ua
KPN stapt in on demand-markt met serie 'Brussel'
Expert ziet zenders niet verdwijnen, we kijken nog steeds veel tv
NETFLIX
4 NIEUWS
Telecomreus gaat
eigen dramaserie
maken. Kijken
waar en wanneer
je wilt, wordt
steeds gewoner.
House of cards
De bekendste on demand-dienst
brengt ook eigen titels,]
zoals 'House of cards' en
zoals 'House of cards' en^
'Orange is the new black^V
Netflix telt zo'n 940.000 abonnees
VIDEOLAND
Zwarte tulp
Videoland Unlimited presenteert zie
als de NederlancfslTNi'fïïx.
Het platform heeft zo'n
100.0 abonnees. Kwam onlangs
met dïïëïgen serie 'Zwarte Tulp'.
naar 'Brussel' van Leon de Winter
Na Netflix en Video
land Unlimited
komt nu ook tele-
combedrijf KPN
met eigen drama
series. Het is de
volgende stap in de wereld van 'on
demand' waarin we zelf bepalen
wat, wanneer en waar we kijken.
Is het traditionele televisiekijken
passé?
De acteurs zijn nog niet be
kend, maar de tiendelige dramase
rie heet Brussel, heeft een script
van niemand minder dan Leon de
Winter en volgt onder meer een
politica in de hoofdstad van Euro
pa. Niet onbelangrijk: de reeks is
eind volgend jaar alleen exclusief
en gratis beschikbaar voor de ruim
twee miljoen klanten van KPN.
Die kunnen kijken waar en wan
neer ze maar willen. Of dat nu op
hun tv, computer, tablet of tele
foon is.
'We doen dit niet zozeer om
meer klanten te trekken,
maar om ze blijer te maken'
Frank van der Post KPN
We hadden al online serie- en
filmbibliotheken als Netflix en Vi
deoland Unlimited, maar nu zet
ook een telecomreus als KPN een
stap in de wereld van video on de-
mand. Want 'de tijd dat we met
zijn allen op een vast tijdstip voor
de buis gekluisterd zaten is voor
bij', aldus commercieel bestuurder
Frank van der Post gisteren tijdens
een persconferentie. „Vooral voor
de jongere generatie. We doen dit
niet zozeer om meer klanten te
trekken, maar om ze blijer te ma
ken." De ambitie van KPN is om
twee tot vier series per jaar aan te
bieden.
„Het 'nieuwe kijken' is defini
tief aangeslagen", zegt innovatie
strateeg Marianne Zwagerman.
Netflix wist in twee jaar tijd al
bijna een miljoen abonnees bin
nen te slepen. „Zonder marketing,
dat is echt onvoorstelbaar."
Zwagerman wijst op een recent
onderzoek waaruit blijkt dat we
492 minuten per dag aan media
spenderen. De verwachting is dat
daar jaarlijks zo'n 10 procent per
jaar bijkomt. „Nederland is
schermverslaafd." De media-ex
pert voorspelt dat we voor de nu
nog gratis KPN-series op den
duur toch gaan betalen. Als het
een succes wordt tenminste.
Paul Römer, voormalig topman
van Endemol en huidig NTR-
baas, is sceptisch. „Dan kijk je alle
afleveringen van Brussel in een
weekend en dan? Wat ga je die an
dere 51 weken doen? Naar zo'n 80
procent van al die tv-kanalen die
je tegenwoordig kunt ontvangen,
kijk je toch ook nooit?" Toch ziet
ook Römer dat met het initiatief
van KPN 'weer een stapje naar het
volgende station' wordt gezet.
Over de kosten van nieuwe se
rie Brussel werden op de persconfe
rentie geen uitspraken gedaan. Al
leen dat de reeks duurder is dan
de gemiddelde serie. Römer: „La
ten we zeggen anderhalve ton per
aflevering. Hoe gaan ze dat terug
verdienen dan? KPN is pas een
concurrent voor Netflix en Video
land als ze niet met vier, maar
met twintig series per jaar ko
men."
Schrijver Leon de Winter geeft
toe dat het een risicovol project is.
De inzet is dan ook een resultaat
met de filmische kwaliteiten van
een Scandinavische thriller als Bor
gen of een politiek drama als Hou
se of cards.
Brokkelt door het groeiend aan
tal on demand-platforms het tradi
tionele televisiekijken langzaam
af? Laurens Drillich, de huidige di
recteur van Endemol Shine, die
verantwoordelijk is voor het pro
duceren van Brussel, werpt een
voorzichtige blik op de nabije toe
komst. „Het zal op een zeker mo
ment ten koste moeten gaan van
het traditionele kijken. Al sluit ik
niet uit dat er altijd mensen zijn
die het fijn vinden dat voor hen
gekozen wordt. Dat programma's,
series en films te zien zijn op aan
gewezen tijdstippen."
Over vijfjaar ligt het niet voor
de hand dat je gelijk in een pro
gramma valt wanneer je de tv aan
zet, denkt Drillich. „Dan zie je
apps in beeld, zoals op een compu
terscherm. Vervolgens kies je voor
bijvoorbeeld een aflevering van
Brussel, De Wereld Draait Door of
het laatste journaal."
Marianne Zwagerman wijst op
het feit dat we nog altijd gemid
deld liefst drie uur traditioneel tv
kijken. „Ik zie op de korte termijn
geen bekende zenders verdwij
nen. De vraag is: hoeveel aanbod
kan de kijker aan? Of hoeveel
'Ik sluit niet uit dat er altijd
mensen zijn die het fijn vinden
dat voor hen gekozen wordt'
Laurens Drillich Endemol Shine
abonnementen en pakketten wil
len we? Het publiek zit nog niet
aan zijn grens, maar die komt na
tuurlijk wel een keer in beeld."
KPN's grootste concurrent Zig-
go wilde gisteren niet zeggen of
zij ook dergelijke on demand-plan-
nen hebben. Zwagerman: „Natuur
lijk hebben ze die, dat kan niet an
ders!"
NPO en RTL zetten ook in op
on demand. De NPO geeft als reac
tie op de KNP-plannen: „Ook wij
zetten in ons nieuwe toekomst
plan in op het nieuwe kijken door
te investeren in video on demand.
Er zijn straks veel meer program
ma's te zien via NPO.nl, er komen
minder websites voor de omroe
pen, maar wel met meer interactie
met ons publiek."
RTL, eigenaar van on demand-
platform Videoland, vindt de plan
nen van KPN een 'onderdeel van
een ontwikkeling die logisch is'.
„De consument komt als de win
naar uit de bus, want deze kan
steeds meer mooie series kijken
uit eigen land. Hier investeren wij
zelf ook fors in, zowel op zender
als op ons platform Videoland
met de serie Zwarte tulp."
Wie zitten er straks nog
samen voor de buis?
i
foto's ANP/AFP/PR
door Cudo Tienhooven