mm,
Ellemeet is toneel
MwS
van Japanse stooktaferelen
Bij FasoFair in Burgh-Haamstede is expositie 'Waar Afrika Zeeland kust' te zien
SCHOUWEN-DUIVELAND 7
Oud-wethouder
Tholen slaat brug
tussen Zeeland en
Afrika. „Nieuwe
ideeën, dat geeft
een boost."
SCHOUW
SmSi
gezet om het huis te bewaken."
Ter gelegenheid van het vijfjarig
bestaan van Ed Looge ging Velt
huis de samenwerking aan met
Afrikaanse en Zeeuwse kunste
naars voor het project 'Waar Afri
ka Zeeland kust'. Naast Kienhuis
ging onder andere de Vlissingse
viltster Heieen van der Hooven
(Ateljee aan Zee) aan de slag. Zij
wist kleur en patronen van Afri
kaans batikdoek nauwgezet in vil
ten boekkaften te vangen. Haar
vilt wordt ook verwerkt in leren
tassen die in Afrika worden ge
maakt. Originele producten die in
spiratie opleveren voor alle betrok
kenen én werk voor mensen in
West-Afrika. Met haar werk steunt
Velthuis verschillende projecten
voor weeskinderen, schoolkinde
ren en ongehuwde moeders in Bur
kina Faso. „Dat is de aard van het
beestje. Ik was niet voor niets wet-
Het was een vreemde ge
waarwording om aan
het strand in het
West-Afrikaanse Benin
scherfjes boerenbont en Delfts
blauw te vinden. Marianne Velt
huis uit Burgh-Haamstede verza
melde een zak vol en klopte aan
bij de Middelburgse keramiste An-
kie Kienhuis, die de meer dan hon
derd jaar oude scherven verwerkte
in een serie wandtegels. Het is één
van de resultaten van het project
'Waar Afrika Zeeland kust'.
„Ik breng mensen en ideeën
graag met elkaar in verbinding als
dat wat nieuws oplevert. Ik ben
niet iemand die twintig jaar op de
toko past. Er moet een uitdaging
zijn. En dat was dit. Voor Ankie
was het ook nieuw. Daar ko
men ideeën uit voort. Dat
geeft een boost", zegt voor
malig Thools wethouder
Velthuis. Met haar organi
satie Ed Looge ('Kom we
gaan') verzorgt Velthuis
sinds vijf jaar reizen naar
Burkina Faso, Ghana, Togo
en Benin. „Onze dochter
woonde een tijdje in Burkina
Faso, dus ik kwam daar regelma
tig. En mensen vroegen steeds:
wat doen jullie daar toch? Wat is
daar te zien?" Uit die belangstel
ling werd Ed Looge geboren, even
als FasoFair - de galerie annex win
kel die Velthuis aan de Weststraat
in Burgh-Haamstede drijft. „Je
neemt eens een cadeautje mee
voor de één. Een ander vraagt of je
eens wilt kijken voor iets anders.
Eerst kwam ik vooral met makke
lijk mee te nemen spullen thuis,
maar je gaat vanzelf anders kij
ken", wijst Velthuis op de verza
meling houten vissen van
de Bozo uit Mali. Ze zag ze voor
het eerst in een Brusselse galerie
en bracht een serie mee naar
Burgh-Haamstede. De doorleefde
vissen blijken meer dan een object
voor op de schoorsteenmantel.
Het zijn marionetten, waar de
kieuwen van kunnen bewegen.
„Het is een verhaalcultuur. En het
mooie is: als de vissers uitvaren
worden ze op een stok bij de deur
houder sociaal domein. Maar als je
in Afrika reist zie je zo'n andere
wereld. Mensen daar zijn zo open.
Ze delen alles terwijl ze niets heb
ben. Wij delen op deze manier
ook. Dat vind ik een mooi idee."
De expositie Waar Afrika Zee
land kust is tot en met 27 juni te
zien.
Een niet-alledaags tafereel
speelde zich gistermiddag
af bij Hoeve Batenburg in
Ellemeet. Beeldhouwer Conny
Koster gaf er een workshop raku
stoken, een eeuwenoude Japanse
techniek om aardewerk te glazu
ren.
Kunstenaar Dorien van den Tol
die al tien jaar meedoet aan de
Kunstschouw nodigde Koster uit
op haar standplaats aan de Kuijer-
damseweg. In de traditionele
schuur van Hoeve Batenburg stelt
Van den Tol haar eigen recente
werk, voornamelijk schilderingen
van haar kinderen onder de naam
Feestkinderen, tentoon. Ernaast
hangen de landschappen van
Hans Dolieslager. „Elk jaar vraag
ik een aantal kunstenaars mij te
vergezellen tijdens de Kunst-
schouw. Conny verzorgt voor het
tweede jaar op rij een workshop.
Het is leuk als mensen zelf iets
kunnen doen, in plaats van alleen
maar kijken."
Verwachtingsvol staan de deel
nemers rondom het oventje. Niet
te dichtbij want de thermometer
tikt bijna de duizend graden aan.
De kommetjes die de gasten eer
der met verschillende kleuren gla
zuur beschilderden, verdwenen
zojuist onder het deksel. „Raku is
van oorsprong een traditionele Ja
panse methode om kommetjes
voor de theeceremonie te glazu
ren", legt Koster uit. „Deze tech
niek is in de loop der jaren aange
past, maar wordt nog steeds ge-
bruikt. Raku, zoals het nu is, is
een snelle manier om verschillen
de soorten aardewerk te glazu
ren."
Na een tijdje haalt Kosters colle
ga Wilma Struik de kommetjes
uit de oven en verplaatst ze naar
een ton met zaagsel. In die ton
worden ze gesmoord. Dat veroor
zaakt craquelé: kleine scheurtjes
in het glazuur. De plekken waar
geen glazuur zit verbranden en
worden zwart. „Het leuke aan de
ze techniek", weet Koster, „is dat
je het resultaat niet kunt voorspel
len." En, inderdaad, wanneer de
kommetjes uit het zaagsel tevoor
schijn komen en er na stevig poet
sen mooi gekleurd, glanzend aar
dewerk tevoorschijn komt, klin
ken er enthousiaste kreten vanuit
het publiek.
Van den Tol is inmiddels aan
de slag met haar verfgerij. Ze wijst
op de kleine, vierkante schilderij-
tjes naast de deur van de schuur.
Er staan gebakjes op en een afbeel
ding van het Zeeuwse strand. „Dit
zijn mijn 'feestschilderijtjes'. Elke
dag dat ik hier ben, maak ik zo'n
klein schilderijtje, om te vieren
dat ik hier al tien jaar kom. Ik vind
het namelijk geweldig."
DONDERDAG 18 JUNI 2015
Nieuw leven voor oude scherf
door Esme Soesman
Zie ook: www.burkinafasoreis.nl en
www.fasofair.nl.
Links: Afrikaanse doosjes
ingelegd met Zeeuws vilt,
rechts de oude scherfjes die
in raku gestookte (Japanse
glazuurtechniek) vlasklei
zijn verwerkt. In het mid
den Nimba, vruchtbaarheids
godin. Behalve nieuwe ont
werpen en spullen is bij
FasoFair ook etnografica te
koop. foto Dirk-Jan Gjeltema
door Sharon van Oost
WESTERSCHOUWEN
Beeldhouwer Conny Koster glazuurt een aardewerken kommetje volgens
een eeuwenoude Japanse techniek, foto Dirk-Jan Gjeltema