Niet zuinig als je de
stekker negeert
Piet Vogelaar
bedrijfsauto
Omzet bedrijfsautobranche
stijgt met 11 procent
Nieuwe regels: run op leaseauto's
de Ondernemer
Voor ondernemend werkend Zeeland
BUSINESS-RENT
www.businessrent.nl
Hij is razend populair onder leaserijders: de Mitsubishi Outlander PHEV. Het is een ruime SUV
die door de hybridetechniek extra zuinig is. En met een bijtelling van 7 procent heb je veel
auto voor een relatief lage maandelijkse bijdrage. Maar is de PHEV wel zo zuinig? Wel als je
hem steeds oplaadt. Tank je hem gewoon vol zonder aan het eind van de dag de stekker in de
muur te steken of je rijdt veel lange ritten, dan 'verdient' deze groene Outlander de indeling in
'categorie 7 procent' niet. Niet zo vreemd dus dat bedrijven steeds hardere eisen stellen aan
hun plug-in hybride-rijders.
...als je
'm nodig
hebt!
Goes: 0113 - 220211
Tekst Dennis Rijsbergen Foto Thinkstock.com
Duurzaamheid is voor negen van de tien fleetmanagers
een zaak waar je niet omheen kunt, maar bij 40 procent
zit dat nog niet in de genen. Met de plug-in hybride heeft
menigeen 'problemen': 56 procent van de bedrijven
stelt hier harde eisen aan en 30 procent beperkt het brandstof
budget. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van
de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), Nederland
Elektrisch, Natuur en Milieu (N&M) en de Dutch Organisation for
Electric Transport (DOET). Het onderzoek is uitgevoerd onder 510
fleetmanagement professionals. Het merendeel daarvan beheert
een vloot van meer dan 100 leaseauto's.
Voor veel bedrijven zijn plug-in's als de Outlander PHEV een tegen
valler gebleken. Want de auto mag op papier zuinig zijn en weinig
C02 uitstoten, de praktijk bleek anders. Niet datje met de PHEV
niet zuinig kunt rijden, nee... het probleem is dat veel leaserijders
hun milieubewuste Mitsubishi niet opladen. Soms hebben ze geen
zin om een laad paal op te zoeken, maar nog vaker is het geval dat
leaserijders gewoon veel lange afstanden rijden. En dat is niet gek:
juist daarom hebben ze die auto van de zaak. Echter, lange afstanden
rijd je niet op stroom, maar op benzine. Want wil je ook lange
afstanden elektrisch rijden, dan moet je halverwege de rit een half
uur aan het stopcontact. Dat is niet te doen in een wereld waarin tijd
geld is. Het gevolg is dat de brandstofkosten veel hoger uitvallen
dan verwacht. Voor de leaserijder zelf is dat geen probleem. Die be
taalt gewoon zijn bijtelling. Voor de werkgever echter is de appel ex
tra zuur. Die zit niet alleen met veel hogere brandstofkosten dan van
tevoren ingeschat. Een een plug-in hybride is vaak ook nog duurder
in de aanschaf. Volgens leasemaatschappij Leaseplan is een plug-in
hybride dan ook niet gunstig wanneer de berijdervoorzijn werk veel
kilometers moet maken. Het omslagpunt ligt volgens Leaseplan bij
22.000 kilometer per jaar. Maakt een leaserijder meer kilometers,
dan betekent dat een extra rekening bovenop de vastgestelde lease
prijs. Inmiddels stelt 56 procent van de bedrijven harde voorwaar
den aan hun berijders om in een PHEV of andere plug-in hybride te
mogen rijden. Een derde van de bedrijven beperkt het brandstof
budget waardoor werknemers wel gedwongen worden om hun
wagen vaker op te laden. 21 procent van de werkgevers pakt het
anders aan en geeft een financiële prikkel voor goede verbruikper-
centages. 43 procent van de fleetmanagers ziet financiële prikkels
voor goede verbruikspercentages als een kansrijke maatregel als
de bijtelling afhankelijk wordt gemaakt van het werkelijke verbruik
bij plug-in hybrides. Ondanks het feit dat bedrijven nu met hogere
kosten worden geconfronteerd zien ze toch toekomst in elektrisch
rijden. Uit het onderzoek Motivaction blijkt namelijk dat 71 procent
van de ondervraagde bedrijven van plan is om meer elektrische
auto's te leasen.
VLISSINGEN Net als voor
gaande jaren zorgen wijzigingen
in de regels rondom bijtelling voor
een run op leaseauto's die in een
gunstige bijtellingscategorie vallen.
Leasemaatschappij ALD Automotive
constateert - ruim een halfjaar voor
dat de nieuwe regels ingaan - sterk
oplopende levertijden voor de po
pulaire modellen, gemiddeld al 3 tot
4 maanden. Om erzekervan te zijn
dat leaserijders nog gebruik kunnen
maken van de gunstiger tarieven van
2015 worden veel bestellingen nu al
geplaatst voor levering in de laatste
2 maanden van dit jaar.
Per 1 januari 2016 gaat het aantal
bijtellingscategorieën van vijf naar
vier en veranderen de bijtellings-
percentages en C02-grenswaarden.
De bijtellingscategorieën 7%, 14%
en 20% komen in 2016 te verval
len. Daarvoor in de plaats komen
twee nieuwe categorieën: 15% en
21%. Bovendien worden de C02-
grenzen voor 'verlaagde bijtelling'
aangescherpt. Auto's die niet alleen
populairzijn omdat ze zuinig zijn
maar ook vanwege een gunstige
bijtelling, kunnen na 1 januari 2016
in een minder gunstige bijtellingsca
tegorie vallen.
GOES De omzet van de be
drijfsautobranche is in het eerste
kwartaal van 2015 bijna elf procent
gestegen, meldt het CBS. De perso
nenautobranche deed het slechts
één procent beter in Q1Wel was
het haar eerste omzetgroei sinds
het vierde kwartaal van 2013. De
omzetten van de merkimporteurs
en onderhoudsbedrijven daalden
met ruim twee, respectievelijk
één procent. De prijzen van auto
onderdelen en -toebehoren stegen
in het eerste kwartaal met ruim acht
procent.
De stemming van ondernemers
in de auto- en motorbranche is
volgens het CBS verder verbeterd.
Het vertrouwen komt aan het begin
van het tweede kwartaal bijna op +3
uit. Het is de eerste keer sinds begin
vorig jaar dat het ondernemersver-
trouwen in deze branche positiefis.
Het aantal openstaande vacatures
nam met driehonderd toe ten
opzichte van het vorige kwartaal,
tot zeventienhonderd inde eerste
drie maanden van 2015. Sinds het
vierde kwartaal van 2011 is het
aantal vacatures niet meer zo hoog
geweest. Het aantal faillissementen
in de auto- en motorbranche daalde
opnieuw. In de personenautobran
che zijn nog steeds de meeste fail
lissementen (18), tien minder dan in
het vierde kwartaal van 2014.
personenauto's - personenbussen
bedrijfswagens - aanhangwagens
k,iU«£!Ï