Directrice Roos Gortzak geeft haar visitekaartje af
14 ZEELAND
Directrice Roos Gortzak van de Vleeshal in
Middelburg heeft de Londense kunstenares
Cally Spooner uitgenodigd voor de start
van haar expositieprogramma. Ze vroeg
Spooner een nieuw project te ontwikkelen
voor de locatie op de Markt en samen met
haar een groepstentoonstelling te maken
voor de dependance in de Zustertraat.
Valse tranen en outsourcen staan in beide
tentoonstellingen centraal.
Na een studie filosofie in Sus
sex wist Cally Spooner (1983) ze
ker dat ze meer wilde dan geleer
de boeken en academische be
schouwingen. Taal moet zichtbaar
en hoorbaar worden gemaakt, dat
is haar devies. Daarom maakt ze
'ontwrichtende theaterstukken'
en 'vervreemdende muzikale ar
rangementen'. Ze schrijft teksten,
maakt films, live-performances en
radio-uitzendingen. Ze werkte vo
rig jaar al samen met Roos Gort
zak op het festival 'What Happens
in Offenbach Stays in Offenbach'.
De afgelopen jaren verzorgde ze
solotentoonstellingen in onder an
dere Parijs, Milaan en Londen. In
april 2013 maakte ze voor het Ste
delijk Museum in Amsterdam de
nieuwe productie 'And You Were
Wonderful, On Stage'.
Performance 2 en 3.
Na drie weken lossen medewer
kers uit de financiële wereld de
dansers af. Ze krijgen lessen in de
Stanislavski-methode, in work
shops van Arnica Elsendoorn en
Ida van de Lagemaat. Hierna zal
een groep zangers vanaf 1 augus
tus in de Vleeshal instructies van
de werkvloer vertalen naar zang,
zoals het alpmvertegenwoordigde
'asap '- as soon as possible (zo
snel mogelijk). Waar dat alles toe
leidt? „Wat niet lijkt samen te
gaan wordt toch samengebracht",
zegt Cally Spooner. Haar Middel
burgse performances vormen voor
haar het begin van een driejarig,
kunstzinnig onderzoek naar ont
wikkeling van emoties in de he
dendaagse maatschappij. In haar
toelichting verwijst ze naar een
scène in Madame Bovary van
Gustave Flaubert. Emma Bovary
ontvangt een brief van haar gelief
de Rodolphe, waarin hij hun rela
tie verbreekt. Die brief is getekend
met 'een valse traan', een druppel
van zijn waterglas. „Die traan",
zegt Cally Spooner, „is een cliché
dat Rodolphe de mogelijkheid
biedt om met zijn andere liefdes
en zaken door te gaan. De traan
'Die traan is een cliché dat
Rodolphe de mogelijkheid
biedt om met zijn andere
liefdes en zaken door te gaan'
wordt een techniek, Rodolphe de
technocraat, die een zaak moet af
handelen. Ik wil over die valse
traan nadenken als een middel
van outsourcing, een methode om
zaken snel en goedkoop gedaan te
krijgen, zonder dat je je in vaste
contracten aan elkaar verbindt."
De performance-expositie in de
Vleeshal wordt dan ook gepresen
teerd onder de titel: 'On False
Tears and Outsourcing'.
In Vleeshal Zusterstraat heb
ben Cally Spooner en Roos Gort
zak een groepstentoonstelling sa
mengesteld, die ze 'Violent Inci
dent' hebben genoemd - 'geweld
dadig voorval'. Daar zijn door hen
geselecteerde werken te zien uit
de collectie van het MUHKA, het
museum voor hedendaagse kunst
in Antwerpen, als ook werken van
kunstenaars die zich niet in de col
lectie bevinden. Beelden en teke
ningen, maar ook films, video en
audiofragmenten. Met werk van
Bruce Nauman, Jef Geys, Andrea
Fraser, Bernadette Corporation,
Rosa Aiello, Gil Leung en Danh
Vo.
Drie performances in de Vlees
hal, verdeeld over de periode tot
30 augustus. En een tentoonstel
ling in de Zusterstraat. Directrice
Gortzak heeft de tot nu toe voor
de dependance gebezigde naam
'Kabinetten van de Vleeshal' ge
schrapt. De Vleeshal heeft nu
twee locaties onder de naam:
Vleeshal Markt en Vleeshal Zuster
straat.
Performance 1.
De eerste drie weken nemen
samengaan. Ze verwijst naar een
werksituatie, waarin mensen
vriendelijk met elkaar samenwer
ken en tegelijkertijd toch probe
ren om promotie in de wacht te
slepen.
Alle voorstellingen in de Vlees
hal zijn gratis toegankelijk en tij
dens de openingsuren kunt u er
op elk moment binnenlopen om
de dansers bezig te zien. Lachen?
Cally Spooner zet geen komedie
neer. Wie de Britse groep Monty
Python kent, kan zich wel een
idee vormen van wat er in de
Vleeshal te zien zal zijn. Meer rich
ting absurdisme, dat mag u ver
wachten.
Jazeker. Miriam Wasterval zit
in het bestuur van de club en
speelt bij de dames. Met een aan
tal spelers heeft ze in de Vleeshal
aan Cally Spooner en haar dansers
laten zien, wat er allemaal bij een
scrum komt kijken. De Middel
burgse is laaiend enthousiast over
het kunstproject.
Rugby en dans hebben volgens
haar verrassend veel gemeen. De
spelers van Oemoemenoe kregen
ook het verzoek om mee te doen
in de performance.
Dat hebben ze niet gedaan, om
dat ze - volgens Miriam Wasterval
- geen weken vrij kunnen maken
om in de Vleeshal te dansen.
Wat gaat de
nieuwe di
rectrice
van de
Vleeshal
en de Stich
ting Beeldende Kunst Middelburg
doen, welke gezicht zal ze de ei
gentijdse kunst geven? Die vraag
was nog niet beantwoord, sinds
Roos Gortzak (1973) eind vorig
jaar Lorenzo Benedetti opvolgde.
Er zijn wel al veel woorden ge
zegd. Zoals: kunst moet uitlokken
tot het stellen van vragen, kunst
werken moeten geen pure illustra
ties van een thema zijn, kunst
mag ontregelen. Maar hoe zien
die gesproken woorden eruit als
er een expositie van wordt ge
maakt?
Nu de eerste tentoonstellingen
onder het bewind van Roos Gort
zak vandaag in de Vleeshal en de
dependance in de Zusterstraat
worden geopend, krijgen we ant
woord. De jonge Londense kunste
nares Cally Spooner zorgt voor
een bewogen zomer vol perfor
mances in de hal aan de Markt.
Met dansers, zangers en acteurs.
steeds zes dansers bezit van de
Vleeshal aan de Markt. Uitgaand
van de rugbyscrum en de korte
staande vergaderingen in bedrij
ven (stand up scrum) heeft Spoo
ner samen met de dansers een
spannende choreografie gemaakt.
Op sommige momenten staan de
dansers naar elkaar toe gebogen
en proberen ze met de armen om
elkaar heen hun tegenstanders, in
dit geval een muur van de Vlees
hal, uit het veld te duwen. Die
nogal op kracht gebaseerde bot
sing van lijven gaat geleidelijk aan
over in een liefdevolle omhelzing.
De scrum wordt een hug, om het
maar eens in goed Nederlands te
zeggen, een liefdevolle omhel
zing. Cally Spooner wil laten zien,
hoe vriendelijkheid en competitie
Een valse traan in de Vleeshal
Wie is Cally Spooner?
Cally Spooner, kunstenares
Wat gebeurt er in de dependan
ce?
De opening van beide tentoonstellin
gen is om 17.00 uur in Vleeshal Zus
terstraat. Om 18.00 uur is de pre
miere van de performance in Vleeshal
Markt. De performances en expositie
zijn te zien tot 30 augustus, dinsdag
tot en met zondag 13-17 uur; toe
gang gratis.
Wat krijgen we in Middelburg te
zien?
Choreografie met de rugbyscrum als uitgangspunt. De agressieve scrum wordt een liefdevolle omhelzing, foto Lex de Meester
Mag er gelachen worden?
Klopt het dat rugbyclub Oemoe-
menoe advies heeft gegeven?
door Jan van Damme