G ndernemer Nietjes Zeeland telt tientallen weekmarkten, nog wat meer in de toeristische zo mermaanden. Soms tegen de storm in groeit de ambulante handel de laatste jaren uit tot een moderne en innova tieve bedrijfstak - van oudsher met sfeer en gezelligheid als belangrijke ingrediënten. 'Op de markt is een goe de boterham te verdienen, mits je met de tijd meegaat.' de Ondernemer Voor ondernemend werkend Zeeland Ivo van der Velde Directeur regionale sales Persgroep Nederland De Ondernemer heeft een bereik van 156.300 lezers. Samuel Slocum vroeg in 1841 patent aan op de niet machine en is om die reden bekend als de uitvinder van de nietmachine en dus ook de nietjes. De PZC bestaat inmiddels meer dan 255 jaar en heeft het dus minimaal 80 jaar zonder nietjes moeten doen. Waarheid gebiedt mij te zeggen dat we pas pas sinds 2007, toen we overgingen van broadsheet naar tabloid, de nietjes aan de krant hebben toegevoegd. Vanwaar deze geschiedenis? De redactie heeft de PZC verandert. Hadden we begin dit jaar al een nieuwe Ondernemer, nu dus een nieuwe PZC. Ik zit er natuurlijk volledig gekleurd in en vind de aanpassingen in de PZC fantastisch. Vooral het &magazine en het &katern zijn vernieu wingen waarmee een bredere doelgroep wordt aangesproken en waarmee we een volwaardig pakket aan lezer en adverteerder bieden. Natuurlijk houd je rekening met een aantal mensen die liever alles bij het oude houden, maar eigenlijk werden er overwegend complimenten ontvangen. Behalve... (je verwacht het niet) over het niet hebben van de niet. Niet dat ik het niet begrijp, maar ik merkte het niet eens. Ik kan alleen maar zeggen hulde voor de redactie. Tekst Peter Oggel Foto Ronald den Dekker Iets heel anders, morgen begint de zomer. In de Randstad kennen ze het gezegde vrouwen bloot, handel dood. Gelukkig betekent de zomer in Zeeland alleen maar drukte. Drukker met toeristen, fantastische evenementen, wielerkoersen en vooral thuisblijvende Zeeuwen. Maximaal 16 procent van de Zeeuwen gaat tegelijk buiten Zeeland op vakantie, maar daar komen veel meer toeristen voor terug. Humberto Than riep tijdens de opening van de Ster ZLM tour in Goes dat Zeeland iets minder bescheiden moest zijn. Ik ben het met hem eens. Laten we anno 2016 alle zomergasten eens een poepie trots ruiken en laten we eens zien waarom Zeeland de mooiste provincie van Nederland is. Het zou toch fantastisch zijn als wij al die bezoekers kunnen motiveren om minimaal nog één keer terug te komen, vindt u niet? de Voor ondernemend werkend Zeeland Redactie Marsika den Hartog, John de Kok, Peter Oggel, Annet van de Ree, Peter Urbanus, Henk van de Voorde Chefredactie Dennis Rijsbergen T 088-013 09 22 E deondernemer@pzc.nl Advertenties «I ft Marcel Schreur Erik Niwele Kees van Zalinge T 088-013 99 95 Bezoekadres Edisonweg 37E 4382 NV Vlissingen Commercieel directeur Ivo van der Velde Uitgever Erik van Gruijthuijsen Algemene voorwaarden en overige informatie www.wegenermedia.nl De Ondernemer is een uitgave van Wegener Media BV. Aangeboden kopij kan zowel worden geplaatst in de gedrukte als digitale uitgaven van Wegener Media BV Wegener Media BV 'Als je niet praat, raten! Altijd een woordje voor de mensen. Als je niet praat, ver dien je niks. En bezig zijn. Altijd bezig blijven. Leg die appelsienen desnoods twintig keer om." Wijze lessen van Wim Westveer, met bij na een halve eeuw ervaring wel haast de vereenzelviging van de weekmarkt. Veertig jaar - samen met zijn vrouw - met groenten en fruit in het kraam, bestuurlijk actief voor brancheorganisatie CVAH, afkorting voor Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel. Lid van de Raad van Commissarissen is hij, voorzitter van de Zeeuws-Vlaamse afdeling, adviseur in gemeentelijke markt- commissies en dan er zijn er ook nog wat afgeleide functies. Liefde voor het vak Wim Westveer (71) houdt van de markt. Liefde voor je vak, doceert hij, dat is toch eerste vereiste. Maar Westveer is ook realist. In zijn lange loopbaan heeft hij op de markt goede én slechte tijden meegemaakt - welke bedrijfstak trouwens niet? Hij verheelt niet dat de crisis ook aan de ambu lante handel niet is voorbijge gaan, niettemin zijn de Zeeuwse weekmarkten 'redelijk stabiel tot stabiel' gebleven, zegt hij. Met 780 meter aan kramen is Middelburg de grootste, op eerbiedige afstand volgt Goes (480 meter) als tweede. De woensdagse weekmarkt in Terneuzen, dat is een zorgenkind je, al jaren eigenlijk. Geholpen door de directeur Altijd positief, alweer een les. Klantvriendelijk en servicege- richt, dat ook natuurlijk. De klant centraal. "Op de markt word je altijd door de directeur zelf gehol pen", zegt hij met een glimlach. "Als die er niet is, komen de klan ten niet. Een marktkoopman is ook een vertrouwenspersoon." Wekelijks zijn er landelijk duizend markten. De ambulante handel (werkgelegenheid 23.000 fte) zet jaarlijks afgerond twee miljard euro om; per bezoek besteedt de consument gemiddeld twee tien tjes, dik zestig procent gaat op aan voedingsmiddelen (food). De laatste jaren kampt de markt vol gens kenniscentrum Detailhan del.info met dalende omzetten. Het gaat opgeteld om enkele hon derden miljoenen op jaarbasis. Minder kramen, minder bezoe kers. Maar Westveer heeft zijn geloof in de markt niet verlo ren. Vanuit de branchevereni ging wordt hard gewerkt aan de toekomst van de weekmarkt: er zijn gastlessen ontwikkeld voor scholen voor beroepsonderwijs, er zijn rapporten geschreven op dat gemeenten, eigenaren en ex ploitanten van winkels en win kelcentra de waarde inzien van de ambulante handel. Daar is te winnen. Volgens onderzoek wordt het economische belang van de weekmarkt onderschat; omlig gende detailhandel draait op een marktdag procenten meer omzet. Niemand wordt slechter van de markt. Dus, zegt Westveer, is de markt gezamenlijk belang van ge meente, horeca en middenstand. "De markt geeft kleur en trekt volk. Goede onderlinge relaties zijn superbelangrijk." Vernieuwing Hij constateert de laatste jaren vernieuwing en innovatie. Mee gaan met de tijd, alert zijn op ont-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 66