CapsNobel
Kapelle Open
4 ZEELAND
EU en Rijk stellen steeds meer eisen. Aanpassing bijna net zo duur als het hele schip
Strengere regelgeving jaagt schippers
van historische schepen op kosten.
Dan lonkt een huisje op de wal.
Tweede Kamer
praat over
scherpere regels
Het is zijn grote
trots. Als het even
kan, zit Pieter van
de Haar in Sas
van Gent op zijn
Friese tjalk De
Zes Gebroeders. Zijn vader kocht
het in 1900 als zeiltjalk gebouwde
schip in 1982 aan als een wrak. Hij
knapte het op in originele staat en
nu is zoon Van de Haar de bezit
ter van een schip met een monu
mentale a-status. Maar nieuwe re
gels dreigen hem op kosten te ja
gen en bedreigen bovendien de
originaliteit van het schip. „Als ik
aan alle eisen zou moeten vol
doen, moet ik tussen de vijftig- en
honderdduizend euro investeren.
Dat is ongeveer hetzelfde bedrag
als dit schip waard is. Als je dan
bedenkt dat de originaliteit van
het schip ook nog eens verdwijnt.
Op dit moment kan ik het schip
nog wel houden, maar ik kan me
goed voorstellen dat andere eige
naren hun traditionele schepen
van de hand doen."
Gisteren vergaderde de Tweede
Kamer over de aanpassing van re
gels voor het cultureel erfgoed.
Verschillende partijen vinden dat
varend erfgoed daarbij moet wor
den ontzien. Zaterdag komen be
zorgde schippers in het Maritiem
Museum in Rotterdam bij elkaar
om op een symposium de aan
scherping van nationale en inter
nationale regelgeving te bespre
ken.
Van de Haar is daar ook van de
partij. Hij kan glashelder uitleg
gen wat de invloed van de almaar
strengere regelgeving is op tradio-
nele schepen.
„Mijn vader heeft er een hoop
tijd en geld in gestoken om De
Zes Gebroeders er weer origineel
uit te laten zien. In de jaren tach
tig en negentig waren er nog niet
zoveel eisen die dat in weg zaten.
Je moest een marifoon en boord-
verlichting hebben. Dat is redelijk
goed weg te werken. Mijn vader
maakte de verlichting demonta
bel, zodat hij die alleen in het don
ker hoefde aan te brengen. Nu zijn
er veel strengere regels, zowel lan
delijk als Europees."
Vrijstelling
Hij noemt het automatisch
identificatiesysteem (AIS). „Dat
zijn weer twee antennes erbij. Dat
is nog wel te doen. Die kun je wel
wegwerken. Maar wat doe je met
een groot beeldscherm als je geen
stuurhuis hebt? Je kunt dat moei
lijk buiten neerzetten en dan in
de regen gaan zeilen. Dat is een
van die dingen. Zou dit soort sche
pen daarvoor geen vrijstelling kun
nen krijgen?"
Een andere kwestie is de brand
veiligheid. „Daarvoor golden toen
mijn vader dit schip restaureerde
andere eisen dan wat er nu aan
komt", legt Van de Haar uit. „Als
je op een schip woont of verblijft
moet je je hele interieur eruit slo
pen en vervangen door brandwe
rende materialen. Dat brengt veel
kosten met zich mee."
Mooi geluid
„Dan zijn er nog de normen
voor de motor, de maximale emis
sie en het geluidsniveau. De oude
motoren die in de vorige eeuw in
deze schepen werden geplaatst
hebben een heel mooi geluid.
Maar ja, als je daarmee rondvaart,
ben je nogal duidelijk hoorbaar.
En die motoren stoten natuurlijk
meer uit dan de huidige motoren.
Wil je aan de eisen voldoen, dan
kost dat al gauw tienduizend euro
voor een nieuwe motor en nog
eens tienduizend euro voor de ver
bouwing van de machinekamer.
Het schip is dan niet meer origi
neel. De technische installatie is
onderdeel van het varend mari
tiem erfgoed. Als eigenaar word je
op kosten gejaagd om juist dat
deel te vervangen. Door een aan
tal van de aanpassingen zal het
aanzien van monumentale sche
pen dus wezenlijk veranderen."
Eigenaren van windmolens uit
de negentiende eeuw kunnen be
roep doen op subsidies en genie
ten van belastingvoordelen, rede
neert Van de Haar, maar voor wie
een monumentaal schip bezit gaat
dat niet op. „Tot twee jaar geleden
mochten we nog op de voordelige
rode diesel varen, maar zelfs dat
voordeeltje hebben we niet meer.
Als je nu een schip van een ton
hebt en je moet er voor vijftig- tot
honderdduizend euro aan verbou
wen, ben je beter af met een huis
je aan de wal."
Mede als gevolg van de strenge
re regelgeving verkopen steeds
meer eigenaren hun traditionele
schip. In het buitenland, met na
me Engeland, zijn ze zeer gewild.
Zo verdwijnt het varend erfgoed
uit Nederland. In Zeeland varen
bijna honderd schepen rond van
vijftig jaar en ouder. Daarvan lig
gen er nog niet veel te koop, an
ders dan bijvoorbeeld in Rotter
dam. Van de Haar is blij dat hij
zijn schip niet van de hand hoeft
te doen. „Ik zou er graag op wo
nen, maar er zijn geen plekken in
Zeeuws-Vlaanderen waar dat nog
mag. Dat is dan nu mijn voordeel.
Stel je voor dat je op je schip
woont en je moet het helemaal
leeghalen om het interieur brand
werend te maken. Dan moet je
voor een langere periode uit je wo
ning. Dat kan niet iedereen beta
len."
Van de Haar hoopt dat de soep
minder heet wordt gegeten als ze
We moeten de
beleidsmakers wakker
schudden. Dat ze zoiets
waardevols niet
weggooien.
wordt opgediend. „Zo'n sympo
sium is een goede zaak. Mijn hoop
is dat verschillende beleidsmakers
met elkaar in contact komen. Ik
hoop op meer erkenning voor de
mensen die uit enthousiasme dit
erfgoed in stand houden. Kijk
eens hoeveel mensen er komen
naar Sail in Vlissingen. Daar staat
zo veel publiek. Er is draagvlak vol
doende voor het varend erfgoed,
denk ik dan. We moeten de be
leidsmakers wakker schudden.
Dat ze beseffen dat ze zoiets waar
devols niet weggooien. Dat ze
zich er juist voor moeten inzetten
om deze monumentale schepen
te bewaren."
112 nieuws
Bromfietser en
fietsster gewond
Bij een ongeval op de kruising
van de Zuidvlietstraat en de Schel-
destraat in Goes zijn maandaga
vond een 17-jarige bromfietser en
een 38-jarige fietsster uit Goes ge
wond geraakt. De bromfietser
raakte gewond aan zijn voet, ter
wijl de fietsster verwondingen op
liep aan haar rug en hoofd. Beiden
zijn naar het ziekenhuis in Goes
afgevoerd. Het incident gebeurde
rond 18.00 uur. Agenten stelden
een onderzoek in naar het onge
val. De bromfiets is voor een tech
nisch onderzoek mee naar het po
litiebureau genomen.
Fietsers vallen na
botsing met paard
Drie wielrenners zijn maandaga
vond op de Zoutelandseweg bij
Biggekerke gevallen nadat één van
hen een passerend paard raakte.
Een 53-jarige Vlissinger raakte
hierbij dusdanig gewond dat hij
naar het ziekenhuis in Goes werd
overgebracht. Het ongeval gebeur
de rond 19.15 uur. De wielrenners
reden over het fietspad, waar ook
twee paarden liepen. Bij het passe
ren schrok een van de paarden en
raakte hierbij een wielrenner. De
drie fietsers kwamen ten val, wat
onder meer schaafwonden en be
schadigde fietsen opleverde.
Man aangehouden
na huiselijk geweld
Een man uit Axel is dinsdagoch
tend rond 1.00 uur in een woning
aan de Handelstraat aangehouden
voor huiselijk geweld.
Agenten troffen na een melding
een dronken echtpaar aan in de
woning, waar sprake was van veel
schade. De vrouw zat onder het
bloed en is opgenomen in het zie
kenhuis in Terneuzen.
De man is aangehouden en voor
verder onderzoek naar het politie
cellencomplex Torentijd in Mid
delburg gebracht. Hij is dinsdag
verhoord en krijgt een tijdelijk
huisverbod.
ftfll'FfHitlïli,
erfgoed in gevaar
Varend
Pieter van de Haar aan boord van zijn historische tjalk De Zes Gebroeders.
foto Camile Schelstraete
door Ernst Jan Rozendaal
Themabijeenkomst: Nieuwe wetten,
oude schepen, zaterdag 6 juni 2015
van 13:00 - 17:00 in het Maritiem Mu
seum Rotterdam, Verolme Paviljoen,
Leuvehaven 50. Info en aanmelding:
martine.v.lier@gmail.com
GOES
BIGGEKERKE
AXEL
KNLTB
www.capsnobelkapelleopen.nl