Van Westen Mannen in Zaam- slag bouwt deze zomer aan de winkel van de toekomst. Een naadloze samenvloeiing van virtueel en fysiek, wordt het, online én offline. Op weg naar de winkel 3.0 moet omnichan- nel de consument binden en boeien. 'In fashion moet je opvallen. In onze branche is kleurloosheid killing.' Het einde van de recessie nadert, sta je nu niet goed voorgesorteerd dan gaat het fout. de Ondernemer Voor ondernemend werkend Zeeland Van Westen Mannen is deze zomer geslo ten. Voor een groot scheepse verbou wing en uitbreiding, maar vooral voor een restyling, in een combinatie van vintage en hi-tech. "Zeven weken dicht is in onze branche eigenlijk no go", zegt Johan van Westen (55), met broer Peter (47) eigenaar van de grootste mannenmodewinkel van Zeeland. Maar het moet toch. "Nu moet je ondernemer zijn. Wij kiezen er be wust voor om anticyclisch, nog in crisistijd, te investeren. JJet einde van de recessie nadert, sta je nu niet goed voorgesorteerd dan gaat het fout", doceert Van Westen. "Dit is gewoon harde business, maar je moet natuurlijk goed we ten wat je doet. Als bedrijf steken wij onze nek uit, maar we hebben een visie voor de toekomst. In fa shion moet je opvallen. Alles wat jij verkoopt, is elders in winkels of in webshops ook verkrijgbaar. Kleurloosheid is killing. Wie als ondernemer achterblijft, snijdt in eigen vlees." Kledingwinkels heb ben het moeilijk - sinds de reces sie van 2008 al. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is het bedrijfsresultaat in de mode branche de afgelopen jaren gekel derd met ruim zeventig procent, in euro's uitgedrukt gaat dat om honderden miljoenen. Eind mei meldt ING weer een dieptepunt: in het eerste kwartaal van dit jaar besteedt de consument opnieuw minder aan kleding. Hevige con currentie, constateert de bank, nekt de kledingsector - niet alleen in de winkelstraat, óók online. Er zijn uitzonderingen. "Winkels zoals wij doen het goed", is Jo han van Westen stellig. Hij kijkt voortdurend om zich heen, in binnen- en buitenland, houdt vakliteratuur bij en blijft daarmee op de hoogte van de trends. "Wat je doet, moet voortkomen uit wie je bent", zegt Van Westen. De es sentie ervan is terug te vinden in zijn businessplan dat deze zomer uitvoering krijgt in een nieuwe winkel. 'Op weg naar omnichan- nel retailen', is de ondertitel en die vijf woorden duiden wat hem betreft precies waar het in de mo derne retail om moet gaan. Van Westen dateert van 1923 en in technologische ontwikkeling heeft het familiebedrijf altijd voorop gestaan. Vader Van Wes ten decennia geleden met auto matisering van boekhouding en (voorraad)administratie; de hui dige generatie is al sinds 1995 ac tief op internet. Van Westen is een volgeling van e-commercehoog- leraar Cor Molenaar. "De traditi onele manier van in- en verkoop keert nooit meer terug. Oude eco nomie heeft plaatsgemaakt voor nieuwe economie. Winkelstraten veranderen, internet gaat razend snel, technologische vernieuwin gen zijn haast niet bij te houden. De fysieke winkel blijft het be langrijkste verkoopkanaal, maar zonder webshop en apps kan niet meer. Wil je professioneel on dernemen, is het voor retailers een uitdaging om mee te gaan met technologische innovatie en daarin bij te blijven. Als je daar bang voor bent, gaat het fout. Op dus naar winkelen 3.0, ofwel integratie van de fysieke en di gitale winkel. De voorbereiding, vertelt Johan van Westen, heeft twee jaar gevergd. Wie eind au gustus de winkel in Zaamslag binnenstapt, treft een combinatie van retro (met als blikvanger een niet-gerestaureerde VW-spijlbus) en hi-tech (onder meer touchs- creens), inclusief letterlijk in de etalage een horecagelegenheid. De klant is niet langer afhanke lijk van het aanbod in de winkel, maar kan via stockbase neuzen in de complete collectie van de modefabrikanten. Een loyalty app (Ibeacon) herkent de klant via diens smartphone en kan in de winkel gepaste aanbiedingen doen. Van Westen breidt voorts het as sortiment uit met wat mannen in teresseert (zoals boeken, parfums en scheergerei). De openingstij den (10.00 tot 19.00 uur) worden aangepast. En de baas, die is alle dagen gewoon aanwezig op de werkvloer. Tekst Peter Oggel Foto Ronald den Dekker Johan van Westen: "Zeven weken dicht is in onze branche eigenlijk no go. Maar we doen het toch." 'Kleurloosheid is killing' Dieptepunt Op de hoogte van trends m Loyally app

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 72