TiP Social Media Marjolein van der Horst Mediastrategie Zeeland Wie zijn de Zeeuwse technici van morgen? Dat is het thema van een conferentie don derdag 25 juni in het Bio Base Center in Terneuzen. Eén van de prangende vragen die aan bod komt: hoe zorgt Zeeland voor meer technisch personeel, bij een krimpend arbeidsaanbod? Een goede positie in Google bemachti gen kan een onmogelijke klus zijn als je niet weet hoe je het aan moet pakken. Google Mijn Bedrijf is een uitstekende manier om toch hoog in de zoekmachine getoond te worden. Het gaat hier om zoekopdrachten waarbij een duidelijke link is tussen een dienst of service en een locatie. Als je bijvoorbeeld zoekt op 'garage Vlissingen' zie je bovenaan de pagina lokale garages. Dit zijn de lokale zoekresultaten. O De Ondernemer Zeeland 20 21 In 2013 hebben onderwijsinstellingen, werkgevers en werknemers, jongeren, topsectoren, regio's en het Rijk een nationaal Techniekpact gesloten. Gezamen lijk doel: mee blijven doen in de top als het gaat om concurrentie, innovatie en wetenschap. En om dat te bereiken zijn meer technici nodig. Jonge mensen die kie zen voor een techniekopleiding, aan de slag gaan in een technische functie en daar zich met veel plezier in ontwik kelen. Het besef van een toenemend tekort aan gekwalificeerd technisch personeel bestaat in Zeeland al langer. Veel studenten die buiten de provincie een technische studie volgen, keren niet meer terug. Daarnaast is er sprake van vergrijzing. In de provincie zijn al talrijke acties ontplooid met als doel de instroom in de techniek te vergroten. Al deze activiteiten hebben ervoor gezorgd dat de belangstel ling van de Zeeuwse jongeren relatief gunstig afsteekt bij de landelijke cijfers, maar toch is meer nodig om de techni sche sectoren draaiende te houden. De Zeeuwse economie is voor een groot deel gebaseerd op sectoren waarbij juist techniek een belangrijke rol speelt. De grote vraag op de conferentie in Terneuzen is dan ook: 'Wat is er nodig om meer Zeeuwse jongeren te laten kiezen voor techniek?' Onder leiding van Barbara de Lange gaan verschillende panels, met onder anderen Doekle Terpstra als landelijk aanjager van het Techniekpact, Hendrik-Jan van Arenthals, voorzitter College van Bestuur ROC Scalda, Johan de Leeuw, Onderwijs Autoriteit Zeeland, en Arnd Thomas, Zeeuwse werkgeversvoorzitter, met elkaar en het aanwezige publiek het gesprek aan. Waar liggen de kansen voor Zeeland? Wat zijn de succesfactoren? Hoe kunnen de ervaringen uit het verleden helpen in de toekomst? Zijn in Zeeland de juiste zaken geagendeerd? Naast een interac tieve betrokkenheid van het aanwezige publiek, worden de gesprekken afgewisseld door inspirerende Zeeuwse best practices. Een mooie mix van bedrijfsleven, onderwijs en overheid. Tekst Dennis Rijsbergen Foto Paul van Bueren/www.laatzeelandzien.nl Meer jongeren nodig voor de techniek... maar hoe? Belangrijk, aangezien deze categorie invloed heeft op de lokale vindbaarheid. Kies de categorie die zo goed mogelijk aansluit en rond de volgende stappen af. Richt vervolgens de Google Mijn Bedrijf pagina in. Vul de contactgegevens volledig in en zorg voor een korte heldere introductietekst waarin duidelijk staat wat jouw bedrijf doet. Voeg hierin ook belangrijke zoektermen én de locatie van jouw bedrijf toe en voeg links toe naar jouw website. Zorg bovendien datje goed beeldmateriaal toevoegt. Tot slot is het van belang datje voor elke bedrijfsvestiging een pagina aanmaakt. En plaats regelmatig berichten om volgers te krijgen. Met Google Mijn Bedrijf neemt de kans toe dat jouw bedrijf bij de lokale zoekresultaten wordt getoond. Wel zo fijn als je lokale vindbaarheid optimaal is. Op www.techniekpact.nl/techniekpact-on-tour is een livestream van de conferentie te volgen. Om hierin getoond te worden heb je een goed ingerichte Google Mijn Bedrijf pagina nodig. Deze kun je aanmaken vanuitje persoonlijke Google account. Bij het aanmaken van deze bedrijfspagina zijn de volgende drie zaken belangrijk: kiezen wat voor type bedrijfje hebt, de adresgegevens vol ledig invullen én de categorie kiezen die bij jouw bedrijf past.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 118