Niet zuinig als je de stekker negeert Piet Vogelaar bedrijfsauto Omzet bedrijfsautobranche stijgt met 11 procent Nieuwe regels: run op leaseauto's de Ondernemer Voor ondernemend werkend Zeeland BUSINESS-RENT www.businessrent.nl Hij is razend populair onder leaserijders: de Mitsubishi Outlander PHEV. Het is een ruime SUV die door de hybridetechniek extra zuinig is. En met een bijtelling van 7 procent heb je veel auto voor een relatief lage maandelijkse bijdrage. Maar is de PHEV wel zo zuinig? Wel als je hem steeds oplaadt. Tank je hem gewoon vol zonder aan het eind van de dag de stekker in de muur te steken of je rijdt veel lange ritten, dan 'verdient' deze groene Outlander de indeling in 'categorie 7 procent' niet. Niet zo vreemd dus dat bedrijven steeds hardere eisen stellen aan hun plug-in hybride-rijders. ...als je 'm nodig hebt! Goes: 0113 - 220211 Tekst Dennis Rijsbergen Foto Thinkstock.com Duurzaamheid is voor negen van de tien fleetmanagers een zaak waar je niet omheen kunt, maar bij 40 procent zit dat nog niet in de genen. Met de plug-in hybride heeft menigeen 'problemen': 56 procent van de bedrijven stelt hier harde eisen aan en 30 procent beperkt het brandstof budget. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), Nederland Elektrisch, Natuur en Milieu (N&M) en de Dutch Organisation for Electric Transport (DOET). Het onderzoek is uitgevoerd onder 510 fleetmanagement professionals. Het merendeel daarvan beheert een vloot van meer dan 100 leaseauto's. Voor veel bedrijven zijn plug-in's als de Outlander PHEV een tegen valler gebleken. Want de auto mag op papier zuinig zijn en weinig C02 uitstoten, de praktijk bleek anders. Niet datje met de PHEV niet zuinig kunt rijden, nee... het probleem is dat veel leaserijders hun milieubewuste Mitsubishi niet opladen. Soms hebben ze geen zin om een laad paal op te zoeken, maar nog vaker is het geval dat leaserijders gewoon veel lange afstanden rijden. En dat is niet gek: juist daarom hebben ze die auto van de zaak. Echter, lange afstanden rijd je niet op stroom, maar op benzine. Want wil je ook lange afstanden elektrisch rijden, dan moet je halverwege de rit een half uur aan het stopcontact. Dat is niet te doen in een wereld waarin tijd geld is. Het gevolg is dat de brandstofkosten veel hoger uitvallen dan verwacht. Voor de leaserijder zelf is dat geen probleem. Die be taalt gewoon zijn bijtelling. Voor de werkgever echter is de appel ex tra zuur. Die zit niet alleen met veel hogere brandstofkosten dan van tevoren ingeschat. Een een plug-in hybride is vaak ook nog duurder in de aanschaf. Volgens leasemaatschappij Leaseplan is een plug-in hybride dan ook niet gunstig wanneer de berijdervoorzijn werk veel kilometers moet maken. Het omslagpunt ligt volgens Leaseplan bij 22.000 kilometer per jaar. Maakt een leaserijder meer kilometers, dan betekent dat een extra rekening bovenop de vastgestelde lease prijs. Inmiddels stelt 56 procent van de bedrijven harde voorwaar den aan hun berijders om in een PHEV of andere plug-in hybride te mogen rijden. Een derde van de bedrijven beperkt het brandstof budget waardoor werknemers wel gedwongen worden om hun wagen vaker op te laden. 21 procent van de werkgevers pakt het anders aan en geeft een financiële prikkel voor goede verbruikper- centages. 43 procent van de fleetmanagers ziet financiële prikkels voor goede verbruikspercentages als een kansrijke maatregel als de bijtelling afhankelijk wordt gemaakt van het werkelijke verbruik bij plug-in hybrides. Ondanks het feit dat bedrijven nu met hogere kosten worden geconfronteerd zien ze toch toekomst in elektrisch rijden. Uit het onderzoek Motivaction blijkt namelijk dat 71 procent van de ondervraagde bedrijven van plan is om meer elektrische auto's te leasen. VLISSINGEN Net als voor gaande jaren zorgen wijzigingen in de regels rondom bijtelling voor een run op leaseauto's die in een gunstige bijtellingscategorie vallen. Leasemaatschappij ALD Automotive constateert - ruim een halfjaar voor dat de nieuwe regels ingaan - sterk oplopende levertijden voor de po pulaire modellen, gemiddeld al 3 tot 4 maanden. Om erzekervan te zijn dat leaserijders nog gebruik kunnen maken van de gunstiger tarieven van 2015 worden veel bestellingen nu al geplaatst voor levering in de laatste 2 maanden van dit jaar. Per 1 januari 2016 gaat het aantal bijtellingscategorieën van vijf naar vier en veranderen de bijtellings- percentages en C02-grenswaarden. De bijtellingscategorieën 7%, 14% en 20% komen in 2016 te verval len. Daarvoor in de plaats komen twee nieuwe categorieën: 15% en 21%. Bovendien worden de C02- grenzen voor 'verlaagde bijtelling' aangescherpt. Auto's die niet alleen populairzijn omdat ze zuinig zijn maar ook vanwege een gunstige bijtelling, kunnen na 1 januari 2016 in een minder gunstige bijtellingsca tegorie vallen. GOES De omzet van de be drijfsautobranche is in het eerste kwartaal van 2015 bijna elf procent gestegen, meldt het CBS. De perso nenautobranche deed het slechts één procent beter in Q1Wel was het haar eerste omzetgroei sinds het vierde kwartaal van 2013. De omzetten van de merkimporteurs en onderhoudsbedrijven daalden met ruim twee, respectievelijk één procent. De prijzen van auto onderdelen en -toebehoren stegen in het eerste kwartaal met ruim acht procent. De stemming van ondernemers in de auto- en motorbranche is volgens het CBS verder verbeterd. Het vertrouwen komt aan het begin van het tweede kwartaal bijna op +3 uit. Het is de eerste keer sinds begin vorig jaar dat het ondernemersver- trouwen in deze branche positiefis. Het aantal openstaande vacatures nam met driehonderd toe ten opzichte van het vorige kwartaal, tot zeventienhonderd inde eerste drie maanden van 2015. Sinds het vierde kwartaal van 2011 is het aantal vacatures niet meer zo hoog geweest. Het aantal faillissementen in de auto- en motorbranche daalde opnieuw. In de personenautobran che zijn nog steeds de meeste fail lissementen (18), tien minder dan in het vierde kwartaal van 2014. personenauto's - personenbussen bedrijfswagens - aanhangwagens k,iU«£!Ï

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 125