O De Ondernemer Zeeland ZEEUWS BEDRIJFSLEVEN GEEFT MASSAAL GEHOOR AAN OVERSTAP NAAR MVO De Appelaere viert haar twintigjarig jubileum. Nederland is veroverd, nu is de Appelaere rijp voor het buitenland, vindt de familie Tazelaar dat het bedrijf runt. Dat blijkt al in België en Denemarken. Daarom wil het bedrijf uit het Zeeuws-Vlaamse Waterlandkerkje haar horizon nog verder verbreden. 30 31 In landen als Engeland en Spanje is veel vraag naar gezonde, duurzame sappen van hoge kwaliteit, maar ook bijvoorbeeld op de Antillen", vertelt Ja- nine Tazelaar, dochter van grondlegger Henk en mede-eigenaar. "Wat voor ons spreekt, is dat wij geen hype-merk zijn. Maatschappelijk verantwoord on dernemen deed mijn vader al toen hij nog fruitkweker was, vijftig jaar geleden. Daar komt ook de heldere visie vandaan waarmee ons bedrijf voet aan de grond heeft gekregen. Namelijk dat duurzaam produceren voor ons begint bij de boom en eindigt bij de flessen die de klant in handen krijgt." De Appelaere (oud Nederlands voor appelboom) produceert 100 procent natuurlijke appelsap, pe- rensap en sinaasappelsap. Allemaal pure producten zonder toevoegingen en conserveringsmiddelen, verkrijgbaar in supermarkten en horecazaken door heel Nederland. "Mensen zijn zich steeds beter be wust van wat ze eten en drinken", zegt Janine Taze laar. "Ze kijken vaker op het etiket, op zoek naar alternatieven voor de producten met toevoegingen, zoals suikers. Maar onze sappen zijn puur natuur. Daarmee oefenen de flessen een grote, natuurlijke aantrekkingskracht uit op consumenten en bedrij ven. Zo krijg je ambassadeurs. En die hebben wij door het hele land." Naast die verantwoorde productie maakt de familie Tazelaar ook bewuste keuzes voor de 'schil' van haar producten: het verpakkingsmateriaal. Het sap zit in glazen flessen, een natuurlijk verpakkingsmateriaal dat volledig recyclebaar is. "De kratten waarin we de flessen laten vervoeren, worden telkens weer herge bruikt. Dozen en drukwerk bestaan bovendien uit fsc-gecertificeerd materiaal." Consumenten kozen begin dit jaar Appelaere overi gens tot Beste Product van het Jaar 2014-2015. loont www.maakdeswitch.nl I www.mvoloont.com Appelaere wil het buitenland veroveren Appelaere wint al aan populariteit in België en Denemarken, maar het Zeeuwse merk wil meer. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen loont, daar is Switch van overtuigd. In juli 2011 startte Switch daarom met het ambitieuze programma'MVO Loont'met als doel in vier jaar tijd 20.000 MKB ondernemers in Nederland te inspireren verantwoord te gaan ondernemen. Ondernemers zijn gericht op de eigen regio. MVO Loont werkte daarom met uitvoerders in verschillende regio's met elk hun eigen netwerk en gedegen kennis van de lokale ondernemers. Switch had naast het programmamanagement ook de uitvoering van de concrete activiteiten in Brabant en Zeeland in handen. Oók in Zeeland was de respons groot. Goed voorbeeld... Als non-profit organisatie waren we een beetje een vreemde eend in de bijt, want ondernemers luisteren vooral naar andere ondernemers. Daarom namen we koplopers op het gebied van MVO als voorbeeld voor andere ondernemers. MVO-prijzen De MVO-prijs is een tweejaarlijkse prijs voor ondernemingen uit een specifieke gemeente, die succesvol zijn door maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Zowel kleine als grote bedrijven kunnen zich hiervoor inschrijven. Het winnen van de MVO-prijs geeft de onderneming een goede (publicitaire) boost en geeft andere ondernemingen inspiratie en motivatie om ook met MVO aan de slag te gaan. In de afgelopen vier jaar zijn de MVO-prijs Goes (2x),Terneuzen en Hulst uitgereikt. In 2016 volgt de MVO-prijs Schouwen-Duiveland. MVO-excursies Wat is er beter dan leren van een bedrijf dat in de praktijk al heeft ervaren wat MVO oplevert. Dat was de inzet van de MVO-excursie. In Zeeland stelden o.a. H4A, Heros BV, Cleanmaster Biolux, Hemi BV, Wilthagen BV, Luximprove, WarmC02 en het bedrijventerrein in Sint Philipsland hun deuren open voor andere ondernemers. Er werden ideeën opgedaan, ervaringen uitgewisseld en nieuwe contacten gelegd. MVO in de detailhandel Ook aan de detailhandel werd gedacht. Om het voor klanten makkelijker te maken om duurzame inkopen te doen, werden er Eerlijk Winkelenroutes samengesteld voor de gemeenten Goes, Veere, Schouwen-Duiveland enTerneuzen. Elke route wijst je de weg langs 24 bijzondere winkels, speciaalzaken en horecagelegenheden in de gemeente met een eerlijker aanbod (fairtrade, tweedehands en/of biologisch). De routes zijn ook verkrijgbaar als mobiele app voor IPhone en Android. Bijeenkomsten en presentaties MVO Loont organiseerde of participeerde in bijeenkomsten waar uitgebreid stil werd gestaan bij de voordelen van MVO. Zo werden duizenden ondernemers geïnformeerd over het belang van MVO voor de toekomst van hun bedrijf. Switch Challenge Momenteel loopt de Switch Challenge - Let's get personal. Hierbij kunnen ondernemers hun MVO-ambities op een nog hoger plan zetten door een vraag te stellen aan een denktank van 12.000 studenten en young professionals. Switch werkt hiervoor samen met Battle of Concepts. Resultaten In totaal bereikte Switch met haar bedrijvenprogramma MVO Loont tot nu toe zo'n 17.000 ondernemers, verspreid over het hele land. Onderzoeksbureaus Ordina en Telos concludeerden dat maar liefst 24% van deze ondernemers mede door dit programma van Switch zijn bedrijfsvoering verder heeft verduurzaamd. Conclusie In de afgelopen vier jaar is keer op keer door ondernemers aangetoond dat MVO geen 'geitenwollensokken'denken is. Het is niet een trend of iets wat u er bij moet doen. Het is noodzaak wilt u de komende jaren overleven. Wilt u beter kunnen inspelen op de snel veranderende wereld en de concurrentie voor blijven, bv. in aanbestedingen door de overheid, dan zal MVO ook in het DNA van uw bedrijf moeten gaan zitten. In 2013 zei MKB-Nederland al: "Kies je niet voor duurzaam ondernemen, dan besta je over vijf jaar niet meer."Voor wie nog inspiratie zoekt: alle informatie is te vinden op de website www.mvoloont.com SWITCH Pascal Elegeert Switch p.elegeert@maakdeswitch.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 127