bij Guus Meeuwis' Groots met een zachte g in het Philips Stadion in Eindhoven NIEUWS 21 De koning uit Brabant, de grootste artiest van Nederland. Hij heeft Marco Borsato van de troon gestoten. ik ook bij Acda De Munnik, mijn tweede grote act." „Totaal niet. De eerste keer dat ik bij Vrienden van Amstel met ze op het podium stond, draaide Tho mas Acda zich om en hij glimlach te op zo'n intense, blije manier. 'Hé', dacht ik, 'dit is heel anders dan die snelkookpan en die inten siteit en die druk bij Anouk.' Het was veel relaxter, wat niet wil zeg gen dat we niet de puntjes op de i moesten zetten. Zeker in het thea ter heb ik geleerd hoe je daar zicht baar moet zijn, hoe je je moet be wegen, hoe zuiver je moet spelen. Daar ben ik ook veelzijdiger ge worden, andere instrumenten gaan spelen. 'Kun je lap steel spe len', vroeg Paul mij. Ik had nog nooit van dat woord gehoord. 'Ja natuurlijk', zei ik. Ik ben dezelfde middag naar de winkel gegaan, spullen gekocht, ingeplugd en gaan oefenen. Goed opgelet, ge zien wat J.B Meijers deed, en Paul denken: 'O, dus dat doe jij ook.' Nu, zoveel jaar later, doe ik het nog steeds. De workflow was heel anders dan bij Anouk. Bij Acda De Munnik zat je met zijn allen in een busje, eet je samen, praat je met elkaar. Anouk zagen we vijf minuten voor een optreden pas. Als ze een goeie dag had, kreeg je een glimlach en als ze een slechte dag had, liet ze het je ook merken, ook al stond je op het punt om in Werchter voor vijftigduizend man het podium op te stappen. Ik ben nog wel eens teruggevraagd bij Anouk, maar daar had ik geen zin meer in. En bij Guus is er hele maal geen druk. Daar gaat het echt op zijn Curacaos, no spang, of op zijn Brabants eigenlijk." „Hij zat letterlijk een kleedka merdeur verder bij Vrienden van Amstel. Ik had een hele goeie klik met zijn gitarist Rob Winter. Je bent daar negen avonden achter el kaar samen. Hij vertelde me dat hij er mee wilde stoppen en dat hij mij als zijn vervanger had aan gedragen. Ik heb auditie gedaan en nu zit er al weer vijfjaar bij. Het muzikantenwereldje is klein, het heeft een groot ons-kent- ons-gehalte. Het is wel een kliek jescultuur, dat is het enige wat ik er niet leuk aan vind. Als je wat grotere commerciëlere dingen doet, zoals ik, hoor je er bij sommi gen niet meer bij, en dat kunnen mensen zijn die juist de leukste sessies doen. Hoewel, ik heb bij Vrienden van Amstel eens tot zes uur aan de bar gehangen met Barry Hay van Golden Earring. Hij vroeg van welke muziek ik hou. Ik vertelde hem dat ik gek ben van Ry Coo- der. Dat is echt de belichaming van de gitarist die ik over twintig of dertig jaar ook wil zijn. Iemand met een heel eigen geluid, maar die je toch overal kunt inzetten. Hij heeft bij de Stones gespeeld en bij de Buena Vista Social Club. Dus wij hebben de hele nacht over Ry Cooder zitten kletsen. Krijg ik een paar dagen later een telefoontje of ik niet een paar gigs '1 Een duo van contrasten. De cabaretier en de muzikant. Waar ze elkaar vinden, ontstaat de magie. met de Flying V Formation van Barry Hay wil doen. Ik herinner me dat nog steeds als een show van mythische proporties, zo'n echte rauwe rockgig. Dat ontstaat dus omdat iemand gewoon twee deurtjes verder van je zit." „Hij is mijn beste werkgever ooit. Dankzij Guus kan ik in Am sterdam wonen, heb ik een huis kunnen kopen, kan ik doen wat ik wil. Wat niet wil zeggen dat ik al tijd bij hem blijf. Het gras is er gens anders altijd groener. Ik ben 27, als ik internationaal zou kun nen toeren zou ik het doen. Ik denk trouwens dat Guus dan zegt: 'Dan kom je toch over een half jaar weer terug?' Ik kan een beetje kijken welke trein er voorbij komt en waar ik in wil stappen. Al zijn er niet zoveel mooier dan die van Guus. Laatst speelden we in de Royal Albert Hall in Londen, misschien wel het meest bizarre dat ik ooit heb gedaan. Dat hij daar vijfdui- dend Nederlanders naartoe krijgt, in het vliegtuig, allemaal een duur kaartje, een dag in Londen rond hangen. Dan ben je wel belangrijk voor die mensen, hoor, anders doen ze dat echt niet. Die tent was stijf uitverkocht. Na de pauze was het bier al op, in jaren was er daar niet zoveel gedronken. Ik ge loof dat Guus daar bijna nog trot ser op was dan dat hij in die legen darische hal had gespeeld. Ik zeg het maar even om het verschil tus sen Guus en Anouk aan te dui den." ANGELO DE RIJKE ZATERDAG 20 JUNI 2015 bijna geen rock roll Angelo over Guus Meeuwis Angelo de Rijke tijdens Groots met een zachte g, het stadionconcert van Guus Meeuwis, vorige week vrijdag. foto Ton van de Meulenhof Was dat vergelijkbaar met Anouk? Hoe kwam je bij Guus Meeuwis te recht? Angelo over Acda Sr De Munnik Hoe belangrijk is Guus Meeuwis voor je? Op 11 juli 1987 geboren in Rotter dam. Opgegroeid in Vlissingen Woonachtig in Amsterdam Ging naar school op Nehalennia in Middelburg. Speelde in de Zeeuwse popgroep Scwar. Daarin speelde ook Roman Huijbreghs, nu gitarist van de rock band Navarone. Scwar deed mee aan de Kunstbende. Zat twee jaar op de rockacademie in Tilburg. Maakte twee jaar deel uit van de begeleidingsband van Anouk. Was tot dit jaar gitarist van Acda De Munnik. Speelde bij de gelegenheidsband Lorrainville, met onder anderen Peter Slager. Is al vijfjaar gitarist in de band van Guus Meeuwis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 21