MwHS-Y REDENEN OM UIT TE GAAN R 4 Expositie Paul Gees en Wim de Pauw Een verrassende combinatie in Galerie van den Berge in Goes: Paul Gees en Wim de Pauw. &D00R NICO OUT SCHOUW Dj Morninglory draait bij Velvet Lounge Openbare repetitie van Het Zeeuws Orkest Songs From The Heart in De Spot Hout, steen, kunststofplaat en lijm. Dat heeft Paul Gees (Aalst, 1949) nodig om zijn object 'Midden-spie' te ma ken. De perfecte uitvoering staat haaks op de 'schilderijen' die Wim de Pauw (Gent, 1989) maakt. Behalve linnen, een spieraam en olieverf gebruikt De Pauw ook lakverf. En stukken hout, schroeven, nietjes en plastic. Technisch gezien oogt zijn werk in elkaar geflanst. Zo bestaat 'His tory is immanent to the function of the field' uit meerdere stukken linnen die over elkaar zijn gelegd. Hier en daar zie ik slor dig gesneden stroken linnen geplakt en ge niet en De Pauw sneed een deel van de voorste laag weg. Die zat vast aan een latje dat hij op de ondergrond had bevestigd. Zo wordt de ruimte er achter zichtbaar. Wat resten dieprood verraden dat het blauw be schilderde linnen eerst een andere kleur had. Ik zie ook een laag groene stof die goeddeels is weggesneden. De compositie lijkt eenvoudig: een geel vlak op een blauw fond dat deels bedekt is met lichtgroen dat naar onderen toe overgaat in wit. Een blau we lijn op het groene vlak suggereert dat het gele vlak doorloopt. Wat natuurlijk niet kan. Dat groene vlak steekt trouwens een stukje uit over het geel. Je weet nu niet meer in welke laag dat geel thuishoort. Zo als eigenlijk de hele compositie steeds min der overzichtelijk oogt. Het is een moment tussen opbouw en afbraak. Juist dat levert de spanning op die me boeit. Ik zie sporen van wat er aan de huidige staat vooraf ging, maar kan niet precies ontdekken hoe het is gemaakt en hoe het er oorspronkelijk uit zag. Dat is wel vaker zo bij niet gelikte kunst, maar bij De Pauw draait het hierom, lijkt me. Dat verklaart ook zijn titel die ge schiedenis - tijd- onlosmakelijk verbindt met de functie van het vlak. Het 'schilderij' is de verbeelding van zijn eigen geschiede nis. En wat mij betreft een afspiegeling van de 'echte' geschiedenis. Waarvan ik het woordje 'de' beter weglaat. Want over wel ke en wiens geschiedenis hebben we het ei genlijk? Er is niet één geschiedenis, maar een ontelbaar aantal geschiedenissen die elk en samen net zo ondoorgrondelijk zijn als dit en de andere schilderijen van De Pauw. Die door het gebruik van kaders ook nog meegeeft dat er steeds sprake is van an dere gezichtspunten. Naast tijd zijn ook standpunt en ruimte niet eenduidig. De Pauw is op voorspraak van Gees bij Van den Berge terecht gekomen. Dat lijkt vreemd. Maar ook de objecten van Gees gaan over spanning, tijd en ruimte. Gees toont het moment dat een steen ('natuur') de strak gezaagde stroken hout ('cultuur', 'techniek') doet wijken. Visueel logisch toch? Maar ook hier wringt iets. Want het plaatsen van de steen is een allesbehalve natuurlijke handeling. Juist het samenspel van mens en natuur bepaalt het beeld. Die lijn wordt bevestigd door herkomst en ge bruik van het hout en de kunststof. Gees richt zich op het bevragen van de relatie tussen oorzaak en gevolg. Het werk ziet er overzichtelijk uit, maar is feitelijk een com plex samenspel van mens en natuur. De Pauw voegt daar aan toe dat geschiedenis en gezichtspunt samenvallen en het totaal beeld nauwelijks te doorgronden is. Beide visies vullen elkaar fraai aan. Zowel inhou delijk als visueel. Schommelen als experiment nog even bij de van 13 t/m 21 juni Verlangend naar vrijheid een dwangbuis beknelt haar stem vervormt Lees het in het Kunstschouw magazine www.kunstschouw.nl PROGRESSIVE HOUSE KLASSIEKE MUZIEK MUZIKALE TERUGBLIK Voor Roland Wigman is schilderen een dagelijkse noodzaak, voortkomend uit de drang te ordenen wat hij ziet, meemaakt en denkt. Het resultaat: een onophou delijke reeks figuratieve com posities, met een persoonlij ke kijk op de dingen en de mensen om hem heen. Opval lend is dat Wigman de we reld vaak van bovenaf weer geeft. Kleurrijk, vrij, vaardig en fris geschilderd! T/m 21/6. Raadskelder, Mu seum Het Belfort, Sluis. Wo. t/m zo. 13.00-16.30 uur. Hij maakt kleurrijke schil derijen, waarin hij naturalisti sche, surreële en strak gesti leerde beeldtalen samen brengt tot oorspronkelijke composities die je psychede lisch zou kunnen noemen. De ontdekkingstocht van Ma- thisse Arendsen door zijn on derbewuste levert persoonlij ke en meeslepende beelden op. Ook met Loes Muller en Carmen Milhous. T/m 24/6. Covra, Spanjeweg 1, Nieuwdorp. Ma. t/m vr. 9.00-17.00 uur. -4 Frank Asnes werkt met al ledaagse materialen als was knijpers en karton. In ruimte- CAESUUR toont hij transpa rante vaas- en doosvormen, opgebouwd uit karton. De hulpconstructie neemt de plaats in van de huid. Asnes speelt de spanning tussen het aanwezige en het afwezi ge geraffineerd uit. Hij laat je anders kijken naar ruimte en realiteit. Sterk concept, perfect uitgevoerd. T/m 19/7. ruimteCAESUUR, Lange Noordstraat 67, Middel burg. Vr. en za. 14.00-17.00 uur. OVER TIJD EN RUIMTE T/m 20/6. Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes. Alleen nogvr. en za. 12.00-17.00 uur -4 Links: Wim de Pauw 'History is immanent to the function of the field' (2015). Olieverf en lak op canvas, 100 x 70 cm. Rechts: Paul Gees 'Mid den-spie' (2014), HPL- plaat, hout en steen, 36,5 x 24,5 x 8 cm. Dj Morninglory draait morgen avond progressive house tij dens de Velvet Lounge club avond bij Zenc aan de Markt in Middelburg. Deze clubavon den worden elke derde vrijdag van de maand gehouden bij Zenc, met wisselende dj's en gastmuzikanten. Morninglory is Sooi Kerkhofs. Hij draaide o.a. in Surf City (Sri Lanka), in België en Amsterdam. Dj Morninglory: vrijdag 19 juni, Zenc Middelburg, aan vang 22.00 uur. Voorafgaand aan de Zomer- concertserie van Het Zeeuws Orkest is er traditiegetrouw een voor het publiek vrij toe gankelijke generale repetitie. Deze is zondagmiddag van 14.00 tot 17.00 uur in de Zeeuwse Concertzaal in Mid delburg. Het publiek is vrij te komen en te gaan wanneer men wil, mits er stilte in acht genomen wordt. Ook kinde ren zijn welkom. Het Zeeuws Orkest repeteert deze mid dag, onder leiding van chef-dirigent Ivan Meyle- mans, het concertprogramma van 25, 26 en 27 juni. Op het programma staan Ouver ture 'Die Meistersingervon Nürnberg' van Richard Wag ner, 'Concert voor harp en or kest op. 182' van Carl Reinecke en 'Symfonie nr.9 in Es, op. 90' van Dmitri Shostakovitsch. De concerten worden gegeven in de Grote Kerk in Brouwershaven (25 juni), de Sint Willibrordusbasi- liek in Hulst (26 juni) en de Grote Kerk in Veere (27 juni). Openbare repetitie Het Zeeuws Orkest: zondag 21 juni, Zeeuwse Concertzaal Middelburg, 14.00-17.00 uur. 4 Het Zeeuws Orkest. In De Spot in Middelburg wordt vanavond de laatste Songs From The Heart-avond van het inmiddels alweer der de seizoen gehouden. De vrij willigers van De Spot hebben allemaal een top drie ge maakt van artiesten die ze graag terug willen zien. Daar uit is een selectie gemaakt en de uitverkoren artiesten tre den op. Songs From The Heart: donder dag 18 juni, De Spot Middel burg, aanvang 20.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 56