ua KPN stapt in on demand-markt met serie 'Brussel' Expert ziet zenders niet verdwijnen, we kijken nog steeds veel tv NETFLIX 4 NIEUWS Telecomreus gaat eigen dramaserie maken. Kijken waar en wanneer je wilt, wordt steeds gewoner. House of cards De bekendste on demand-dienst brengt ook eigen titels,] zoals 'House of cards' en zoals 'House of cards' en^ 'Orange is the new black^V Netflix telt zo'n 940.000 abonnees VIDEOLAND Zwarte tulp Videoland Unlimited presenteert zie als de NederlancfslTNi'fïïx. Het platform heeft zo'n 100.0 abonnees. Kwam onlangs met dïïëïgen serie 'Zwarte Tulp'. naar 'Brussel' van Leon de Winter Na Netflix en Video land Unlimited komt nu ook tele- combedrijf KPN met eigen drama series. Het is de volgende stap in de wereld van 'on demand' waarin we zelf bepalen wat, wanneer en waar we kijken. Is het traditionele televisiekijken passé? De acteurs zijn nog niet be kend, maar de tiendelige dramase rie heet Brussel, heeft een script van niemand minder dan Leon de Winter en volgt onder meer een politica in de hoofdstad van Euro pa. Niet onbelangrijk: de reeks is eind volgend jaar alleen exclusief en gratis beschikbaar voor de ruim twee miljoen klanten van KPN. Die kunnen kijken waar en wan neer ze maar willen. Of dat nu op hun tv, computer, tablet of tele foon is. 'We doen dit niet zozeer om meer klanten te trekken, maar om ze blijer te maken' Frank van der Post KPN We hadden al online serie- en filmbibliotheken als Netflix en Vi deoland Unlimited, maar nu zet ook een telecomreus als KPN een stap in de wereld van video on de- mand. Want 'de tijd dat we met zijn allen op een vast tijdstip voor de buis gekluisterd zaten is voor bij', aldus commercieel bestuurder Frank van der Post gisteren tijdens een persconferentie. „Vooral voor de jongere generatie. We doen dit niet zozeer om meer klanten te trekken, maar om ze blijer te ma ken." De ambitie van KPN is om twee tot vier series per jaar aan te bieden. „Het 'nieuwe kijken' is defini tief aangeslagen", zegt innovatie strateeg Marianne Zwagerman. Netflix wist in twee jaar tijd al bijna een miljoen abonnees bin nen te slepen. „Zonder marketing, dat is echt onvoorstelbaar." Zwagerman wijst op een recent onderzoek waaruit blijkt dat we 492 minuten per dag aan media spenderen. De verwachting is dat daar jaarlijks zo'n 10 procent per jaar bijkomt. „Nederland is schermverslaafd." De media-ex pert voorspelt dat we voor de nu nog gratis KPN-series op den duur toch gaan betalen. Als het een succes wordt tenminste. Paul Römer, voormalig topman van Endemol en huidig NTR- baas, is sceptisch. „Dan kijk je alle afleveringen van Brussel in een weekend en dan? Wat ga je die an dere 51 weken doen? Naar zo'n 80 procent van al die tv-kanalen die je tegenwoordig kunt ontvangen, kijk je toch ook nooit?" Toch ziet ook Römer dat met het initiatief van KPN 'weer een stapje naar het volgende station' wordt gezet. Over de kosten van nieuwe se rie Brussel werden op de persconfe rentie geen uitspraken gedaan. Al leen dat de reeks duurder is dan de gemiddelde serie. Römer: „La ten we zeggen anderhalve ton per aflevering. Hoe gaan ze dat terug verdienen dan? KPN is pas een concurrent voor Netflix en Video land als ze niet met vier, maar met twintig series per jaar ko men." Schrijver Leon de Winter geeft toe dat het een risicovol project is. De inzet is dan ook een resultaat met de filmische kwaliteiten van een Scandinavische thriller als Bor gen of een politiek drama als Hou se of cards. Brokkelt door het groeiend aan tal on demand-platforms het tradi tionele televisiekijken langzaam af? Laurens Drillich, de huidige di recteur van Endemol Shine, die verantwoordelijk is voor het pro duceren van Brussel, werpt een voorzichtige blik op de nabije toe komst. „Het zal op een zeker mo ment ten koste moeten gaan van het traditionele kijken. Al sluit ik niet uit dat er altijd mensen zijn die het fijn vinden dat voor hen gekozen wordt. Dat programma's, series en films te zien zijn op aan gewezen tijdstippen." Over vijfjaar ligt het niet voor de hand dat je gelijk in een pro gramma valt wanneer je de tv aan zet, denkt Drillich. „Dan zie je apps in beeld, zoals op een compu terscherm. Vervolgens kies je voor bijvoorbeeld een aflevering van Brussel, De Wereld Draait Door of het laatste journaal." Marianne Zwagerman wijst op het feit dat we nog altijd gemid deld liefst drie uur traditioneel tv kijken. „Ik zie op de korte termijn geen bekende zenders verdwij nen. De vraag is: hoeveel aanbod kan de kijker aan? Of hoeveel 'Ik sluit niet uit dat er altijd mensen zijn die het fijn vinden dat voor hen gekozen wordt' Laurens Drillich Endemol Shine abonnementen en pakketten wil len we? Het publiek zit nog niet aan zijn grens, maar die komt na tuurlijk wel een keer in beeld." KPN's grootste concurrent Zig- go wilde gisteren niet zeggen of zij ook dergelijke on demand-plan- nen hebben. Zwagerman: „Natuur lijk hebben ze die, dat kan niet an ders!" NPO en RTL zetten ook in op on demand. De NPO geeft als reac tie op de KNP-plannen: „Ook wij zetten in ons nieuwe toekomst plan in op het nieuwe kijken door te investeren in video on demand. Er zijn straks veel meer program ma's te zien via NPO.nl, er komen minder websites voor de omroe pen, maar wel met meer interactie met ons publiek." RTL, eigenaar van on demand- platform Videoland, vindt de plan nen van KPN een 'onderdeel van een ontwikkeling die logisch is'. „De consument komt als de win naar uit de bus, want deze kan steeds meer mooie series kijken uit eigen land. Hier investeren wij zelf ook fors in, zowel op zender als op ons platform Videoland met de serie Zwarte tulp." Wie zitten er straks nog samen voor de buis? i foto's ANP/AFP/PR door Cudo Tienhooven

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 4