Leveranciers vrezen gevolgen supermarktfusie Oprichter modemerk Van Gils overleden Consortium moet nieuwe Suezkanaal begin augustus klaar hebben V* ECONOMIE 21 Drie Nederlandse baggeraars werken dag en nacht door om 200 miljoen kuub zand weg te graven in Egypte. I Aan de rand van de Egyptische woes tijn leveren Neder landse baggeraars een gevecht tegen de klok om het nieuwe Suezkanaal op tijd klaar te hebben. Over een lengte van ruim 35 kilometer doen een kleine der tig baggerschepen hun taaie graaf werk. Menno Nagel van baggeraar Van Oord windt er geen doekjes om: de klus in Egypte is het groot ste project waaraan hij ooit heeft gewerkt. In totaal moeten de bag geraars zo'n 200 miljoen kuub zand weggraven, ruim 133 keer sta dion De Kuip. Het uitbaggeren al leen kost Egypte een slordige 1,5 miljard dollar. „Qua hoeveelheid grond is het project twee keer zo groot als het Palmeiland in Dubai dat we in ons eentje aanlegden. Zo'n vloot baggerschepen op een rij, dat ga je nooit meer zien." Aan de rand van de Sinaïwoes- tijn, ten oosten van het huidige Su ezkanaal, is een internationaal con sortium van NMDC, Boskalis, Van Oord en Jan De Nul een tweede vaargeul voor het Suezkanaal aan het uitgraven. Die moet het scheepverkeer tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee over een groot deel 'tweerichtingsverkeer' maken. Op de brug van 'cutter' De Arte- mis legt hoofdschipper Wiebe Hylkema uit hoe de graaftanden tot op 25 meter diepte de grond laag voor laag wegschrapen. Op de bodem wordt het nieuwe kanaal 147 meter breed, aan de oppervlak te ruim 300 meter. Hylkema: „Sim pel gezegd zijn we gewoon een heel groot gat aan het graven." Het werk begon op 5 november vorig jaar en kost 8,5 miljard dol lar, via de verkoop van aandelen opgebracht door de Egyptenaren zelf. Op 5 augustus moet het werk klaar zijn. Anders dreigt een boete voor het consortium. Maar ook: een deuk in het prestige van Ab dul Fatah Al-Sisi, de Egyptische president die sinds juni 2014 Egyp te met harde hand leidt. Al-Sisi zoekt economisch suc ces, en de uitbreiding van het Suezkanaal is daar een pijler van, al moesten volgens Egyptische me dia zo'n tweeduizend Egyptena ren plaatsmaken voor de uitbrei ding. Het aantal schepen dat dage lijks door het kanaal vaart moet verdubbelen tot 97, en de inkom sten (nu zo'n 5 miljard dollar per jaar) moeten met meer dan 200 procent omhoog. Op de langere termijn kan het plan slagen, zegt Angus Blair, directeur van de eco nomische denktank Signet in Cai ro. „Al wordt het Panamakanaal ook uitgebreid en is straks de rou te langs de Noordpool een paar maanden per jaar bevaarbaar. Het is dus afwachten hoeveel extra grote schepen naar het Suezkanaal gaan komen. Het sterke punt is de industriezone die Egypte langs het kanaal aanlegt." Voor de baggeraars maakt het geen verschil: zij ploegen zich on verstoorbaar door het woestijn landschap, een militaire zone. Ruim 1.800 man werken aan het project, van wie volgens Nagel on geveer een derde Egyptenaar is. „Die moeten allemaal slapen, drie keer per dag eten. Er liggen hier vier hotelboten om iedereen on der te brengen." 'Zo'n vloot baggerschepen op een rij, dat ga je nooit meer zien' Eigenlijk kan het helemaal niet, zo'n enorm project in zo'n korte tijd, grijnst hij. „En toch doen we het." De bedrijven van het consor tium helpen elkaar door schepen in eikaars lot (graafgebieden) te la ten werken. Het ene schip graaft dieper, of is geschikter voor harde grond, dan het andere. Nagel: „Een hele puzzel ze zo effectief mogelijk in te zetten. Alleen door samen te werken, komt het op tijd af." Levensmiddelenproducenten vre zen moeilijke tijden als de fusie tussen het moederbedrijf van Al- bert Heijn en het Belgische Del haize doorgaat. De fusie waarover Ahold en Delhaize onderhandelen, moet vooral bij de inkoop kostenbespa ringen opleveren. „De prijzen zul len onder druk komen", stelt Phi lip den Ouden, directeur van de organisatie van levensmiddelen- bedrijven FNLI. Hoe groter de volumes die su permarkten afnemen, hoe meer korting ze kunnen afdwingen bij leveranciers, zegt Paul Moers, voormalig directielid van Ahold. „Vergis je niet, dat gaat om hon derden miljoenen." Leveranciers van Albert Heijn zijn terughoudend om iets los te laten over de gevolgen van een fu sie. „Dit is een zaak tussen ons en Albert Heijn", zegt een woord voerster van Unilever, het bedrijf achter merken als Unox, Becel en Omo. Die houding is niet zo ver wonderlijk. De relatie tussen gro te supermarktketens en hun leve ranciers is broos. In 2012 deelde Albert Heijn de leveranciers mee dat het zichzelf 2 procentpunt extra korting gaf. Leveranciers staan bij zo'n actie voor het blok. Als ze niet akkoord gaan, dreigen ze hun schapruim te bij 850 supermarkten te verlie zen. Bij een fusie met Delhaize kun nen levensmiddelenfabrikanten hun borst natmaken, zegt Wil lem Treep, oprichter van groen te- en fruitdistributeur Willem&Drees. „De inkopers van het nieuwe fusiebedrijf zullen di rect nieuwe prijsonderhandelin- gen starten." Die hoeven niet voor elke leve rancier nadelig uit te pakken, nu anceert Den Ouden van de FNLI. „Sommige bedrijven die nu al leen Albert Heijn als klant heb- ben, zullen er via Delhaize ook de Belgische markt bij krijgen." Het zullen vooral de grote be drijven zijn die daarvan profite ren, verwacht Treep. „Mkb'ers hebben niet de infrastructuur om ook ineens honderden Delhaize- winkels te beleveren. Supermark ten doen het liefst zaken met gro te spelers, die strakke leveringsaf spraken in contracten kunnen vastleggen. Een lokale tomatente- ler kan dat niet." Producenten van huismerkarti kelen zijn extra kwetsbaar. „Een supermarktketen kan Coca-Cola niet zomaar uit de schappen we ren, maar kan wel overstappen op een andere huismerkproducent", verklaart de Belgische supermark- deskundige Jorg Snoeck. „De kans dat huismerkprodu centen en kleinere leveranciers na een fusie verder worden uitge knepen, acht ik zeer reëel. Vooral in het verssegment. Een deel van de mkb-bedrijven, boeren en tuinders zal dan omvallen." Ook land- en tuinbouworgani satie LTO vreest de gevolgen voor boeren en tuinders. „Wij zijn de bron van het voed sel dat in de supermarkten ligt", zegt voorzitter Albert Jan Maat. „Albert Heijn kan leveranciers tot kortingen dwingen, maar wij heb ben geen schakel vóór ons aan wie we die kunnen doorbereke nen. Bij een fusie moet de mede dingingsautoriteit daarom niet al leen naar de gevolgen voor consu menten kijken, maar ook naar die voor leveranciers." DEN HAAG. Oprichter Miel van Gils van het gelijknamige mode merk is afgelopen zaterdag op 90-jarige leeftijd overleden. Van Gils begon zijn loopbaan na de Tweede Wereldoorlog als kleermaker samen met broer Ja nus. Als dank voor zijn bijdrage aan het verzet kreeg hij toegang tot de gelimiteerde stoffenmarkt en kon hij zijn kleermakerij al snel omzetten tot een industrie. Onder zijn leiding wist hij het bedrijf uit te bouwen tot een inter nationaal concern en specialiseer de hij zich in jongemannenmode. Van Gils besefte dat de naoorlogse jeugd niet meer op de vorige gene ratie wilde lijken qua kleedgedrag. In 1978 creëerde hij het merk Van Gils. Al snel kreeg de eigen zinnigheid van het merk interna tionale faam. In 1980 droeg hij het bedrijf over aan zijn kinderen. II vr DINSDAG 9 JUNI 2015 in Het graafwerk voor het 'tweede Suezkanaal' is in volle gang. foto Rik Goverde Menno Nagel Van Oord door Annemieke van Dongen DEN HAAG. Een fusie tussen Ahoid en Delhaize zal verstrekkende ge volgen hebben voor de leveran ciers van hun supermarkten. De Belgische supermarktdeskundige Jorg Snoeck verwacht zelfs dat er mkb-bedrijven, boeren en tuin ders zullen omvallen. Voorzitter Albert Jan Maat van LTO. foto Koen Verheijden '"■MÜI Vv ai' |T Nederlandse baggeraars een race tegen de klok door Rik Goverde

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 21