O De Ondernemer Zeeland
ZEEUWS BEDRIJFSLEVEN
GEEFT MASSAAL GEHOOR
AAN OVERSTAP NAAR MVO
De Appelaere viert haar twintigjarig jubileum. Nederland is
veroverd, nu is de Appelaere rijp voor het buitenland, vindt de
familie Tazelaar dat het bedrijf runt. Dat blijkt al in België en
Denemarken. Daarom wil het bedrijf uit het Zeeuws-Vlaamse
Waterlandkerkje haar horizon nog verder verbreden.
30 31
In landen als Engeland en Spanje is veel vraag naar
gezonde, duurzame sappen van hoge kwaliteit,
maar ook bijvoorbeeld op de Antillen", vertelt Ja-
nine Tazelaar, dochter van grondlegger Henk en
mede-eigenaar. "Wat voor ons spreekt, is dat wij
geen hype-merk zijn. Maatschappelijk verantwoord on
dernemen deed mijn vader al toen hij nog fruitkweker
was, vijftig jaar geleden. Daar komt ook de heldere visie
vandaan waarmee ons bedrijf voet aan de grond heeft
gekregen. Namelijk dat duurzaam produceren voor ons
begint bij de boom en eindigt bij de flessen die de klant in
handen krijgt."
De Appelaere (oud Nederlands voor appelboom)
produceert 100 procent natuurlijke appelsap, pe-
rensap en sinaasappelsap. Allemaal pure producten
zonder toevoegingen en conserveringsmiddelen,
verkrijgbaar in supermarkten en horecazaken door
heel Nederland. "Mensen zijn zich steeds beter be
wust van wat ze eten en drinken", zegt Janine Taze
laar. "Ze kijken vaker op het etiket, op zoek naar
alternatieven voor de producten met toevoegingen,
zoals suikers. Maar onze sappen zijn puur natuur.
Daarmee oefenen de flessen een grote, natuurlijke
aantrekkingskracht uit op consumenten en bedrij
ven. Zo krijg je ambassadeurs. En die hebben wij
door het hele land."
Naast die verantwoorde productie maakt de familie
Tazelaar ook bewuste keuzes voor de 'schil' van haar
producten: het verpakkingsmateriaal. Het sap zit in
glazen flessen, een natuurlijk verpakkingsmateriaal
dat volledig recyclebaar is. "De kratten waarin we de
flessen laten vervoeren, worden telkens weer herge
bruikt. Dozen en drukwerk bestaan bovendien uit
fsc-gecertificeerd materiaal."
Consumenten kozen begin dit jaar Appelaere overi
gens tot Beste Product van het Jaar 2014-2015.
loont
www.maakdeswitch.nl I www.mvoloont.com
Appelaere wil
het buitenland
veroveren
Appelaere wint al aan populariteit in België en Denemarken, maar het Zeeuwse merk wil meer.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen loont, daar is Switch
van overtuigd. In juli 2011 startte Switch daarom met het ambitieuze
programma'MVO Loont'met als doel in vier jaar tijd 20.000 MKB
ondernemers in Nederland te inspireren verantwoord te gaan
ondernemen. Ondernemers zijn gericht op de eigen regio. MVO Loont
werkte daarom met uitvoerders in verschillende regio's met elk hun
eigen netwerk en gedegen kennis van de lokale ondernemers. Switch
had naast het programmamanagement ook de uitvoering van de
concrete activiteiten in Brabant en Zeeland in handen. Oók in Zeeland
was de respons groot.
Goed voorbeeld...
Als non-profit organisatie waren we een beetje een vreemde eend in
de bijt, want ondernemers luisteren vooral naar andere ondernemers.
Daarom namen we koplopers op het gebied van MVO als voorbeeld
voor andere ondernemers.
MVO-prijzen
De MVO-prijs is een tweejaarlijkse prijs voor ondernemingen uit
een specifieke gemeente, die succesvol zijn door maatschappelijk
verantwoord te ondernemen. Zowel kleine als grote bedrijven
kunnen zich hiervoor inschrijven. Het winnen van de MVO-prijs geeft
de onderneming een goede (publicitaire) boost en geeft andere
ondernemingen inspiratie en motivatie om ook met MVO aan de slag te
gaan. In de afgelopen vier jaar zijn de MVO-prijs Goes (2x),Terneuzen en
Hulst uitgereikt. In 2016 volgt de MVO-prijs Schouwen-Duiveland.
MVO-excursies
Wat is er beter dan leren van een bedrijf dat in de praktijk al heeft
ervaren wat MVO oplevert. Dat was de inzet van de MVO-excursie.
In Zeeland stelden o.a. H4A, Heros BV, Cleanmaster Biolux, Hemi BV,
Wilthagen BV, Luximprove, WarmC02 en het bedrijventerrein in Sint
Philipsland hun deuren open voor andere ondernemers. Er werden
ideeën opgedaan, ervaringen uitgewisseld en nieuwe contacten gelegd.
MVO in de detailhandel
Ook aan de detailhandel werd gedacht. Om het voor klanten
makkelijker te maken om duurzame inkopen te doen, werden er
Eerlijk Winkelenroutes samengesteld voor de gemeenten Goes, Veere,
Schouwen-Duiveland enTerneuzen. Elke route wijst je de weg langs
24 bijzondere winkels, speciaalzaken en horecagelegenheden in de
gemeente met een eerlijker aanbod (fairtrade, tweedehands en/of
biologisch). De routes zijn ook verkrijgbaar als mobiele app voor IPhone
en Android.
Bijeenkomsten en presentaties
MVO Loont organiseerde of participeerde in bijeenkomsten waar
uitgebreid stil werd gestaan bij de voordelen van MVO. Zo werden
duizenden ondernemers geïnformeerd over het belang van MVO voor
de toekomst van hun bedrijf.
Switch Challenge
Momenteel loopt de Switch Challenge - Let's get personal. Hierbij
kunnen ondernemers hun MVO-ambities op een nog hoger plan zetten
door een vraag te stellen aan een denktank van 12.000 studenten
en young professionals. Switch werkt hiervoor samen met Battle of
Concepts.
Resultaten
In totaal bereikte Switch met haar bedrijvenprogramma MVO Loont
tot nu toe zo'n 17.000 ondernemers, verspreid over het hele land.
Onderzoeksbureaus Ordina en Telos concludeerden dat maar liefst
24% van deze ondernemers mede door dit programma van Switch zijn
bedrijfsvoering verder heeft verduurzaamd.
Conclusie
In de afgelopen vier jaar is keer op keer door ondernemers aangetoond
dat MVO geen 'geitenwollensokken'denken is. Het is niet een trend of
iets wat u er bij moet doen. Het is noodzaak wilt u de komende jaren
overleven. Wilt u beter kunnen inspelen op de snel veranderende wereld
en de concurrentie voor blijven, bv. in aanbestedingen door de overheid,
dan zal MVO ook in het DNA van uw bedrijf moeten gaan zitten. In 2013
zei MKB-Nederland al: "Kies je niet voor duurzaam ondernemen, dan besta
je over vijf jaar niet meer."Voor wie nog inspiratie zoekt: alle informatie is
te vinden op de website www.mvoloont.com
SWITCH
Pascal Elegeert
Switch
p.elegeert@maakdeswitch.nl