sociale bedrijven
Gratis je bundel aanpassen
Omhoog en omlaag.
ECONOMIE 21
'Liever het huis
opknappen dan
op vakantie1
'Schulden
gooien roet
in het eten'
'Lage rente
houdt aan'
Autobezit
'normaler*
Ongeregeldheden Calais: treinen
door Kanaaltunnel stilgelegd
hc Hands
mei we.
Hij zou het zich best kunnen
veroorloven, een tripje naar
het buitenland, maar Wijnand
Springin'tveld en zijn vrouw
Marja hebben er geen behoefte
aan. „Ik ben eens naar
Zuid-Frankrijk geweest. Ik was
blij dat ik na twee weken weer
naar huis kon." Het echtpaar
uit Noord-Holland besteedt va
kantiegeld liever aan nuttiger
zaken. „We hebben tien jaar ge
leden een huis gekocht. Dat
willen we leuk maken. Met
een vakantie ben je in korte
tijd al je geld kwijt. Dan heb je
de herinnering, maar verder
heb je niks." In de zomer
werkt Wijnand gewoon door,
in mei of september neemt hij
vakantie. „Soms gaan we een
dagje weg als het mooi weer is.
Niet ver, hoor, we pakken de
fiets en gaan lekker ergens pick
nicken." Bij voorkeur knappen
Wijnand en Marja hun huis op,
of ze werken in de tuin, of ze
doen klussen voor een ander.
„Ja, daar profiteren anderen
van, en wij genieten."
Van 55 euro per week moet
Gerard Hendriks zijn gezin
onderhouden. „Ik moet er al
le boodschappen van doen.
Voor kleren hebben we de
kledingbank en soms krijg
ik wat geld van mijn moe
der. Maar een vakantie zit er
niet in." En dat blijft voorlo
pig zo; door schulden staat
de familie Hendriks onder
bewindvoering. Het geld dat
de vader des huizes ver
dient, gaat grotendeels naar
de schuldeisers. Gerard zou
het liever uitgeven aan va
kanties of verjaardagsca
deaus voor zijn kinderen.
Ook hem en zijn vrouw zou
een vakantie goed doen. „Op
vakantie kent niemand je
achtergrond. Je kunt je er
vrijer gedragen dan thuis."
Nu gaan de Hendriksen al
les uit het zwemabonne
ment halen dat ze van de ge
meente hebben gekregen.
„Verder hebben we niks ge
pland. Dat gaat niet als je
geen geld hebt."
„We willen allemaal dat mensen
met een beperking zoveel moge
lijk aan het werk zijn en niet
met een uitkering thuiszitten.
Het kabinet wil dat deze mensen
zo veel mogelijk bij normale be
drijven werken, en sociale onder
nemingen zijn ook gewone be
drijven. Maar zonder hulp heb
ben ze het soms moeilijk."
„Lagere overheden zouden er
voor kunnen kiezen om bepaal
de opdrachten alleen nog maar
aan ondernemers met zo'n keur
merk te geven. Verder kan de
aanwezigheid van dit soort be
drijven er voor zorgen dat werk
dat nu in het buitenland gedaan
wordt, weer terug naar Neder
land gehaald kan worden. Het
gaat vaak om heel eenvoudig pro
ductiewerk."
„Nee, zover is het nog niet. Dit is
een eerste aanzet. Maar er is poli
tiek breed draagvlak om mensen
met een beperking aan het werk
te helpen, van SP tot WD. Dus
ik reken er op dat onze ideeën er
gens toe leiden. Nederland is
een van de weinige landen waar
sociale ondernemingen nog
geen aparte positie hebben, en
mede daarom floreren ze minder
hard dan in het buitenland. Dat
moet veranderen."
De extreem lage rente in Europa en
andere delen van de wereld houdt
waarschijnlijk nog geruime tijd
aan. Dat komt niet doordat centrale
banken de rente kunstmatig laag
houden, maar doordat de economi
sche groei relatief laag blijft. Dat
voorspelde vermogensbeheerder
Pimco gisteren. Het gaat weer beter
met de grote economiën in de we
reld, maar de groei blijft naar ver
wachting onder het niveau van
voor de financiële crisis. Pimco's
topeconoom Joachim Fels denkt
dat mensen de komende drie tot
vijfjaar meer sparen, terwijl over
heden en bedrijven terughouden
der zijn met het doen van investe
ringen.
Het bezit van een auto is de afgelo
pen vijftien jaar steeds vanzelfspre
kender geworden. De helft van de
huishoudens heeft er een voor de
deur staan, bijna een kwart van de
gezinnen zelfs twee of meer, aldus
het Centraal Bureau voor de Statis
tiek (CBS). Vooral ouderen en vrou
wen zijn vaker dan vroeger in het
bezit van een rijbewijs en auto. Jon
geren hebben juist minder vaak
een eigen auto. Dat komt volgens
het CBS doordat zij steeds vaker in
de stad wonen, waar fiets en open
baar vervoer goede alternatieven
zijn. Nederlanders reizen gemid
deld 12.000 kilometer per jaar bin
nen de eigen landsgrenzen. Bijna
driekwart daarvan leggen zij met
de auto af. Het aantal personen
auto's op de weg is sinds 2000 met
een kwart toegenomen tot bijna
acht miljoen.
Het Eurostartreinverkeer tussen
Calais en Londen is gistermiddag
stilgelegd na ongeregeldheden bij
de ingang van de Kanaaltunnel. Vol
gens een woordvoerster van Euro
star konden de treinen niet langer
rijden omdat stakende werkne
mers van een ferrymaatschappij de
sporen blokkeerden en brandjes
stichtten. De Franse ordepolitie
greep in.
In Calais en Dover heerst een ver
keerschaos door een staking van
personeel van veerboten. De vele
migranten die zich in Calais heb
ben verzameld in de hoop Enge
land te kunnen bereiken, maken ge
bruik van die chaos door nieuwe
pogingen te doen om vrachtauto's
op weg naar Engeland binnen te ko
men. Ze breken de wagens open in
de hoop ongemerkt mee te liften.
Boze werknemers van ferrymaat
schappij MyFerryLink blokkeerden
gisteren ook de haven van Calais.
Door de acties varen er geen ferries
naar Dover.
De havenwerkers voeren actie om
dat Eurotunnel, de exploitant van
de tunnel tussen Engeland en
Frankrijk, twee veerboten van doch
terbedrijf MyFerryLink wil verko
pen aan het Deense bedrijf DFDS.
De werknemers vrezen voor baan-
verlies.
Door de acties ontstaan gevaarlijke
toestanden voor vrachtwagenchauf
feurs. De Franse en Engelse over
heid waarschuwen chauffeurs die
in de extra lange files bij Calais
staan om extra alert te zijn op mo
gelijke verstekelingen, die de vertra
ging benutten om aan boord van
een vrachtauto te komen.
Transport en Logistiek Nederland
(TLN) adviseert vrachtwagenchauf
feurs om Calais te vermijden en
overtochten te boeken via andere
havens zoals Duinkerken.
Door de chaos in Calais zijn daar
extra afvaarten. Volgens een woord
voerster stond er gistermiddag 30
kilometer file voor de haven van
Calais.
Samsung Galaxy A3
MB MIN SMS
totaal per maand
hollandsnieuwe.nl/pzc
WOENSDAG 24 JUNI 2015
vakantie
Wijnand hoeft niet zo nodig op
vakantie, foto Marco Okhuizen
Wijnand Springin'tveld uit
Kudelstaart
Ook de familie Hendriks
blijft thuis, foto Rob Voss
Gerard Hendriks uit Twello,
vrouw, dochter (13) en twee
zoons (11 en 9)
Is dat geen marktverstoring?
Wat kan zo'n erkenning verder
voor voordelen opleveren?
Is er al een kamermeerderheid
voor dit plan?
AMSTERDAM
DEN HAAG
LONDEN
BATTERY
Bij hollandsnieuwe krijg je de Samsung Galaxy A3 (t.w.v. €319,-) al voor €8,- per maand (gedurende 24
maanden). Voor het Sim Only abonnement betaal je €10,-. Dus je hebt 24 maanden lang de Samsung Galaxy A3
én een tegoed van 500 MB, belminuten of sms'jes voor maar €18,- per maand. Want bij hollandsnieuwe geldt:
alles komt uit hetzelfde tegoed. En als je een keer voor het einde van de maand je tegoed opmaakt, bepaal jij of
je wil opwaarderen. Zo weet je altijd precies wat je betaalt én dat je waar voor je geld krijgt.
Bestel snel op:
kffw m\è
Migranten proberen in een vrachtwagen te komen tijdens de blokkade
van de Kanaaltunnel in Calais, foto Philippe Huguen/AFP