Win de nieuwe roman van Leon de Winter! Dizzieni Protest bij jaarvergadering in Anderlecht Zeldzame lapjeskoe Toos trekt bekijks in Brabantse wei Word gratis lid, doe mee en win Geronimo! ECONOMIE 23 Werknemers en gewone aandeelhouders van Delhaize zien een fusie met Ahold niet zitten. Dizzie.nl, dé boekensite van PZC. Al je favoriete boeken op één plek! Ga naar Dizzie.nl/win ANDERLECHT. Bij de slagboom van het Delhaize-hoofdkantoor staat een bruidspaar in rouwkleding. Sa men met werknemers gehuld in vakbondsjasjes stopt het de arrive rende aandeelhouders protestfol ders toe. Daarop staat een oranje leeuw die zichzelf beschaamd voor de kop slaat. Het voorgeno men huwelijk tussen de Belgische supermarktketen en het Neder landse moederbedrijf van Albert Heijn is geen gebeurtenis die de werknemers vrolijk stemt. Dat ma ken ze, met het nodige gevoel voor drama, wel duidelijk. „Wij zijn het maatschappelijk kapitaal van het bedrijf, wij heb ben Delhaize mee groot ge maakt", verklaart Veerle Verleyen van de christelijke bediendenvak bond LBC-NVK. „We zijn zeer on gerust dat een fusie gepaard zal gaan met ontslagen." Delhaize heeft net een reorgani satie achter de rug waarbij in Bel gië 1800 mensen hun baan verlo ren. Ook leverden werknemers loon en pauzes in. „We zijn daar mee akkoord gegaan omdat we het bedrijf zo dachten te redden. Nu blijken ze alsnog van ons af te willen." Glimmende auto's De meeste aandeelhouders die in glimmende auto's arriveren, dui ken snel de parkeergarage in. „Ze snappen er niets van", verzucht een oudere heer vanuit zijn BMW Xi, knikkend naar de demonstran ten. „Een fusie is noodzakelijk om winstgevend te blijven op ter mijn." Aandeelhoudster Sabine Co- lens, die met het openbaar ver voer is gekomen, is sceptischer. „Het draait niet alleen om de fi nanciële winst, maar ook om de humane kosten. Voor de werkgele genheid levert een fusie tussen twee grote bedrijven zelden iets goeds op." De voormalige lerares is vandaag voor het eerst bij de aandeelhoudersvergadering, om te horen wat de bestuurders van Delhaize te melden hebben over Ahold. 'Het spijt me dat uw vrouw 100 euro kwijt was bij de Aldi omdat ze haar favoriete uien niet bij ons aantrof Dat blijkt erg weinig. Gaat het huwelijk er komen? De vraag wordt vele malen gesteld, maar kundig ontweken. „We zijn in ge sprek over de mogelijkheid om de twee bedrijven samen te voegen. De gesprekken bevinden zich in een verkennende fase. Op dit mo ment kan ik niet zeggen of ze kun nen leiden tot een toekomstige transactie", is alles wat de Neder landse bestuursvoorzitter Frans Muller kwijt wil. Wat hij wel wil benadrukken, is hoe goed het gaat met Delhaize. Twintig miljoen klanten bedienen zijn supermarkten wereldwijd en overal wint het concern marktaan deel. Nou ja, behalve in België dan. De reorganisatie heeft ertoe geleid dat heel wat klanten de su permarkt de rug hebben toege keerd. Stakingen van het boze per soneel in de winkels en distribu tiecentra zorgden begin dit jaar voor lege schappen. En wie zijn fa voriete producten niet aantreft bij Delhaize, met zijn imago van wat luxere, maar ook wat duurdere su per, gaat wel naar de Colruyt of de Lidl. Of naar Albert Heijn. Juist de uitbreiding van de Nederlandse supermarkt naar België heeft Del haize afgelopen jaren verder in de problemen gebracht. Vlamingen doen hun boodschappen graag bij Albert Heijn. En vergeleken met Delhaize is AH vaak nog goedko per ook. Favoriete uien Delhaize moet het vooral hebben van zijn grote assortiment, waar de Bourgondisch ingestelde Belg alles kan vinden dat zijn culinaire hartje begeert. Maar dat imago ligt onder vuur, stelt een kritische aan deelhouder in de zaal. In het Frans somt hij een waslijst klach ten van zijn vrouw op. „Het spijt me dat uw vrouw honderd euro heeft uitgegeven bij de Aldi om dat ze haar favoriete uien niet bij ons aantrof', reageert Muller met een uitgestreken gezicht. Als de stemkastjes worden uit gedeeld waarmee de aandeelhou ders de wisselingen in het bestuur kunnen goedkeuren, dringt een frituurlucht binnen. Een borrel met Nederlandse bitterballen? Het zal toch niet? Die vrees blijkt ongegrond. Er staan niet alleen bubbels klaar om aandeelhouders wat te sussen, maar ook een uitge breid buffet, inclusief asperges en garnalen. Over de fusieplannen met 'de Ollanders' is niemand iets wijzer geworden. Maar de bood schap aan de aandeelhouders is duidelijk: culinair doet Delhaize geen concessies. GERONIMO Alles voor boekenliefhebbers: Recensies Boekennieuws Blogs Winacties VRIJDAG 29 MEI 2015 Belgen zijn nog lang niet klaar voor 'Aholdaize' door Annemieke van Dongen Frans Muller, bestuursvoorzitter GASSEL. Een jonge koe, een zogenoemde pink, in de wei van melkveehouderij Van Raaij in het Brabantse dorp Gassel trekt de aandacht van fietsers en wandelaars. De anderhalfjaar oude Toos55 telt geen twee kleuren - zoals gebrui kelijk- maar drie. Het dier is een lapjes koe, waarvan er maar een paar in Nederland voorkomen. Toos55 heeft een rood bonte vader en een zwartbonte moeder. Dat is op zich geen probleem, maar nor maal gesproken wordt het kalf dan roodbont of zwartbont, niet drie kleurig bont. De eigenaar heeft iets dergelijks nog niet eer der meegemaakt. Hij had er zelf helemaal niet aan gedacht om de lapjeskoe in de pu bliciteit te brengen. Toos55 trok echter zelf de aandacht toen de eigenaar van het terrein, Brabants Land schap de hoge heg rond het natuurterrein fors had gesnoeid. De melkveehouderij Van Raaije heeft in to taal iets meer dan hon derd melkkoeien. foto VidiPhoto

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 24