Holland America Line 'Fyrabouwer was incapabel' NIEUWS 5 Dat NS bij een aanbesteding gefraudeerd had was 'erg genoeg'. Nu blijkt dat de top ervan wist en meedeed, is de maat vol. Topman Timo Huges is per direct weg. Onwel na lek supermarkt Immigranten in container Duikers stelen kruik Toen minister Jeroen Dijsselbloem gister ochtend voor de came ra's zei dat hij NS-top- man Timo Huges (50) binnen enkele uren op het matje wilde hebben, moet de spoorwegbaas hebben geweten hoe laat het was. Wanneer je aan staande oorwassing zo publieke lijk wordt aangekondigd, is er geen redden meer aan. Tot die con clusie kwam Huges ook: hij reisde niet eens meer af naar het ministe rie van Financiën. Zodra hij ver nam dat ook de raad van commis sarissen het 'gehad had' met hem, nam hij ontslag. Er was dan ook niets meer te redden. De NS waren al in opspraak ge raakt toen bleek dat er gefrau deerd was rond de strijd om het Limburgse openbaar vervoer in handen te krijgen. Deze lucratieve klus (goed voor 2 miljard euro) was op malafide wijze bij NS be land. Want in april bleek dat de NS een medewerker van concur rent Veolia in dienst hadden geno men en dat hij gevoelige informa tie doorspeelde aan dochterbedrijf Abellio. Die kon vervolgens met twee vingers in de neus de aanbe steding winnen. Alsof het niet erg genoeg was, werd het minister Dijsselbloem donderdagavond duidelijk dat NS-topman Timo Huges en nog een andere NS-directeur hiervan wisten. En nog erger: er eerder over hadden gelogen toen hen naar de affaire werd gevraagd. On dertussen had hij ook nog hoogst persoonlijk, onthulde De Telegraaf gisteren, een mailtje doorgestuurd met concurrentiegevoelige infor matie. Als klap op de vuurpijl zou Huges bij andere NS'ers erop aan gedrongen hebben ook hun mond te houden over de fraude. Dijsselbloem - namens de staat de enige aandeelhouder van de NS - nam gisteren dus niet de moeite zijn woede te verhullen. Een greep uit zijn krachttermen: ontoelaat baar, onacceptabel, onjuist en: in strijd met de wet. „Dit is allemaal buitengewoon ernstig. De rol zo als de NS die heeft vraagt om een grote mate van integriteit. En die was er zeker niet. Voor mij was het meteen helder: het is klaar." En daarmee eigenlijk al snel, want Huges zat er pas sinds 2013. De zelfverklaarde 'verstokte auto mobilist' die gaandeweg leerde houden van het spoor, kon ook pri ma met veel van de NS'ers door één deur. Met de vakbonden even eens. Na het - nog steeds etteren de - debacle rond de Fyra zorgde hij als vervanger van Bert Meer- stadt voor nieuwe geestdrift. Nu voelt iedereen zich 'gepie peld', de bonden voorop. „Het was onvermijdelijk", zegt FNV-be- stuurder Huub van den Dungen. „Het vertrouwen bij de NS was he lemaal zoek. De nieuwe topman moet een verbinder zijn en ie mand die het vertrouwen terug kan brengen." Wie dat ook wordt: hij of zij deelt in de toekomst een zorg die Huges had. De NS hebben name lijk twee petten op bij het spoor. Enerzijds concurreren ze met an dere vervoerbedrijven, maar ze be palen wel wat er op alle stations gebeurt, hoe duur treinkaartjes zijn en hoe de reisinformatie eruit ziet. Dat maakt concurreren dan sen op een dun koord, zal Huges beamen. Dijsselbloem wil kijken naar die 'moeilijke positie', maar denkt dat deze houdbaar is, mits de NS een 'cultuurverandering doormaken'. De minister laakt het gebrek aan 'normbesef en zegt dat rond aanbestedingen heel zorgvul dig moet worden gehandeld, ver van de randen van de wet waar de NS nu nog wel eens opereren. Huges heeft andere zorgen. Hij is per direct weg, zonder vertrekre- geling, maar nog erger: hij riskeert strafvervolging. Het Openbaar Mi nisterie laat weten dat het zijn rol in de fraude in onderzoek heeft. De bouwer van de Fyra, AnsaldoBreda, was vol strekt incapabel om een hogesnelheidstrein te bouwen. Toch kreeg het Italiaanse bedrijf tot het bittere einde de ruimte om de falende treinen aan de praat te krijgen. Dat zeiden meerdere ge tuigen gisteren tegen de parlementaire enquête commissie Fyra. Ansaldo Breda had geen ervaring met hogesnelheidstrei nen, was geen betrouw bare partner en had niet de slagkracht om een be stelling tot een goed ein de te brengen, oordeelde Mare Descheemaecker, oud-topman van de Bel gische spoorwegen. Hij was nooit voor aan schaf van de trein ge weest, die uiteindelijk van slechte kwaliteit bleek te zijn. Technici schatten in dat het twee jaar zou duren voor de gebreken aan de trein verholpen waren als fa brikant AnsaldoBreda al les op alles zou zetten. Maar Descheemaecker geloofde daar allang niet meer in. Ook in Neder land rezen intussen gro te twijfels bij het vermo gen van de Ansaldo-tech- nici om de terugkerende problemen op te lossen. „We moesten het elke keer doen met toezeggin gen", zei Cock Liefting van onderhoudsbedrijf NedTrain. Liefting gaf aan dat personeel op de werkplaats in Amster dam zich inspande, maar dat er vanuit de fabriek niets gebeurde. „We waren aan het dwei len in Amsterdam, maar de loodgieters zaten in Italië." Toch mochten de Italianen een verbeter plan presenteren, vooral omdat NS doodsbang was de rechten op de HSL-Zuid kwijt te raken als er geen snelle treinen meer zouden rijden. Uit eindelijk trokken de Bel gen én de Nederlanders de stekker uit de Fyra. De laatste verhoren zijn komende week. Ansaldo- baas Manfellotto staat op de rol. De komst van NS-topman Timo Huges is onzeker geworden na zijn vertrek gisteren. Twaalf mensen zijn gisteren onwel geworden door een lek in de koelinstallatie van een gloednieuwe super markt in Ede. Daaruit kwam damp die CO2 (kool dioxide) bleek te bevatten. Tien slachtoffers zijn door ambulancepersoneel behan deld. Terwijl het euvel werd verholpen is de winkel uren lang gesloten geweest. In de haven van Harwich heeft de Britse politie giste ren in een container 68 ille gale immigranten gevon den, onder wie twee zwan gere vrouwen. Ze zaten op gesloten in de container en werden ontdekt bij een rou tinecontrole. 35 mensen ko men uit Afghanistan, 22 uit China, tien uit Vietnam en één uit Rusland. Drie Nederlandse duikers (46 tot 49 jaar) zijn aan de Spaanse Costa Brava gearres teerd toen zij een door hen opgedoken Romeinse amfo ra (kruik) uit de 2e eeuw voor Christus in hun boot laadden. De drie waren vol gens de politie goed voorbe reid. Ze worden verdacht van smokkel en misdrijf te gen historisch erfgoed. 1098 1198 De wereld is Kras Gratis vlucht transfers! Holland America Line GanaarKras.nl/halactie - of bel0900-969770cPg ZATERDAG 6 JUNI 2015 Huges nog gelooft i door Tobias den Hartog door Erwin van der Aa EDE HARWICH 33,6° Het was gisteren officieel de eerste tropische dag van dit jaar. In De Bilt was het meer dan 30 graden, 31,5 zelfs. De hoogste temperatuur is gemeten in Volkel. Daar was het 33,6 graden. BARCELONA Cruiseliefhebbers opgelet! Prachtige cruises per ms Rotterdam nu met gratis vlucht en transfers en alle maaltijden aan boord. Van Rome naar Rotterdam Naar o.a. Cartagena, Malaga, Gibraltar, Cadiz, Lissabon, Porto, La Coruna en Southampton. Optioneel naar Sevilla en Grenada 2 dagen in de Portugese hoofdstad Lissabon Vertrek: 21 november Zie: Kras.nl/37392 Griekenland, Turkije, Israël Egypte Naar o.a. Athene, Kusadasi, Haifa, Ashdod, Port Said, Alexandrië, Rhodos, Sicilië en Napels Bezoek ook Bethlehem, Nazareth en Galilea Optioneel naar de piramides van Gizeh Vertrek: 7 november Zie: Kras.nl/37393 Kroatië, Albanië, Griekenland en Turkije Naar o.a. Dubrovnik, Durrës, Kefalonia, Kreta, Santorini, Lesbos, Istanbul en Mykonos Ontdek de oude tradities van Albanië Lang verblijf Istanbul passage Dardanellen Vertrek: 24 oktober Zie: Kras.nl/37394 13 dagen v.a. 15 dagen v.a. 15 dagen v.a. A Signature of Excellence Prijzen per persoon op basis van 2 personen exclusief reserveringskosten en Calamiteitenfonds ms Rotterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 6