Het NK Living Statues wordt morgen gehouden in Limburg NIEUWS 23 Hoe lastig is dat nou, levend standbeeld zijn? Eefje Oomen probeert het uit: „Niet knipperen, niet spreken, niet lachen." Waar? drinken. „Maar niet te veel drinken, want je kan met zo'n heel kostuum niet meer naar de wc..." Ik: „Eh, Her mine." Hermine: „Nee, hè." Ik: „Sor ry. Helemaal niet aan gedacht." Zij di rigeert me terug naar het toilet bij haar thuis en houdt mijn rokken om hoog. Het is dat ze in het echte leven verpleegkundige is en aan allerlei soorten blote billen gewend, maar dit is - zoals tienermeisjes in Ameri kaanse series zouden gillen - awk ward. Aandachtsjunkies Fotograaf Koen en ik zijn op het par keerterrein in Arnhem nauwelijks uitgestapt of drie Marokkaanse jon gens komen met hun mobieltje op me af. „Mogen we een kusje?" Eerste 40 cent binnen. We lopen naar de ter rassen op de Rijnkade, auto's toete ren, fietsers verdraaien hun nek, toe risten willen met me poseren. Uiter mate geschikt voor aandachtsjunkies, dit werk. Maar wat ik lastig vind: niks terugzeggen. 'Ben je van de mo deacademie?' 'Heb je het warm?' 'Mag ik je haar voelen?' Boze serveerster De Arnhemse agenten die me vol gens Hermine wegens gebrek aan ver gunning voor straatartiest op de bon zouden kunnen slingeren, laten zich niet zien. Wel verjaagt een nijdige serveerster me van haar terras. „Ga eens werken voor je geld." En ont spinnen zich voor mijn neus oncom fortabele discussies. „Heb jij geld, John? Ik heb geen contanten. Jij, Mar- tine? Nee, sorry, niemand geld. Niks. Eh. Nou. Doei hé." Maar dan die mol lige kleuter, zwarte krullen, rokje. Die blijft me, terwijl haar ouders iets verderop zitten, vanaf vijf meter roer loos aankijken. Wel vijf minuten lang. Zo hé. Die is pas goed. in haar woonkamer in Arnhem: daar draait het om. „Je ziet wel eens van die ranzige types. Met een versleten kostuum, een stukje ongeschminkte nek. Kan niet. Het moet perfect, want het publiek komt soms heel dicht bij." Ze sjort me voor mijn optreden in haar tuin in een tweedehands bruidsjurk die met drie lagen blanke lak en goudverf bewerkt is. Het is een van haar oude creaties. Een engel van porselein. Porselein is Hermines specialiteit, 'anderen zijn weer goed in brons of zilver'. Ik voel me een briefje in 'n grote krakende envelop. „Nee, je bent een prachtige en gel!", klapt Hermine in haar handen, nadat ze mijn normale teint onder een morbide laag witte schmink heeft verstopt, me loodzware vleu gels heeft omgehangen en een halve kokosnoot met touwhaar op mijn schedel heeft geschroefd. „Dat is geen kokosnoot, maar een baseball- petje met muurverf." Fotograaf Koen en ik vertrekken met z'n tweeën naar het centrum voor mijn eendags-expe- riment. Een van de buren roept 'hé Hermine' tegen me. Een paar dingen nog Om te zorgen dat ik niet ga trillen, moet ik 'een beetje mediteren', geeft mijn instructrice de laatste tips. (Bij mij blijkt de mantra 'wat doe ik hier, wat doe ik hier, wat doe ik hier' inder daad goed te werken). En ik moet stroperige bewegingen maken. Met mijn vingers 'als poppenhandjes' bij elkaar. Ook belangrijk: makkelijke schoenen. En tevoren goed eten en Wat raar is... Het moeilijkste is dus helemaal niet het stil staan. Het moeilijkste is het oogcontact. Je hele leven leer je dat je mensen niet moet aanstaren, want dat is onbeschaafd, agressie uit lokkend, en voor je het weet heb je een regiment griezels achter je aan. Maar vandaag ben ik een levend standbeeld en iedereen weet: levende standbeelden doen niet anders dan ie mands blik vangen, vastprikken en vasthouden. Dus daar sta ik dan, stokstijf, in duel met een van de stoppelige bin ken in spijkershort aan de Rijnkade in Arnhem. Een vent die ook nog eens uitgelaten 'joehoe, een wed strijdje staren' naar zijn vrienden roept. De zon prikt in mijn rug. Mijn linkerkuit trilt. Mijn schmink loopt mijn ogen in. Maar knipperen is geen optie. 'Jij wint', roept hij na drie mi nuten. Later die avond zegt Hermine van der Burgt (mijn 51-jarige instructrice voor één dag en een van de beste le vende standbeelden van Nederland) dat de truc is mensen niet écht aan te kijken. Je moet je blik 'langs ze' laten glijden. „Anders is het niet vol te hou den." Vertel mij wat. Ben na drie mi nuten gesloopt. Drie lagen blanke lak De details, dicteert Hermine vooraf ZATERDAG 13 JUNI 2015 en loodzware vleugels: zo wordt Eefje een standbeeld, foto's Koen Verheijden Maak niet echt oogcontact met je publiek, maar laat je blik langs mensen glijden. Streef naar perfectie: het publiek komt soms heel dichtbij. Een onge schminkt stuk nek kan dus niet. Mediteer een beetje, zodat je niet gaat trillen. Een mantra herhalen kan voor sommige mensen wer ken. Maak stroperige bewegingen met je handen. Draag makkelijke schoenen. Eet en drink goed van tevoren, maar drink niet te veel. Naar de wc gaan kan niet met zo'n kos tuum. Op de Rijnkade in Arnhem trekt Eefje als porseleinen engel veel bekijks. „Stilstaan is niet het moeilijkst, maar het oogcontact. Ik heb geleerd dat dat onbeleefd is, nu moet ik mensen aanstaren en binnenhalen." NK Living Statues, zondag 14 juni, Valkenburg (Limburg), van 13.00-18.00 uur, looproute op nklivingstatues.nl Nee, nóóit, echt nooit in de lach schieten door Eefje Oomen Een bruidsjurk met drie lagen blanke lak en goudverf, een laag witte schmink

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 23