kort
'Groen werken' in het mkb,
een last of een lust?
Havens Terneuzen en Gent
trekken samen op in promotie
c t
)r
De Ondernemer Zeeland
14 15
VerbrandincK<ri
1 lui horos
Granulaat
u" 'ybsci
ifoot Zl
Biologisch?
ren tot h
ren
9Waardi
0ptimale ter..„
Prod.
van
/,nning
(Dednjfs)afv
a'water
rod^ctie seriln
Van ^etalpr
ccurj(
On
Jaire br
1 u't A Fr
P' en ovor i
s'ag
"an bU|
>uvvstof
krTlateriau_
- i
KAMPERLAND Is 'groenwer
ken' een last of een lust? Feit
is dat naast de grote onderne
mingen in Zeeland ook mkb-
bedrijven zich meer en meer
bewust worden van het belang
van duurzaamheid. Ondanks
het feit dat de processen van
mkb-bedrijven vaak geen
groot gebruik van energie
hulpbronnen vergen en geen
grote uitstoot van milieubelas
tende stoffen veroorzaken.
"Het mkb richt zich dan ook
meer op het doorvoeren van
energiebesparende maatre
gelen zoals energiezuinige
verlichting, isolatie, toepas
sing van zonnepanelen, en
dergelijke", stelt Bram van
Stel, voorzitter van de Middel
burgse Bedrijven Club (MBC),
die samen met de Vlissingse
Bedrijven Club (VBC) afge
lopen donderdag een geza
menlijk bedrijfsbezoek bracht
aan Uithaven Kamperland.
"Wanneer ik contact heb met
bedrijven en ik breng duur
zaamheid ter sprake, dan merk
ik wel dat het onderwerp veel
meer leeft dan voorheen. Zo is
onder veel leden van de MBC
het besef doorgedrongen dat
duurzaamheid ook geld kan
opleveren. Om dit besef te
stimuleren heeft de MBC al
diverse bijeenkomsten georga
niseerd waarbij uitleg gegeven
werd omtrent de toepassing
van energiezuinige verlich
ting, toepassing van zonne
panelen en het verkrijgen van
subsidies."
Prior Adviesgroep, het eigen
bedrijf van de MBC-voorman,
is onder meer actief op het
gebied van subsidiebemidde
ling. "Wij vragen voor diverse
mkb-bedrijven subsidies aan
op het gebied van innovatie en
duurzaamheid. Onze klanten
zijn vaak zelfstandig of in clus-
terverband bezig om innova
tieve oplossingen te bedenken,
die door de overheid worden
gestimuleerd met financiële
middelen of fiscale maatrege
len. Een extra steun in de rug
voor de mkb-bedrijven om
duurzame maatregelen door te
voeren", aldus Van Stel.
zo schoon mogelijk granulaat niet
alleen van groot belang in het
naleven van de met de overheid
overeengekomen Green Deal,
maar ook voor de levering aan de
betonwarenindustrie. "De Green
Deal zet in op nagenoeg volledige
toepassing van AEC-bodemas in
2020 als schone bouwstof en ook
op een hoger rendement in de te
rugwinning van metalen", aldus
De Bode.
Ook de terugwinning van edele
metalen krijgt steeds meer de
aandacht. Die zitten niet alleen
in zoek geraakte sieraden. Goud
en zilver zit vaak ook in elektro
nica, die mensen bij het huishou
delijk afval hebben gedeponeerd.
In de opwerkingsinstallatie krij
gen de (edele) metaaldeeltjes
een elektrisch magnetisch lading
waardoor ze kunnen worden af
gescheiden van de overige mine-
raalstroom, zoals zand, steen en
glas.
Op basis van een grotendeels
door het Sluiskilse bedrijf ont
wikkelde methode is er zelfs een
Nederlandse norm conform NTA-
voorschrift tot stand gekomen.
Het betreft de NTA 0191: 'Mon
sterneming en bepaling van het
gehalte aan metallische delen in
AEC-fracties en AEC-non-ferro
concentraat'. Deze nieuwe norm
zal waarschijnlijk over enkele
maanden worden gepubliceerd.
Typerend was vorige week de
overdracht van een ouderwetse
brandweerwagen door Garage
Verbrugge. De Ford uit 1956 is uit
de 'mottenballen' gehaald en be
schikbaar gesteld aan de erfop
volger van de Cokesfabriek.
"Deze brandweerwagen had lan
ge tijd in een hoekje van het au
tobedrijf gestaan en krijgt bij ons
een nieuw leven. Adrie Meertens
van Garage Verbrugge heeft het
oude kentekenbewijs officieel
aan ons overhandigd. Inmiddels
is de brandweerauto gepoetst en
rijklaar gemaakt zodat hij weer
direct kan uitrukken. Een verster
king van de Heros vloot! De groot
vader van de huidige chauffeur
Piet Coppieters bestuurde jaren
lang de brandweerauto tijdens de
cokesperiode. Hoe mooi kan het
zijn... en hoe duurzaam?", besluit
De Bode.
TERNEUZEN Zeeland
Seaports gaat samen met
Havenbedrijf Gent, Gemeente
Terneuzen en Invest in
Zeeland de Kanaalzone
Terneuzen-Gent promoten
als aantrekkelijk investe
ringsgebied voor bedrijven.
De aanwezigheid van zowel
het Nederlandse als Vlaamse
havenbedrijf op de vastgoed-
beurs Provada twee weken
geleden in Amsterdam was
het startschot voor dit nieuw
samenwerkingsinitiatief
tussen de twee havens. Als de
goederenoverslag van beide
havens wordt opgeteld, heb
ben de havens een zevende
plek in de Hamburg - Le Havre
Range van Europese zeeha
vens. Voor de havens van
Terneuzen en Gent is het van
belang dat bestaande bedrij
ven er blijven investeren en
dat nieuwe initiatieven wor
den ontplooid op onder meer
de Axelse Vlakte. Eind augus
tus trekken beide havenbedrij
ven samen met de Zeeuwse
bedrijvenvereniging Portiz en
vertegenwoordigers van het
Gentse en Zeeuwse havenbe
drijfsleven op missie naar de
Baltische staten. In het najaar
wordt samen opgetrokken op
de Biofuels International Con
ference in Porto, de IBJ Awards
in Antwerpen en de Logitrans
beurs in Istanbul.
OENKEN DOEN
11\zr\
fA A i
1 1
v.
D(
duurzaam nog?
Bram van Stel (links) op bedrijfsbezoek met de MBC. Foto: CPD
Edele metalen
Cokesfabriek