Neem Vietnam. Ze lopen daar met een stokbrood onder de arm over straat, mooi om te zien. Brood, een oer Hollands product, wereldwijd verspreid door een oer Zeeuws bedrijf: Koninklijke Zee landia Groep BV. Het bedrijf is een wereldwijde marktspeler in circa 2.000 basisproducten voor brood en banket. Het hoofdkantoor in het centrum van Zierikzee is sterk gemoderniseerd, net als de organi satie zelf, nadat de aandeelhouders (Holding familie Doeleman) besloten hier gevestigd te blijven. (3 De Ondernemer Zeeland 8 9 Wereldwijd heeft Zeelan dia verkoop organisaties in 28 landen en 19 productiebedrijven en het exporteert haar producten over de hele wereld. Het predicaat 'Ko ninklijk' werd verworven in 1950. Toch heeft Zeelandia nog altijd het karakter van een familiebe drijf, de vierde generatie is sinds kort aandeelhouder. De dagelijk se leiding is ondergebracht in een driekoppige Raad van Bestuur. De kersverse CEO Michiel de Ruiter (what's in a name?) staat nu aan het roer van dit internationaal opererende bedrijf. Hij straalt en thousiasme en positivisme uit. Na tien jaar in Zwitserland te hebben gewoond en gewerkt, en daarvoor onder meer in Brazilië, lijkt dit solide bedrijf in Zierikzee hem te passen als een warme jas. alle landen, enkele uitzonderin gen daargelaten, maar het heeft qua groei geen grote stappen meer te verwachten. Wereldwijd ligt dat anders. Er liggen ambitieuze doelstellingen om de huidige om zet van een half miljard euro fors door te laten groeien. En dat alles vanuit het historische centrum van Zierikzee. Broodcultuur De kracht van het internationaal opereren zit volgens De Ruiter onder meer in de manier waarop er in de afgelopen decennia is gewerkt met partners in het bui tenland. "Wij delen onze kennis andere landen werken we in joint ventures samen om een locale on dernemer. Dit hangt sterk samen en innovaties met partners over de hele wereld. Soms vestigen wij direct zelf een productiebedrijf in een land waar die ruimte er is, in met de broodcultuur in die lan den. Als er een broodcultuur is, dan is dat in ons voordeel. Neem nu Vietnam, waar sinds kort onze ingrediënten gebruikt worden. De Franse broodcultuur uit de kolo niale tijd is daar gebleven en ze lopen daar met een stokbrood on der de arm over straat, mooi om te zien." Stevige groei Wereldwijd verwacht Zeelandia nog een stevige groei te realise ren. Op alle continenten is er nog een vestiging of een samenwer king waarin het bedrijf groei kansen ziet. "In Azie zien we veel groeipotentie. In Turkije is er een echte broodcultuur en in China en India is men dol op zoetigheid. In Zuid-Afrika hebben we nu voet aan de grond en wij verwachten dat dit de poort is naar meer lan den in Afrika. Door het vertalen van productiemethoden en ver kooptechnieken naar locale pro ducenten zien we nog groeimoge lijkheden." "Onze kennis van de producten en de verkooporganisatie levert ook continuïteit in aanvoer en kwa liteit, daarmee voegen we echt iets toe. Zo wordt dagelijks brood voor meer mensen bereikbaar. Voor landen in ontwikkeling zijn er overigens ook gepensioneerde bakkers actief als adviseurs voor PUM, een organisatie van Neder landse experts voor ontwikkeling in opkomende markten, die ken nis en ervaring ter beschikking stellen." In Europa zit Zeelandia in vrijwel Brood... daar zit wat Zeelandia in Tekst Annet van de Ree Foto Dirk-Jan Gjeltema www.zeelandia.nl Ken jij ook bijzondere Zeeuwse bedrijven of producten die succes in Nederland hebben of zelfs in het buitenland? Laat het ons weten en stuur ons een e-mail naar: deonderne- mer@pzc.nl De nieuwe CEO van Zeelandia, Michiel de Ruiter, in de bakkerij van het Zierikzees wereldbedrijf.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 73