Eindhoven Airport wil nu echt groot worden
20 ECONOMIE
Probeer PAPER nu de eerste maand
gratis op PAPERmagazine.nl
door Sander van Mersbergen
EINDHOVEN. In tien jaartijd is Eind
hoven Airport uitgegroeid tot de
onbetwiste nummer één onder de
regionale luchthavens. Met de gis
teren aangekondigde bouw van
een Airport Boulevard moet 'Eind
hoven' ook de uitstraling van een
groot vliegveld krijgen. „Het is hier
buiten een rommeltje."
Alsof er in dertig jaar niks veran
derd is, zo ziet Eindhoven Airport
er van de buitenkant uit. Hoe?
„Veel blik, rommelig, weinig
sfeer." Directeur Joost Meijs is
niet bepaald vriendelijk over het
vliegveld waarover hij de scepter
zwaait. En of het allemaal niet erg
genoeg is, het verkeer van en naar
het vliegveld is op piekmomenten
ook een crime. „Dat is natuurlijk
heel vervelend, als je nog een
'De afspraak is dat we tot 2020
verder kunnen groeien naar
5,5 miljoen passagiers'
Joost Meijs directeur
vlucht moet halen." Het grote
punt in Zuid-Oost Brabant is dat
er in dertig jaar tijd veel veran
derd is. Vooral sinds de komst van
Ryanair, in 2002, lijkt er geen hou
den meer aan de groei van Eindho
ven Airport. Naast Londen en
Manchester prijken inmiddels ook
Tuzla, Marrakech en 66 andere ste
den op de vertrekborden.
Directeur Joost Meijs. foto Koen Verheijden
Rond de eeuwwisseling telde
het vliegveld 340.000 passagiers,
net zo veel als de luchthaven van
Maastricht en de helft van Rotter
dam-Den Haag. Vorig jaar maak
ten bijna 4 miljoen mensen ge
bruik van Eindhoven.
Inmiddels is het vliegveld ruim
vijftien keer zo groot als Maas
tricht en tweeënhalf keer zo groot
als het voormalige Zestienhoven.
Daarom werd gisteren een
grootscheepse verbouwing en uit
breiding van de luchthaven aange
kondigd. Op de plek van de huidi
ge parkeerplaats komen winkels,
horeca, een parkeergarage en een
ov-terminal, allemaal in één ge
bouw. Ook de bereikbaarheid van
de luchthaven krijgt een opkikker.
Totale investering: 100 miljoen.
Meijs verklaart het succes door
de regio. „Binnen een straal van
65 tot 100 kilometer zitten veel ste
den. Ook voor mensen in
Noord-België is Eindhoven dicht
bij. Dat zorgt ervoor dat er een
goede basis is voor een vliegveld.
Daarnaast heb je natuurlijk het be
drijfsleven rond Eindhoven, dat
enorm actief is. Brainport Eindho
ven staat in de top tien van slim
me regio's wereldwijd en in de
top drie van Europa. Zo'n regio
heeft belang bij een goede luchtha
ven. Hoeveel groei is er nog moge
lijk? Toch is niet iedereen even ge
lukkig met de uitbreiding. „De af
spraak is dat we tot 2020 verder
kunnen groeien naar 5,5 miljoen
passagiers. Dat niet iedereen daar
blij mee is, is logisch. Geluidloze
vliegtuigen bestaan niet. Aan de
andere kant zijn er veel mensen
die profiteren van een vliegveld
als dit. Dat is de afweging."
Meijs is niet bang dat zijn lucht
haven te afhankelijk is van
RyanAir. „De laatste jaren zijn ook
Transavia en Wizzair hier hard ge
groeid, we hebben nu drie belang
rijke klanten. Maar als Ryanair be
sluit dat ze volgend jaar vertrek
ken hebben we een probleem, dat
klopt. Daarom is deze verbouwing
ook noodzakelijk. Als alles hier
goed geregeld is, is de kans groter
dat RyanAir blijft. Aan de binnen
kant is alles nu op orde, maar bui
ten kom je niet voor je plezier.
Dat moet beter."
De positie van grootaandeelhou
der Schiphol staat onder druk. Is
Meijs daar niet bang voor? „Wij
zijn alert op wat er bij Schiphol
en KLM gebeurt. We zitten hier
niet geïsoleerd op een eiland.
Maar ik geloof niet dat vluchten
zomaar overgeheveld worden naar
Schiphol, als het daar slechter
gaat. Ons achterland is de belang
rijkste reden dat maatschappijen
op Eindhoven willen vliegen."
Het internet is fast food voor de geest. We snacken
tweets. Slurpen koppen. Snaaien feitjes. We lezen
meer, maar weten minder. Daarom is er nu PAPER,
een nieuw digitaal magazine met de beste verhalen uit
de beste kranten. Elke dag 15 artikelen. 6 dagen per
week. Je dagelijkse portie nieuws, opinie, columns,
interviews en de laatste roddel.
PAPER. Meer hoefje niet te weten
Is
ons brein
te vet?