cadeautjes voor het publiek 17 de Touretappe in Zeeland nóg meer bidons scoren ZEELAND 9 NEELTJE JANS. Voordat de coureurs zich naar Neeltje Jans spoeden, trekt het grootste commerciële cir cus door Zeeland. Volgens de orga nisatie van de Tour zelf komt bijna de helft van de toeschou wers niet zozeer voor de renners, maar voor de reclamekaravaan. En natuurlijk voor de aardigheidjes die uit de wagens worden gewor pen. Sleutelhangers, draagtasjes en snoepzakjes worden ontvan gen als manna uit de hemel. De karavaan bestaat inmiddels 85 jaar, dankzij een slimme zet van Henri Desgrange, de grond legger van de Tour. Die wilde de macht van de fietsfabrikanten bre ken en besloot daarom in 1930 met landenploegen te gaan rij den. Om toch verzekerd te zijn van inkomsten, bedacht hij de 'ca- ravane publicitaire', die uitgroei de tot een groot succes. Nog altijd is de bonte parade een belangrij ke inkomstenbron voor de organi satie. De karavaan is steeds meer een bijna carnavaleske optocht gewor den, met heuse praalwagens waar op de sponsors van de Tour hun creativiteit mogen botvieren om zichzelf te presenteren. De stoet omvat jaarlijks zo'n 180 wagens en er zijn rond de 600 mensen bij betrokken. In een lange colonne - verspreid over in totaal zo'n twin tig kilometer - rijden ze ongeveer twee uur voor de renners uit. Hoe uitbundig de wagens ook zijn, de meeste toeschouwers gaat het om de gadgets, de goodies, de merchandise die ze met een beet je geluk krijgen toegeworpen. Vo rig jaar ging het volgens de offi ciële cijfers om in totaal vijftien miljoen 'cadeautjes' en dat zal dit jaar zeker niet minder zijn. De grote sponsors - zoals bank en verzekeraar LCL, autofabrikant Skoda, hypermarkt Carrefour en bronwaterleverancier Vittel - heb ben uiteraard een prominente plek in de karavaan, maar daar naast zijn er nog tientallen bedrij ven en merken. Wat ze in petto hebben, laten ze vaak tot de Tour in het midden, maar bekend zijn onder meer de armbandjes van ba- kerij Banette, de flesjes Fruit Shoot van Teisseire, de opblaas- kussentjes van hotelketen Ibis en de biscuitjes (dit jaar ook met cho cola!) van St Michel. De aantallen zijn enorm. Snoepgoedgigant Haribo is al vele jaren een vaste waarde in de kleur rijke karavaan en rijdt opnieuw met vijf wagens mee, inclusief twintig medewerkers. Zij hebben anderhalf miljoen snoepzakjes klaar liggen, in totaal goed voor 2,5 ton. Dat laatste klinkt veel, maar omgerekend is het nog geen twee gram snoep per zakje. Een hap-slik-wegcadeautje dus. DINSDAG 23 JUNI 2015 renners, dan heb je prijs' Verzamelaar Bas Smit (r) krijgt een bidon mét handtekening van de Zeeuwse Team Roompot-renner Brian van Goethem tijdens de Ster ZLM Toer in Goes. TIPS VOOR foto Johan van der Heijden SOUVENIRJAGERS door Rolf Bosboom Het aantal kilometers dat het Tourpeloton op zondag 5 juli door Zeeland zal rijden. Vanuit Utrecht en Rotterdam komen de renners via de Brouwersdam de provincie binnen en koersen ze via Renesse en Burgh-Haamstede naar Neeltje Jans. Kom op tijd. De reclamekaravaan rijdt twee uur voor het peloton uit. Volgens het tijdschema rijdt de co lonne zondag 5 juli even na drieën Zeeland binnen, via de Brouwers- dam. Wie zijn slag wil slaan bij de ravi taillering, moet naar Rotterdam. De bevoorrading is volgens de laat ste berichten aan de Groene Kruis weg, bij het Zuiderpark. Wie een weggeworpen bidon wil, maakt ook goede kans bij Burgh-Haamstede. Vlak voor de fi nish gooien de meeste renners im mers alle ballast overboord. Wees niet bang naast een cadeau tje van de karavaan te grijpen. Er is genoeg en de wagens hebben de instructie om door te rijden tot aan de finish. Verder is het vooral een kwestie van een beetje geluk. Veiligheid voorop. Houd kinderen in de gaten en voorkom dat ze de weg op rennen om een goodie te bemachtigen. De prullaria zijn het niet waard om daarvoor je leven te wagen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 60