CapsNobel Kapelle Open 4 ZEELAND EU en Rijk stellen steeds meer eisen. Aanpassing bijna net zo duur als het hele schip Strengere regelgeving jaagt schippers van historische schepen op kosten. Dan lonkt een huisje op de wal. Tweede Kamer praat over scherpere regels Het is zijn grote trots. Als het even kan, zit Pieter van de Haar in Sas van Gent op zijn Friese tjalk De Zes Gebroeders. Zijn vader kocht het in 1900 als zeiltjalk gebouwde schip in 1982 aan als een wrak. Hij knapte het op in originele staat en nu is zoon Van de Haar de bezit ter van een schip met een monu mentale a-status. Maar nieuwe re gels dreigen hem op kosten te ja gen en bedreigen bovendien de originaliteit van het schip. „Als ik aan alle eisen zou moeten vol doen, moet ik tussen de vijftig- en honderdduizend euro investeren. Dat is ongeveer hetzelfde bedrag als dit schip waard is. Als je dan bedenkt dat de originaliteit van het schip ook nog eens verdwijnt. Op dit moment kan ik het schip nog wel houden, maar ik kan me goed voorstellen dat andere eige naren hun traditionele schepen van de hand doen." Gisteren vergaderde de Tweede Kamer over de aanpassing van re gels voor het cultureel erfgoed. Verschillende partijen vinden dat varend erfgoed daarbij moet wor den ontzien. Zaterdag komen be zorgde schippers in het Maritiem Museum in Rotterdam bij elkaar om op een symposium de aan scherping van nationale en inter nationale regelgeving te bespre ken. Van de Haar is daar ook van de partij. Hij kan glashelder uitleg gen wat de invloed van de almaar strengere regelgeving is op tradio- nele schepen. „Mijn vader heeft er een hoop tijd en geld in gestoken om De Zes Gebroeders er weer origineel uit te laten zien. In de jaren tach tig en negentig waren er nog niet zoveel eisen die dat in weg zaten. Je moest een marifoon en boord- verlichting hebben. Dat is redelijk goed weg te werken. Mijn vader maakte de verlichting demonta bel, zodat hij die alleen in het don ker hoefde aan te brengen. Nu zijn er veel strengere regels, zowel lan delijk als Europees." Vrijstelling Hij noemt het automatisch identificatiesysteem (AIS). „Dat zijn weer twee antennes erbij. Dat is nog wel te doen. Die kun je wel wegwerken. Maar wat doe je met een groot beeldscherm als je geen stuurhuis hebt? Je kunt dat moei lijk buiten neerzetten en dan in de regen gaan zeilen. Dat is een van die dingen. Zou dit soort sche pen daarvoor geen vrijstelling kun nen krijgen?" Een andere kwestie is de brand veiligheid. „Daarvoor golden toen mijn vader dit schip restaureerde andere eisen dan wat er nu aan komt", legt Van de Haar uit. „Als je op een schip woont of verblijft moet je je hele interieur eruit slo pen en vervangen door brandwe rende materialen. Dat brengt veel kosten met zich mee." Mooi geluid „Dan zijn er nog de normen voor de motor, de maximale emis sie en het geluidsniveau. De oude motoren die in de vorige eeuw in deze schepen werden geplaatst hebben een heel mooi geluid. Maar ja, als je daarmee rondvaart, ben je nogal duidelijk hoorbaar. En die motoren stoten natuurlijk meer uit dan de huidige motoren. Wil je aan de eisen voldoen, dan kost dat al gauw tienduizend euro voor een nieuwe motor en nog eens tienduizend euro voor de ver bouwing van de machinekamer. Het schip is dan niet meer origi neel. De technische installatie is onderdeel van het varend mari tiem erfgoed. Als eigenaar word je op kosten gejaagd om juist dat deel te vervangen. Door een aan tal van de aanpassingen zal het aanzien van monumentale sche pen dus wezenlijk veranderen." Eigenaren van windmolens uit de negentiende eeuw kunnen be roep doen op subsidies en genie ten van belastingvoordelen, rede neert Van de Haar, maar voor wie een monumentaal schip bezit gaat dat niet op. „Tot twee jaar geleden mochten we nog op de voordelige rode diesel varen, maar zelfs dat voordeeltje hebben we niet meer. Als je nu een schip van een ton hebt en je moet er voor vijftig- tot honderdduizend euro aan verbou wen, ben je beter af met een huis je aan de wal." Mede als gevolg van de strenge re regelgeving verkopen steeds meer eigenaren hun traditionele schip. In het buitenland, met na me Engeland, zijn ze zeer gewild. Zo verdwijnt het varend erfgoed uit Nederland. In Zeeland varen bijna honderd schepen rond van vijftig jaar en ouder. Daarvan lig gen er nog niet veel te koop, an ders dan bijvoorbeeld in Rotter dam. Van de Haar is blij dat hij zijn schip niet van de hand hoeft te doen. „Ik zou er graag op wo nen, maar er zijn geen plekken in Zeeuws-Vlaanderen waar dat nog mag. Dat is dan nu mijn voordeel. Stel je voor dat je op je schip woont en je moet het helemaal leeghalen om het interieur brand werend te maken. Dan moet je voor een langere periode uit je wo ning. Dat kan niet iedereen beta len." Van de Haar hoopt dat de soep minder heet wordt gegeten als ze We moeten de beleidsmakers wakker schudden. Dat ze zoiets waardevols niet weggooien. wordt opgediend. „Zo'n sympo sium is een goede zaak. Mijn hoop is dat verschillende beleidsmakers met elkaar in contact komen. Ik hoop op meer erkenning voor de mensen die uit enthousiasme dit erfgoed in stand houden. Kijk eens hoeveel mensen er komen naar Sail in Vlissingen. Daar staat zo veel publiek. Er is draagvlak vol doende voor het varend erfgoed, denk ik dan. We moeten de be leidsmakers wakker schudden. Dat ze beseffen dat ze zoiets waar devols niet weggooien. Dat ze zich er juist voor moeten inzetten om deze monumentale schepen te bewaren." 112 nieuws Bromfietser en fietsster gewond Bij een ongeval op de kruising van de Zuidvlietstraat en de Schel- destraat in Goes zijn maandaga vond een 17-jarige bromfietser en een 38-jarige fietsster uit Goes ge wond geraakt. De bromfietser raakte gewond aan zijn voet, ter wijl de fietsster verwondingen op liep aan haar rug en hoofd. Beiden zijn naar het ziekenhuis in Goes afgevoerd. Het incident gebeurde rond 18.00 uur. Agenten stelden een onderzoek in naar het onge val. De bromfiets is voor een tech nisch onderzoek mee naar het po litiebureau genomen. Fietsers vallen na botsing met paard Drie wielrenners zijn maandaga vond op de Zoutelandseweg bij Biggekerke gevallen nadat één van hen een passerend paard raakte. Een 53-jarige Vlissinger raakte hierbij dusdanig gewond dat hij naar het ziekenhuis in Goes werd overgebracht. Het ongeval gebeur de rond 19.15 uur. De wielrenners reden over het fietspad, waar ook twee paarden liepen. Bij het passe ren schrok een van de paarden en raakte hierbij een wielrenner. De drie fietsers kwamen ten val, wat onder meer schaafwonden en be schadigde fietsen opleverde. Man aangehouden na huiselijk geweld Een man uit Axel is dinsdagoch tend rond 1.00 uur in een woning aan de Handelstraat aangehouden voor huiselijk geweld. Agenten troffen na een melding een dronken echtpaar aan in de woning, waar sprake was van veel schade. De vrouw zat onder het bloed en is opgenomen in het zie kenhuis in Terneuzen. De man is aangehouden en voor verder onderzoek naar het politie cellencomplex Torentijd in Mid delburg gebracht. Hij is dinsdag verhoord en krijgt een tijdelijk huisverbod. ftfll'FfHitlïli, erfgoed in gevaar Varend Pieter van de Haar aan boord van zijn historische tjalk De Zes Gebroeders. foto Camile Schelstraete door Ernst Jan Rozendaal Themabijeenkomst: Nieuwe wetten, oude schepen, zaterdag 6 juni 2015 van 13:00 - 17:00 in het Maritiem Mu seum Rotterdam, Verolme Paviljoen, Leuvehaven 50. Info en aanmelding: martine.v.lier@gmail.com GOES BIGGEKERKE AXEL KNLTB www.capsnobelkapelleopen.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 72