hendriks blijft thuis, foto Rob Voss Gerard Hendriks uit Twello, vrouw, dochter (13) en twee zoons (11 en 9) Is dat geen marktverstoring? Wat kan zo'n erkenning verder voor voordelen opleveren? Is er al een kamermeerderheid voor dit plan? AMSTERDAM DEN HAAG LONDEN BATTERY Bij hollandsnieuwe krijg je de Samsung Galaxy A3 (t.w.v. €319,-) al voor €8,- per maand (gedurende 24 maanden). Voor het Sim Only abonnement betaal je €10,-. Dus je hebt 24 maanden lang de Samsung Galaxy A3 én een tegoed van 500 MB, belminuten of sms'jes voor maar €18,- per maand. Want bij hollandsnieuwe geldt: alles komt uit hetzelfde tegoed. En als je een keer voor het einde van de maand je tegoed opmaakt, bepaal jij of je wil opwaarderen. Zo weet je altijd precies wat je betaalt én dat je waar voor je geld krijgt. Bestel snel op: kffw m\è Migranten proberen in een vrachtwagen te komen tijdens de blokkade van de Kanaaltunnel in Calais, foto Philippe Huguen/AFP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 21