Floor Rieder in Goes Cor Schijve centraal Als rose bloesems ZEELAND GEBOEKT 17 Fotoboek Een echt Zeeuws fotoboek. Chris Platteeuw laat de provincie op zijn manier zien. Met een knipoog naar wat was en mag blijven. Zeeuwse schrijvers: Leo Ross Kijk nog eens achterom met Chris Platteeuw Illustratrice Floor Rieder sig neert zondag 31 mei tussen 13 en 14 uur in boekhandel De Koperen Tuin in Goes. Rieder maakt tekeningen voor kranten en tijdschriften, en voor boeken. Afgelopen jaar won ze het gou den penseel voor haar illustraties in Het raadsel van alles wat leeft. In Goes zal ze haar boeken op geheel eigen wijze signeren. Ze neemt haar spiegelmachine mee en kan voor iedereen een spiegel tje maken met een illustratie. Muziekleraar en enthou siast regisseur en schrijver Cor Schijve (1897-1982) staat cen traal in het voorjaarsnummer van Tijdschrift van de Heemkundige Kring West-Zeeuws-Vlaanderen. Hij was onder andere muziekle raar op de Rijkskweekschool in Middelburg. Zijn naam is voor al tijd verbonden aan het toneelstuk Jaontje, dat na vele succesvolle op voeringen eind jaren zestig ook werd verfilmd. Aan een fotoboek moet je niet al te veel woorden beste den. Goede beelden hebben een eigen verhaal. Dat geldt ook voor het pas verschenen foto boek van Chris Platteeuw (1958) uit Terneuzen. Zeeuws venster is de titel. De toevoeging 'Een mooie herinnering' zegt meteen wat het boek wil zijn. Een herinnering, voor toeristen die de provincie be zoeken. Maar Platteeuw hoopt vast dat de Zeeuwen zelf met zijn boek in de hand nog eens achter om kijken. Wie met liefde en passie zijn ca mera hanteert, laat je met andere ogen naar je eigen wereld en wer kelijkheid kijken. Dat is precies wat er gebeurt als je een blik door het 'Zeeuws venster' van de Ter- neuzense fotograaf werpt. Zelf zegt hij het zo: „Eenmaal onder weg 'overkomt' Zeeland je en dan moet je dat op het juiste moment en in de juiste beeldhoek vastleg gen." Platteeuw - in het dagelijks le ven bedrijfsfotograaf - is voor zijn boek de hele provincie doorge reisd. Toch komen de meeste beel den uit zijn eigen streek, Zeeuws- Vlaanderen. Van de smokkelroute met kinderkopjes tot paarden in IJzendijke, oogst bij Biervliet en Hoek en oldtimers bij het belfort van Sluis. Stadsgezichten van Goes, Zierikzee en Middelburg zorgen voor regionale spreiding. Paarden bij de Zwaakse Weel doen dat ook. De aandacht voor folklore, mo numenten en oude auto's geeft aan dat de fotograaf met plezier achterom kijkt. Schapen, koeien, ganzen en paarden doen het ook goed in het boek. Kennelijk heeft Platteeuw een goede truc in huis om de dieren precies op het goede moment in de lens te laten kijken. Het haalde geen enkele krant, het overlijden eind vorig jaar van Leo Ross. Toch was hij tien tallen jaren in de literatuur actief en zag men hem bij zijn debuut in 1962 met L'amour vert als een veelbelovende dichter. Jawel, hij bouwde geen omvangrijk en al he lemaal geen gewichtig oeuvre op. Hij serveerde liever een verleide lijk ijsje dan een vullende stamp pot. Of om zijn eigen beeldspraak te bezigen: hij maakte gedichten 'als rose bloesems, dwarrelend in de blauwe wind'. Met zulke poë zie behaal je geen belangrijke prij zen of plechtige necrologieën. Ik kan het niet helpen, maar ik zwicht altijd voor een ijsje, bij voorkeur pistache, en laat me stee vast bedwelmen door bloesems, rose, natuurlijk met de s van sier lijk in plaats van met de z van zwaar. Daarom krijg ik als ik de ge dichten van Leo Ross lees vanzelf een glimlach op mijn gezicht. Neem dat gedicht met de 'ro se bloesems'. Onderwerp is een begrafenis, een begrafenis van een geliefde nog wel. De dichter hees zich weliswaar in zijn 'zwarte pak', maar verkleedde zich ijlings zodra hij besefte 'dat deze liefde er weer opzat'. Let op de woord keus, vals en luchtig en aansteke lijk. Achteloos zei hij dingen die wij niet eens durven te denken. Het wordt in de poëzie van Leo Ross nooit winter, het is alle da gen voorjaar of zomer. Zij het niet de drukkende, dreigende zomer van het Noorden, maar de zomer van Griekenland waar hij zo graag kwam en dikwijls over schreef. Of de zomer van Zeeland, van Vlissingen om precies te zijn, waar zijn vader, een arts, zich in 1946 vestigde. Zoon Ross, die het gymnasium in Middelburg be zocht, mogen we daarom, al werd hij ergens anders geboren en stierf hij elders, een Zeeuwse dich ter noemen. Vooral Vlissingen, al dan niet bij naam genoemd, komt nogal eens in zijn werk voor. Zo is er zijn 'April in Vlissingen' uit 1963, met de onvervalste Ross-re- gel: 'de wind schrijdt door een ont bijt van paardenbloemen'. Een re gel waarbij je, en zoiets gebeurt zelden in poëzie, zo'n wuivende gele paardenbloemenzee voor je ziet. Daarom vergeet ik Leo Ross niet. VRIJDAG 29 MEI 2015 door Mario Molegraaf Westsluis Terneuzen. foto's Chris Platteeuw Zeeland overkomt je door Jan van Damme Chris Platteeuw Zeeuws venster Een mooie herinnering Uitgave Rammeloo Communications 84 pagina's 12,50 euro Sluis Breskens Vanaf het ongezadelde paard Zeeuws venster

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 85