Holland
America Line
'Fyrabouwer was incapabel'
NIEUWS 5
Dat NS bij een
aanbesteding
gefraudeerd
had was 'erg
genoeg'. Nu
blijkt dat de
top ervan wist
en meedeed,
is de maat vol.
Topman Timo
Huges is per
direct weg.
Onwel na lek
supermarkt
Immigranten
in container
Duikers
stelen kruik
Toen minister Jeroen
Dijsselbloem gister
ochtend voor de came
ra's zei dat hij NS-top-
man Timo Huges (50)
binnen enkele uren
op het matje wilde hebben, moet
de spoorwegbaas hebben geweten
hoe laat het was. Wanneer je aan
staande oorwassing zo publieke
lijk wordt aangekondigd, is er
geen redden meer aan. Tot die con
clusie kwam Huges ook: hij reisde
niet eens meer af naar het ministe
rie van Financiën. Zodra hij ver
nam dat ook de raad van commis
sarissen het 'gehad had' met hem,
nam hij ontslag. Er was dan ook
niets meer te redden.
De NS waren al in opspraak ge
raakt toen bleek dat er gefrau
deerd was rond de strijd om het
Limburgse openbaar vervoer in
handen te krijgen. Deze lucratieve
klus (goed voor 2 miljard euro)
was op malafide wijze bij NS be
land. Want in april bleek dat de
NS een medewerker van concur
rent Veolia in dienst hadden geno
men en dat hij gevoelige informa
tie doorspeelde aan dochterbedrijf
Abellio. Die kon vervolgens met
twee vingers in de neus de aanbe
steding winnen.
Alsof het niet erg genoeg was,
werd het minister Dijsselbloem
donderdagavond duidelijk dat
NS-topman Timo Huges en nog
een andere NS-directeur hiervan
wisten. En nog erger: er eerder
over hadden gelogen toen hen
naar de affaire werd gevraagd. On
dertussen had hij ook nog hoogst
persoonlijk, onthulde De Telegraaf
gisteren, een mailtje doorgestuurd
met concurrentiegevoelige infor
matie. Als klap op de vuurpijl zou
Huges bij andere NS'ers erop aan
gedrongen hebben ook hun mond
te houden over de fraude.
Dijsselbloem - namens de staat
de enige aandeelhouder van de NS
- nam gisteren dus niet de moeite
zijn woede te verhullen. Een greep
uit zijn krachttermen: ontoelaat
baar, onacceptabel, onjuist en: in
strijd met de wet. „Dit is allemaal
buitengewoon ernstig. De rol zo
als de NS die heeft vraagt om een
grote mate van integriteit. En die
was er zeker niet. Voor mij was
het meteen helder: het is klaar."
En daarmee eigenlijk al snel,
want Huges zat er pas sinds 2013.
De zelfverklaarde 'verstokte auto
mobilist' die gaandeweg leerde
houden van het spoor, kon ook pri
ma met veel van de NS'ers door
één deur. Met de vakbonden even
eens. Na het - nog steeds etteren
de - debacle rond de Fyra zorgde
hij als vervanger van Bert Meer-
stadt voor nieuwe geestdrift.
Nu voelt iedereen zich 'gepie
peld', de bonden voorop. „Het was
onvermijdelijk", zegt FNV-be-
stuurder Huub van den Dungen.
„Het vertrouwen bij de NS was he
lemaal zoek. De nieuwe topman
moet een verbinder zijn en ie
mand die het vertrouwen terug
kan brengen."
Wie dat ook wordt: hij of zij
deelt in de toekomst een zorg die
Huges had. De NS hebben name
lijk twee petten op bij het spoor.
Enerzijds concurreren ze met an
dere vervoerbedrijven, maar ze be
palen wel wat er op alle stations
gebeurt, hoe duur treinkaartjes
zijn en hoe de reisinformatie eruit
ziet. Dat maakt concurreren dan
sen op een dun koord, zal Huges
beamen. Dijsselbloem wil kijken
naar die 'moeilijke positie', maar
denkt dat deze houdbaar is, mits
de NS een 'cultuurverandering
doormaken'. De minister laakt het
gebrek aan 'normbesef en zegt dat
rond aanbestedingen heel zorgvul
dig moet worden gehandeld, ver
van de randen van de wet waar de
NS nu nog wel eens opereren.
Huges heeft andere zorgen. Hij
is per direct weg, zonder vertrekre-
geling, maar nog erger: hij riskeert
strafvervolging. Het Openbaar Mi
nisterie laat weten dat het zijn rol
in de fraude in onderzoek heeft.
De bouwer van de Fyra,
AnsaldoBreda, was vol
strekt incapabel om een
hogesnelheidstrein te
bouwen. Toch kreeg het
Italiaanse bedrijf tot het
bittere einde de ruimte
om de falende treinen
aan de praat te krijgen.
Dat zeiden meerdere ge
tuigen gisteren tegen de
parlementaire enquête
commissie Fyra. Ansaldo
Breda had geen ervaring
met hogesnelheidstrei
nen, was geen betrouw
bare partner en had niet
de slagkracht om een be
stelling tot een goed ein
de te brengen, oordeelde
Mare Descheemaecker,
oud-topman van de Bel
gische spoorwegen.
Hij was nooit voor aan
schaf van de trein ge
weest, die uiteindelijk
van slechte kwaliteit
bleek te zijn. Technici
schatten in dat het twee
jaar zou duren voor de
gebreken aan de trein
verholpen waren als fa
brikant AnsaldoBreda al
les op alles zou zetten.
Maar Descheemaecker
geloofde daar allang niet
meer in. Ook in Neder
land rezen intussen gro
te twijfels bij het vermo
gen van de Ansaldo-tech-
nici om de terugkerende
problemen op te lossen.
„We moesten het elke
keer doen met toezeggin
gen", zei Cock Liefting
van onderhoudsbedrijf
NedTrain. Liefting gaf
aan dat personeel op de
werkplaats in Amster
dam zich inspande, maar
dat er vanuit de fabriek
niets gebeurde.
„We waren aan het dwei
len in Amsterdam, maar
de loodgieters zaten in
Italië." Toch mochten de
Italianen een verbeter
plan presenteren, vooral
omdat NS doodsbang
was de rechten op de
HSL-Zuid kwijt te raken
als er geen snelle treinen
meer zouden rijden. Uit
eindelijk trokken de Bel
gen én de Nederlanders
de stekker uit de Fyra.
De laatste verhoren zijn
komende week. Ansaldo-
baas Manfellotto staat op
de rol. De komst van
NS-topman Timo Huges
is onzeker geworden na
zijn vertrek gisteren.
Twaalf mensen zijn gisteren
onwel geworden door een
lek in de koelinstallatie van
een gloednieuwe super
markt in Ede. Daaruit
kwam damp die CO2 (kool
dioxide) bleek te bevatten.
Tien slachtoffers zijn door
ambulancepersoneel behan
deld. Terwijl het euvel werd
verholpen is de winkel uren
lang gesloten geweest.
In de haven van Harwich
heeft de Britse politie giste
ren in een container 68 ille
gale immigranten gevon
den, onder wie twee zwan
gere vrouwen. Ze zaten op
gesloten in de container en
werden ontdekt bij een rou
tinecontrole. 35 mensen ko
men uit Afghanistan, 22 uit
China, tien uit Vietnam en
één uit Rusland.
Drie Nederlandse duikers
(46 tot 49 jaar) zijn aan de
Spaanse Costa Brava gearres
teerd toen zij een door hen
opgedoken Romeinse amfo
ra (kruik) uit de 2e eeuw
voor Christus in hun boot
laadden. De drie waren vol
gens de politie goed voorbe
reid. Ze worden verdacht
van smokkel en misdrijf te
gen historisch erfgoed.
1098
1198
De wereld is Kras
Gratis vlucht transfers!
Holland America Line
GanaarKras.nl/halactie -
of bel0900-969770cPg
ZATERDAG 6 JUNI 2015
Huges nog gelooft
i
door Tobias den Hartog
door Erwin van der Aa
EDE
HARWICH
33,6°
Het was gisteren officieel
de eerste tropische dag van
dit jaar. In De Bilt was het
meer dan 30 graden, 31,5
zelfs. De hoogste
temperatuur is gemeten in
Volkel. Daar was het 33,6
graden.
BARCELONA
Cruiseliefhebbers opgelet! Prachtige cruises per
ms Rotterdam nu met gratis vlucht en transfers
en alle maaltijden aan boord.
Van Rome naar Rotterdam
Naar o.a. Cartagena, Malaga, Gibraltar, Cadiz,
Lissabon, Porto, La Coruna en Southampton.
Optioneel naar Sevilla en Grenada
2 dagen in de Portugese hoofdstad Lissabon
Vertrek: 21 november Zie: Kras.nl/37392
Griekenland, Turkije, Israël Egypte
Naar o.a. Athene, Kusadasi, Haifa, Ashdod,
Port Said, Alexandrië, Rhodos, Sicilië en Napels
Bezoek ook Bethlehem, Nazareth en Galilea
Optioneel naar de piramides van Gizeh
Vertrek: 7 november Zie: Kras.nl/37393
Kroatië, Albanië, Griekenland en Turkije
Naar o.a. Dubrovnik, Durrës, Kefalonia, Kreta,
Santorini, Lesbos, Istanbul en Mykonos
Ontdek de oude tradities van Albanië
Lang verblijf Istanbul passage Dardanellen
Vertrek: 24 oktober Zie: Kras.nl/37394
13 dagen
v.a.
15 dagen
v.a.
15 dagen
v.a.
A Signature of Excellence
Prijzen per persoon op basis van 2 personen exclusief reserveringskosten en Calamiteitenfonds
ms Rotterdam