mm, Ellemeet is toneel MwS van Japanse stooktaferelen Bij FasoFair in Burgh-Haamstede is expositie 'Waar Afrika Zeeland kust' te zien SCHOUWEN-DUIVELAND 7 Oud-wethouder Tholen slaat brug tussen Zeeland en Afrika. „Nieuwe ideeën, dat geeft een boost." SCHOUW SmSi gezet om het huis te bewaken." Ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van Ed Looge ging Velt huis de samenwerking aan met Afrikaanse en Zeeuwse kunste naars voor het project 'Waar Afri ka Zeeland kust'. Naast Kienhuis ging onder andere de Vlissingse viltster Heieen van der Hooven (Ateljee aan Zee) aan de slag. Zij wist kleur en patronen van Afri kaans batikdoek nauwgezet in vil ten boekkaften te vangen. Haar vilt wordt ook verwerkt in leren tassen die in Afrika worden ge maakt. Originele producten die in spiratie opleveren voor alle betrok kenen én werk voor mensen in West-Afrika. Met haar werk steunt Velthuis verschillende projecten voor weeskinderen, schoolkinde ren en ongehuwde moeders in Bur kina Faso. „Dat is de aard van het beestje. Ik was niet voor niets wet- Het was een vreemde ge waarwording om aan het strand in het West-Afrikaanse Benin scherfjes boerenbont en Delfts blauw te vinden. Marianne Velt huis uit Burgh-Haamstede verza melde een zak vol en klopte aan bij de Middelburgse keramiste An- kie Kienhuis, die de meer dan hon derd jaar oude scherven verwerkte in een serie wandtegels. Het is één van de resultaten van het project 'Waar Afrika Zeeland kust'. „Ik breng mensen en ideeën graag met elkaar in verbinding als dat wat nieuws oplevert. Ik ben niet iemand die twintig jaar op de toko past. Er moet een uitdaging zijn. En dat was dit. Voor Ankie was het ook nieuw. Daar ko men ideeën uit voort. Dat geeft een boost", zegt voor malig Thools wethouder Velthuis. Met haar organi satie Ed Looge ('Kom we gaan') verzorgt Velthuis sinds vijf jaar reizen naar Burkina Faso, Ghana, Togo en Benin. „Onze dochter woonde een tijdje in Burkina Faso, dus ik kwam daar regelma tig. En mensen vroegen steeds: wat doen jullie daar toch? Wat is daar te zien?" Uit die belangstel ling werd Ed Looge geboren, even als FasoFair - de galerie annex win kel die Velthuis aan de Weststraat in Burgh-Haamstede drijft. „Je neemt eens een cadeautje mee voor de één. Een ander vraagt of je eens wilt kijken voor iets anders. Eerst kwam ik vooral met makke lijk mee te nemen spullen thuis, maar je gaat vanzelf anders kij ken", wijst Velthuis op de verza meling houten vissen van de Bozo uit Mali. Ze zag ze voor het eerst in een Brusselse galerie en bracht een serie mee naar Burgh-Haamstede. De doorleefde vissen blijken meer dan een object voor op de schoorsteenmantel. Het zijn marionetten, waar de kieuwen van kunnen bewegen. „Het is een verhaalcultuur. En het mooie is: als de vissers uitvaren worden ze op een stok bij de deur houder sociaal domein. Maar als je in Afrika reist zie je zo'n andere wereld. Mensen daar zijn zo open. Ze delen alles terwijl ze niets heb ben. Wij delen op deze manier ook. Dat vind ik een mooi idee." De expositie Waar Afrika Zee land kust is tot en met 27 juni te zien. Een niet-alledaags tafereel speelde zich gistermiddag af bij Hoeve Batenburg in Ellemeet. Beeldhouwer Conny Koster gaf er een workshop raku stoken, een eeuwenoude Japanse techniek om aardewerk te glazu ren. Kunstenaar Dorien van den Tol die al tien jaar meedoet aan de Kunstschouw nodigde Koster uit op haar standplaats aan de Kuijer- damseweg. In de traditionele schuur van Hoeve Batenburg stelt Van den Tol haar eigen recente werk, voornamelijk schilderingen van haar kinderen onder de naam Feestkinderen, tentoon. Ernaast hangen de landschappen van Hans Dolieslager. „Elk jaar vraag ik een aantal kunstenaars mij te vergezellen tijdens de Kunst- schouw. Conny verzorgt voor het tweede jaar op rij een workshop. Het is leuk als mensen zelf iets kunnen doen, in plaats van alleen maar kijken." Verwachtingsvol staan de deel nemers rondom het oventje. Niet te dichtbij want de thermometer tikt bijna de duizend graden aan. De kommetjes die de gasten eer der met verschillende kleuren gla zuur beschilderden, verdwenen zojuist onder het deksel. „Raku is van oorsprong een traditionele Ja panse methode om kommetjes voor de theeceremonie te glazu ren", legt Koster uit. „Deze tech niek is in de loop der jaren aange past, maar wordt nog steeds ge- bruikt. Raku, zoals het nu is, is een snelle manier om verschillen de soorten aardewerk te glazu ren." Na een tijdje haalt Kosters colle ga Wilma Struik de kommetjes uit de oven en verplaatst ze naar een ton met zaagsel. In die ton worden ze gesmoord. Dat veroor zaakt craquelé: kleine scheurtjes in het glazuur. De plekken waar geen glazuur zit verbranden en worden zwart. „Het leuke aan de ze techniek", weet Koster, „is dat je het resultaat niet kunt voorspel len." En, inderdaad, wanneer de kommetjes uit het zaagsel tevoor schijn komen en er na stevig poet sen mooi gekleurd, glanzend aar dewerk tevoorschijn komt, klin ken er enthousiaste kreten vanuit het publiek. Van den Tol is inmiddels aan de slag met haar verfgerij. Ze wijst op de kleine, vierkante schilderij- tjes naast de deur van de schuur. Er staan gebakjes op en een afbeel ding van het Zeeuwse strand. „Dit zijn mijn 'feestschilderijtjes'. Elke dag dat ik hier ben, maak ik zo'n klein schilderijtje, om te vieren dat ik hier al tien jaar kom. Ik vind het namelijk geweldig." DONDERDAG 18 JUNI 2015 Nieuw leven voor oude scherf door Esme Soesman Zie ook: www.burkinafasoreis.nl en www.fasofair.nl. Links: Afrikaanse doosjes ingelegd met Zeeuws vilt, rechts de oude scherfjes die in raku gestookte (Japanse glazuurtechniek) vlasklei zijn verwerkt. In het mid den Nimba, vruchtbaarheids godin. Behalve nieuwe ont werpen en spullen is bij FasoFair ook etnografica te koop. foto Dirk-Jan Gjeltema door Sharon van Oost WESTERSCHOUWEN Beeldhouwer Conny Koster glazuurt een aardewerken kommetje volgens een eeuwenoude Japanse techniek, foto Dirk-Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 66