Leveranciers vrezen gevolgen supermarktfusie
Oprichter
modemerk
Van Gils
overleden
Consortium moet nieuwe Suezkanaal begin augustus klaar hebben
V*
ECONOMIE 21
Drie Nederlandse
baggeraars werken
dag en nacht door
om 200 miljoen
kuub zand weg te
graven in Egypte.
I
Aan de rand van de
Egyptische woes
tijn leveren Neder
landse baggeraars
een gevecht tegen
de klok om het
nieuwe Suezkanaal op tijd klaar te
hebben. Over een lengte van ruim
35 kilometer doen een kleine der
tig baggerschepen hun taaie graaf
werk.
Menno Nagel van baggeraar
Van Oord windt er geen doekjes
om: de klus in Egypte is het groot
ste project waaraan hij ooit heeft
gewerkt. In totaal moeten de bag
geraars zo'n 200 miljoen kuub
zand weggraven, ruim 133 keer sta
dion De Kuip. Het uitbaggeren al
leen kost Egypte een slordige 1,5
miljard dollar. „Qua hoeveelheid
grond is het project twee keer zo
groot als het Palmeiland in Dubai
dat we in ons eentje aanlegden.
Zo'n vloot baggerschepen op een
rij, dat ga je nooit meer zien."
Aan de rand van de Sinaïwoes-
tijn, ten oosten van het huidige Su
ezkanaal, is een internationaal con
sortium van NMDC, Boskalis, Van
Oord en Jan De Nul een tweede
vaargeul voor het Suezkanaal aan
het uitgraven. Die moet het
scheepverkeer tussen de Rode Zee
en de Middellandse Zee over een
groot deel 'tweerichtingsverkeer'
maken.
Op de brug van 'cutter' De Arte-
mis legt hoofdschipper Wiebe
Hylkema uit hoe de graaftanden
tot op 25 meter diepte de grond
laag voor laag wegschrapen. Op de
bodem wordt het nieuwe kanaal
147 meter breed, aan de oppervlak
te ruim 300 meter. Hylkema: „Sim
pel gezegd zijn we gewoon een
heel groot gat aan het graven."
Het werk begon op 5 november
vorig jaar en kost 8,5 miljard dol
lar, via de verkoop van aandelen
opgebracht door de Egyptenaren
zelf. Op 5 augustus moet het werk
klaar zijn. Anders dreigt een boete
voor het consortium. Maar ook:
een deuk in het prestige van Ab
dul Fatah Al-Sisi, de Egyptische
president die sinds juni 2014 Egyp
te met harde hand leidt.
Al-Sisi zoekt economisch suc
ces, en de uitbreiding van het
Suezkanaal is daar een pijler van,
al moesten volgens Egyptische me
dia zo'n tweeduizend Egyptena
ren plaatsmaken voor de uitbrei
ding. Het aantal schepen dat dage
lijks door het kanaal vaart moet
verdubbelen tot 97, en de inkom
sten (nu zo'n 5 miljard dollar per
jaar) moeten met meer dan 200
procent omhoog. Op de langere
termijn kan het plan slagen, zegt
Angus Blair, directeur van de eco
nomische denktank Signet in Cai
ro. „Al wordt het Panamakanaal
ook uitgebreid en is straks de rou
te langs de Noordpool een paar
maanden per jaar bevaarbaar. Het
is dus afwachten hoeveel extra
grote schepen naar het Suezkanaal
gaan komen. Het sterke punt is de
industriezone die Egypte langs
het kanaal aanlegt."
Voor de baggeraars maakt het
geen verschil: zij ploegen zich on
verstoorbaar door het woestijn
landschap, een militaire zone.
Ruim 1.800 man werken aan het
project, van wie volgens Nagel on
geveer een derde Egyptenaar is.
„Die moeten allemaal slapen, drie
keer per dag eten. Er liggen hier
vier hotelboten om iedereen on
der te brengen."
'Zo'n vloot
baggerschepen op
een rij, dat ga je
nooit meer zien'
Eigenlijk kan het helemaal niet,
zo'n enorm project in zo'n korte
tijd, grijnst hij. „En toch doen we
het." De bedrijven van het consor
tium helpen elkaar door schepen
in eikaars lot (graafgebieden) te la
ten werken. Het ene schip graaft
dieper, of is geschikter voor harde
grond, dan het andere. Nagel:
„Een hele puzzel ze zo effectief
mogelijk in te zetten. Alleen door
samen te werken, komt het op tijd
af."
Levensmiddelenproducenten vre
zen moeilijke tijden als de fusie
tussen het moederbedrijf van Al-
bert Heijn en het Belgische Del
haize doorgaat.
De fusie waarover Ahold en
Delhaize onderhandelen, moet
vooral bij de inkoop kostenbespa
ringen opleveren. „De prijzen zul
len onder druk komen", stelt Phi
lip den Ouden, directeur van de
organisatie van levensmiddelen-
bedrijven FNLI.
Hoe groter de volumes die su
permarkten afnemen, hoe meer
korting ze kunnen afdwingen bij
leveranciers, zegt Paul Moers,
voormalig directielid van Ahold.
„Vergis je niet, dat gaat om hon
derden miljoenen."
Leveranciers van Albert Heijn
zijn terughoudend om iets los te
laten over de gevolgen van een fu
sie. „Dit is een zaak tussen ons en
Albert Heijn", zegt een woord
voerster van Unilever, het bedrijf
achter merken als Unox, Becel en
Omo. Die houding is niet zo ver
wonderlijk. De relatie tussen gro
te supermarktketens en hun leve
ranciers is broos.
In 2012 deelde Albert Heijn de
leveranciers mee dat het zichzelf
2 procentpunt extra korting gaf.
Leveranciers staan bij zo'n actie
voor het blok. Als ze niet akkoord
gaan, dreigen ze hun schapruim
te bij 850 supermarkten te verlie
zen.
Bij een fusie met Delhaize kun
nen levensmiddelenfabrikanten
hun borst natmaken, zegt Wil
lem Treep, oprichter van groen
te- en fruitdistributeur
Willem&Drees. „De inkopers van
het nieuwe fusiebedrijf zullen di
rect nieuwe prijsonderhandelin-
gen starten."
Die hoeven niet voor elke leve
rancier nadelig uit te pakken, nu
anceert Den Ouden van de FNLI.
„Sommige bedrijven die nu al
leen Albert Heijn als klant heb-
ben, zullen er via Delhaize ook
de Belgische markt bij krijgen."
Het zullen vooral de grote be
drijven zijn die daarvan profite
ren, verwacht Treep. „Mkb'ers
hebben niet de infrastructuur om
ook ineens honderden Delhaize-
winkels te beleveren. Supermark
ten doen het liefst zaken met gro
te spelers, die strakke leveringsaf
spraken in contracten kunnen
vastleggen. Een lokale tomatente-
ler kan dat niet."
Producenten van huismerkarti
kelen zijn extra kwetsbaar. „Een
supermarktketen kan Coca-Cola
niet zomaar uit de schappen we
ren, maar kan wel overstappen op
een andere huismerkproducent",
verklaart de Belgische supermark-
deskundige Jorg Snoeck.
„De kans dat huismerkprodu
centen en kleinere leveranciers
na een fusie verder worden uitge
knepen, acht ik zeer reëel. Vooral
in het verssegment. Een deel van
de mkb-bedrijven, boeren en
tuinders zal dan omvallen."
Ook land- en tuinbouworgani
satie LTO vreest de gevolgen voor
boeren en tuinders.
„Wij zijn de bron van het voed
sel dat in de supermarkten ligt",
zegt voorzitter Albert Jan Maat.
„Albert Heijn kan leveranciers tot
kortingen dwingen, maar wij heb
ben geen schakel vóór ons aan
wie we die kunnen doorbereke
nen. Bij een fusie moet de mede
dingingsautoriteit daarom niet al
leen naar de gevolgen voor consu
menten kijken, maar ook naar die
voor leveranciers."
DEN HAAG. Oprichter Miel van
Gils van het gelijknamige mode
merk is afgelopen zaterdag op
90-jarige leeftijd overleden.
Van Gils begon zijn loopbaan
na de Tweede Wereldoorlog als
kleermaker samen met broer Ja
nus. Als dank voor zijn bijdrage
aan het verzet kreeg hij toegang
tot de gelimiteerde stoffenmarkt
en kon hij zijn kleermakerij al
snel omzetten tot een industrie.
Onder zijn leiding wist hij het
bedrijf uit te bouwen tot een inter
nationaal concern en specialiseer
de hij zich in jongemannenmode.
Van Gils besefte dat de naoorlogse
jeugd niet meer op de vorige gene
ratie wilde lijken qua kleedgedrag.
In 1978 creëerde hij het merk
Van Gils. Al snel kreeg de eigen
zinnigheid van het merk interna
tionale faam. In 1980 droeg hij het
bedrijf over aan zijn kinderen.
II vr
DINSDAG 9 JUNI 2015
in
Het graafwerk voor het 'tweede Suezkanaal' is in volle gang. foto Rik Goverde
Menno Nagel Van Oord
door Annemieke van Dongen
DEN HAAG. Een fusie tussen Ahoid
en Delhaize zal verstrekkende ge
volgen hebben voor de leveran
ciers van hun supermarkten. De
Belgische supermarktdeskundige
Jorg Snoeck verwacht zelfs dat er
mkb-bedrijven, boeren en tuin
ders zullen omvallen.
Voorzitter Albert Jan Maat van
LTO. foto Koen Verheijden
'"■MÜI Vv ai' |T
Nederlandse baggeraars
een race tegen de klok
door Rik Goverde