Angelo de Rijke speelde bij Anouk en Acda De Munnik. Vanavond staat hij weer 20 NIEUWS Als twintiger heeft gitarist Angelo de Rijke al een carrière waar menige veertiger jaloers op mag zijn. gaansleven. Ik heb meteen rechts omkeert gemaakt. Ik heb een vriend opgebeld en gezegd: 'Ik ga naar de rockacademie.' Mijn ouders vonden dat ook goed." „Ik had mijn propedeuse niet gehaald en ik was blessuregevoe- lig, dus het vlotte niet zo. Voor een gitaartentamen had ik een filmpje gemaakt en op YouTube gezet. Dat kwam toen net op. Ik dacht: 'Why not?' Ik zet het er ge woon op. Kreeg ik een mailtje van Anouk, dat ze het goed vond. Ik heb beleefd teruggemaild, maar ik dacht dat het een grap was van ie mand. Ik weet nog dat ik die dag met een vriend naar Amsterdam was om een gitaarversterker te ko pen en dat ik hem niks over die mail heb gezegd. Ik dacht dat hij me uit zou lachen. Maar een paar dagen later werd ik letterlijk uit mijn bed gebeld. 'Met Anouk Tee- uwe', hoorde ik. 'Ik vind je filmpje te gek, heb je zin om auditie te doen?' 'Dat lijkt me wel wat', zei ik. Zoiets is natuurlijk een droom. Dat overkomt er niet veel." „Dat is grappig. Dat denkt ieder een. Ik ben vrijgezel. Meisjes vra gen me vaak: 'Je hebt ze zeker wel voor het uitkiezen als je op het po dium staat?' Maar in mijn wereld kun je seks, drugs en bijna ook al le rock roll wel wegstrepen. Ik werk hard en ik bereid me goed voor. Drinken doe ik niet. En ach ter de schermen gebeuren er geen gekke dingen. Na Groots zitten we aan de bar of in de kleedkamer nog wat te pimpelen. Dat is het ei genlijk wel. Bij Anouk was het heel turbu lent, maar op een andere manier. Het was heel intens, alles stond heel erg op scherp. Het was kei hard werken. Ze was veeleisend, maar op een goede manier. Het was wel op je tenen lopen. Wij wa ren jonge honden. Ze heeft ons ge leerd hoe je echt in een rockset- ting moet spelen, kwalitatief goed maar ook met het juiste gevoel. Dat je er echt voor honderdtien procent moet staan." „Ja, na een concert in Amster dam. Tien minuutjes na de show, in de kleedkamer, kregen we te horen dat we konden vertrekken. Ze wilde weer met andere gasten werken, met wie ze eerder had ge speeld. Toen had ik het gevoel dat we waren gebruikt, natuurlijk. We kregen veel te weinig betaald. We speelden voor een appel en een ei. Ik krijg nu het vier- of vijf dubbele van wat ik toen kreeg. Na verloop van tijd ging ik er anders over denken. Ik wist dat het niet zo lang zou duren en een betere springplank kon ik me niet wen sen. Ik heb een geweldige tijd ge had en met mijn 27 jaar heb ik nu een carrière waar veel veertigers alleen maar van kunnen dromen. Ik kan er nu veel volwassener op terugkijken dan toen." „Nee, het was een enorme klap. Ik had niks anders. Door Anouk was ik naar Amsterdam verhuisd, maar mijn ontslag betekende dat ik weer naar Zeeland moest. Dat vond ik verschrikkelijk. Daar is voor mij niets te halen. Ik heb even thuis gewoond en op mezelf. Ik bleef heen en weer pendelen naar Amsterdam. Ik had een uitke ring die ik alleen maar in de vorm van diesel in mijn busje gooide. Daarin bleef ik vaak slapen als ik ergens naartoe was geweest. Ik zwierf wat rond. Marcel van As van de rockacademie bracht me in contact met Bartel Bartels, een muzikant die hier in Amsterdam sessies organiseert. Ik speelde met Mieke Stemerdink, met de Wild Romance, met Paul de Munnik. Op een gegeven moment krijgen mensen in de gaten dat er een nieuwe jongen in de stad is, die hard werkt, betrouwbaar is, lekker kan spelen, afspraken nakomt. Dan gaan ze je vragen. Zo kwam Nog één concert, vanavond, en de serie Groots met een zachte g zit er weer op. Het is Guus Meeuwis dit jaar gelukt vijf keer het Philips Stadion in Eindhoven uit te verko pen, wat betekent dat hij in ruim een week tijd voor 165.000 men sen heeft opgetreden. De 27-jarige Zeeuwse gitarist Angelo de Rijke was er bij. Voor hem is het inmid dels zijn derde serie Groots, maar hij verbaast zich nog elke dag over zijn werkgever. „Guus is een feno meen. Zijn liedjes, het meezing - gehalte, de Brabantse gezelligheid, ik kom er helemaal niet vandaan en het voelt nog steeds nieuw. Zo als hij elk jaar dat samengevoel weet te creëren, dat is bewonde renswaardig." De in Amsterdam woonachtige gitarist komt uit Vlissingen. Als jongetje van zeven lonkte hij al naar de snaren. „Ik zag iemand gi taar spelen en zei: 'Dat wil ik ook.' Ik begon op een akoestische gi taar. Volgde muzieklessen, ging naar de muziekschool. Toen kreeg ik een elektrische. Dat werden er twee en toen vier. Dan weet je: het is menens. Ja, al die gitaren. Ik zie het een beetje als golfen. Voor die ene hole heb je net even een ander stokkie nodig dan voor de andere. Zo is het ook met gitaren. Ze hebben allemaal een ander ge voel, een andere sound, een ande re sfeer. Ik zie het als een schilders palet. Ik wil zoveel mogelijk ver schillende snaarinstrumenten spe len, zodat ik een breed palet heb om klankkleuren mee te schilde ren. Ik ben er ook nog geen mees ter in. Ik ben nu veel met recla me- en filmmuziek bezig. Daar bij is eenvoud de troef. Ik red me wel met een redelijk goede smaak en veel simplisme. Het De grootste vrouwelijke popster van Nederland. Ze is wispelturig, de ene keer joviaal, dan weer gesloten. is een kwestie van veel doen, van het jezelf niet te moeilijk maken. Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt. Net als iedereen moet ik op mijn werk wel eens iets doen wat ik niet leuk vind. Maar als ik dan 's nachts thuiskom en er staat zo'n grappig instrumentje op mij te wachten, dan triggert dat toch weer." „Een van mijn leraren was een goeie muzikant. Jan Piet de Klerk. Die stimuleerde ons enorm. Dat helpt, als iemand zegt dat het te gek is wat je doet. Dus timmerden we aardig aan de weg. Maar we speelden Nederlandstalige popmu ziek en het is verschrikkelijk moei lijk om dat kwalitatief goed te doen. Als een paar jongens van dertien over bloemetjes en bijtjes zingen, vindt iedereen dat schat tig, maar als je achttien bent moet het wel ergens over gaan. Dat ni veau hebben we nooit weten te ha len. Daarbij komt dat iedereen in andere bandjes ging spelen. Toen we van school gingen was het defi nitief gedaan met Scwar." „Ja, ik wilde muzikant worden. Ik had ook geen keuze. Ik ben ner gens anders goed in. Ik ben nog een blauwe maandag op de koks opleiding van het ROC wezen kij ken. Ik zag daar alle idioten die ik kende uit de donkere holen van het uit- Geen seks, geen drugs en Angelo de Rijke: „Ry Cooder is echt de belichaming van de gitarist die ik over twintig of dertig jaar ook wil zijn." foto Hes Mundt Terwijl je daar op zat, kwam Anouk langs. Van school kwam je zo in de eredi visie van de Nederlandse popmuziek terecht. Was het een wild leven? Tot je van de ene op de andere dag werd ontslagen. Als gitarist van Anouk kwam je ze ker zo weer aan de bak? door Ernst Jan Rozendaal Angelo over Anouk Als tiener speelde j'e in SCWAR, een veelbelovend bandje waarin ook Roman Huijbreghs van Navarone speelde. Waarom is dat nooit wat ge worden? Maar jij wist daardoor wel wat je wilde worden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 20