MwHS-Y
REDENEN
OM UIT TE
GAAN
R
4
Expositie Paul Gees en Wim de Pauw
Een verrassende
combinatie in Galerie
van den Berge in
Goes: Paul Gees en
Wim de Pauw.
&D00R NICO OUT
SCHOUW
Dj Morninglory
draait bij
Velvet Lounge
Openbare repetitie van Het Zeeuws Orkest
Songs From
The Heart in
De Spot
Hout, steen, kunststofplaat en
lijm. Dat heeft Paul Gees
(Aalst, 1949) nodig om zijn
object 'Midden-spie' te ma
ken. De perfecte uitvoering
staat haaks op de 'schilderijen' die Wim de
Pauw (Gent, 1989) maakt. Behalve linnen,
een spieraam en olieverf gebruikt De Pauw
ook lakverf. En stukken hout, schroeven,
nietjes en plastic. Technisch gezien oogt
zijn werk in elkaar geflanst. Zo bestaat 'His
tory is immanent to the function of the
field' uit meerdere stukken linnen die over
elkaar zijn gelegd. Hier en daar zie ik slor
dig gesneden stroken linnen geplakt en ge
niet en De Pauw sneed een deel van de
voorste laag weg. Die zat vast aan een latje
dat hij op de ondergrond had bevestigd. Zo
wordt de ruimte er achter zichtbaar. Wat
resten dieprood verraden dat het blauw be
schilderde linnen eerst een andere kleur
had. Ik zie ook een laag groene stof die
goeddeels is weggesneden. De compositie
lijkt eenvoudig: een geel vlak op een blauw
fond dat deels bedekt is met lichtgroen dat
naar onderen toe overgaat in wit. Een blau
we lijn op het groene vlak suggereert dat
het gele vlak doorloopt. Wat natuurlijk
niet kan. Dat groene vlak steekt trouwens
een stukje uit over het geel. Je weet nu niet
meer in welke laag dat geel thuishoort. Zo
als eigenlijk de hele compositie steeds min
der overzichtelijk oogt. Het is een moment
tussen opbouw en afbraak. Juist dat levert
de spanning op die me boeit. Ik zie sporen
van wat er aan de huidige staat vooraf ging,
maar kan niet precies ontdekken hoe het is
gemaakt en hoe het er oorspronkelijk uit
zag. Dat is wel vaker zo bij niet gelikte
kunst, maar bij De Pauw draait het hierom,
lijkt me. Dat verklaart ook zijn titel die ge
schiedenis - tijd- onlosmakelijk verbindt
met de functie van het vlak. Het 'schilderij'
is de verbeelding van zijn eigen geschiede
nis. En wat mij betreft een afspiegeling van
de 'echte' geschiedenis. Waarvan ik het
woordje 'de' beter weglaat. Want over wel
ke en wiens geschiedenis hebben we het ei
genlijk? Er is niet één geschiedenis, maar
een ontelbaar aantal geschiedenissen die
elk en samen net zo ondoorgrondelijk zijn
als dit en de andere schilderijen van De
Pauw. Die door het gebruik van kaders ook
nog meegeeft dat er steeds sprake is van an
dere gezichtspunten. Naast tijd zijn ook
standpunt en ruimte niet eenduidig.
De Pauw is op voorspraak van Gees bij
Van den Berge terecht gekomen. Dat lijkt
vreemd. Maar ook de objecten van Gees
gaan over spanning, tijd en ruimte. Gees
toont het moment dat een steen ('natuur')
de strak gezaagde stroken hout ('cultuur',
'techniek') doet wijken. Visueel logisch
toch? Maar ook hier wringt iets. Want het
plaatsen van de steen is een allesbehalve
natuurlijke handeling. Juist het samenspel
van mens en natuur bepaalt het beeld. Die
lijn wordt bevestigd door herkomst en ge
bruik van het hout en de kunststof. Gees
richt zich op het bevragen van de relatie
tussen oorzaak en gevolg. Het werk ziet er
overzichtelijk uit, maar is feitelijk een com
plex samenspel van mens en natuur. De
Pauw voegt daar aan toe dat geschiedenis
en gezichtspunt samenvallen en het totaal
beeld nauwelijks te doorgronden is. Beide
visies vullen elkaar fraai aan. Zowel inhou
delijk als visueel.
Schommelen
als experiment
nog even bij de
van 13 t/m 21 juni
Verlangend
naar vrijheid
een dwangbuis
beknelt
haar stem vervormt
Lees het in het
Kunstschouw magazine
www.kunstschouw.nl
PROGRESSIVE HOUSE
KLASSIEKE MUZIEK
MUZIKALE TERUGBLIK
Voor Roland Wigman is
schilderen een dagelijkse
noodzaak, voortkomend uit
de drang te ordenen wat hij
ziet, meemaakt en denkt.
Het resultaat: een onophou
delijke reeks figuratieve com
posities, met een persoonlij
ke kijk op de dingen en de
mensen om hem heen. Opval
lend is dat Wigman de we
reld vaak van bovenaf weer
geeft. Kleurrijk, vrij, vaardig
en fris geschilderd!
T/m 21/6. Raadskelder, Mu
seum Het Belfort, Sluis. Wo.
t/m zo. 13.00-16.30 uur.
Hij maakt kleurrijke schil
derijen, waarin hij naturalisti
sche, surreële en strak gesti
leerde beeldtalen samen
brengt tot oorspronkelijke
composities die je psychede
lisch zou kunnen noemen.
De ontdekkingstocht van Ma-
thisse Arendsen door zijn on
derbewuste levert persoonlij
ke en meeslepende beelden
op. Ook met Loes Muller en
Carmen Milhous.
T/m 24/6. Covra, Spanjeweg
1, Nieuwdorp. Ma. t/m vr.
9.00-17.00 uur.
-4 Frank Asnes werkt met al
ledaagse materialen als was
knijpers en karton. In ruimte-
CAESUUR toont hij transpa
rante vaas- en doosvormen,
opgebouwd uit karton. De
hulpconstructie neemt de
plaats in van de huid. Asnes
speelt de spanning tussen
het aanwezige en het afwezi
ge geraffineerd uit. Hij laat
je anders kijken naar ruimte
en realiteit. Sterk concept,
perfect uitgevoerd.
T/m 19/7. ruimteCAESUUR,
Lange Noordstraat 67, Middel
burg. Vr. en za. 14.00-17.00
uur.
OVER TIJD EN RUIMTE
T/m 20/6. Galerie van den Berge, Westwal 45,
Goes. Alleen nogvr. en za. 12.00-17.00 uur
-4 Links: Wim de Pauw
'History is immanent to
the function of the field'
(2015). Olieverf en lak
op canvas, 100 x 70 cm.
Rechts: Paul Gees 'Mid
den-spie' (2014), HPL-
plaat, hout en steen,
36,5 x 24,5 x 8 cm.
Dj Morninglory draait morgen
avond progressive house tij
dens de Velvet Lounge club
avond bij Zenc aan de Markt
in Middelburg. Deze clubavon
den worden elke derde vrijdag
van de maand gehouden bij
Zenc, met wisselende dj's en
gastmuzikanten. Morninglory
is Sooi Kerkhofs. Hij draaide
o.a. in Surf City (Sri Lanka), in
België en Amsterdam.
Dj Morninglory: vrijdag 19
juni, Zenc Middelburg, aan
vang 22.00 uur.
Voorafgaand aan de Zomer-
concertserie van Het Zeeuws
Orkest is er traditiegetrouw
een voor het publiek vrij toe
gankelijke generale repetitie.
Deze is zondagmiddag van
14.00 tot 17.00 uur in de
Zeeuwse Concertzaal in Mid
delburg. Het publiek is vrij te
komen en te gaan wanneer
men wil, mits er stilte in acht
genomen wordt. Ook kinde
ren zijn welkom. Het Zeeuws
Orkest repeteert deze mid
dag, onder leiding van
chef-dirigent Ivan Meyle-
mans, het concertprogramma
van 25, 26 en 27 juni. Op
het programma staan Ouver
ture 'Die Meistersingervon
Nürnberg' van Richard Wag
ner, 'Concert voor harp en or
kest op. 182' van Carl
Reinecke en 'Symfonie nr.9
in Es, op. 90' van Dmitri
Shostakovitsch. De concerten
worden gegeven in de Grote
Kerk in Brouwershaven (25
juni), de Sint Willibrordusbasi-
liek in Hulst (26 juni) en de
Grote Kerk in Veere (27 juni).
Openbare repetitie Het
Zeeuws Orkest: zondag 21
juni, Zeeuwse Concertzaal
Middelburg, 14.00-17.00
uur.
4 Het Zeeuws Orkest.
In De Spot in Middelburg
wordt vanavond de laatste
Songs From The Heart-avond
van het inmiddels alweer der
de seizoen gehouden. De vrij
willigers van De Spot hebben
allemaal een top drie ge
maakt van artiesten die ze
graag terug willen zien. Daar
uit is een selectie gemaakt en
de uitverkoren artiesten tre
den op.
Songs From The Heart: donder
dag 18 juni, De Spot Middel
burg, aanvang 20.30 uur.