bij Guus Meeuwis' Groots met een zachte g in het Philips Stadion in Eindhoven
NIEUWS 21
De koning uit Brabant,
de grootste artiest van
Nederland. Hij heeft
Marco Borsato van de
troon gestoten.
ik ook bij Acda De Munnik,
mijn tweede grote act."
„Totaal niet. De eerste keer dat
ik bij Vrienden van Amstel met ze
op het podium stond, draaide Tho
mas Acda zich om en hij glimlach
te op zo'n intense, blije manier.
'Hé', dacht ik, 'dit is heel anders
dan die snelkookpan en die inten
siteit en die druk bij Anouk.' Het
was veel relaxter, wat niet wil zeg
gen dat we niet de puntjes op de i
moesten zetten. Zeker in het thea
ter heb ik geleerd hoe je daar zicht
baar moet zijn, hoe je je moet be
wegen, hoe zuiver je moet spelen.
Daar ben ik ook veelzijdiger ge
worden, andere instrumenten
gaan spelen. 'Kun je lap steel spe
len', vroeg Paul mij. Ik had nog
nooit van dat woord gehoord. 'Ja
natuurlijk', zei ik. Ik ben dezelfde
middag naar de winkel gegaan,
spullen gekocht, ingeplugd en
gaan oefenen. Goed opgelet, ge
zien wat J.B Meijers deed, en Paul
denken: 'O, dus dat doe jij ook.'
Nu, zoveel jaar later, doe ik het
nog steeds.
De workflow was heel anders
dan bij Anouk. Bij Acda De
Munnik zat je met zijn allen in
een busje, eet je samen, praat je
met elkaar. Anouk zagen we vijf
minuten voor een optreden pas.
Als ze een goeie dag had, kreeg je
een glimlach en als ze een slechte
dag had, liet ze het je ook merken,
ook al stond je op het punt om in
Werchter voor vijftigduizend man
het podium op te stappen. Ik ben
nog wel eens teruggevraagd bij
Anouk, maar daar had ik geen zin
meer in. En bij Guus is er hele
maal geen druk. Daar gaat het
echt op zijn Curacaos, no spang, of
op zijn Brabants eigenlijk."
„Hij zat letterlijk een kleedka
merdeur verder bij Vrienden van
Amstel. Ik had een hele goeie klik
met zijn gitarist Rob Winter. Je
bent daar negen avonden achter el
kaar samen. Hij vertelde me dat
hij er mee wilde stoppen en dat
hij mij als zijn vervanger had aan
gedragen. Ik heb auditie gedaan
en nu zit er al weer vijfjaar bij.
Het muzikantenwereldje is klein,
het heeft een groot ons-kent-
ons-gehalte. Het is wel een kliek
jescultuur, dat is het enige wat ik
er niet leuk aan vind. Als je wat
grotere commerciëlere dingen
doet, zoals ik, hoor je er bij sommi
gen niet meer bij, en dat kunnen
mensen zijn die juist de leukste
sessies doen.
Hoewel, ik heb bij Vrienden
van Amstel eens tot zes uur aan
de bar gehangen met Barry Hay
van Golden Earring. Hij vroeg van
welke muziek ik hou. Ik vertelde
hem dat ik gek ben van Ry Coo-
der. Dat is echt de belichaming
van de gitarist die ik over twintig
of dertig jaar ook wil zijn. Iemand
met een heel eigen geluid, maar
die je toch overal kunt inzetten.
Hij heeft bij de Stones gespeeld en
bij de Buena Vista Social Club.
Dus wij hebben de hele nacht
over Ry Cooder zitten kletsen.
Krijg ik een paar dagen later een
telefoontje of ik niet een paar gigs
'1
Een duo van contrasten.
De cabaretier en de
muzikant. Waar ze
elkaar vinden, ontstaat
de magie.
met de Flying V Formation van
Barry Hay wil doen. Ik herinner
me dat nog steeds als een show
van mythische proporties, zo'n
echte rauwe rockgig. Dat ontstaat
dus omdat iemand gewoon twee
deurtjes verder van je zit."
„Hij is mijn beste werkgever
ooit. Dankzij Guus kan ik in Am
sterdam wonen, heb ik een huis
kunnen kopen, kan ik doen wat ik
wil. Wat niet wil zeggen dat ik al
tijd bij hem blijf. Het gras is er
gens anders altijd groener. Ik ben
27, als ik internationaal zou kun
nen toeren zou ik het doen. Ik
denk trouwens dat Guus dan zegt:
'Dan kom je toch over een half
jaar weer terug?' Ik kan een beetje
kijken welke trein er voorbij komt
en waar ik in wil stappen. Al zijn
er niet zoveel mooier dan die van
Guus.
Laatst speelden we in de Royal
Albert Hall in Londen, misschien
wel het meest bizarre dat ik ooit
heb gedaan. Dat hij daar vijfdui-
dend Nederlanders naartoe krijgt,
in het vliegtuig, allemaal een duur
kaartje, een dag in Londen rond
hangen. Dan ben je wel belangrijk
voor die mensen, hoor, anders
doen ze dat echt niet. Die tent
was stijf uitverkocht. Na de pauze
was het bier al op, in jaren was er
daar niet zoveel gedronken. Ik ge
loof dat Guus daar bijna nog trot
ser op was dan dat hij in die legen
darische hal had gespeeld. Ik zeg
het maar even om het verschil tus
sen Guus en Anouk aan te dui
den."
ANGELO DE RIJKE
ZATERDAG 20 JUNI 2015
bijna geen rock roll
Angelo over Guus Meeuwis
Angelo de Rijke tijdens Groots met
een zachte g, het stadionconcert van
Guus Meeuwis, vorige week vrijdag.
foto Ton van de Meulenhof
Was dat vergelijkbaar met
Anouk?
Hoe kwam je bij Guus Meeuwis te
recht?
Angelo over Acda Sr De Munnik
Hoe belangrijk is Guus Meeuwis
voor je?
Op 11 juli 1987 geboren in Rotter
dam.
Opgegroeid in Vlissingen
Woonachtig in Amsterdam
Ging naar school op Nehalennia in
Middelburg.
Speelde in de Zeeuwse popgroep
Scwar. Daarin speelde ook Roman
Huijbreghs, nu gitarist van de rock
band Navarone. Scwar deed mee
aan de Kunstbende.
Zat twee jaar op de rockacademie
in Tilburg.
Maakte twee jaar deel uit van de
begeleidingsband van Anouk.
Was tot dit jaar gitarist van Acda
De Munnik.
Speelde bij de gelegenheidsband
Lorrainville, met onder anderen
Peter Slager.
Is al vijfjaar gitarist in de band van
Guus Meeuwis.