Directrice Roos Gortzak geeft haar visitekaartje af 14 ZEELAND Directrice Roos Gortzak van de Vleeshal in Middelburg heeft de Londense kunstenares Cally Spooner uitgenodigd voor de start van haar expositieprogramma. Ze vroeg Spooner een nieuw project te ontwikkelen voor de locatie op de Markt en samen met haar een groepstentoonstelling te maken voor de dependance in de Zustertraat. Valse tranen en outsourcen staan in beide tentoonstellingen centraal. Na een studie filosofie in Sus sex wist Cally Spooner (1983) ze ker dat ze meer wilde dan geleer de boeken en academische be schouwingen. Taal moet zichtbaar en hoorbaar worden gemaakt, dat is haar devies. Daarom maakt ze 'ontwrichtende theaterstukken' en 'vervreemdende muzikale ar rangementen'. Ze schrijft teksten, maakt films, live-performances en radio-uitzendingen. Ze werkte vo rig jaar al samen met Roos Gort zak op het festival 'What Happens in Offenbach Stays in Offenbach'. De afgelopen jaren verzorgde ze solotentoonstellingen in onder an dere Parijs, Milaan en Londen. In april 2013 maakte ze voor het Ste delijk Museum in Amsterdam de nieuwe productie 'And You Were Wonderful, On Stage'. Performance 2 en 3. Na drie weken lossen medewer kers uit de financiële wereld de dansers af. Ze krijgen lessen in de Stanislavski-methode, in work shops van Arnica Elsendoorn en Ida van de Lagemaat. Hierna zal een groep zangers vanaf 1 augus tus in de Vleeshal instructies van de werkvloer vertalen naar zang, zoals het alpmvertegenwoordigde 'asap '- as soon as possible (zo snel mogelijk). Waar dat alles toe leidt? „Wat niet lijkt samen te gaan wordt toch samengebracht", zegt Cally Spooner. Haar Middel burgse performances vormen voor haar het begin van een driejarig, kunstzinnig onderzoek naar ont wikkeling van emoties in de he dendaagse maatschappij. In haar toelichting verwijst ze naar een scène in Madame Bovary van Gustave Flaubert. Emma Bovary ontvangt een brief van haar gelief de Rodolphe, waarin hij hun rela tie verbreekt. Die brief is getekend met 'een valse traan', een druppel van zijn waterglas. „Die traan", zegt Cally Spooner, „is een cliché dat Rodolphe de mogelijkheid biedt om met zijn andere liefdes en zaken door te gaan. De traan 'Die traan is een cliché dat Rodolphe de mogelijkheid biedt om met zijn andere liefdes en zaken door te gaan' wordt een techniek, Rodolphe de technocraat, die een zaak moet af handelen. Ik wil over die valse traan nadenken als een middel van outsourcing, een methode om zaken snel en goedkoop gedaan te krijgen, zonder dat je je in vaste contracten aan elkaar verbindt." De performance-expositie in de Vleeshal wordt dan ook gepresen teerd onder de titel: 'On False Tears and Outsourcing'. In Vleeshal Zusterstraat heb ben Cally Spooner en Roos Gort zak een groepstentoonstelling sa mengesteld, die ze 'Violent Inci dent' hebben genoemd - 'geweld dadig voorval'. Daar zijn door hen geselecteerde werken te zien uit de collectie van het MUHKA, het museum voor hedendaagse kunst in Antwerpen, als ook werken van kunstenaars die zich niet in de col lectie bevinden. Beelden en teke ningen, maar ook films, video en audiofragmenten. Met werk van Bruce Nauman, Jef Geys, Andrea Fraser, Bernadette Corporation, Rosa Aiello, Gil Leung en Danh Vo. Drie performances in de Vlees hal, verdeeld over de periode tot 30 augustus. En een tentoonstel ling in de Zusterstraat. Directrice Gortzak heeft de tot nu toe voor de dependance gebezigde naam 'Kabinetten van de Vleeshal' ge schrapt. De Vleeshal heeft nu twee locaties onder de naam: Vleeshal Markt en Vleeshal Zuster straat. Performance 1. De eerste drie weken nemen samengaan. Ze verwijst naar een werksituatie, waarin mensen vriendelijk met elkaar samenwer ken en tegelijkertijd toch probe ren om promotie in de wacht te slepen. Alle voorstellingen in de Vlees hal zijn gratis toegankelijk en tij dens de openingsuren kunt u er op elk moment binnenlopen om de dansers bezig te zien. Lachen? Cally Spooner zet geen komedie neer. Wie de Britse groep Monty Python kent, kan zich wel een idee vormen van wat er in de Vleeshal te zien zal zijn. Meer rich ting absurdisme, dat mag u ver wachten. Jazeker. Miriam Wasterval zit in het bestuur van de club en speelt bij de dames. Met een aan tal spelers heeft ze in de Vleeshal aan Cally Spooner en haar dansers laten zien, wat er allemaal bij een scrum komt kijken. De Middel burgse is laaiend enthousiast over het kunstproject. Rugby en dans hebben volgens haar verrassend veel gemeen. De spelers van Oemoemenoe kregen ook het verzoek om mee te doen in de performance. Dat hebben ze niet gedaan, om dat ze - volgens Miriam Wasterval - geen weken vrij kunnen maken om in de Vleeshal te dansen. Wat gaat de nieuwe di rectrice van de Vleeshal en de Stich ting Beeldende Kunst Middelburg doen, welke gezicht zal ze de ei gentijdse kunst geven? Die vraag was nog niet beantwoord, sinds Roos Gortzak (1973) eind vorig jaar Lorenzo Benedetti opvolgde. Er zijn wel al veel woorden ge zegd. Zoals: kunst moet uitlokken tot het stellen van vragen, kunst werken moeten geen pure illustra ties van een thema zijn, kunst mag ontregelen. Maar hoe zien die gesproken woorden eruit als er een expositie van wordt ge maakt? Nu de eerste tentoonstellingen onder het bewind van Roos Gort zak vandaag in de Vleeshal en de dependance in de Zusterstraat worden geopend, krijgen we ant woord. De jonge Londense kunste nares Cally Spooner zorgt voor een bewogen zomer vol perfor mances in de hal aan de Markt. Met dansers, zangers en acteurs. steeds zes dansers bezit van de Vleeshal aan de Markt. Uitgaand van de rugbyscrum en de korte staande vergaderingen in bedrij ven (stand up scrum) heeft Spoo ner samen met de dansers een spannende choreografie gemaakt. Op sommige momenten staan de dansers naar elkaar toe gebogen en proberen ze met de armen om elkaar heen hun tegenstanders, in dit geval een muur van de Vlees hal, uit het veld te duwen. Die nogal op kracht gebaseerde bot sing van lijven gaat geleidelijk aan over in een liefdevolle omhelzing. De scrum wordt een hug, om het maar eens in goed Nederlands te zeggen, een liefdevolle omhel zing. Cally Spooner wil laten zien, hoe vriendelijkheid en competitie Een valse traan in de Vleeshal Wie is Cally Spooner? Cally Spooner, kunstenares Wat gebeurt er in de dependan ce? De opening van beide tentoonstellin gen is om 17.00 uur in Vleeshal Zus terstraat. Om 18.00 uur is de pre miere van de performance in Vleeshal Markt. De performances en expositie zijn te zien tot 30 augustus, dinsdag tot en met zondag 13-17 uur; toe gang gratis. Wat krijgen we in Middelburg te zien? Choreografie met de rugbyscrum als uitgangspunt. De agressieve scrum wordt een liefdevolle omhelzing, foto Lex de Meester Mag er gelachen worden? Klopt het dat rugbyclub Oemoe- menoe advies heeft gegeven? door Jan van Damme

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 46