Eindhoven Airport wil nu echt groot worden 20 ECONOMIE Probeer PAPER nu de eerste maand gratis op PAPERmagazine.nl door Sander van Mersbergen EINDHOVEN. In tien jaartijd is Eind hoven Airport uitgegroeid tot de onbetwiste nummer één onder de regionale luchthavens. Met de gis teren aangekondigde bouw van een Airport Boulevard moet 'Eind hoven' ook de uitstraling van een groot vliegveld krijgen. „Het is hier buiten een rommeltje." Alsof er in dertig jaar niks veran derd is, zo ziet Eindhoven Airport er van de buitenkant uit. Hoe? „Veel blik, rommelig, weinig sfeer." Directeur Joost Meijs is niet bepaald vriendelijk over het vliegveld waarover hij de scepter zwaait. En of het allemaal niet erg genoeg is, het verkeer van en naar het vliegveld is op piekmomenten ook een crime. „Dat is natuurlijk heel vervelend, als je nog een 'De afspraak is dat we tot 2020 verder kunnen groeien naar 5,5 miljoen passagiers' Joost Meijs directeur vlucht moet halen." Het grote punt in Zuid-Oost Brabant is dat er in dertig jaar tijd veel veran derd is. Vooral sinds de komst van Ryanair, in 2002, lijkt er geen hou den meer aan de groei van Eindho ven Airport. Naast Londen en Manchester prijken inmiddels ook Tuzla, Marrakech en 66 andere ste den op de vertrekborden. Directeur Joost Meijs. foto Koen Verheijden Rond de eeuwwisseling telde het vliegveld 340.000 passagiers, net zo veel als de luchthaven van Maastricht en de helft van Rotter dam-Den Haag. Vorig jaar maak ten bijna 4 miljoen mensen ge bruik van Eindhoven. Inmiddels is het vliegveld ruim vijftien keer zo groot als Maas tricht en tweeënhalf keer zo groot als het voormalige Zestienhoven. Daarom werd gisteren een grootscheepse verbouwing en uit breiding van de luchthaven aange kondigd. Op de plek van de huidi ge parkeerplaats komen winkels, horeca, een parkeergarage en een ov-terminal, allemaal in één ge bouw. Ook de bereikbaarheid van de luchthaven krijgt een opkikker. Totale investering: 100 miljoen. Meijs verklaart het succes door de regio. „Binnen een straal van 65 tot 100 kilometer zitten veel ste den. Ook voor mensen in Noord-België is Eindhoven dicht bij. Dat zorgt ervoor dat er een goede basis is voor een vliegveld. Daarnaast heb je natuurlijk het be drijfsleven rond Eindhoven, dat enorm actief is. Brainport Eindho ven staat in de top tien van slim me regio's wereldwijd en in de top drie van Europa. Zo'n regio heeft belang bij een goede luchtha ven. Hoeveel groei is er nog moge lijk? Toch is niet iedereen even ge lukkig met de uitbreiding. „De af spraak is dat we tot 2020 verder kunnen groeien naar 5,5 miljoen passagiers. Dat niet iedereen daar blij mee is, is logisch. Geluidloze vliegtuigen bestaan niet. Aan de andere kant zijn er veel mensen die profiteren van een vliegveld als dit. Dat is de afweging." Meijs is niet bang dat zijn lucht haven te afhankelijk is van RyanAir. „De laatste jaren zijn ook Transavia en Wizzair hier hard ge groeid, we hebben nu drie belang rijke klanten. Maar als Ryanair be sluit dat ze volgend jaar vertrek ken hebben we een probleem, dat klopt. Daarom is deze verbouwing ook noodzakelijk. Als alles hier goed geregeld is, is de kans groter dat RyanAir blijft. Aan de binnen kant is alles nu op orde, maar bui ten kom je niet voor je plezier. Dat moet beter." De positie van grootaandeelhou der Schiphol staat onder druk. Is Meijs daar niet bang voor? „Wij zijn alert op wat er bij Schiphol en KLM gebeurt. We zitten hier niet geïsoleerd op een eiland. Maar ik geloof niet dat vluchten zomaar overgeheveld worden naar Schiphol, als het daar slechter gaat. Ons achterland is de belang rijkste reden dat maatschappijen op Eindhoven willen vliegen." Het internet is fast food voor de geest. We snacken tweets. Slurpen koppen. Snaaien feitjes. We lezen meer, maar weten minder. Daarom is er nu PAPER, een nieuw digitaal magazine met de beste verhalen uit de beste kranten. Elke dag 15 artikelen. 6 dagen per week. Je dagelijkse portie nieuws, opinie, columns, interviews en de laatste roddel. PAPER. Meer hoefje niet te weten Is ons brein te vet?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 20